שרת התחבורה מרב מיכאלי הנחתה את גורמי המקצוע במשרדה להערך להפעיל את הרכבלית בכל ימות השבוע, לרבות בשבתות ובמועדי ישראל. זאת בניגוד להודעה שנמסרה על-ידי מפעילי הרכבל בחיפה, ולפיה הרכבלית תפעל בימים א'-ה' בשעות 23:00-06:00, בימי ו' במתכונת מקוצרת, אך לא במוצאי השבת.
הרכבלית, שאמורה הייתה להתחיל לפעול בחודש אוקטובר ופתיחתה נדחתה לחודש הבא מסיבות משפטיות, תקשר בין מרכז התחבורה בעיר לתחנות באזור הטכניון ואוניברסיטת חיפה.
הרכבלית אינה כלי תחבורה ציבורית כלכלי גם בימי החול, ונועדה בעיקר לשירות הסטודנטים והמרצים במוסדות האקדמיים ולצורכי חדשנות ומיתוג העיר. הפעלתה בשבת מנוגדת להסכם שהוביל ח"כ
משה גפני בהיותו יושב-ראש ועדת הכספים ונחתם עם שר התחבורה לשעבר ישראל כ"ץ ונציגי עיריית חיפה, לפיו אישור מיזם הרכבלית מותנה בכך שלא תפעל בשבת, וכן בניגוד לעמדת עיריית חיפה, שפעמיים דחתה הצעות מצד חברי מועצה לבקש מ
משרד התחבורה להפעיל את הרכבלית בשבת.
בלשכת השרה מיכאלי טוענים כי לשרה יש סמכות לעשות זאת מכוח הסטטוס-קוו, אולם בניגוד לטענה זו - תקנות התעבורה אינן מבחינות בין חיפה ליתר הארץ. ועדת הכלכלה, שהתכנסה לדיון בנושא
תחבורה ציבורית בשבת לפני 14 חודשים, קבעה כי אינה מקבלת את הפרשנות המוטעית שניתנה במשרד התחבורה לפיה יש לו סמכות לתת היתרים חדשים לפעולה בשבת לקווים שלא פעלו לפני שנת 1991. בוועדה הבהירו לשרה לשעבר
מירי רגב, כי החוק מאפשר רק צמצום של התחבורה הציבורית בשבת ואין כל אפשרות חוקית להרחיבה. בניגוד לרכבל התיירותי בדרומה של חיפה, הרכבלית נחשבת כתחבורה ציבורית, ולכן האיסור חל גם לגביה.
יו"ר השדולה בכנסת למען השבת, ח"כ
משה אבוטבול, מסר בתגובה להנחיית שרת התחבורה להפעילת את הרכבלית בשבתות ובחגים: "מרב מיכאלי אינה פועלת בחלל ריק ורק נוכחותה בקואליציית השמאל של ימינה, כולל של
ניר אורבך שהתחייב לפרוש ברגע שתהיה הרחבה של התחבורה הציבורית בשבת, היא המאפשרת לפגוע בצביונה היהודי של המדינה. הנחיית השרה אינה קשורה לסטטוס-קוו ומנוגדת לחוק. פניתי ליו"ר ועדת הכלכלה בדרישה לקיים דיון דחוף בנושא".
בתגובה מסר ח"כ
אופיר סופר (הציונות הדתית): "זו ממשלת שינוי ללא ספק, והשינוי הראשון שהיא עושה הוא לפגוע בזהותה של המדינה היהודית. מחברי ימינה ברור שאין לי ציפיות".