|   15:07:40
  איתמר לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
חברת סאו-רארש
המדריך המלא לבחירת מדרסים אורתופדיים: איך לבחור נכון ולמה זה חשוב?
מחלקה ראשונה
ניסן-אייר בספריו של איתמר לוין
ברון. "להעמיד את הסניגור במקומו" [צילום: לע"מ]

ברון: הדרת נשים - נייר לקמוס לדמוקרטיה

שופטת העליון הפורשת מזהירה מפני התרחבות ההדרה במרחב הציבורי מסבירה את התנגדותה העקרונית להרס בתי משפחות מחבלים ואת מדיניותה בתביעות סרק ייצוגיות
06/10/2023  |   איתמר לוין   |   חדשות   |   הדרת נשים   |   תגובות

"מידת ההגנה שניתנת לזכויות נשים משמשת כנייר לקמוס של המשטר הדמוקרטי בכללותו, וזה חומר למחשבה לכולנו". כך אומרת השופטת ענת ברון, הפורשת בשבוע הבא מבית המשפט העליון. היא דיברה בראיון ל"עלון השופטים" שנערך בתחילת חודש אוגוסט ומתפרסם בצמוד לסערה הציבורית סביב ההפרדה המגדרית בתפילות יום הכיפורים של עמותת ראש יהודי.

ברון הביעה עמדה זו בפסק דין שפורסם ביולי 2021 ועסק בהפרדה מגדרית במוסדות אקדמיים. היא גם הציבה אותו בראש רשימת פסקי הדין המרכזיים שפרסמה לשכתה לקראת פרישתה. בג"ץ קבע אז, בהרכב של חמישה שופטים, כי אין לאפשר הדרה של מרצות מהוראה במסלולי לימוד המיועדים לגברים בלבד - אך הרוב סבר, כי הפרדה מגדרית בין סטודנטים לסטודנטיות תותר בנסיבות מסוימות. ברון סברה בדעת מיעוט, כי עצם ההפרדה פוגעת בליבת הזכות לשוויון, ומאחר שאין לה הסמכה מפורשת ומפורטת בחקיקה והיא איננה מידתית - דינה להיפסל.

ברון הדגישה שם את הפגיעה בנשים הטמונה בפרקטיקה של הפרדה מגדרית במרחב הציבורי, שלדבריה אינה אלא "תת-קטגוריה" של הדרת נשים ממרחב זה. הפרדה כזו מבטאת מסר פוגעני ומשפיל כלפי נשים, ו"נותנת לגיטימציה לתפיסה הסטריאוטיפית של נשים ככאלה ש'מפריעות' לגברים. היא 'מחפיצה' נשים באשר הן, מנמיכה אותן ומנציחה את תפיסתן כנחותות מגברים". היא הזהירה, שההפרדה המגדרית באוניברסיטאות עללה להתפשט בעתיד גם למרחבים נוספים באקדמיה, ובהמשך אף לשוק העבודה - ועל כך עמדה גם כעת בראיון.

לא השתכנעה שהרס הבתים מרתיע

עוד התייחסה ברון למעמדם המשפטי של נפגעי עבירות מין (בעיקר נשים): במסגרת הדיון בערעור יש לנו השופטים שיקול דעת אם להיענות לבקשה של נפגעת העבירה אם היא מבקשת לדבר באולם, או למסור לנו מכתב שכתבה. היעתרות למבוקש אינה מובנת מאליה משום שהנאשם לא בהכרח יקבל הזדמנות שווה להישמע. ואולם לטעמי יש ערך רב במתן זכות דיבור לנפגעת, והרי לנאשם יש ייצוג. זהו אקט של מתן ביטוי לקולה, לכבודה, ולעוצמת ההשפעה של האירוע שחוותה על חייה.

"לעיתים נשמעים באולם טיעונים בוטים וקיצוניים, המייחסים לנפגעת העבירה אחריות למעשים שבוצעו בה, והם מחייבים אותנו להעמיד את הסניגור במקומו. מובן כי לא ניתן, וגם אין זה ראוי, למנוע מנאשם את הזכות להשמיע את הגנתו. אולם לתפיסתי מוטלת עלינו השופטים החובה למנוע רטוריקה פסולה מסוג זה – ויש לכך גם ערך מחנך וצופה פני עתיד".

