|   15:07:40
  יואב יצחק  
מו"ל ועורך ראשי News1
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
מחלקה ראשונה
ניסן-אייר בספריו של איתמר לוין
חברת סאו-רארש
המדריך המלא לבחירת מדרסים אורתופדיים: איך לבחור נכון ולמה זה חשוב?
חנן מור. מגדיל את הפלונטר [צילום: יח"צ]
קבוצת חנן מור / המשבר הגדול

תוכנית הצלה או קבר אחים

חנן מור הודיע על מתן אופציה לכמה בעלי מקצוע כדי שיקימו "קבוצת רכישה" לבניית 80 דירות יוקרה על חלק מהקרקע בפרויקט שדה דב שבו הוא מסובך בחובות גדולים מנשוא;
יותר ויותר מתברר כי הסיכונים למימוש הפרויקט עצומים, ההיתכנות לביצוע נמוכה מאוד ומימוש האופציה מוטל בספק גדול;
תוכניתו של חנן מור, שעלולה להיתקל בקשיים בלתי עבירים מצד רשות מקרקעי ישראל, עלולה לשאוב רוכשים תמימים ולסבך עוד יותר את הבנקים וגורמים נוספים
18/08/2023  |   יואב יצחק   |   יומני בלוגרים   |   שווקים פיננסיים   |   תגובות

איש העסקים חנן מור, בעל השליטה בקבוצה הנושאת את שמו שמניותיה רשומות למסחר בבורסה, עושה מאמצים כבירים לחלץ עצמו מקריסה. מצבו הולך ומחמיר בעיקר בשל טעות עסקית קריטית - רכישת קרקע בסכום של 1.5 מיליארד ש"ח בשדה דב בתל אביב, במחירי השיא שהיו לפני כשלוש שנים, מזה 1.3 מיליארד ש"ח במימון יקר מבנק לאומי ומבנק דיסקונט.

טעותו הקריטית נובעת לא רק מהמחיר הגבוה ששילם, אלא גם מהיהירות שבה לקה: להקים פרויקט יוקרתי בתל אביב בסדר-גודל של מיליארדים, מהגדולים בארץ, בטרם חרש ובנה בתל אביב פרויקט יוקרתי משמעותי.

רכישה זו מחייבת את קבוצת חנן מור בהוצאות מימון גבוהות ביותר בסדר-גודל של כ-100 מיליון ש"ח בשנה רק בגין מרכיב הקרקע ועוד בטרם גויס מימון לבנייה עצמה. ההאטה בשוק דירות-היוקרה מחייבת, מטבע הדברים, חמצן למשך שנים. לחנן מור אין יכולת לעמוד בזאת. עמדנו על כך בהרחבה ברשימתנו ביום 17.12.22. התרענו כי "עיון בספרי החברה, וגם במצגת" מגלה דווקא תמונה בעייתית, המגלמת סיכונים מהותיים לקבוצת חנן מור".

עתה אנו מתריעים, כי העסקה החדשה שרוקם חנן מור, עלולה לתקוע "עז" לבנקים שמימנו רכישת הקרקע, וכן להכניס לפלונטר בלתי הפיך: רוכשים פוטנציאליים/תמימים, שיישאבו פנימה לעסקיו הבעייתיים; וכן את עיריית תל אביב-יפו הזכאית למיסים, שעלולה להידרש לאשר הסדרים מיוחדים.

סיכון כפול

חלפו מאז שמונה חודשים, ועתה מתחדד הסיכון הכפול שבו נתונה קבוצת חנן מור. מחד-גיסא, במצבה הנוכחי היא אינה מסוגלת להרים את הפרויקט היוקרתי בשדה דב - 381 דירות יוקרה ובית מלון. שום בנק לא יעמיד לרשותה את המימון הנדרש; מאידך-גיסא, מכירתה של הקרקע או חלק ממנה, במחירי השוק הנוכחיים, תחייב אותה (וגם את הבנקים) לבצע הפרשות גבוהות שימחקו את הונה העצמי של החברה ויחייבו פירעון מידי של אגרות החוב שהנפיקה.

