|   15:07:40
  איילת פדה-גולדשטיין  
מנכ"ל פ.ד.ה - יעוץ ארגוני והדרכה
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי
קבוצת ירדן
תמר פטרוליום: חברה עסקית או בית חרושת לג׳ובים?
לצלוח את התקופה [צילום: טד שפריי/AP]

ה-ROI של HR בתקופת מיתון משמעותי מתמיד

כאשר יד ימין של המנכ"ל במיתון היא - CFO יד שמאל הינה - VPHR - לטובת הבראה כלכלית לאורך זמן: היערכות מושכלת ותקשור נכון של התייעלות, לשימור המשאב האנושי ומחויבותו ומניעת עלויות נלוות שלא תוכננו באקסל הנה דוגמאות ליוזמות HR במיתון, תוך רתימת האנשים, ותכנון משותף להתייעלות, כדי שהחיסכון לא יעלה ביוקר
14/08/2023  |   איילת פדה-גולדשטיין   |   יומני בלוגרים   |   תגובות

המיתון במשק עבור חלק מהחברות מורגש היטב עוד ממשבר הקורונה, והן מגיעות אליו מוכנות. עבור אחרים, זו הזדמנות לבקרה וייעול תהליכים. בדק בית הנו מתמיד הלך ראוי ובפרט כשתנאי השוק משתנים; לנער האבק מעל הסכמים ותקנים, לבחון תהליכים לא יעילים והזדמנויות עסקיות. עם זאת חשוב להיזהר מלחיצה מהירה מדי על ההדק, וכשמקצצים - לדעת איך לשמר את מחויבות הצוות והספקים שנשארים לשאת בעול, ואיך לא לרסק מיתוג ויחסי ציבור שבניתם בקפידה, תוך וידוא שמשמרים את הכישרונות הנחוצים לצליחת התקופה.

התובנה המרכזית: ודאו שלמחלקת HR המנהיגות הנחוצה, במיקום הנכון במבנה הארגוני, מעורבות בקבלת ההחלטות ואופן הטמעתן וכתובת אמיתית למנהלי וצוותי הארגון.

תפיסת המחלקה כצרכנית ולא יצרנית וקיצוץ לא מושכל במשאביה עלולה להעביר מסר שלילי ולגרור אפקט בומרנג של נטישה וצורך בתהליכי גיוס והכשרה יקרים שלא חזינו, וירידה בפריון בתקופה שאין לנו משאבים לאבד.

מחלקת משאבי אנוש אחראית על ארבע מרכיבים מרכזיים בתהליכי התייעלות:

1. בקרת תהליכי התייעלות Top-Down ועידוד יוזמות Bottom-Up - הכי יעיל לאזן תקציבים בהורדת משרות/תקציבי פיתוח ארגוני ורווחה. אחריות HR להציף את עלויות הפגיעה במוראל בקיצוץ חד מדי - שעלול לפגוע בפריון ולהצריך השקעה בגיוס וההכשרה כתחלופה לטלנטים שינטשו. במקביל עידוד יוזמות מהשטח לתהליכי התייעלות, מגדיל סיכוי לשיתוף פעולה, מחזק את המחוברות הארגונית, כשלנגד עיני הצוותים מטרה מדידה (העלאת הרווחיות תוך הושטת יד לחבריהם ושימורם) בדרך לצליחת האתגר ביחד.

מאיה מזרחי, סמנכלית HR בתנופה, ענף עונתי בפיקים ובצורך בכמויות עובדים, הצליחה לצמצם שליחת עובדים הביתה בזכות חשיבה יצירתית שכזו עם המנהלים והצוותים (רוטציות בצוותים, עידוד חופשות, והעשרת תפקידים תוך צמצום מיקור חוץ/משרה של טלנט שעזב ביוזמתו בטרם גיוס מחדש). בנוסף היא מלמדת על חשיבות השקיפות והתכנון המשותף עם ארגוני העובדים, כדי שתהליכי התייעלות לא יתפסו כמחטף ויעוררו התנגדות.

2. שגרות לטובת אג'יליות ארגונית - החזקה מוסדרת של השטח, בהובלת HR את המנהלים, חיונית במיוחד בהתייעלות. השראת אווירה טובה, הישרת מבט וחיוך ואמונה.

