בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
|
|
|
|
מיכאלי. סיבוב פוליטי על הציבור החרדי [צילום: אבשלום ששוני/פלאש 90]
|
|
|
סיירת החרדים של מרב מיכאלי
|
שרת התחבורה טוענת שקיימת "תופעה" של הדרת נשים בקווי התחבורה הציבורית, אך במשרדה מסרבים להציג כל הוכחה לכך. בקשת News1 לקבל נתונים מספריים בעניין נותרה בלא מענה. ההצעות של מיכאלי לפתרון הבעיה אינן מציאותיות ● רשימה ראשונה
|
כך ניתן למנוע הדרת נשים בתחבורה הציבורית
|
עידן יוסף
|
הרעיונות שמציעה שרת התחבורה מרב מיכאלי למניעת הדרת נשים פסולה בתחבורה הציבורית אינם ישימים בקווי הציבור החרדי. מה בכל זאת יכול משרד התחבורה לעשות על-מנת למגר או לכל הפחות לצמצם את המקרים הללו? * רשימה שנייה ואחרונה
|
לרשימה המלאה
|
|
|
|
|
|
|
מדי פעם עולים לסדר-היום מקרים של הדרת נשים בקווי התחבורה הציבורית לריכוזים חרדיים. כידוע, על-פי פסיקת בג"ץ, כל עוד ההפרדה היא וולונטרית ומגיעה מצד הנוסעים אין בכך בעיה חוקית, כל עוד נוסע אינו מעיר לנוסע אחר על אזור הישיבה שבו בחר.
מרב מיכאלי טוענת שמדובר ב"תופעה", אך אינה מציגה כל הוכחה לכך. בקשת News1 לקבל נתונים מספריים בעניין נותרה בלא מענה כמעט שבועיים, ואפילו את שמה של הממונה על השוויון המגדרי במשרד, מסרב משרד התחבורה למסור. מסתבר ששרת התחבורה עובדת "על עיוור" ויורה את החץ לפני שהיא מסמנת את המטרה. במסמך שפורסם בשנת 2014 ע"י הד"ר יניב רונן ממרכז המחקר והמידע של הכנסת נכתב ש"יש כיום 10 קווים שאפשר להגדירם כקווי 'מהדרין': 6 בביתר עילית, 3 בירושלים ואחד בבית שמש". כך שהבקרה המתוכננת של משרד התחבורה, שעל-פי הפרסום בחדשות 12 אמורה לכלול 200-100 קווים, כוללת למעשה קווים רבים שבהם אין הדרה, ושבחלקם מתקיימת הפרדה מגדרית על בסיס וולונטרי.
|
על-מנת לבחון האם מתקיימת פרקטיקה של הפרדה לא-וולונטרית, על משרד התחבורה לשלוח דווקא בקריות ולא בקרים ממין זכר. על סמך היכרות עם קווים המשרתים את הציבור החרדי אני יכול לנחש שברוב המקרים איש לא יעיר אפילו לנוסעת שהתיישבה בחלק הקדמי של האוטובוס, וככל שיושמעו הערות כלפי נוסעת, הן מצד נוסעים חרדים והן מצד נוסעות חרדיות, הן יושמעו בשפה אדיבה תוך הזמנה לשבת בחלקו הפנימי של האוטובוס. ניתן להניח שמשרד התחבורה לא ירחיק לכת ולא יורה לבקריות להתגרות ולהתיישב דווקא במושב שליד נוסע חרדי (אירוע שברוב המקרים יסתיים בבקשה של הנוסע החרדי לאפשר לו לצאת כדי לעבור מקום...), אלא רק בישיבה של בקריות בחלק הקדמי של האוטובוס. ספק עד כמה בקריות, החוששות גם אם לא בצדק שיבולע להן, יסכימו לאתגר הזה. אגב, בניגוד לטענות שהושמעו כאילו מדובר בעלות נוספת לבקרה, הדבר אינו נכון משום שבקרות מסוג זה הנחשבות "בקרות מיוחדות" הן חלק מהסכם ההתקשרות בין משרד התחבורה לחברת הבקרה.
שלא יהיה ספק - להדרת נשים באוטובוסים, גם אם מדובר במקרים ספורים, יש אולי מקום בתחבורה פרטית, אך לא בתחבורה ציבורית. אבל ההצעות של מיכאלי לפתרון הבעיה אינן מציאותיות.
כמעט 100% מהמקרים של הדרת נשים נעשים בידי נוסעים ולא בידי נהגים, כך שהרעיונות להטיל קנס על המפעיל או לנקוט הליך משמעתי או פלילי כנגד הנהג כלל לא ימומשו, משום שהללו מתנהגים כיאות.
|
רעיון נוסף שעלה כדי לטפל בנוסעים סוררים שיעזו להעיר לנשים באשר למקום ישיבתם, הוא שהבקרים יגישו נגדם תלונה במשטרה. זוהי עוד ההחלטה שמקבלת שרה שאין לה שום הבנה בדינמיקה של תחבורה ציבורית. ההצעה כל כך מופרכת, מכמה היבטים: א. לבקר או לבקרית אין שום סמכות חוקית לבקש מהנוסע את פרטיו, ובטח שלא לעכבו. גם אם הייתה להם סמכות כזו, האם מתארים לעצמכם מצב בו נוסע חרדי קיצוני שהעיר לבקרית על מקום ישיבתה, ימסור לה את פרטיו? ב. אף בקר לא יסכים להטריח את עצמו לתחנת משטרה עבור תלונה שבה לא ידוע מי הנוסע הנילון; ג. גם אם תוגש תלונה, המשטרה לא תטריח עצמה לחקור כדי למצוא מחט בערימת שחת, וגם אם הייתה תופסת בסופו של דבר את החשוד, הוא יכחיש הכל מכל, ולך תוכיח...
