|   15:07:40
  מרדכי שחם  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
פלמינגו ספא: יום כיף זוגי בלתי נשכח בחיפה
חברת סאו-רארש
המדריך המלא לבחירת מדרסים אורתופדיים: איך לבחור נכון ולמה זה חשוב?
מחלוקות חברתיות [צילום: חן לאופולד/פלאש 90]

חוקי-יסוד - במעמד-ביניים לקראת חוקה

"הבית המשותף" שלנו הוא יחיד ומיוחד ב"שכונה" של המזרח-התיכון ואולי גם ב"עיר" הגלובאלית כולה הסולידריות הישראלית רבת המוניטין, המעצימה את החברה בישראל ואת יחידיה כפרטים, הינה דוגמה ומופת
04/09/2023  |   מרדכי שחם   |   יומני בלוגרים   |   תגובות


הרשות השופטת והחברה בישראל - זו למען זו

דברי חקיקה והלכות פסוקות יש לבחון על-פי עקרונות משפט וכללי יסוד במשפט. אולם כאשר מדובר בעניין המשלב מחלוקות חברתיות עם "השלכות רוחב ועומק" כעולה בימים אלה, אין להתעלם מכללים רחבים יותר, המקיפים את "עולם המשפט" כולו ואשר עליהם הוא נשען. והרי גם "הרשות השופטת" הינה אחת מהרשויות המרכיבות את מסגרתה הארגונית של "המדינה", ואשר נועדו כולן לפעול יחד למען החברה בישראל כולה, ולמען כל נושאי "האישיות המשפטית" בישראל.

גם אם בתי-המשפט בישראל נזהרים שלא לרדת ל"זירת ההתגוששות" הפוליטית או החברתית (כאזהרותיו החוזרות והנשנות של השופט משה לנדוי ז"ל, בתקופתו), נראה כי הפעם "הוצבה" זירה זו סביב בית המשפט העליון ועל מדוכת-הדיון שבפניו, בעל-כורחו. מול הסוגיות המיוחדות אשר עומדות לבירורו ולפסיקתו בשבועות הקרובים קיימות ציפיות הציבור הרחב לתוצאות פעולתה של הערכאה השיפוטית העליונה, אך אין ביטחון כי גם "כוח שיפוטי" הכולל את כלל שופטיו של בית המשפט העליון יוכל "להוציא את הערמונים מן האש" במצב בו אותם "ערמונים" יימצאו מקובלים על חוגים רחבים ואיתנים דיים. בהעדר "פתרון קסם" אשר יניח את דעת שני המחנות החלוקים, יש חשש של ממש כי כל תוצאה לא תשפר את המצב הבעייתי הקיים, ובעקיפין - עלולה אף להחריפו.

בשלב זה, בו מצפים הכל לתוצאות ההליכים המשפטיים שהונחו בפני בית המשפט העליון, אין לשכוח כי כל תוצאה פסיקתית תיראה כפוגעת בעיני חלק ניכר של הציבור, עם ההשלכות של פגיעה במדינה ובערכים חברתיים ואנושיים שהושגו וטופחו "לתפארת מדינת ישראל", אף כפשוטו של המונח המליצי. בנסיבות אלה ומסיבות אלה - מתבקש ואף מתחייב מאמץ מירבי לגיבוש פתרונות על בסיס הסכמה חברתית ופוליטית רחבה, כדי לחסוך את הכרוך במאמץ פסיקתי של שופטי בית המשפט, אך בעיקר - כדי "לחסוך", לפחות חלקית, את ההשלכות המכבידות (לשון המעטה) העלולות לנבוע מכל פסק אפשרי. כאשר הסיכון ודאי והתקווה בספק, נראה כי יש לתת ביטוי ממשי לכותרת פרק זה, ואף מבעוד מועד. ברוח זו יועלו הדברים הבאים.

