|   15:07:40
  אסף גבור  
עיתונאי מקור ראשון
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
תמר פטרוליום: חברה עסקית או בית חרושת לג׳ובים?
כתיבת המומחים
מה צריך לדעת כשמתכננים חופשה באילת?
הקפה הפלשתיני המר הומתק מעט בכפית אירופית. פלשתינים במחסום קלנדיה [צילום: AP]

חמוצים ברמאללה

ברשות הפלשתינית מתכוננים ברגשי מרמור לביקורו של ברק אובמה בישראל. אמריקה, מתלוננים בכירי הרשות, מגבה את הדרישות הישראליות המוקדמות למשא-ומתן, במקום את שלנו: ירושלים, שיבת הפליטים ושחרור המחבלים. התקווה הפלשתינית נמצאת באירופה
18/02/2013  |   אסף גבור   |   כתבות   |   ישראלי-פלשתיני   |   תגובות
פתרון שילך לאבדון
נימר חמאד, יועצו המדיני של אבו-מאזן: "אם בשנת 2013 לא תהיה פריצת דרך, פתרון שתי המדינות ילך לאבדון. אנחנו חושבים שאובמה וג'ון קרי מבינים זאת, ואם לא, אנחנו נדאג להבהיר להם במהלך הביקור. חייב להיות לוח זמנים לשיחות, שילוו בהקפאה מוחלטת של ההתנחלויות"

ההודעה על ביקורו הקרוב של הנשיא האמריקני באזור תפסה את בכירי הרשות הפלשתינית בהפתעה מוחלטת. יממה שלמה דיברו בכלי התקשורת הישראלים על ביקורו הראשון של אובמה מאז נבחר לנשיאות, ורמאללה נותרה דוממת. "אנחנו מבקשים שלא להתייחס לביקור עד שלא נקבל אישור רשמי שהוא אכן יתקיים", אמר סאאב עריקאת. "שמענו את השמועה מכלי התקשורת בישראל, אבל לא קיבלנו שום הצהרה רשמית מהבית הלבן", הוסיף האיש שהיה אמון על תיק המשא-ומתן עם ישראל ונטש את תפקידו בעקבות הקיפאון המדיני.

בעיני הפלשתינים חוסר התקשורת בציר רמאללה-וושינגטון היא לב הסיפור. מעט מאוד אופטימיות נשארה בקרב הפלשתינים באשר ליכולתו של אובמה לממש את הסיסמה "שתי מדינות". כידוע, את חציה השני של הסיסמה האלמותית, "לשני העמים", נדיר לשמוע מפיהם.

"אובמה לא יכול באמת ללחוץ על ישראל, ולכן הוא תמיד יעדיף ללחוץ על הצד החלש במשוואה, עלינו", אומר הפרשן הפלשתיני ח'אלד דמירי. "עצוב לומר את זה, אבל הנשיא האמריקני יבוא לאזור לראשונה, ייפגש עם שני הצדדים, ינופף לשלום, יחייך את החיוך המפורסם שלו, ואז ילך כלעומת שבא. עם כל הכבוד לנשיא ארצות הברית, יש דברים שגדולים גם על אובמה ושר החוץ החדש ג'ון קרי. יש כאן סכסוך של שנים, והאמריקנים שרגילים לפתרונות אינסטנט לא יכולים לפתור אותו. הם יעבירו את הזמן, עוד כהונה תסתיים ויבוא נשיא חדש. אולי הפעם זה יהיה נשיא בעל ראייה היסטורית. כי על השולחן עומדת סוגיה שמצריכה פתרון היסטורי".

התגובות הפלשתיניות לביקורו של אובמה נעות בטווח שבין פסימיות וחוסר חשק לבין התקפה חריפה על ארצות הברית וסימונה כעושת דברו של "הלובי היהודי".

