|   15:07:40
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
עיצוב הבית: לבד או בעזרת מעצב פנים?
מחלקה ראשונה
ניסן-אייר בספריו של איתמר לוין
מפלגות הדוגלות בעליונות גברית [צילום: חיים גולדברג, פלאש 90]

הממשלה פוגעת בנשים - וכך בביטחון הלאומי

עשרות שנים של התקדמות בזכויות הנשים נמחקו בחודשים הראשונים של הממשלה הנוכחית, ויש לכך פגיעה ישירה וקשה בבטחונה של המדינה
19/08/2023  |   פנינה שרביט-ברוך, תמי קנר   |   כתבות   |   הדרת נשים   |   תגובות

לאחר שנים רבות שבמהלכן נרשמה מגמת עלייה בייצוג נשים בכנסת, בממשלה ובפקידות הבכירה, אשר הגיעה לשיא בזמן ממשלת בנט-לפיד, הממשלה הנוכחית מתאפיינת בתת-ייצוג של נשים ובהדרתן מתפקידי מפתח. כאשר נשים מיוצגות פחות ואינן נמצאות במוקדי קבלת ההחלטות – הנושאים החשובים לקידום נשים אינם מטופלים וזכויות נשים נפגעות.

פערי הייצוג בין נשים לגברים באים לידי ביטוי בנתונים מספריים: שש שרות בממשלה לעומת 26 שרים, שתי מנכ"ליות לעומת 32 מנכ"לים, 29 ח"כיות לעומת 91 ח"כים, שרה אחת בקבינט הביטחוני-מדיני לעומת תשעה שרים, שתי שרות בוועדת השרים לענייני חקיקה לעומת תשעה שרים. רוב הנשים בממשלה קיבלו תיקים פחות מרכזיים, דוגמת מודיעין והסברה. במקביל פוטרו נשים מתפקידי הפקידות הבכירה.

תת-ייצוג של נשים היה קיים גם לפני ממשלה זו, ועדיין לאורך השנים נרשמה מגמת שיפור כתוצאה מיישום מדיניות רשמית שקידמה שוויון מגדרי. אולם בקואליציה הנוכחית חברות מפלגות שמקדמות תפיסות עולם דתיות, הדוגלות בעליונות גברית המתנגשת עם תפיסות של שוויון מגדרי, כששתיים מהן (יהדות התורה וש"ס) אף מסרבות לכלול נשים בשורותיהן. גם במפלגות האחרות יש מעט מאוד נשים, וחלקן אף דוגלות בעמדות אנטי פמיניסטיות. נראה אפוא, שבממשלה זו השוויון, לא זו בלבד שאינו מיוחל, אלא הוא נתפס כבלתי רצוי.

המחשה לכך ניתן למצוא בגניזת הקמפיין שנועד לעודד נשים להתמודד בבחירות המתקרבות לרשויות המקומיות. את הגניזה קידמה לא אחרת מאשר השרה לקידום מעמד האישה, מאי גולן, שהובילה גם לפרישת מנהלת הרשות לקידום מעמד האישה, איילת רזין בית-אור, לאחר שנה וחצי בתפקיד.

יתרה מזאת: הממשלה אישרה בקריאה טרומית את פירוק הרשות העצמאית לקידום מעמד האישה והחלפתה בגוף פוליטי נטול עצמאות וסמכויות, הכפוף כולו לשר/ה. המטרות המרכזיות של הרשות – ביניהן: קידום פעילות למניעת אלימות נגד נשים, תיאום בין הגופים המטפלים במעמד האישה בישראל, וקידום חינוך, חקיקה ואכיפה בתחומים אלה – נמחקו מהצעת החוק, שלא הגדירה כלל את תפקידי הגוף הפוליטי החדש שיוקם.

השלכות הרפורמה המשפטית
בית המשפט הבטיח את זכויותיהן [צילום: נועם ריבקין-פנטון, פלאש 90]

פוטנציאל הפגיעה בזכויות הנשים ניכר גם בשורת מהלכים נוספים, ביניהם: גניזת היוזמה להארכת חופשת הלידה לאבות בשבועיים; החלטת נציבות שירות המדינה להשתמש בטפסים, מודעות ומסמכים רשמיים בלשון זכר בלבד, ללא לוכסן; ההצעה לתיקון חוק איסור אפליה, שתאפשר להפלות במתן שירותים ובמכירת מוצרים מטעמי אמונה דתית, ותכשיר אפליית להט"בים, ערבים ונשים (למשל בגלל לבושן); ההצעה, שהוקפאה בינתיים, לאסור תפילה מעורבת בכותל, ולקבוע ענישה על לבוש לא צנוע; וההצעה להרחיב את סמכויות בתי הדין הרבניים.