לקראת כינון חוקה - חוקי-יסוד בחקיקת הכנסת

עדיין אין לישראל חוקה כתובה כהלכתה; תהיינה הסיבות לכך אשר תהיינה - זוהי מציאות נמשכת זה עשרות שנים, בתקופות בהן היה רוב קואליציוני הן לממשלות "שמאל" והן לממשלות "ימין". על כך - גם במאמר הח"מ באתר זה (מיום 21.10.2015), "חוקה לישראל: 'הריון' מתמשך כתחליף-לידה", עם העולה כבר משמו העגום והמציאותי של המאמר. בסיומת המאמר שם צוינה ייחודיותן של אנגליה ושל ישראל בקיום משטר דמוקרטי אף ללא חוקה כתובה; מול אנגליה בעלת המסורת החברתית-משפטית בת מאות השנים, הושוותה ישראל (המתמודדת עדיין עם מגוון אתגרים) כבעלת הישג גדול עוד יותר. המאבק הפנימי בישראל בימים אלה מעמיד אתגר קשה ומיוחד, אך יש לקוות כי ניתן להתגבר גם עליו, ללא נזקים ממשיים לעתיד.

חוקי-יסוד הינם "נדבכי-חוקה" - לא פחות אך לא יותר: אלה נוצרו לשלב-הביניים שעד לכינון חוקה כהלכתה, בעקבות פשרה שהושגה בכנסת הראשונה בשנת 1950, הידועה כ"פשרת הררי", אשר סיימה אז מאבק פרלמנטרי וציבורי קשה וממושך בין תומכי חוקה לבין מתנגדי חוקה. אותה החלטת פשרה נתקבלה ברוב של 50 מול 38, ולשונה: "הכנסת הראשונה מטילה על 'ועדת חוקה, חוק ומשפט" להכין הצעת חוקה למדינה. החוקה תהיה בנויה פרקים פרקים באופן שכל אחד מהם יהווה חוק יסודי בפני עצמו. הפרקים יובאו בפני הכנסת, במידה שהוועדה תסיים את עבודתה, וכל הפרקים יחד יתאגדו לחוקת המדינה."

חוק-יסוד ראשון נחקק רק בשנת 1958, וגם לאחר יותר מ-70 שנה מאז החלטת 13.6.50 עדיין לא נחקקו "חוקי-יסוד" בנושא הקריטי של החקיקה בישראל (לרבות הדרך לתיקון החוקה והסמכות לפרשה פרשנות מוסמכת) וכן בנושאים חשובים נוספים, בהם נושא "זכויות-האדם".

מהו תוקפה המחייב של החלטת הכנסת הראשונה מיום 13.6.1950, המכונה "פשרת הררי"? האם ובאיזו מידה יש בה כדי להכתיב לכנסת ולחבריה צעדים בנושא כה משמעותי ו"יסודי", גם בהרכבה הנוכחי ובהרכביה העתידיים? ספק אם ניתן למצוא לכך תשובה אשר תהא מקובלת על הכל; דיינו בכך, כי אותה "תוכנית-הכנה" לחוקה כתובה למדינה הפכה כבר מזמן לחלק שאין חולק עליו במציאות החברתית והפוליטית בישראל, וכמעין "אמנה", אשר עד כה - ובמשך יותר מ-70 שנה - איש לא העז לנסות לשנותה. עם זאת, יש מקום להציג את השאלה, האם "חוק יסוד", כשלעצמו, הינו בעל מעמד ותוקף זהים לחלק אינטגראלי-עתידי של חוקה שלמה, אם וכאשר תכונן בישראל כהלכתה.

כותרת "חוק-יסוד" - מול בחינתו המהותית

נראה אפוא, כי כיום בפנינו "נדבכים" שהוכנו על-ידי הכנסת, אשר גם "תווית" של "חוקי-יסוד" איננה הופכת אותם, בהכרח, לחלקים של חוקה כהלכתה; ממילא, מבחינה משפטית אין די ב"תווית" חיצונית או הצהרתית, וכל נורמה משפטית (בין בחקיקה כדין ובין ב"חקיקה פרטית" במסגרת חוזה או מסמך דומה אחר) חייבת לענות על דרישות ידועות גם בבחינה מהותית.

למשל: יפוי-כוח אשר בטעות (טכנית או משפטית) נושא כותרת "יפוי-כוח בלתי-חוזר" - לא יימצא כ"בלתי-חוזר", עם כל המשמעויות וההשלכות הקיימות לגביו בדין, אם לא נתמלאו לגביו התנאים הדרושים לכך על-פי סעיף 14 של "חוק השליחות, תשכ"ה-1965". כדוגמה נוספת: מכתב לא יימצא כחסוי מהגשתו כראייה בהליך משפטי רק משום שהוא כולל הצהרה "מבלי לפגוע בזכויות" - החיסיון המשפטי יוכר לגביו, בתנאי שיימצא כי נוצר במסגרת משא-ומתן שלא נסתיים בהסכמה. הצהרה או כותרת, על-פי האמורים לעיל, אינן בגדר "נוסחת קסם" המרפאה חוסר מהותי-ענייני.

