|   15:07:40
  יואב יצחק  
מו"ל ועורך ראשי News1
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
טיפול בתא לחץ: להתחזק בנשימה
קבוצת ירדן
תמר פטרוליום: חברה עסקית או בית חרושת לג׳ובים?
נתניהו. שמרן, מפחד. [צילום: אוליביה פיטוסי/פלאש 90] חיות. מתריעה מפגיעה בעצמאות [צילום: יונתן זינדל/פלאש 90]

פסקת התבגרות, חמש הערות.

פסקת התבגרות (להבדיל מהתגברות) ורפורמה במערכת המשפט נחוצים לאור בגרותה של מדינת ישראל (74) ונוכח הליקויים שהתגלו.
פסקת התבגרות דווקא תסדיר בחוק ותעגן את סמכות בית המשפט העליון לפסול חוקים.
הטענות נגד נתניהו, מופרכות. עברו מוכיח: נתניהו הוא ביסודו איש שמרן, זהיר, מחושב, וגם פחדן. הוא לא יאפשר פגיעה בבית המשפט העליון.
טענות לפיד, גנץ וליברמן כאילו פסקת התגברות היא סוף הדמוקרטיה, משוללות יסוד. מפלגותיהם מתנהלות באופן לא דמוקרטי.
19/11/2022  |   יואב יצחק   |   יומני בלוגרים   |   כנסת 25   |   תגובות

ניצחון גוש הימין בבחירות לכנסת ה-25 מוביל עתה להתנגשות הצפויה, בין המערכת הפוליטית למערכת המשפטית. פסקת התגברות היא שעומדת על הפרק ויוצרת דם רע בין הצדדים. ולא בכדי: המערכת המשפטית בכלל ובית המשפט העליון בפרט רואים ביוזמה לחקיקת פסקת התגברות כאיום ישיר על עצמאותו של בית המשפט העליון; ואילו המערכת הפוליטית בכלל וגוש הימין בפרט, רואים בפסקת התגברות צורך חיוני למימוש הרעיון להפרדת רשויות ולחיזוק המשילות מצד הכנסת והממשלה. משני הצדדים עומדים ראש הממשלה המיועד, בנימין נתניהו, ונשיאת בית המשפט העליון, אסתר חיות. שניהם, אגב, נוהגים בכבוד זו בזה.

ברשימה זו נעמוד על כמה סוגיות הכרוכות בנושא, ולשימוש המניפולטיבי שעושים גורמים שונים בעצם הביטוי: פסקת התגברות. משל מדובר בניסיון פסול להכות, להתגבר, להקטין את בית המשפט העליון. ולא היא, שהרי צריך לתת מעט קרדיט לפחות לשורה של חברי כנסת, לפחות מהליכוד, שבאים בטוב: לתקן, לשנות, להסדיר, למלא תפקידם למען הציבור.

כדאי לזכור: ראש הממשלה המיועד בנימין נתניהו הוא ביסודו איש שמרן, זהיר, מחושב, וגם פחדן. הוא לא יאפשר פגיעה, ודאי לא כזו שתחזור אליו כבומרנג. כך היה גם בעבר. לראיה: נתניהו הוא שמנע תיקוני חקיקה נגד מערכת המשפט בתקופות חשוכות יותר מבחינתו, גם כשנפתחו נגדו בזה אחר זה תיקי חקירה, בלחצם של גורמים עויינים. העיד על-כך גם נשיא בית המשפט העליון לשעבר, פרופ' אהרן ברק, שפעל אצל היועמ"ש אביחי מנדלבליט לקדם הסדר טיעון לנתניהו. ברק נימק זאת מחמת הפגיעה הקשה באמון הציבור במערכת המשפטית כתוצאה ממשפט נתניהו; ונוכח התנהלותו של נתניהו במשך השנים, כשעמד והגן על המערכת המשפטית מפני חקיקה פוגענית.