גם ההצעה למנוע בקווי הפרדה את האפשרות לעלייה מדלת אחורית באופן שימנע פרקטיקה שבה הגברים עולים מהדלת הקדמית והנשים מהאחורית הוא בדיחה, כי מה שקורה הוא שנשים עולות מדלת קדמית ואוטומטית עוברות לשבת מאחור.
אבל ההצעה הכי מקוממת של מיכאלי היא לשלול במקרי קיצון רשיונות של קווים שבהם התגלו מקרים של הדרה. מדובר בענישה קולקטיבית פסולה וכנראה גם לא חוקתית של אלפי נוסעים בגלל מעשיהם של יחידים, שספק אם תשרוד את מבחן בג"ץ. עצם ההעלאה של הצעה כזו מצד שרת התחבורה מעידה כי כוונותיה אינן לתקן אלא להתריס ולהתגרות בחרדים כדי לקושש עוד קולות במערכת הבחירות. היא מכריזה מלחמה נגד אויב מדומה, תוך הפגנת חוסר רגישות כלפי ציבור שלם והעמקת השסע והקיטוב בעם.
אז מה כן ניתן לעשות? על כך ברשימה הבאה, שבה אפרט כי התורם המרכזי לבעיית ההדרה הוא לא אחר מאשר - תחזיקו חזק - משרד התחבורה עצמו.
|
|
תאריך:
|
28/08/2022
|
|
|
עודכן:
|
28/08/2022
|
|
עידן יוסף
|
סיירת החרדים של מרב מיכאלי
|
|
|
כותרת התגובה
|
שם הכותב
|
שעה תאריך
|
|
1
|
|
נשים
|
29/08/22 07:13
|
|
לפני כשבוע עלתה א"כ לאוטובוס של חברת אלקטרה אפיקים הנוסע מירושלים לרמת גן. היא התישבה במקום פנוי בקדמת האוטובוס. לאחר כעשר דקות נסיעה פנו אליה נוסעים חרדיים וביקשו שתעבור לחלקו האחורי של האוטובוס, לדבריהם "המקום המיועד לנשים". משסירבה לבקשה, הותקפה מילולית ובהמשך גם הותקפה פיזית על-ידי נוסע, לטענתה ללא כל התערבות או עזרה מצד הנהג.
|
|
|
תשע נשים חרדיות, האומרות שהן מזדהות עם מטרותיה של אגודת ישראל, מבקשות (2.8.22) מבית המשפט המחוזי בתל אביב להורות למפלגה לרשום אותן כחברות. באגודת ישראל אין ייצוג נשי כלשהי - לא כחברות ובוודאי שלא בכנסת וברשויות המקומיות. המבקשות הן דבורה גרונברג, פסי הירץ, רות גורן, נעמי ברוין, הדר ליידנר, אודליה איש, שרי קניג, לאה וינבאום-דיאמנט ותרצה בלוך, ועימן עמותת "נבחרות".
|
|
|
הוועדה לקידום מעמד האישה דנה השבוע (20.6.22) בתופעת הדרת נשים מהמרחב הציבורי בהשתתפות השרה להגנת הסביבה תמר זנדברג והד"ר גיל לימון, המשנה ליועץ המשפטי לממשלה. בתחילת הדיון אמרה יו"ר הוועדה ח"כ עאידה תומא-סלימאן: "זה נושא בעל חשיבות רבה. בשנים האחרונות אנו רואות התפתחויות לכיוון ההפוך עם יחס מפלה ופוגע בנשים".
|
|
|
ראש המטה הכללי, רב אלוף אביב כוכבי, הורה לפתוח בשילוב נשים לוחמות ביחידת החילוץ של חיל-האוויר - 669, ביחידת ההנדסה למשימות מיוחדות (יהל"ם), ולהקמת מחלקת לוחמות באחת מחטיבות החי"ר של צה"ל.
|
|
|
המשנה ליועץ המשפטי לממשלה (משפט ציבורי מנהלי), גיל לימון, בתיאום עם עיריית בית שמש ומשטרת ישראל, משרטט שורת צעדים לצמצום תופעת שלטי הצניעות וכתובות הגרפיטי המדירות נשים בעיר בית שמש. מהלך זה נעשה בעקבות החלטת בית המשפט העליון מחודש יולי 2021, שהורתה לגורמי אכיפת החוק לתאם את פעולתן בנושא, בשיתוף עם היועץ המשפטי לממשלה.
|
|
|
|