מעמדם של "חוקי-יסוד" שנחקקו על-ידי הכנסת (כרשות מחוקקת, אך לא כ"אסיפה מכוננת" אשר נבחרת למטרה מיוחדת זו), אמור להיות מעמד מיוחד המחייב זהירות-רבתי טרם כל התערבות לשינויים, אך עם כל הכבוד עדיין אין הם בגדר חלקים של חוקה כתובה שנוצרה בהליכי כינון חוקה, כנדרש וכמקובל בכל מדינה נאורה ומתוקנת.

שאלת סמכותה ה"מכוננת" של הכנסת

בהקשר זה יוזכר הספק בשאלת סמכותה של הכנסת לכונן חוקה לישראל: הכנסת הראשונה נבחרה כ"אסיפה מכוננת", והחליטה (כבר בתחילת פעילותה!) לצמצם את תפקידה תוך אימוץ המונח המכובד "כנסת", בו נותר מעורפל אופי פעילותה כרשות מחוקקת/מכוננת. ברם, פעולה הפוכה בה "כנסת" שנבחרה כרשות מחוקקת לפעילות של חקיקה "שוטפת" הופכת עצמה ל"אסיפה מכוננת" - פעולה כזו נראית כחסרת בסיס ראוי: במציאות הקיימת בישראל, גם כיום ובמיוחד כיום, ישנו הבדל שאין להתעלם ממנו, בין רצון-הבוחר בנושאי חקיקה "רגילה" המתאימה למציאות החיים השוטפת לבין רצון הבוחר בנושאי "כינון חוקה" לנושאים הבסיסיים ולעתיד רחוק. ייתכן שדי לעניין רגיש ומיוחד זה אף בכך, שאין זהות בין שתי הבחירות ורצונות הבוחר שבבסיסן, גם אם ההבדל אינו גדול.

מול מחלוקת מפלגת - צורך בפשרה

כל תקנה שבחקיקת המשנה אין לה תוקף אם היא סותרת דבר חקיקה ראשית. עם זאת, מעמדם העדיף של חוקים "רגילים" אינו שולל את סמכותו של בית המשפט העליון לבחון ולמצוא כי חוק (או חלק מחוק) שחוקקה הכנסת - אינו תקף. בדומה, מוצע כי כל "חוק-יסוד" שנתקבל בכנסת ייחשב כבעל מעמד מיוחד, לפיו "חוק-היסוד" גובר על כל הוראה סותרת של חוק רגיל, אך עם זאת - ניתן לפסול "חוק יסוד" (או חלק ממנו) בפסיקת הרכב מורחב של בית המשפט העליון, בדעת רוב העולה במספרו על מחצית מספרם של כלל שופטי בית המשפט העליון באותה עת.

יתכן כי יש מקום לפסיקה הלכתית-עקרונית בהרכב הנוכחי של כלל שופטי בית המשפט העליון, לפיה חוקי-יסוד ניתנים לבדיקה שיפוטית מוסמכת וכפופים לפסיקה כאמור, אך כל זאת - מבלי לפסוק, בינתיים, לגופן של העתירות שהוגשו עד כה. בהנחה כי טובת המדינה והחברה לנגד עיני כולם - שמא ניתן להגיע להסדר-ביניים מועיל זה אף בהסכמה של המשיבים ושל העותרים גם יחד!?

פסק-זמן והידברות

נראה כי פסק-זמן והידברות מתבקשים במחלוקות השיפוטיות האמורות, ולצל המחלוקות החברתיות המפלגות - הם אף מתחייבים. "הבית המשותף" שלנו הוא יחיד ומיוחד ב"שכונה" של המזרח-התיכון ואולי גם ב"עיר" הגלובאלית כולה. יש לגביו תכנון מאושר ל"קומות" נוספות (במסגרת "חוק השבות") לקליטת קרובי-משפחה רבים החיים בארצות חו"ל. אם "ועד-הבית" מנסה לבצע שיפוצים הגורמים לסדקים בקירות הבניין ואף ביסודותיו - אין הדיירים צריכים להמתין לתוצאות חמורות יותר.