חמש נקודות
לפיד, גנץ. "קשוט עצמך תחילה" [צילום: תומר נויברג/פלאש 90]


א) פסקת התבגרות (!), לא פסקת התגברות


פסקת ההתגברות מוזכרת, שוב ושוב, כביטוי לצורך להתגבר על פסילת חוקים של הכנסת על-ידי בית המשפט העליון. האמת פשוטה יותר: קיים צורך חיוני לערוך רפורמה במערכת המשפט, במיוחד לאור 74 שנות קיומה של מדינת ישראל. כולל פסקת התבגרות. נוכח בגרותה של המדינה ושל המערכת המשפטית, יש לבצע אסדרה, ולעגן בחקיקה מתאימה את סמכותו של בית המשפט העליון לפסול חוקים. פסילת חוקים נעשית כיום מכוח סמכות ששואב בית המשפט העליון ומפרשנות לחוק יסוד: כבוד האדם וחירותו, כביכול. הכנסת כופרת בכך ומכאן המחלוקת. נשיאת בית המשפט העליון הזהירה באחרונה, כי פסקת התגברות תיפגע בעצמאות המערכת המשפטית. היא הביעה תקוותה שהכנסת תימנע מכך. הקואליציה המסתמת נחושה לחוקק פסקת התגברות. פרטי החקיקה הם שייקבעו האם מדובר באסדרה או בפגיעה.

ב) נתניהו שמרן, זהיר וגם פחדן


כדאי לזכור: ראש הממשלה המיועד בנימין נתניהו הוא ביסודו איש שמרן, זהיר, מחושב, וגם פחדן. הוא לא יאפשר פגיעה שתחזור אליו כבומרנג. לראיה: נתניהו הוא שמנע תיקוני חקיקה נגד מערכת המשפט בתקופות חשוכות יותר מבחינתו - כשנפתחו נגדו עוד ועוד תיקי חקירה. שותפיו לקואליציה אומנם דוחקים בו לפסקת התגברות שתקטין למינימום את סמכותו של בית המשפט העליון לפסול חוקים. אך קלושים מאוד הסיכויים/הסיכונים שהליכוד בכלל, כמפלגת שלטון, ונתניהו בפרט, יאפשרו פסקת התגברות קיצונית שתערער את מעמדו של בית המשפט העליון. נתניהו יודע היטב כי מדינת ישראל צריכה בית משפט עליון חזק ועצמאי, כדי שיוכל לגבות את המדינה גם כלפי חוץ, במיוחד בנושאים מדיניים וביטחוניים.

ג) נתניהו צריך שקט, וזמן


בניגוד לנטען בגנות נתניהו, כאילו הוא חייב פסקת התגברות כדי להתחמק ממשפטו - האינטרס האישי של נתניהו מחייב דווקא שמרנות והימנעות מפגיעה בבית המשפט העליון. שכן, הוא יצטרך בעתיד את בית המשפט העליון, בין שמשפטו יימשך ויגיע להכרעה (זיכוי/הרשעה) ובין הם יוגשו עתירות בעקבות הסדר טיעון - אם התביעה וההגנה יסכימו. נתניהו צריך עכשיו שקט, וזמן. משפטו מתנהל לשביעות רצונו. באי-כוחו מצליחים, בחקירות הנגדיות, להפריך חלק נכבד מעדויות עדי התביעה. בחלק מהמקרים הם אף מצליחים להצביע על עדויות שקר ומניפולציות - הן מצד התביעה והן מצד העדים שהציגה. ההצגה הגדולה עוד לפנינו, כשיעלו ויבואו עדים בכירים, ובהם: איל ההון ארנון מילצ'ן, ויאיר לפיד, שנהנה מטובות הנאה מצד מילצ'ן ובתו, וניצל לרעה את מעמדו כשר אוצר לסרסר ולנסות לקדם תיקון חקיקה שיעניקו למילצ'ן הטבות מס בשווי מאות מיליוני דולרים. התביעה עשתה הנחות ניכרות ללפיד, באופן מושחת ומופקר, במקום להעמידו לדין. למרבה האבסורד (והרשלנות), התביעה משתמשת בלפיד כעד תביעה נגד נתניהו. העובדות יובאו בפני בית המשפט.

