|   15:07:40
  אורית אבנרי  
פובליציסטית מכון שלום הרטמן
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
חברת סאו-רארש
המדריך המלא לבחירת מדרסים אורתופדיים: איך לבחור נכון ולמה זה חשוב?
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי

אלוהים בעידן של חורבן וגלויות / דלית רום-שילוני

כיצד התמודדו ראשי עמ"י, סופריו ונביאיו עם השאלות התיאולוגיות שהתעוררו בעקבות חורבן י-ם במחצית הראשונה של המאה ה-6 לפני הספירה? כיצד השפיע האסון על תפישתם את דמותו ומקומו של האל? סקירת ספרה של דלית רום-שילוני "אלוהים בעידן של חורבן וגלויות", המציע עיסוק שיטתי, מעמיק ויסודי בשאלות הללו
21/12/2010  |   אורית אבנרי   |   ספרים   |   מכון שלום הרטמן   |   תגובות
חורבן בית המקדש. ציורו של פרנצסקו הייז

"אלוהים בעידן של חורבן וגלויות" מאת דלית רום-שילוני

כיצד מושפע "מעמדו" של אלוהים בתקופה של שבר לאומי? מה אומרים ראשי העם, סופריו והמוני בית ישראל על האל בעת שאסון כבד פוקד אותם? שאלות אלו הן עניינו של "אלוהים בעידן של חורבן וגלויות", ספרה של דלית רום-שילוני. הספר עוסק בחורבן ירושלים במחצית הראשונה של המאה השישית לפני הספירה, אולם לקוראים הוא עשוי להדהד ולשמש רקע לדיון בתקופות שבר אחרות שחווה העם היהודי.

רום-שילוני בוחנת את דבריהם של נביאים, מלכים, כותבי היסטוריה, משוררים והמון העם לנוכח האסון שפקד את העם מיד הבבלים. את המחשבה הדתית של התקופה היא מחלקת לכמה נושאי עיסוק עיקריים: חלקו של אלוהים בהבאת החורבן וההגליה, הקשר בין ה' לעמו בעת החורבן ולאחריו, ושאלת הצדק האלוהי.

חלקו הראשון של הדיון עוסק בעיקר במקומו של אלוהים בהבאת החורבן. רום-שילוני ממחישה היטב כי אין בעם אחדות דעים בנוגע לחלקו של האל בהמטת האסון לעומת היחס לאחריותם של אויבי העם. קשת הדעות נפרסת על ציר של אחריות ושל משמעות, שנמתח בין פעולות האדם למעשי האל.

בקוטב אחד של הציר ניתן משקל רק למישור הפעילות האנושית - זהו האויב שלוחם בישראל. הקוטב השני מייחס את האחריות למישור הפעילות האלוהית - זהו האל שלוחם לבדו, בין אם הוא מושיע ובין אם הוא משמש כאויב לעמו. טענתה העיקרית של רום-שילוני היא שתכליתן של נבואות מסוג "ה' לוחם לבדו" בספרים ירמיה ויחזקאל היא פולמוסית. בגישה זו להסבר החורבן יש תשובה לציפייה שה' יושיע את עמו מיד הבבלים, ויחד עם זאת, התמודדות עם הלוך רוח שרואה בחורבן מעשה אנושי בלבד וחולשה של אלוהי ישראל.

במרכזו של הציר ניצבת הנקודה היוצרת התאמה בין האירוע ההיסטורי לפירוש התיאולוגי שניתן לו. לפי הגישה הזו, ה' מעורב בהתרחשויות מאחר שהוא המזמן את הצבאות ואחראי לפעולתם. על-פי דגם זה, מתארת המחברת את היחס לנצחונות ולתבוסות, תוך התמקדות בנושא הספר - החורבן.

לבו של הדיון התיאולוגי הוא עיסוק מעמיק בשאלת יחסו של ה' לעמו. בספר נידונים מקורות בחתך ספרותי רחב, שבכולם מהווה התאודיציאה (צידוק הדין) את הכוח המניע להצגת השאלות ולהסבר דרכו של האל עם עמו. התבוסה הצבאית והמדינית, אובדן העצמאות והנחלה וחורבן מקדשו של האל הציבו סימני שאלה בנוגע לכוחו של האל, לחלקו בחורבן ולמידת הצדק שבפעולתו, לנוכחותו ולמידת מעורבותו בחיי עמו.

על-פי רום-שילוני, מעשיו של אלוהים בעת החורבן מתוארים בכתובים בלשונות מובהקים של האנשה. אלוהים משמש בשלושה תפקידים: מושל, לוחם ושופט. רובד נוסף הוא הקשר בין ה' לעמו, המתואר באמצעות מטפורות מעולם המשפחה. המחברת מדגימה כיצד לעיתים שני העולמות הללו נשזרים זה בזה.