ביכולת שלנו לצלוח את האתגרים בזכות ההון האנושי מורידה לחץ. זיהוי איתותי נטישה וטיפול בזמן - קריטיים לשימור. תמיכה במנהלים להמריץ את הצוותים, להתמקד בעשייה ופחות בפוליטיקה הארגונית, למול יעדים מדידים ומיקוד בפעולות שבשליטתנו, מסייעת להפיג את הערפל או פשוט להשלים עמו - כך או כך זו הדרך לצלוח אותו. שגרות ניהול, רענון ערכי, יעדי ונהלי הארגון, קיום משובים מוסדרים ומתועדים, מסייעים לייצב את השגרה והתפוקות. כך הארגון הופך אג'ילי - העבודה מתייעלת והיכולת לצלוח מהמורות טבעית ומהירה יותר. אג'יליות משמעה, היכולת להסתגל מהר וטוב לשינויים, להגיב בגמישות מחשבתית ותפעולית, להתייעל תוך עליה בתפוקות ולצמצם תופעות לוואי.

מנהלת ההדרכה בקבוצת הבינ"ל, חסכה משאבים רבים בהעברת ההדרכות לזום: חיסכון זמן הנסיעות, יעול ההדרכות בקיצור לחצי יום (תוך שימור מחויבותנו הספקים, ורתימתנו למיקוד המערכים) ופינוי חדרי ההדרכה לפעילות עסקית. מזה שנתיים צוות פ.ד.ה מנחה סדנאות אג'יליות בבנק תוך מדדי שביעות רצון ואפקטיביות גבוהה.

3. ניהול תהליכי פרידה מכובדים - צמצום תקנים מיותרים ופרידה מעובדים שלא עונים להגדרת התפקיד היא מהלך ראוי. חברות שהתמהמהו בנידון, יכולות להיתרם מהמיתון ולהעלות תחושת הוגנות של טלנטים, שחשו שלא כולם נושאים בעול-דבר שמושך לבינוניות ("מדוע לי להתאמץ, כשרשע וטוב לו"). אם מנוהלות בכבוד ומתוקשרות נכון (בהובלת HR), מהלכי פיטורים יתקבלו בהבנה ואף יוערכו על-ידי הקולגות. כללי מפתח:

3.1 תיעוד שוטף (כאמור ב-2) של שגרות הערכה ושימועים, מאפשרים לתכנן ביעילות עם המנהלים את מי לשמר וממי להיפרד. אסרטיביות ניהולית והימנעות מדחיית שיחות קשות מאפשרות תהליכים יעילים והוגנים: אדם לא צריך להיות מופתע שמפוטר, זה לאחר שקיבל הזדמנות אמיתית לשינוי. בהסכמים קיבוציים מסוימים, קיים אף צורך בקיום שני שימועים בפער של כחודש זה מזה. במקרים אלה הדחיינות הניהולית עלולה לעלות ביוקר.

3.2 ריכוז ניהול ותקשור הפרידות למועד אחד, ומניעת אפקט ה"גלים" (שמגביר תחושת חוסר יציבות ופוגע באמינות המהלכים). תקשור מכבד ומיידי מהפרט לצוותים, באופן שלא יאפשר לסרן שמועתי להשתלט על המסרים. שיקוף ההוגנות שננקטה כלפי העוזבים (למי שמגיע, מומלצת הנדיבות מעבר למקובל) מקנה לטלנטים הנשארים ביטחון במקומם ומוטיבציה להתגייס למהלך.

3. תקשורת פנים ארגונית שוטפת - כיצד החברה מנווטת דרכה קדימה, במטרה להוריד חששות שמא עתיד החברה לוט בערפל. מצאו דרכים יצירתיות להודות לצוותים על התגייסותם בעומסים גוברים ובתגמול, שבמקרה הטוב לא משתנה. דאגו שיתחברו לשליחות ושלא יחושו מובנים מאליהם. שהמנהלים ידעו "להרים" במסרים, ולא למשוך מטה. שינוי המיקוד מחששות לאספקטים שבשליטתנו, מונע זליגת המשאבים החוצה ומוביל לפתרון בעיות אפקטיבי ומעצים. למשל, תקשורת המעודדת איתור הזדמנויות עסקיות, שמשרדות יציבות ואופק. כגון - זיהוי שווקים חדשים והרחבת בסיס הלקוחות, פיתוח מוצרים ושירותים, קליטת טלנטים מבטיחים בתקציב התקופה - כל אלו נחוצים, היות שהמיתון, לצערנו, לא ממתן את התחרות. הבשורה הטובה, שזה מגדיל את סיכויינו להגיע לגמר.