פנינו אל חנן מור בשבוע שעבר. ביקשנו תגובה לכמה שאלות, בהן: "כיצד תוכל החברה שבשליטתך - במצבה העסקי הנוכחי הרעוע, לממן פרויקט בהיקף של מיליארדי ש"ח"; "מי הבנק/בנקים שיעמידו ליווי לפרויקט הנ"ל"; "מתי תושלם בניית החלק האמור בפרויקט הנ"ל". מענה לא קיבלנו. חנן מור ביקש שנמתין לכינוס שזימן ליום 16.08.23. הרושם שיצר: הנה-הנה, תגיע הבשורה, ולאחר מכן לא יהיה מקום לאותן שאלות. זמן קצר לאחר הכינוס שערך התברר כי חנן מור, חתול בעל כמה נשמות, מנסה לבצע מהלך מתוחכם, שלא לומר מתחכם:
מור הודיע (17.08.23) על מתן אופציה למכירת חלק מהקרקע בשדה דב למה שהוא מכנה: קבוצת רכישה. בניגוד לשכל הישר, האופציה, שטרם נחתמה, ניתנה חינם אין-כסף, ובתנאים בלתי מחייבים, נכון לעכשיו. יתרה מכך: חנן מור חתם על הסכם Non Shop האוסר עליו, בשלב זה, לנהל מו"מ עם גורמים אחרים. כל זאת, כאמור, בלא שקיבל תמורה ממשית.

על-פי ההסכם, הקרקע המיועדת לבניית 80 יחידות דיור - בניין B, אחד מתוך ארבעה שנועדו לבניית 381 דירות ובית מלון - תועבר למנהלת מיוחדת שהוקמה, שבראשה עומדת קבוצה של אישים אלה: המהנדס גיא פלד (לשעבר מנכ"ל ב.ס.ר.); עו"ד דורון אריאל ממשרד דורון אריאל ושות' עורכי דין; דניאלה פז ארז, בעלים ומנכ"ל חברת פז כלכלה והנדסה; והמהנדס יוני אפרתי העומד בראש חברת אפרתי מדפיס.

אופציה ללא תמורה?

חנן מור מכנה זאת "קבוצת רכישה". אך בפועל - מדובר במסירת חלק מהקרקע לטיפולם/לניהולם של מנהלים, המקבלים אופציה לשווק 80 יחידות במחירים מיוחדים. אישים אלה, שהם למעשה בגדר מנהלים/יועצים, קיבלו מתנה גדולה: לנהל רבע מהפרויקט, "בשיטת מצליח" - אם ישיגו רוכשים תמימים, אולי ירוויחו; ואם לאו, אזי מימנו לכל היותר קפה ובורקסים. בהודעת קבוצת חנן מור לא נאמר מה יקרה אם הקבוצה החדשה לא תצליח לשווק חלק מ-80 היחידות האמורות, ולא בכדי. שכן, בשלב זה קשה לדעת האם מדובר בתוכנית הצלה אמיתית, או בקבר אחים אליו יישאבו רוכשים תמימים - שבינתיים יזרימו למעלה מ-100 מיליון ש"ח בגין מרכיב הקרקע, סכום שיספיק בקושי למימון ריבית לשנה אחת.

חנן מור נמנע ממסירת מידע באשר למחירים שנקבעו בינו לבין היזמים החדשים. ולא בכדי, שכן גם לאחר שבועות של מו"מ, טרם נקבע באיזה מחיר תבוצע העסקה, אם בכלל. מה שכן ברור: המנהלים החדשים מתכננים להציע עבור יחידת קרקע לדירה מחיר מקסימלי המשקף 80% מעלות הקרקע לקבוצת חנן מור (מחיר הרכישה + הוצאות המימון). משמעות הדבר: "תספורת" של 20% מהמחיר ששילמה קבוצת מור, וזה עלול לגרור/לחייב את קבוצת חנן מור למחוק מספריה כבר בזמן הקרוב לפחות 300 מיליון ש"ח מהמחיר ששילמה עבור הקרקע כולה (1.5 מיליארד).