חשש מרכזי נוסף נובע ממהלכים המקדמים הפרדה מגדרית במרחב הציבורי, למשל בגנים לאומיים ובשמורות טבע. הצעת החוק של ח"כ שמחה רוטמן, המבקשת להכפיף רבני יישובים ושכונות לרבנות הראשית כסמכות בלעדית, צפויה להוביל להדרת נשים מטקסים ותפילות. המגמה הנוכחית מעלה חשש, כי תוביל בהמשך להדרה כוללת שתבוא לידי ביטוי, למשל, במניעה מנשים לשיר או לשאת דברים באירועים רשמיים. האווירה מחלחלת גם לציבור הרחב וניכרת עלייה בתופעות של סירוב להעלות נשים לאוטובוסים, לעיתים בשל עצם היותן נשים ובמקרים אחרים בעוון "לבוש לא צנוע".

מעבר לכך, הממשלה איננה עומדת לצד הנשים אפילו כשמדובר בנושא שאמור להיות בקונצנזוס של מאבק באלימות נגד נשים. כך למשל, החוק למתן צו לאזוק אלקטרוני של גברים אלימים, שהעביר השר איתמר בן-גביר, הקשיח את התנאים למתן הצו לעומת הצעת החוק שאושרה בעבר, תוך התעלמות מהמלצות הגופים המקצועיים. במקביל מקדם בן-גביר הצעת חוק שתקל את התנאים לקבלת רישיון לנשיאת נשק, תוך התעלמות מהאזהרות בדבר האיום שייווצר על הביטחון האישי של נשים. לעומת זאת, הצעת החוק למניעת אלימות כלכלית, שעברה בעבר בקריאה ראשונה, נבלמת על-ידי הממשלה.

בנוסף לכל אלה, ה"רפורמה המשפטית" שמקדמת הממשלה ומיועדת להחליש את כוחם של בתי המשפט, משליכה ישירות על מעמד הנשים בישראל. בית המשפט הוא זה שהבטיח לאורך השנים את מימוש זכות השוויון של נשים, בין היתר באמצעות הקביעה שיש לפתוח את קורס הטיס לנשים, למנות נשים למועצות דתיות ולאפשר להן לשמש כטוענות רבניות, במניעת הפרדה בין גברים ונשים בבתי קברות ובמרחב הציבורי, ובסוגיות רבות אחרות.

העברת החוק לביטול עילת הסבירות, וחלקים נוספים ברפורמה המתוכננת, עלולים להותיר את נשות ישראל ללא הגנה מול שלטון שמבקש לעצמו כוח בלתי מוגבל ושאינו מאמין בשוויון מגדרי. כך, בשורה של מהלכים, הצליחה הממשלה להחזיר את מעמד הנשים בישראל כמה וכמה עשורים אחורה, ונדמה שהיד עוד נטויה.

שוויון מגדרי הוא הכרחי
נשים חיוניות לשגשוג החיוני לביטחון [צילום: יעל מרגולין, פלאש 90]

מהלכי הממשלה הפוגעים בזכויות נשים משליכים על החברה הישראלית כולה - על היציבות הפוליטית, הצמיחה הכלכלית ועל הביטחון הלאומי של המדינה. ברמה הערכית, דמוקרטיה נועדה להבטיח שוויון והעדר אפליה, ולכן שוויון מגדרי הוא ערך בסיסי במשטר דמוקרטי. נוכחותן של נשים בזירה הציבורית מחויבת מבחינת ערכים דמוקרטיים כגון שוויון ופלורליזם. היא גם חיונית לביצור מעמדן בחברה ולהנחלת התפיסה הרואה בנשים אזרחיות שוות ערך. מקובל לזהות פגיעה בזכויות נשים, למשל בהדרתן מהמרחב הציבורי, כסמן לנסיגה של דמוקרטיה במדינות. כך, במדינות כמו טורקיה, הונגריה ופולין, לוותה הפגיעה במשטר הדמוקרטי בפגיעה מקבילה בזכויות הנשים.