ד) הריבון יחוקק, בית המשפט יבקר


אין ולא יכולה להיות מחלוקת: הריבון הוא הקובע. תפקיד הכנסת הוא לחוקק חוקים, למען אזרחי ישראל ולמען המדינה. תפקידה של מערכת בתי המשפט הוא לשפוט, לבקר. בסמכות וברשות ורק מכוח חקיקה של הכנסת - ולא מכוח פרשנות מניפולטיבית של שופט זה או אחר, גם אם מדובר באדם חכם ונועז וחיובי וגדול במשפט, כמו פרופ' אהרן ברק. פסקת התבגרות נחוצה עתה, במיוחד כדי שבמסגרתה תעוגן, סוף-סוף, בחקיקה, ותינתן לבית המשפט העליון בלבד (ולא לערכאות נמוכות) סמכות לפסול חוקים של הכנסת, למצער חוקים העומדים בסתירה לחוקים אחרים. פסקת התבגרות נחוצה במקביל כדי לאפשר לריבון, לכנסת, לבטל פסילת חוק או לחוקק חוק חלופי שיסדיר/שיתקן את הליקוי שהביא לפסילה. חקיקת פסקת התבגרות צריך שתעשה ברוב רגיל של חברי הכנסת - במדינה דמוקרטית, הרוב הוא הקובע; סמכות בית המשפט העליון לבטל חוקים צריך שתהה ברוב רגיל אך בהרכב של שבעה (7) שופטים לפחות.

ה) ראו נא מי מנסה להפחיד


היוזמה מצד מפלגות גוש הימין לחקיקת פסקת התגברות, מקפיצה רבים במחנה מרכז-שמאל. ובראשם: יאיר לפיד, בני גנץ, אביגדור ליברמן, ועוד צדקנים מסוגם. "קץ הדמוקרטיה", הם ומזהירים שקואליציה/ממשלה בראשות נתניהו תחוקק חוקים שייפגעו במיעוטים. "ביבי מנסה לברוח ממשפטו", הוא טוענים, למרות שהם צריכים לדעת: נתניהו לא יכול לברוח ממשפטו, בשום דרך. אישים אלה ורבים אחרים מנסים להפחיד את הציבור, משל השמים ייפלו אם תחוקק פסקת התבגרות. האבסורד הגדול: ראו נא מי טוען - לפיד, גנץ וליברמן - אישים אלה הם שמנעו הבאת 'הסכם ישראל-לבנון' לאישור הכנסת; אישים אלה עומדים בראש מפלגות שפועלות באופן לא דמוקרטי, בלא בחירות פנימיות על הרכב הרשימות, ובלי בחירות על ראשות המפלגה. הרכב הרשימות שלהם כולל מקורבים ואנשים עלומים. מפלגת הליכוד, לעומת זאת, היא הגדולה היחידה שפועלת בישראל באופן דמוקרטי, ומבצעת בחירות אמיתיות בהן משתתפים מאות אלפי מתפקדים. הנה-כי-כן, במקום לקשוט עצמם תחילה, הם מלינים על מנהיג (נתניהו) שנבחר בבחירות דמוקרטיות במפלגתו-שלו, ונבחר בכנסת על-ידי כשני מיליון מצביעים (כמיליון לליכוד וכמיליון למפלגות שהתחייבו מראש להקים עמו ממשלה).

הציבור/הריבון חכם וחזק מכולם
[צילום: אוליביה פיטוסי/פלאש 90]


סופו של דבר: פסקת התבגרות נחוצה למדינת ישראל ולאזרחיה, בתנאי שתבוצע באופן מקצועי. אין מקום להפחדות. שום דבר רע לא יקרה. הציבור בחר בגוש הימין בראשות נתניהו להוביל את המדינה. נתניהו ייבחן בתחילה על-פי הרכב הממשלה שיקים, ובמיוחד בכך שישכיל למנוע סחטנות-תיקים מצד בצלאל סמוטריץ' ואחרים. הממשלה שיקים תיבחן על-פי מעשיה. הציבור/הריבון חכם וחזק מכולם. אם תעז הקואליציה לחוקק חוקים שייפגעו בציבור, שלא לצורך, היא תסכן את המשך קיומה והדבר יהא לה לרועץ בבחירות הבאות. קואליציה חלופית, אם תקום, תוכל תמיד לבצע תיקוני חקיקה.