ברון - אשר בנה, רן ברון, נרצח בפיגוע במייק'ס פלייס בשנת 2003 - הסבירה את התנגדותה העקרונית להרס בתיהן של משפחות מחבלים:

"חוות הדעת של גורמי הביטחון שהונחו לפנַי לא שכנעו אותי ביעילות ההרתעתית הנטענת, ויש לא מעט אנשי מקצוע שאף סבורים שהריסת בתים מלבה תחושות שנאה ואירועי טרור. מטבע הדברים אין בדיקה אמפירית ואין אפשרות לכמת את האופן שבו הריסת בתים משפיעה במישרין על ביצוע פיגועים, ומדובר בהערכות בלבד. במבחן התוצאה, העובדה היא שבשנים האחרונות יש עלייה משמעותית הן בשימוש באמצעי של הריסת בתים, הן בהיקף הפיגועים הרצחניים.

"צריך לזכור שבמרבית המקרים, אם לא בכולם, בעת הריסת הבית המְפגע כבר לא גר בו – או שנהרג בעצמו בפיגוע, או שעומד לדין פלילי. לא פעם מי שגר בבית הם ילדים קטינים, או בגירים שכלל לא היו מודעים למעשים ולא תומכים בהם, ולעיתים גם מגנים אותם. הריסת הבית פוגעת בזכויות יסוד, בכבוד האדם, וזהו עונש קולקטיבי בבחינת 'אבות אכלו בוסר ושיני בנים תקהינה'. וגם ההפך.

"כל פסקי הדין בנושא הריסת בתים יוצאים מנקודת מוצא אחת, שלפיה בית המשפט נדרש במסגרת הביקורת השיפוטית לבחון את מידתיות השימוש בכלי זה, ובכך אינני נבדלת מחברַי. אלא שבמסגרת מבחן המידתיות, אני סבורה שאי-אפשר לשים את כובד המשקל רק על חומרת הפיגוע ותוצאתו, בלי לשקול שיקולים נוספים – ובין היתר כלפי מי מכוונת הריסת הבית... יש מקרים שבהם סברתי שניתן לעשות שימוש בכלי של הריסת בתים, ויש מקרים שלא. ההחלטה אינה גורפת, וכמובן שבכל תיק כזה ראיתי לנגד עיני גם את משפחותיהם של קורבנות הפיגוע שאין מזור לאובדנם – ואי-אפשר לומר שאני לא מבינה לליבם".

תביעות סרק פוגעות בצרכנים

ברון, אשר ריכזה את הטיפול בבית המשפט העליון בתחום התביעות הייצוגיות, פורסת את משנתה בנושא "הסתלקות מתוגמלת" בתביעות סרק. "אלה תובענות שמוגשות בידיעה של המייצגים כי אין יסוד ממשי לתביעה או שאינה מתאימה להתנהל כייצוגית, תוך שימוש בכלי של התובענה הייצוגית כדי להפעיל לחץ על הגוף הנתבע לשלם למייצגים סכום כסף כלשהו בתמורה להסתלקותם מההליך מוקדם ככל הניתן.

"ההסתלקות המתוגמלת מצטיירת במבט ראשון כתמימה ובלתי מזיקה. סכום התגמול נקבע בהסכמה ולכאורה לא בא על חשבון הקבוצה, ולכן בעבר הערכאות הדיוניות נטו לאשר הסדרים כאלה כמות שהם, בלי לתת את הדעת להשלכות הרוחב". אולם, בפסק דין משנת 2018 עמדה ברון "על הנזק שעלול להיגרם כתוצאה מאישור הסדרי הסתלקות מתוגמלת בתביעות סרק, ועל כך שהוא חורג מעניינו הפרטי של הגוף שנתבע.