בפיתוח הקריירה בקרוסריידר - משאביהם של מס' טלנטים פונו תמיד ליזמות בעידן בו מקורות ההכנסה עלולים להיגדע בשל מגמות שוק ושחקנים מרכזיים, המשנים תדיר את כללי המשחק (כגון גוגל).

סמנכ"ל HR במלונות אפריקה ישראל, השכיל בקורונה (בה נאלצו לסגור מלונות ולהיפרד מעובדים) להוביל שתי יוזמות לקראת היום שאחרי - לתקשור הרשת כחדשנית ואטרקטיבית:

א.כניסה לפיילוט קיצור שבוע עבודה ל-4 ימים. התוצאות העסקיות עלו דרמטית בזכות אווירת חדשנות, מיקוד בצרכי העובדים, עליה בשביעות רצון, במחויבות ארגונית, יוזמות ויצירתיות המשתתפים בפיילוט, ירידה בשחיקה, בתחלואה ותחלופת עובדים ואטרקטיביות לגיוס עובדים חדשים שרוצים להיות חלק מחברה פורצת דרך.

ב. קידום טלנטים צעירים ותקשור הרשת כהזדמנות לצמיחה מהירה. איתור הטלנטים היה יעיל, בזכות שגרות הכשרה ופיתוח ארגוני.

אין ספק שתהליכי הכשרה שמובילים HR, כרוכים בעלויות (גם אם מנחים פנים ארגונית, הדבר כרוך בשעות משרה, והעלות המרכזית ממילא היא שכר המשתתפים). ועדיין נמוכות מעלויות פגיעה במיתוג הארגון והתחלופה שנובעת מכך - גיוס והכשרת חדשים, עד הבאתם למומחיות ולנאמנות של אלו שפרשו, כי לא ראו אופק בארגון.