תאריך:  19/11/2022   |   עודכן:  19/11/2022
יואב יצחק
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
תגיות  / עוקבים מי ומי בפרשה - לקבלת רשימות חדשות עם הופעתן
 אבי דיכטר / Avi Dicter   אביגדור מעוז   אביגדור (איווט) ליברמן / Avigdor  Liberman   אביחי מנדלבליט / Avichai Mendelblit   אברהם בניהו בצלאל / Avraham Benayahu  Bezalel   אהרן ברק   אוהד טל   אופיר כץ / Ofir  Katz   אופיר סופר / Ofir  Sofer   אורי מקלב / Uri Maklev   אוריאל מנחם בוסו / Uriel Busso   אורית פרקש-הכהן / Orit Farkash-Hcohen   אורית מלכה סטרוק / Orit Malka Struk   אורנה ברביבאי / Orna  Barbivai   אושר שקלים / Osher  Shekalim   אימאן ח'טיב יאסין / Iman  Khatib Yassin   איתמר בן-גביר / Itamar  Ben Gvir   אליהו דלל / Eli Dallal   אליהו רביבו / Revivo Eliyahu    אלמוג כהן / Almog  Cohen   אסתר חיות / Esther Hayut   ארז מלול / Erez  Malul   אריה מכלוף דרעי / Aryeh  Machluf Deri   ארנון מילצ'ן   בועז ביסמוט / Boaz  Bismuth   בועז טופורובסקי / Boaz  Toporovsky   בני גנץ / Benny  Gantz   בנימין נתניהו / Benjamin  Netanyahu   בצלאל סמוטריץ' / Bezalel  Smotrich   גד איזנקוט / Gadi  Eisenkot   גילה גמליאל / Gila  Gamliel   גלית דיסטל אטבריאן / Galit  Distal Atbaryan   גלעד קריב / Gilad Kariv   דבורה ביטון / Dvora  Biton   דוד אמסלם / David Amsalem   דוד  ביטן / David Bitan   דן אילוז / DAN Iluz   דני בן יוסף דנון / Dani Danon   ואליד אל הושלה / Waleed  El Hawashla   ולדימיר בליאק / Vladimir Beliak   זאב אלקין / Ze'ev Elkin   חיים כץ / Haim Katz   חמד עמאר / Hamad Amar   חנוך דב מילביצקי / Hanoch Dov Milwidsky   טלי גוטליב / Tali  Gottlieb   יאיר לפיד / Yair  Lapid   יואב בן צור / Yoav Ben Tzur   יואב גלנט / Yoav Galant   יואל (יולי) אדלשטיין / Yoel Edlshtein   יונתן משריקי / Yonatan Mishraki   יוסף עטאונה / Youssef  Atauna   יוראי להב הרצנו / Yorai  Lahav-Hertzano   ינון אזולאי / Yinon  Azoulay   יסמין פרידמן / Yasmin Fridman   יעקב אשר / Yakov  Asher   יעקב טסלר / Ya'akov  Tessler   יעקב מרגי / yaakov Margi   יצחק גולדקנופ / Yitshak  Issaschar Goldknop   יצחק קרויזר / Kroizer Yitzhak    יצחק שמעון סרלאוף    ירון לוי / Yaron Levi   יריב לוין / Yariv Levin   ישראל אייכלר / Yisrael  Eichler   ישראל כץ / Israel  Katz   כבוד האדם וחירותו   לימור סון הר-מלך / Limor  Son Har-Melech   מאי גולן / May  Golan   מאיר כהן / Meir  Cohen   מאיר פרוש / Meir Porush   מטי צרפתי הרכבי / Matti  Sarfati Harkavi   מיכאל  מלכיאלי / Michael Malkieli   מיכאל מרדכי ביטון / Michael Mordechai Biton   מיכל מרים וולדיגר / Michal Miriam  Woldiger   מירב בן-ארי / Meirav  Ben-Ari   מירב כהן / Meirav  Cohen   מירי  רגב / Miri Regev   מכלוף מיקי זוהר / Miki Zohar   ממשלת ישראל / Israel Government   מנסור עבאס / Mansour Abbas   משה אבוטבול / Moshe Abutbul   משה ארבל / Moshe Arbel   משה גפני / Moshe Gafni   משה רוט / Moshe  Roth   מתן כהנא / Matan  Kahana   נאור שירי   ניר ברקת / Nir  Barkat   סימון  מושיאשוילי / Simon  Moshiashvili   סימון דוידסון / Simon Davidson   עודד פורר / Oded Forer   עופר כסיף / Ofer  Cassif   עידית סילמן / Idit  Silman   עמיחי אליהו / Amichay  Eliyahu   עמיחי שיקלי / Amichai Chikli   עמית הלוי / Amit  Halevi   צבי ידידיה  סוכות / Tzvi Yedidia  Sukkot   צביקה פוגל / Tzvika  Foghel   צגה צנגש  מלקו / Tsega  Melaku   קארין אלהרר / Karin  Elharar   רון דרמר / Ron Dramer   רון כץ / Ron Katz   רם בן ברק / Ram  Ben Barak   שלום דנינו / Shalom  Danino   שלי טל מירון / Shelly Tal Meron   שלמה קרעי / Shlomo  Karhi   שרון ניר / Sharon Nir   שרן השכל / Sharren Haskel 
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
פסקת התבגרות, חמש הערות.
תגובות  [ 8 ] מוצגות   [ 8 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
באום
19/11/22 12:47
2
הירונימוס
19/11/22 13:08
 