זאת ועוד: הסולידריות הישראלית רבת המוניטין, המעצימה את החברה בישראל ואת יחידיה כפרטים, הינה דוגמה ומופת, עד כה, ליחסים ההדדיים שנוצרו ונתגבשו כאן במשולש החשוב של מדינה-חברה-בני-אנוש; ההישג המיוחד שנוצר בנושא בישראל - אמור להוות "אור לגוים" גם במובן זה. כך גם "תרומותיה של ישראל במזרח התיכון", כמפורט במאמר באותו שם אשר עלה באתר הנוכחי (ביום 2.11.2021). גם כל אלה עומדים, למצער, להיפגע למשך תקופה ארוכה; לא חבל!?

תאריך:  04/09/2023   |   עודכן:  05/09/2023
מרדכי שחם
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
חוקי-יסוד - במעמד-ביניים לקראת חוקה
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אני מברך על כל תביעה של אדם החש שכבודו נרמס ודמו מוקז בראש חוצות על לא עוול בכפו. שבעתיים אני שמח ומברך על נחישות בתי המשפט למצות את הדין ולקבוע פיצוי כספי גבוה לקורבנות מוציאי הדיבה הרעה. עם זאת ראוי שמערכות המשפט יבואו חשבון ויטילו עונשים משמעותיים יותר על כל מי שמשתמש בשואה ובסמליה נגד כל אדם.
ביום שני הקרוב, נציין את יום ח"י אלול, יום הולדתם של שני המאורות הגדולים. רבי ישראל 'בעל שם טוב' - מייסד החסידות הכללית ורבי שניאור זלמן מליאדי 'אדמו"ר הזקן' - מייסד חסידות חב"ד, זכותם תגן עלינו ועל כל עם ישראל.
משלחת בכירה של הרש"פ בראשותו של חוסיין א-שיח', מזכ"ל הוועד הפועל של אש"פ, תצא השבוע לריאד לפגישה עם ההנהגה הסעודית בנושא הסכם הנורמליזציה הצפוי עם ישראל.
בהנהלת יד ושם יושבים אנשים מכל הקשת הפוליטית. למשל - אני חכ"ל (חבר כנסת לשעבר) איש הליכוד, וממולי - חכ"ל קולט אביטל אשת מרצ. הנהלת יד ושם היא מופת לאחדות מטרה ולדבקות במשימה - להנציח ולזכור את ששת המיליונים, שגם ביניהם היו מכל העדות, מכל המפלגות, מכל הדתות, מכל הקהילות, מכל המגדרים. הגרמנים הנאצים לא הבחינו בין יהודי ליהודי.
10 העלאות הריבית הרצופות, הגדילו באופן משמעותי ביותר את ההחזר החודשי של נוטלי המשכנתאות. לדוגמה, מי שנטל משכנתה בגובה מיליון שקלים, אמור כיום להחזיר כ-1,200 שקלים לחודש. יותר מאשר החזיר לפני שנה. ובמילים אחרות, מדובר בעוד כ-15 אלף שקלים נוספים לשנה ועוד מאות אלפי (!) שקלים נוספים למי שנטל משכנתה לתקופה של 20 שנה.
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
יוסף אליעז
יוסף אליעז
אין מנוס מלשמור על ערנות, איסוף מודיעין ומלאי מספיק של חימוש, לרבות מטוסים, טילים ותחמושת אחרת כמו גם אמצעים לגיוס מהיר של כוחות מילואים, רפואה וכל שחיוני להגנה
יוסי אחימאיר
יוסי אחימאיר
ביידן מחצין אינטליגנציה רגשית גדולה (אביגיל..), אך בגלל מחדלו גואה במשמרתו האנטישמיות בקמפוסים    כשיחזרו חטופים, נראה אנשים שבורים גופנית ונפשית; סינוואר ימשיך להחזיק חלק מהחטופים ...
רפי לאופרט
רפי לאופרט
מעקב אחר חלק מתוכניות החדשות של ערוץ 12 הוא בבחינת "דע את האויב"    הערוץ הוא הארסי ביותר בביקורתו המעוותת נגד ממשלת ישראל וראשה ולדעתי משמש בידי האופוזיציה הפנימית והחיצונית למדינת...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il