אולם, שוויון מגדרי הוא לא רק צודק אלא גם חשוב והכרחי. מחקרים מצביעים על קשר ישיר בין שוויון מגדרי לבין הצמיחה הכלכלית והיציבות הפוליטית של המדינה. מעמדן של הנשים משקף את רמת הקדמה של מדינות העולם, שכן קיים מתאם חיובי בין רמת החיים במדינות לרמת השוויון לנשים. מדינות שבהן הנשים מועצמות – הן בטוחות יותר ומשגשגות יותר. השגשוג של המדינה משליך באופן ישיר על הביטחון הלאומי. מדינה יציבה כלכלית יכולה להשקיע יותר בביטחון. במדינה כמו ישראל, הנתונה לאיומים חיצוניים מתמשכים, פגיעה אפשרית בתקציב הביטחון עקב פגיעה בכלכלה, היא סכנה מוחשית לביטחון הלאומי.

ברמה המעשית, בהרחקה והדרה של נשים, מוותרת הממשלה על משאב מרכזי – של הון אנושי איכותי של נשים להן פוטנציאל עצום של ידע, יכולת ומוטיבציה. באופן קונקרטי, הרחקת נשים מתפקידים מהותיים בגופי הביטחון תוביל לפגיעה קשה בתפקודם. מחקרים מוכיחים, כי שילוב נשים בתהליכי קבלת החלטות משפר את ההחלטות המתקבלות.

מעבר לכך, קיים חשש ממשי שפגיעה בשוויון המגדרי תוביל לעזיבה מסיבית של אוכלוסיות חזקות. לאחרונה נשמעות עוד ועוד התבטאויות בדבר כוונת עזיבה אם תאבד המדינה את אופיה הליברלי. בעוד שחיים במדינה פחות ליברלית יהיו מאתגרים עבור גברים ליברלים, עבור נשים ליברליות הם יהיו בלתי נסבלים. נשים לא יהיו מוכנות לחיות במדינה שבה הן אזרחיות סוג ב', ובאופן טבעי, נשים שיעזבו לא יעזבו לבדן, אלא עם בני משפחתן.


אם תהיה בריחת מוחות
פגיעה קשה בלכידות החברתית [צילום: תומר נויברג, פלאש 90]

בריחת מוחות היא סכנה ממשית שעלולה לגרום נזק חסר תקדים למדינה. עזיבה של גורמים המהווים את עמוד השדרה המקצועי, הכלכלי, העסקי, האקדמי והתרבותי של ישראל, תדרדר את המדינה מבחינה כלכלית ותשליך על יציבותה ועל הביטחון הלאומי שלה. די בעזיבה של כמה עשרות אלפים, כדי שיהיו לכך השלכות קשות למדינה כולה. עזיבה כזו תוביל לפגיעה ברמת ההון האנושי, לאובדן תשואה על ההשקעה הלאומית בחינוך, הכשרה והשכלה גבוהה, ולאובדן הכנסות ממיסים. כמו-כן היא תפגע פגיעה אנושה בפיתוח הכלכלי והטכנולוגי של המדינה, ההכרחיים לביסוס עוצמתה.

ניתן רק לדמיין מה יקרה אם תהיה עזיבה מסיבית של רופאות, מהנדסות, מדעניות ושל בני זוגן, השייכים בדרך כלל לעולמות דומים. ככל שתתרחב העזיבה גם לצמרת הביטחונית ולפקידות הבכירה של המדינה, ייווצר איום ישיר על הביטחון הלאומי. אין מדובר בחשש תיאורטי. זה בדיוק מה שקרה במדינות שבהן נשחקו הערכים הדמוקרטיים והליברליים – למשל בארגנטינה, בלבנון, בטורקיה, ברוסיה, בהונגריה ובפולין.

מעל לכל, הכרסום בשוויון המגדרי פוגע אנושות בלכידות החברתית ובחוסן הלאומי, המהווה רכיב חשוב בביטחון הלאומי. נשים ליברליות חשות מאוימות מצד גורמים היושבים בממשלה. מבלי להרגיע באופן אמיתי החשש זה, לא תהיה אפשרות לתהליך של איחוי ולשיקום הלכידות החברתית במדינה.