בנק לאומי ודיסקונט יידרשו לקבל החלטות בזמן הקרוב
שדה התעופה פונה, מי יקנה מחנן מור [צילום: פלאש 90]

עסקת האופציה האמורה מבטאת את מצבו הדחוק של חנן מור, שנאלץ לוותר על רווח יזמי/עתידי לטובת פתרון חלקי. דא-עקא, וכפי שגם עלה במו"מ, הצדדים יצטרכו לעבור משוכות לא פשוטות. חנן מור ושותפיו הפוטנציאליים מתכננים לשווק במחיר התחלתי של כ-51 אלף ש"ח למ"ר ולהגיע ל-70-75 אלף ש"ח למ"ר בדירות הגבוהות. אך קיים ספק גדול אם יוכלו להוציא תוכניתם אל הפועל ולספק את הדירות, בבוא הזמן, מחמת הסיכונים העסקיים והמשפטיים העומדים על הפרק. כמה מהם:

  • 1) הפרויקט כולו על ארבעת חלקיו מתוכנן על מגרש אחד. על-פי היוזמה המתגבשת בין חנן מור ליזמים, מבוקש להפריד החוצה את הקרקע המיועדת ל-80 יחידות דיור מהקרקע כולה. גם אם תסכים לכך רשות מקרקעי ישראל, עלול הדבר להיתקל בקשיים משפטיים סבוכים ביותר, שכן הפרויקט כולו שווק על-ידי רמ"י כחבילה אחת ולביצוע בידי גורם אחד. וזה אומר התמשכות הזמן, במקרה הטוב ייתכן עיכוב של כמה שנים במסירת הדירות.

    2) הבנקים הגדולים נמנעים בתקופה זו מהעמדת מימון לפרויקט בסדר-גודל כזה, קל וחומר במצבה הרעוע של קבוצת מור. בלא מימון בזמן הקרוב, יתקשו המנהלים החדשים להתחייב על התחלת בנייה בשנה-שנתיים הקרובות;

    3) הוצאת עסקת האופציה אל הפועל מחייבת את אישורם של בנק לאומי ובנק דיסקונט, שמימנו את רכישת הקרקע. ברי, כי בנקים אלה לא ישחררו חלק מהקרקע (ולא ימהרו למחוק חלק מהחוב), אלא אם יקבלו בטחונות מתאימים לפירעון קרוב של חלק מהחוב בהיקף מינימלי של מאות מיליוני ש"ח;

    4) תוכנית המנהלים החדשים היא לחייב את הקונים לשלם לפחות 70% מערך הקרקע ליחידה שהם רוכשים. קיים ספק גדול אם יימצאו קונים תמימים שיסכימו לסכן כספם בלא ערבות חוק מכר;

    5) קיים ספק גדול האם תסכים חברת בנייה גדולה ורצינית כדוגמת תדהר, אלקטרה או אשטרום, לשאת בנטל בניית פרויקט זה במצבה הדחוק של קבוצת חנן מור. ברי, כי פרויקט יוקרה מחייב חברה גדולה ורצינית שתתחיל ותסיים את הפרויקט - גם במקרה שעשתה מקח-טעות והפסידה על הפרויקט. שאם לא כן, עלולים הרוכשים למצוא עצמם בפני שוקת שבורה.

מי מקווה לנס


מאמציו של חנן מור לחלץ עצמו מהבור, וההודעות שהוא משגר - הן לבורסה, והן לתקשורת באמצעות גורמים שונים, הביאו בימים האחרונים לעלייה במניות החברה הרשומות למסחר בבורסה. אלא שהמציאות שבה נתונה קבוצת חנן מור, קשה היא מנשוא. כפי שהתרענו לעיל, השאלה האם מדובר בתוכנית הצלה או בקבר אחים. אם לא יארע נס שיזניק מחדש את עסקיה של הקבוצה - בתנאי המשק קשה מאוד אפילו לחלום על היתכנות לנס - עלולים הבנקים להידרש לפעול בזמן הקרוב, ולהטיל פיקוח מיוחד על קבוצת חנן מור במטרה להבטיח שחלק הארי של כספם יחזור לקופת הבנק.