באום
19/11/22 14:53
 
הירונימוס
19/11/22 20:02
3
עובד 1
19/11/22 13:50
4
בני בנקר
19/11/22 14:05
5
א.ל. רמת-גן
19/11/22 18:15
6
חזקי שנאן
20/11/22 11:49
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  כנסת 25
חברי סיעת עוצמה יהודית יגישו בשבוע הקרוב בקשה לפיצול סיעתם מן הציונות הדתית שעמה התמודדו בבחירות לכנסת.
18/11/2022  |  איציק וולף  |   חדשות
ראשי סיעות האופוזיציה נועדו וסיכמו (יום ד', 16.11.22) כי יפעלו נגד סיעת המחנה הממלכתי בחלוקת הוועדות הקבועות בכנסת אם ימשיך בני גנץ לעשות עסקות עם הליכוד. נציגי המחנה הממלכתי תמכו בהצעת הקואליציה לחלוקת תפקידים בוועדות הזמניות בכנסת, למורת רוחה של יש עתיד.
17/11/2022  |  עידן יוסף  |   חדשות
מליאת הכנסת אישרה (יום ד', 16.11.22) את הרכב הוועדה המסדרת האחראית על ניהול העבודה הפרלמנטרית עד הקמת הממשלה החדשה. 47 חברי כנסת תמכו מול מתנגדת אחת. ח"כ יואב קיש שעומד בראש הוועדה הודיע כי בוועדה יהיו חברים 19 חברי כנסת על-פי מפתח סיעתי של חבר ועדה על כל שבעה חברי כנסת. עוד ציין קיש שהצעת ההרכב המובאת לאישור המליאה מגיעה בהסכמה של כל סיעות הבית.
16/11/2022  |  מירב ארד, עידן יוסף  |   חדשות
נשיא המדינה, יצחק הרצוג, פתח את ישיבתה הראשונה של הכנסת ה-25 והתייחס בנאומו לפיגוע הטרור שבו נרצחו הבוקר שלושה ישראלים על-ידי פלשתיני, באזור התעשיה באריאל.
15/11/2022  |  מירב ארד  |   חדשות
120 חברי הכנסת ה-25, בהם עשרות חברי כנסת חדשים, יגיעו היום (יום ג', 15.11.22) למשכן הכנסת בגבעת רם בירושלים להשבעת הכנסת החדשה.
15/11/2022  |  איציק וולף  |   חדשות
רשימות נוספות   /   כנסת 25  /  מי ומי    / 
רשימות נוספות   /   ממשלה 37  /  מי ומי  
הח"כים החדשים הגיעו ליום היכרות ולמידה במשכן  /  עידן יוסף
גנץ וליברמן מגבשים גוש נגדי ללפיד  /  עידן יוסף
הליכוד פועלת להרחבת החוק הנורווגי  /  עידן יוסף
פסקת התגברות או פסקת התגוננות  /  עו"ד יוסי דר
גוואלד, אוי ווי, פסקת התגברות  /  אפרים הלפרין
המבחנים שלפני נתניהו  /  יוסי אחימאיר
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
רון בריימן
רון בריימן
האשמת נתניהו כאילו הוא זה שמונע עסקה, היא עלילה מרושעת המופצת על-ידי מתנגדי נתניהו אשר שכחו מי האויב    אחת השגיאות החמורות ביותר של ממשלת ישראל: ההפרדה בין חטופים לחטופים, ואי-עמיד...
איתמר לוין
איתמר לוין
למחדל של 7 באוקטובר מוסיפה הממשלה את סכנות החורבן הכלכלי, האנטישמיות והמפלגתיות בארה"ב    הערות על נצח יהודה ומינוי ראש אמ"ן, ולקח מאיר עיניים ממשה רבינו
יהונתן קלינגר
יהונתן קלינגר
משקיעי קריפטו שמעוניינים להשקיע כספים ולשמור עליהם מאובטחים, קונים ציוד אבטחה רציני, אבל בסופו של דבר נופלים בהונאות אנושיות שגורמות לכך שכל הטכנולוגיה שהושקעה לא תהיה שווה כלום
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il