יש לקוות שראש הממשלה ושאר חברי הקואליציה, לכל הפחות אלו המחזיקים בעצמם בעמדות ליברליות, יתעוררו בזמן וישימו סוף למהלכים המסוכנים הפוגעים בשוויון המגדרי במדינה – אם לא למען קידום ערכים דמוקרטיים ולכידות חברתית, אזי למען הביטחון הלאומי.

הכותבות הן חוקרות במכון למחקרי ביטחון לאומי (INSS).
תאריך:  19/08/2023   |   עודכן:  19/08/2023
פנינה שרביט-ברוך, תמי קנר
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
הממשלה פוגעת בנשים - וכך בביטחון הלאומי
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
ים תיכונית
19/08/23 15:29
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  הדרת נשים
ביום ראשון הקרוב (20.8.23) אמורה הייתה להיכנס לתוקפה הנחיית הרשות הארצית לתחבורה ציבורית, לפיה לא תתאפשר כלל הפעלת קבלני משנה באוטובוסים בתקופות שגרה בימי אמצע השבוע, ראשון עד חמישי, אך יתאפשר למפעילים להעזר בקבלנים בסופי-השבוע, במועדים ובאירועים חריגים בהם קיים ביקוש חריג.
15/08/2023  |  עידן יוסף  |   חדשות
שרת התחבורה מירי רגב הנחתה (יום ב', 14.8.23) את מנכ"ל משרדה משה בן-זקן לקיים דיון דחוף עם כל מנהלי החברות בתחבורה הציבורית ולהעביר להם הנחיה ברורה שלא משתמעת לשתי פנים, לפיה אין סלחנות להדרת נשים או להדרה מגדרית כלשהי בתחבורה הציבורית.
14/08/2023  |  עידן יוסף  |   חדשות
הילה פלג (21), תושבת אשדוד, לא הורשתה ביום רביעי האחרון (9.8.23) לעלות על אוטובוס ציבורי בטענה שזה "קו לגברים חרדים בלבד". שרת התחבורה מירי רגב אומרת כי הנחתה את אגף התחבורה הציבורית במשרדה לפעול על-מנת שמקרים של הדרת נשים בקווי תחבורה ציבורית לא יחזרו.
13/08/2023  |  עידן יוסף  |   חדשות
שדולת הנשים טוענת כי הצעת החוק החדשה של ח"כ משה גפני (יהדות התורה) המבקשת להסדיר שעות רחצה נפרדות לגברים ולנשים במעיינות ובשמורות הטבע של רשות הטבע והגנים הן ניסיון להעלים את הנשים מן המרחב הציבורי.
24/01/2023  |  איציק וולף  |   חדשות
בקרה מיוחדת שערך משרד התחבורה לאיתור הדרת נשים בקווי התחבורה הציבורית המשמשים את הציבור החרדי, בהנחיית שרת התחבורה מרב מיכאלי, מצאה כי הקמפיין על הדרה בקווים אלה היה מופרך ולא נמצאו כל חריגות בעניין זה.
23/10/2022  |  עידן יוסף  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
אלי אלון
אלי אלון
המתחם המיועד לשימור נבנה בשלבים במהלך המחצית השנייה של המאה ה-19 ותחילת המאה ה-20    על-אף שמדובר במתחם בעל ערך היסטורי ואדריכלי רב, המתחם נמצא מזה שנים במצב של הזנחה מבישה
צבי גיל
צבי גיל
במערכה ההיברידית בין ישראל לבין אירן זאת כבר הצליחה בהיבט הפסיכולוגי והכניסה את הציבור הישראלי, שנמצא חצי שנה במתחים, ללחץ נפשי ללא תקדים    הפטפטת המדינית הבלתי אחראית שמהדהדת בתקש...
דרור אידר
דרור אידר
האנטישמיות הגואה באוניברסיטאות בארה"ב ביחד עם המלחמה המתמשכת, גורמים לפקפוקים בצדקת הדרך    מה למדנו מההיסטוריה ומדברי חכמינו שבכל הדורות, מה פסק קרדאווי ומה צייצה חכמת פיזיקה על הת...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il