באמצעות ניתוח המקורות העוסקים בכל אחד מן התפקידים שממלא ה' ובתיאור יחסיו עם עמו בעת החורבן ואחריו, מאירה המחברת הבדלים של ממש בין המקורות הנבואיים והלא-נבואיים בשנותיה האחרונות של ירושלים ובראשית ימיה של הגלות. אמנם, כולם מבקשים הסבר לדרכו של אלוהים בעת המשבר ותשובה לשאלת מעורבותו בגורלו של העם לאחר החורבן, אך בעוד המקורות הלא-נבואיים מבטאים בתלונות ובהיגדים דוגמטיים את הדעה כי המשבר מציין היעדר השגחה אלוהית, עורכים הנביאים מאמצים ניכרים להסביר את המשך נוכחותו ומעורבותו של ה' בגורל העם קודם לחורבן, במהלכו ואחריו. על-פי המחברת, מעיד ריבוי הקולות והבדלי העמדות על ויכוח חי במחשבה הדתית ביהודה ובגלות.

כאמור, מעבר לדיון המעמיק והשיטתי בטקסטים המקראיים, דן הספר גם במישור אחר של שאלות עקרוניות, שסוגיית החורבן היא רק אמצעי להן: כיצד אפשר להגדיר את היחס בין הקולות השונים העולים מן הטקסטים המקראיים? האם ראוי להבחין בין קולות "רשמיים" ו"בלתי רשמיים" או בין "עמדות מרכזיות" ל"עמדות שוליות"? היכן יש להציב את הנביאים? האם הם מהווים חוגים אופוזיציוניים הן ל"חוגים הלאומיים הדתיים" והן ל"דת היהוויסטית הרשמית"? מי יכול להיחשב בעל העמדות המסורתיות ומיהו המחדש בתחום המחשבה הדתית בראשית המאה השישית לפנה"ס?

מסקנת המחברת היא כי המקורות הנבואיים נמנים עם הקולות הרשמיים של המחשבה הדתית היהודאית של ראשית המאה השישית לפנה"ס. נושאי עיסוקם ועמדת צידוק האל שלהם דומים לעמדה המובאת בספר מלכים. לטעמה, אין לראות בנביאים אופוזיציה ל"דת היהוויסטית הרשמית", אלא מייצגים נאמנים שלה כבר בראשית המאה השישית לפנה"ס. להערכתה של רום-שילוני המקורות הלא-נבואיים אינם מייצגים "חוגים לאומיים-דתיים" או עמדות שוליות או "עממיות" במחשבה הדתית הישראלית, ואין בהם גילויים של יוהרה או של פגיעה בעקרונות יסודיים של האמונה בה' אלוהי ישראל (כדעת חוקרים אחרים). היא שוללת הבחנות שיש בהן הערכה היררכית בין העמדות ה"עממיות" לעמדות "המפותחות" או "המזוקקות" של הנביאים. אלה כמו אלה יונקים מאותה מסורת דתית ומגלים על-פי רוב נאמנות גדולה לאלוהי ישראל.

מבעד למחלוקות מתגלים קווים רבים של הסכמה, והם שמחריפים את עוצמתו של הדיון, ולעתים אף הופכים אותו לוויכוח לחיים ולמוות. טיבה של הספרות הנבואית הוא שמציב את הנביאים כמחדשים בעולם המחשבה הדתית. הציטוטים שהם מביאים מפי בני דורם נדרשים על-מנת להתמודד עם קולות מקשים ולמצוא בתוך גדריה של המחשבה הדתית פתרונות חדשים; אולם על יסוד הדיון התיאולוגי, אפשר להסיק כי מרבית המחלוקות נתונות בתוך עולם מחשבה אחד, ולכן הן משקפות רב-שיח בין שווים. נדמה שנכון לתאר את רב-השיח התיאולוגי בראשית המאה השישית לפנה"ס כמהלך מתמיד, קשה ומיוסר, בין קודקודי המשולש המציינים את בעיית צידוק הדין. נביאים, מלכים ושריהם, משוררים והמון העם, מהלכים במסלולים נפרדים, אפילו מתנגשים, אולם כולם מבקשים למצוא דרך ליישב בין סבלו של העם לאמונת היסוד כי האל נותר אלהי המשפט, האל הטוב והמיטיב, אלוהי ההיסטוריה הכל-יכול והיודע-כל.

תרומתו הגדולה של "אלוהים בעידן של חורבן וגלויות" היא הן בניתוח המעמיק של הטקסטים והן בתובנות שבו לגבי ספרות המקרא והתיאולוגיה שלו. מדובר במחקר עב-כרס, שעלול להרתיע קוראים אחדים. בשל כך, ראוי לציין כי על-אף חשיבותו הגדולה של החלק הראשון, המניח את היסוד המתודולוגי לדיון, אלו מן הקוראים המתעניינים בדיון הטקסטואלי ובמשמעויותיו לגבי תפיסות האלוהים השונות יכולים בהחלט להתחיל את מסע הפרשנות המוצע בספר מחלקו השני.

קוראים העוסקים בשאלות תיאולוגיות, בספרי המקרא הנדונים (ובעיקר ירמיהו, יחזקאל, איכה ותהילים) וכאלו המתעניינים בעריכת המקרא ובנוכחותם של הקולות השונים בספרות המקראית ימצאו ב"אלוהים בעידן של חורבן וגלויות" מקור רב ערך. הספר אינו מייצג רק "אווירה של תקופה", אלא מדייק ומדקדק בטקסטים עצמם, תוך פרשנות רצינית ומעמיקה שלהם.