"הסדרים כאלה מעודדים הגשת תביעות סרק, והעלויות של ההליכים מגולגלות לא פעם בחזרה אל הצרכנים על-ידי העלאת מחירים. עלולה להיווצר גם מדיניות מתגוננת עד כדי פגיעה בתחרות, וכמובן זה גורם לזילות של מוסד התביעות הייצוגיות ומעמיס מאוד על המערכת. משכך, ההלכה שנקבעה בפסק הדין היא שככלל אין מקום לפסיקת תגמול כלשהו למייצגים אגב הסתלקות מהליך ייצוגי שנתברר כתביעת סרק. אני בטוחה שככל שפסק דין זה ייושם יותר על-ידי הערכאות הדיוניות – כך תורגש ירידה בהיקף תובענות הסרק המגיעות לפתחן".
מבחר מתוך פסיקתה של השופטת ענת ברון, בית המשפט העליון

תאריך:  06/10/2023   |   עודכן:  06/10/2023
איתמר לוין
+רוטמן: פסיקת בית המשפט העליון השיבה מעט שפיות ורוגע לתל אביב
15:45 06/10/23  |  עידן יוסף
ח"כ שמחה רוטמן: "מברך על פסיקת בית המשפט העליון שהשיבה מעט שפיות ורוגע לעיר תל אביב. רגע מכונן בדיון: השופט שואל על מקור הסמכות ונציג העירייה אומר 'לא נערכתי לדיון על שאלת הסמכות'. אלו בדיוק הסוגיות שבית משפט אמור לעסוק בהם! עיסוק במקור סמכות, בפגיעה בזכויות שלא כדין וביקורת שיפוטית המבוססת על החוק, ולא על תפיסות אידיאולוגיות ופוליטיות, אלו הדברים שלמענם קיימים בתי משפט.

"אני מקווה שזה אות וסימן לבאות, ושבית המשפט העליון ישוב להיות, כפי שהיה בעבר, מוסד שנהנה מאמון הציבור העוסק בהכרעה בסכסוכים ובשמירה על שלטון החוק, ושופט בצדק".

ח"כ טלי גוטליב שנכחה בדיון בבית המשפט העליון: "אני יוצאת מכאן באושר. אני חושבת שהשופטים עשו בשכל כשגרמו לצדדים להגיע להסכמה. תהיינה הקפות שניות בדיזינגוף לכבודה של מדינת ישראל".
+פשרה תאפשר לראש יהודי לקיים הקפות שניות
13:23 06/10/23  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
בדיון בבית המשפט העליון הבהירה העמותה, כי לא תציב מחיצות פיזיות בין גברים לנשים באירוע שיתקיים במוצאי החג
ההפרדה תהיה וולונטרית [צילום: חיים גולדברג/פלאש 90]
+סער: טוב ששופטי העליון העמידו את העירייה במקום
13:11 06/10/23  |  עידן יוסף
ח"כ גדעון סער: מלכתחילה סרוב עיריית תל-אביב-יפו לקיום הקפות בכיכר דיזנגוף הדיף ניחוחות של נקמנות מעורבת בשיקולים זרים של הבחירות המתקרבות. טוב ששופטי בית המשפט העליון העמידו את העירייה במקום".
+עיריית ת"א מבקשת מהמשטרה לסייע לה בהסרת מחיצות בהקפות
10:48 06/10/23  |  עידן יוסף
עיריית ת"א מבקשת מהמשטרה לסייע לה בהסרת מחיצות בהקפות שמחת תורה, אם בית המשפט העליון ידחה את העתירה שהגישה עמותת ראש יהודי. העירייה כבר הודיעה שהיא נערכת לשליחת פקחים.