הכותבת היא פסיכולוגית חברתית (MA), מנכ"לית פ.ד.ה - יעוץ ארגוני והדרכה, מיומנת באבחון ממוקד ויעוץ לארגונים בהתמודדות עם שינויים, כאשר HR הוא השותף המרכזי.
תאריך:  14/08/2023   |   עודכן:  07/09/2023
איילת פדה-גולדשטיין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
ה-ROI של HR בתקופת מיתון משמעותי מתמיד
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
המערכה על ישראל כמדינה יהודית (מהות ומשמעות) עם ממשל דמוקרטי, עברה שלב חשוב בבחירות 1 בנובמבר 2022, עם ניצחון הימין והקמת ממשלת "ימין-ימין על מלא". התהליך הואץ ע"י המשפט המבוים של נתניהו שניתקל בהתנגדות נמרצת במחנה הימין. הסיכון שסימנה ממשלה זו לדיפ-סטייט הישראלי וליהדות הרפורמית (בעיקר) בארה"ב הוא ביסוס שלטון הימין לאורך זמן, וביסוס אופיה היהודי של המדינה בין היתר ע"י ביטול השלכות אוסלו, סיפוח איו"ש וחיסול רעיון "מדינת כל אזרחיה". אינני משוכנע שהימין הבין כבר מתחילת הדרך לאן מועדות פני הדיפ סטייט הישראלי, ומאידך אני מאמין שרבים מאוד ולא רק במחנה הימין לא הבינו עד כמה העמיק הריקבון האנטי-ציוני לחדור לשורות צה"ל ובעיקר בכירי מפקדיו וגופי אחרים של מערכת הביטחון.
14/08/2023  |  רפי לאופרט  |   יומני בלוגרים
כלי אפקטיבי בארגז הצעצועים של תנועת ה"התנגדות" הישראלית הוא הזמבורה, שמסוגלת להציק ולהטריד ברמות בלתי נסבלות. קשה למוח האנושי לשאת את הסתערותה האגרסיבית על חוש השמיעה, ובמוקדם או במאוחר הוא פוקד על בעליו: "ברח!", וזה אכן נענה לפקודה. הבריחה במצבים אלה לפעמים מהירה מזו הבאה בעקבות הטרדות מסוג אחר, כמו צעקות רמות הבוקעות מגרונותיהם של המתקבצים סביב שולחנו של חבר כנסת או של שר היושב במסעדה בניסיון תמים למצוא לו ולמשפחתו רגעי שלווה אחדים. (שלווה? לאחד ממחריבי הדמוקרטיה המהותית? הצחקתם אותם) למען ההגינות, יש לציין שקהל התוקפים בדרך כלל ממהר לפנות לשר או לח"כ דרך מילוט אל האוויר החופשי, כי אחרי ככלות הכל מדובר באנשים נאורים, גם אם הם נאלצים מדי פעם לפעול באופן הפוך ולחסום את דלת ביתו של אותו ח"כ או שר כדי למנוע ממנו להגיע לכנסת.
14/08/2023  |  עדו נתניהו  |   יומני בלוגרים
לקראת אפשרות השגת הסכם נורמליזציה בין סעודיה לישראל נקט בית המלוכה הסעודי בצעד מפתיע והוא הודיע ב-12 באוגוסט על מינוי השגריר הראשון של סעודיה לרש"פ שיהיה גם הקונסול הכללי במזרח ירושלים. הוא יפעל מירדן ויהיה לו מעמד של שגריר לא תושב ברשות הפלשתינית.
לאחרונה מוצפים אנו בידיעות ובפרשנויות אודות הסכנות האורבות לחברה בישראל ואלו מתורגמות למסקנה המדאיגה - ישראל בקריסה. אויבי ישראל ובראשם מנהיגי אירן ושלוחם חסן נסראללה חוככים ידיים בהנאה ומחכים להתממשות "תאוריית קורי העכביש" שחזה "הנביא" נסראללה. כיאה לסבלנות המאפיינת את האיסלאם, הם אינם דוחקים, אך מתפללים הם לזירוז תהליך הקריסה והפירוק של המדינה והחברה בישראל ללא צורך במלחמה ובשפיכות דמים.
14/08/2023  |  יוסי אוחיון  |   יומני בלוגרים
האם העובד החרוץ בימינו הוא זה ששמו תמיד עולה ראשון לזכייה על ההתמודדות למשרות ניהול? לא בהכרח. לעיתים העובד החרוץ והמוכשר, אף מופתע ששמו לא עולה ראשון כמועמד למשרות ניהול. לעבודה בארגון נלווה מערך אתגרים ויש לסגל ולטפח מיומנויות שמובילות להצלחה
14/08/2023  |  שרון הר זהב  |   יומני בלוגרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
אלי אלון
אלי אלון
המתחם המיועד לשימור נבנה בשלבים במהלך המחצית השנייה של המאה ה-19 ותחילת המאה ה-20    על-אף שמדובר במתחם בעל ערך היסטורי ואדריכלי רב, המתחם נמצא מזה שנים במצב של הזנחה מבישה
רון בריימן
רון בריימן
האשמת נתניהו כאילו הוא זה שמונע עסקה, היא עלילה מרושעת המופצת על-ידי מתנגדי נתניהו אשר שכחו מי האויב    אחת השגיאות החמורות ביותר של ממשלת ישראל: ההפרדה בין חטופים לחטופים, ואי-עמיד...
רפאל בוכניק
רפאל בוכניק
התעלומה האופפת את היעלמותו של יחיא סינואר מהספקטרום התקשורתי ומהפגנת נוכחות פיזית בשטח, שומה שתעלה סימני שאלה באשר למידת תפקודו, או אף גורלו    התהיות בסוגיה זו עשויות לגלם משמעויות...
אראל סג"ל
אראל סג"ל
המשטרה והפרקליטות הפכו לציידות ראשים פוליטיות במקום שומרות החוק ויש להקים ועדת חקירה עצמאית לחשיפת התנהלות המשטרה והפרקליטות במשפט נתניהו. מכתב אזהרה נוקב לנשיא המדינה
[צילום: AP]
יאיר נבות
הנשיא לשעבר הוסיף: איש לא הטיל ספק בכך שהמחוקקים האמריקנים יאשרו "עזרה" לכנופייה של ניאו נאצים. זו הייתה הצבעה של ממזרים אמריקנים צוהלים על: המשך מלחמת האזרחים של העם המפולג של ארצ...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il