"הביקור לכאורה חשוב מאוד, כי יש אפשרות לחדש את השיחות ולשוב לשולחן המשא-ומתן", אומר בסאם אל-סאלחי, חבר הוועד הפועל של אש"ף, אבל מיד מוסיף: "אנחנו מסרבים לכך באופן מוחלט. אם זו מטרת הביקור, אנחנו מעדיפים שהוא פשוט לא יתקיים. מטרת הביקור צריכה להיות אחרת: התחייבות מוושינגטון להתייצב מאחורי הדרישות הבסיסיות שלנו לחידוש השיחות. דרישות שתואמות את החלטת מדינות האו"ם וישראל סירבה לקבל. ארצות הברית שמעה את הסירוב הישראלי, ובכל זאת החליטה להגיע לביקור באזור, וגרוע מכך, פנתה אלינו כדי שאנחנו נסיר את התנאים לחידוש המשא-ומתן".

ג'מאל מחסין, חבר הוועד המרכזי של תנועת פת"ח אמר שביקור אובמה הוא ניסיון לשפר את אחיזתה של ארצות הברית באזור ותו לא. "ההנהגה האמריקנית ניסתה בעבר ללחוץ עלינו לשוב לשולחן הדיונים, ונכשלה. אנחנו לא נקבל הוראה מארצות הברית לחדש את המשא-ומתן בלי שישראל תפסיק את ההתנחלויות, בלי הכרה במדינה פלשתינית בגבולות 67', בלי לשחרר את אסירינו ובלי לקבוע לוח זמנים מוגדר לסיום השיחות".

ההקפאה היא התקווה היחידה

הפלשתינים מרגישים שהבעיה שלהם עכשיו היא תדמיתית. אין זה סוד שהסוגיה הפלשתינית ירדה מהכותרות. סוריה סובלת מדימום פנימי ומעשרות אלפי הרוגים, נשיא מצרים מנסה לשרוד יום אחרי יום, ואירן ממשיכה לשלוח זרועות תמנון לכל מוקד שיעי על הגלובוס. המנטורים האמריקנים בדה-ווֹיס המדיני לא ממהרים להסתובב למשמע שירתם של מחמוד עבאס וסלאם פיאד, אפילו לא לסלסוליו של ח'אלד משעל. לכן, מטרתם תהיה להטות שוב לטובתם את דעת הקהל ואת דעת הנשיא.

"הרשות הפלשתינית תנסה לנצל את עיתוי הביקור, מיד לאחר הרכבת הממשלה החדשה בישראל", אומר הפרשן דמירי. "מסתמן שהממשלה החדשה בישראל תהיה דומה לקודמתה, ולכן אפשר יהיה בקלות לצבוע אותה ככזו שלא רוצה בשלום – ולהבהיר לאמריקנים שזה הזמן להעביר את הלחץ שלהם מהפלשתינים לישראל. כבר עכשיו, העובדה שמאושרות עוד תשעים יחידות דיור בבית-אל ושום שותף פוטנציאלי, אפילו לא יאיר לפיד, אינו מזדעק, מוכיחה שפניה של ישראל להרחבת ההתנחלויות ולמניעת היתכנותה של מדינה פלשתינית. נתניהו ימשיך להרוג את תהליך השלום. אנחנו רק צריכים לשכנע את אובמה בכך".

אבל הוא לא מאמין שאובמה ישתכנע. "הביקור יהיה כושל והמצב יהיה המשך הכיבוש, אינתיפאדה ומלחמה. החברה בישראל לא מוכנה לספק את מה שהפלשתינים לא יתפשרו עליו: חזרת הפליטים לבתיהם וחלוקת ירושלים. בישראל הנושאים הללו הם טאבו. לכן אנחנו במבוי סתום. יהיה ביקור, קצת מסע יחסי ציבור של הרשות הפלשתינית, אולי העברה של כספים אמריקניים כמחווה לאבו-מאזן, ואז אובמה ילך וישאיר אותנו עם הצרות".

נימר חמאד, יועצו המדיני של אבו-מאזן, מבקש להתמקד דווקא בנקודות החיוביות מבחינתו. "אנחנו מברכים על הביקור הזה. הוא חשוב. לארצות הברית משקל משמעותי בעולם, ובאזורנו במיוחד. היא היחידה שיכולה להכניס את המפתח ולהניע את המכונית הזאת לכיוון חיובי, חידוש השיחות ותהליך השלום. אנחנו מקווים שהביקור יהווה הזדמנות להכרזה על מחויבות אמריקנית לקידום השיחות".