הדיון המתקיים היום בהרכב השופטים עופר גרוסקופף, אלכס שטיין וגילה כנפי-שטייניץ לא ישודר בשל העדר זמן מספיק להערך לשידור. האגודה לזכויות האזרחת ביקשה להצטרף לדיון כידידת בית המשפט. ראש יהודי מתנגדת, וההחלטה בעניין תימסר בתחילת הדיון היום.
+הנשיא מפציר: אל תפריעו להקפות שמחת תורה
09:42 06/10/23  |  עידן יוסף   |   לרשימה המלאה
הרצוג גינה את החילונים הרדיקלים ששיבשו את תפילות יום הכיפורים: "אירועים שחרכו את הלב והיו בלתי נתפסים ובלתי מתקבלים על הדעת"  ▪  מבקש לאפשר לקיים את ההקפות כסדרן: "בלי פרובוקציות, בלי הפרעות, בלי ריבים"
הרצוג בכתיבת ספר תורה [צילום: יונתן זינדל/פלאש 90]
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
ברון: הדרת נשים - נייר לקמוס לדמוקרטיה
תגובות  [ 5 ] מוצגות   [ 5 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
בני מ
6/10/23 09:53
2
בר מצוב
6/10/23 10:15
3
משה
6/10/23 12:35
4
אזרח ישראל
6/10/23 13:53
5
כנניהו המיסר
6/10/23 14:07
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  הדרת נשים
עמותת ראש יהודי לא תוכל לקיים הקפות שניות בכיכר דיזנגוף בתל אביב - קובע (4.9.23) שופט בית המשפט המחוזי בתל אביב, מגן אלטוביה. הוא דחה את עתירתה של העמותה נגד החלטת העירייה לבטל את האישור שניתן לה לקיום ההקפות (מוצ"ש, 7.10.23) וזאת בשל העימות סביב התפילה שניסתה לארגן באותו מקום בליל יום הכיפורים. אלטוביה קובע, כי חששותיה של העירייה מפני פגיעה בסדר הציבורי ובביטחון הציבורי אינם פסולים ואין עילה להתערבות שיפוטית בהם.
04/10/2023  |  איתמר לוין  |   חדשות
ביום כיפור האחרון נחשפנו לאירועים רבים בהם הופרעה התפילה, הן למניינים שנערכו במרחב הציבורי, גם כאלה שנערכו בלי מחיצה, והן לכאלו שבתוך מתחם בתי הכנסת ממש. כך קובעת המועצה הדתית בתל אביב בדוח מיוחד שפרסמה.
03/10/2023  |  עידן יוסף  |   חדשות
עיריית תל אביב יפו מבקשת (2.10.23) מבית המשפט לעניינים מנהליים בתל אביב שלא להתערב בהחלטתה לשלול מעמותת ראש יהודי היתרים להקמת סוכה ולקיום הקפות שניות במרכז העיר.
02/10/2023  |  עידן יוסף  |   חדשות
הרב הראשי הספרדי לישראל, יצחק יוסף, יוצא במתקפה חריפה כנגד המפגינים שהפריעו לתפילת ראש יהודי בכיכר דיזנגוף ביום כיפור. הוא הבהיר כי המפגינים אינם מייצגים את הציבור החילוני, וכי מדובר במיעוט של המיעוט שעושה רעש, כלשונו. "בתקשורת נראה כאילו כולם שמאלנים, כולם עויינים. זה לא נכון".
01/10/2023  |  עידן יוסף  |   חדשות
שר הפנים משה ארבל שלח (יום א',1.10.23) מכתב לראשי הרשויות שבו הוא מרענן את במכתבוהנחיית היועמ"ש לממשלה, בעניין הפרדה מגדרית באירועי תרבות. למכתבו הוא צירף את סיכום הדיון בנושא הפרדה מגדרית באירועי תרבות במעורבות רשויות מקומיות בראשות היועץ המשפטי לממשלה, בדיוק כפי שהוא נכתב והופץ באוגוסט 2019 בעקבות העתירה בעניין ארבל נ׳ עיריית עפולה.
01/10/2023  |  מירב ארד  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
בעבר אנשי ציבור הכחישו שחטאו בעבירות של הצווארון הלבן, לקחו כסף? לא ולא    עתה הרושם הוא שכאשר מטיחים בהם זאת הם משיבים לא בהכחשה אלא ב"אז מה"?
חיים רמון
חיים רמון
יש רבים בדרג הצבאי ובדרג המדיני שהיו צריכים ללכת הביתה עוד לפני חליוה, ואני מקווה שכך יקרה בעתיד הקרוב
דרור אידר
דרור אידר
ההגדה אינה מסמך קפוא אלא טקסט גנרי שמחזיק רעיון המתחדש עלינו מדי תקופה    ממצרים העתיקה שבה העבדים העברים סיפרו על יציאת האבות מהגלות, עד ליציאת מצרים של תקופתנו היא מדינת ישראל
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il