"אלוהים בעידן של חורבן וגלויות" מהווה חוליה בשרשרת של ספרים המעניקים לקורא חוויית לימוד של ממש, תוך שימוש מושכל במקורות השונים ובמחקרים על אודותיהם. אף חשוב מכך - הוא מותיר לקורא עצמו מקום נרחב לבחון ולגבש את עמדותיו לגבי הפרשנויות והחידושים המוצגים בו.

הספר אלוהים בעידן של חורבן וגלויות מאת דלית רום-שילוני יצא בהוצאת מאגנס.
הכותבת היא דוקטורנטית במחלקה לתנ"ך באוניברסיטת בר-אילן, מרצה לתנ"ך במדרשת לינדנבאום ועמיתת מחקר במכון שלום הרטמן.
תאריך:  21/12/2010   |   עודכן:  21/12/2010
אורית אבנרי
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
אלוהים בעידן של חורבן וגלויות / דלית רום-שילוני
תגובות  [ 2 ] מוצגות   [ 2 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
את ציון
21/12/10 15:12
2
מיד לידי היהודים?
22/12/10 08:29
פורום: מכון שלום הרטמן כתוב הודעה
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ספר חדש "רצח בין ידידים" מעלה את השאלה: האם פעל אורי אבנרי כסוכן סובייטי. הספר נכתב על-ידי אמנון לורד והוא יוצא בימים אלה. אפשר לתמצת אותו בפשטות: אבנרי תמך בהיטלר, אבנרי תמך בסטלין, אבנרי תמך בעבד אל נאצר, אבנרי תמך עד הסוף ביאסר ערפאת.
20/12/2010  |  עידן יוסף  |   ספרים
שם הספר - "משורר של חצות" - מזכיר לי את המוטיב המרכזי בספר "אגדת הדבש המר" של בלפור משנת תשנ"ג (1993) - "חצות הלילה". כולנו מכירים את הפיוט מהגדת פסח, "ויהי בחצי הלילה", המתואר כזמן מיסטי גורלי, לעם ישראל ולמשורר. השימוש החוזר במושג זה, משקף תפישה עצמית גבוהה של 'האני השר', המכוון עצמו לממד הלאומי-היסטורי, וגם לממד המיתי העל-היסטורי בה בעת. לממד הגאולה. הגאולה באחרית הימים, לפי האמונה, תתרחש בחצי הלילה. עבור המשורר בלפור חקק, הקיום הזהותי קיים כל הזמן בממד של "בחצי הלילה".
19/12/2010  |  אסתר ז' ויתקון  |   ספרים
קראתי את ספרו האחרון של חיים באר, אל מקום שהרוח הולך, ונהניתי. מכיוון שאינני מבקר ספרות, אסתפק ברשמים של קורא ואוסיף הערות.
16/12/2010  |  יאיר דקל  |   ספרים
"השתוות" - זהו מבחר מקיף משיריה של המשוררת הוותיקה, חמוטל בר-יוסף, הכולל גם שירים חדשים. הספר מאורגן על-פי נושאים הקשורים בקשיי החשיפה העצמית; בדיוקן העצמי של המשוררת ובדיוקנים של אחרים; במצב הישראלי; בחוויות אהבה ואימהות; בשכול ובהתאוששות ממנו; בנופי הארץ; בהזדקנות וקרבה למוות; ובהתגלויות רוחניות. השירים כתובים בסגנון פשוט לכאורה, והם מציעים ראייה אמיצה, חכמה ונוגעת ללב של מצבים אנושיים בסיסיים. בסיום הספר - אחרית דבר תמציתית מאת דן מירון.
16/12/2010  |  שושנה ויג  |   ספרים
האם יצא למי מכם לקרוא ספר ולא לרצות לסיים אותו?
07/12/2010  |  אורי גנני  |   ספרים
יהדות והעידן החדש  /  רחל ורצברגר
איך קוראים לאלוהים  /  הלל בן-ששון
אברהם שלונסקי  /  רני יגר
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
רק הפרופסור גרשום שלום - מי שהביא לידיעת העולם את תורת הקבלה הנשכחת ועמד על מעשיו של נביא השקר שבתי צבי - הטיח בחילונים ובחרדים בארצם של יוהאן וולפגנג גתה ולודוויג בטהובן כי אין דב...
אורי מילשטיין
אורי מילשטיין
פרוץ מלחמת העולם השנייה בהתקפת גרמניה על פולין; הפייסנות של צרפת ואנגליה כלפי גרמניה גרמה לתוצאה הפוכה; צבא צרפת היה חזק מצבא גרמניה אך התרבות הצבאית הצרפתית הייתה תבוסתנית; ניצחון...
חיים רמון
חיים רמון
יש רבים בדרג הצבאי ובדרג המדיני שהיו צריכים ללכת הביתה עוד לפני חליוה, ואני מקווה שכך יקרה בעתיד הקרוב
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il