תאריך:  18/08/2023   |   עודכן:  18/08/2023
יואב יצחק
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
תוכנית הצלה או קבר אחים
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
ד"ר רון בריימן
20/08/23 01:42
פורום: שווקים פיננסיים כתוב הודעה
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  שווקים פיננסיים
רווחי חברת שטראוס בששת החודשים הראשונים של 2023 זינקו בשיעור של 71.7% ועמדו על 247 מיליון שקל, לעומת רווח של 144 מיליון שקל בתקופה המקבילה אשתקד. רווחיה של שטראוס ברבעון השני של השנה עלו בשיעור של 16.8%, ועמדו על 98 מיליון שקל, לעומת רווח של 64 מיליון שקל שנרשם ברבעון השני של 2022.
15/08/2023  |  איציק וולף  |   חדשות
בנק לאומי סיים את המחצית הראשונה של 2023 ברווח נקי של 3.43 מיליארד שקל. מדובר בירידה בשיעור של 4.6% לעומת הרווח הנקי שרשם הבנק במחצית הראשונה אשתקד, אשר עמד על 3.6 מיליארד שקלים. לעומת זאת, רווחי הבנק ברבעון השני של השנה זינקו בשיעור של כ-23% ועמדו על 2.45 מיליארד שקל, לעומת רווח נקי של כמעט 2 מיליארד שקל ברבעון השני של 2022.
15/08/2023  |  איציק וולף  |   חדשות
חברת התקשורת בזק ממשיכה לפרסם (יום ד', 9.8.23) דוחות כספיים טובים: ברבעון השני של השנה רשמה החברה רווח נקי שהסתכם בכ-343 מיליון שקל, עלייה של כ-11.7%. הרווח הנקי המתואם הסתכם בכ-354 מיליון שקל, עלייה של 14.2%, המהווה שיא מאז שנת 2017. הרווח הנקי המתואם במחצית הראשונה של שנת 2023 הסתכם בכ-675 מיליון שקל, עלייה של כ-6.8%.
09/08/2023  |  מירב ארד  |   חדשות
חברת כלל ביטוח תשקיע 76.5 מיליון שקל בחברת אאורה השקעות, אחת מחברות הנדל"ן הגדולות והמשמעותיות בארץ. ההשקעה תתבצע במסגרת של מניות ואופציות למניות, בתמורה מיידית של כ-49 מיליון שקל ובמימוש מלא של האופציות תמורת 27.5 מיליון שקל נוספים, סה"כ כ-76.5 מיליון שקל.
01/08/2023  |  עידן יוסף  |   חדשות
הבנק האירופי המרכזי צפוי להודיע היום (יום ה', 27.7.23) על העלאה תשיעית ברציפות של הריבית. כך דווח בסוכנות הידיעות רויטרס. לאחר העלאת הריבית הצפויה תעמוד רמת ריבית הבסיס באירופה על 3.75%. אמש העלה הבנק המרכזי האמריקני את הריבית ב-25 נקודות האחוז לרמה של 5.5%.
27/07/2023  |  איציק וולף  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
רפי לאופרט
רפי לאופרט
התהפוכות הפוליטיות והדמוגרפיות השליליות בארה"ב משתקפות יותר ויותר בהתנהלות ממשל ביידן במשבר האזורי הנוכחי    השילוב האפרו-אמריקני-מוסלמי והאנטישמי מעמיק את אחיזתו והשתלטותו
דן מרגלית
דן מרגלית
בעבר אנשי ציבור הכחישו שחטאו בעבירות של הצווארון הלבן, לקחו כסף? לא ולא    עתה הרושם הוא שכאשר מטיחים בהם זאת הם משיבים לא בהכחשה אלא ב"אז מה"?
רון בריימן
רון בריימן
האשמת נתניהו כאילו הוא זה שמונע עסקה, היא עלילה מרושעת המופצת על-ידי מתנגדי נתניהו אשר שכחו מי האויב    אחת השגיאות החמורות ביותר של ממשלת ישראל: ההפרדה בין חטופים לחטופים, ואי-עמיד...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il