חמאד תקף את ראש הממשלה הישראלי והטיל עליו את האחריות לקיפאון המדיני. "כשהעולם כולו מדבר על מדינה פלשתינית, כוונתו למדינה בגבולות 67', מדינה שיכולה לחיות בביטחון ובשלום. ארצות הברית דיברה על כך במפת הדרכים, והעולם כולו תמך באו"ם במדינה הפלשתינית הזו. גם נתניהו מדבר על מדינה פלשתינית, אבל על איזו מדינה הוא מדבר? על מדינה פלשתינית בלי מדינה. בלי ירושלים. בלי שליטה פלשתינית בבקעה. המצאה גאונית שלו. מי שהקפיא את כל ההליכים היא ממשלת ישראל. נכון שהיו בעבר מכשולים שונים, אבל נתניהו הביא את תהליך השלום לשלב של מוות".

חמאד נושא על גבו ניסיון רב שנים. הוא היה יועצו של יאסר ערפאת, ומעטים ברשות הפלשתינית בקיאים כמוהו ברזי הפוליטיקה והמדיניות. "אם בשנת 2013 לא תהיה פריצת דרך", הוא אומר, "פתרון שתי המדינות ילך לאבדון. אנחנו חושבים שאובמה וג'ון קרי מבינים זאת, ואם לא, אנחנו נדאג להבהיר להם זאת במהלך הביקור. חייב להיות לוח זמנים לשיחות. חייבת להיות הקפאה מוחלטת של ההתנחלויות, כל עוד השיחות מתקיימות. בתקופה הקצובה הזאת נוכל להגיע להסכם סופי. ביצועו יכול להתפרס על פני שנה, שנתיים ואפילו שלוש. אבל הדבר החשוב הוא שנחתום עכשיו על הסכם של שתי מדינות. אם ייפסקו ההתנחלויות, ונתחיל בביצוע ההסכם, יכול להיות שבמהלך שנתיים נגיע למצב של שתי מדינות וירושלים בירה משותפת".

בניגוד לח'אלד דמירי, השועל הוותיק נימר חמאד איננו נבהל מממשלה ימנית, ואף שש לקראת המפגש עם ההרכב הרענן של המפה הפוליטית הישראלית. "אני מבין את הפסימיות של העם הפלשתיני. לא צפויים לנו ימים קלים. אבל אנחנו מאמינים שאנשים יכולים להשתנות. כבר ראיתי בחיי אנשים שלפני הבחירות משמיעים הצהרות החלטיות מסוג מסוים מאוד, וברגע שהם מגיעים לתפקיד ונחשפים לעובדות שלא הכירו הם מתמתנים ואפילו משנים את עמדותיהם. צריך לחכות ולראות אם להרכב הממשלה החדשה תהיה השפעה אחרת על העומד בראשה, ואם תהיה הפתעה ונוכל לצפות בנתניהו חדש".

תוכנית העיצומים האירופית

בעיני הפלשתינים יחסו של אובמה לישראל רך מדי. הפער בין המדיניות האמריקנית הפרו-ישראלית לטעמם לבין רצונותיהם כמעט לא ניתן לגישור. השמועות שלפיהן אובמה מתעתד לעסוק בביקורו בעיקר בנושא האירני, ולא בעניינם שלהם, הוסיפו מרירות לקפה המר ממילא שהפלשתינים גומעים בתקופה האחרונה. אבל גם סוכר עורבב בקפה הזה, בכפית אירופית. הפלשתינים טוו באירופה קשרים שהניבו את הצבעת מדינות היבשת למען קבלתה של 'פלשתין' כמדינה משקיפה באו"ם. עכשיו מגייסים הפלשתינים את אירופה ליצירת לחץ נוסף על ישראל.

"היו שיחות עם גורמים מצרפת ומבריטניה, שתכליתן לנסות ולהוביל מהלך נוסף, מלבד זה האמריקני, להפשרת הקיפאון המדיני, והפעלת לחץ נוסף על ישראל לחידוש השיחות", אומרים גורמים פלשתינים. "האירופים הביעו רצון אמיתי לקדם את היוזמה. הם הבהירו שהתקדמות מדינית בנושא הפלשתיני הכרחית בעיניהם. אכזבתן של מדינות אירופה מהמדיניות הישראלית, במיוחד מהמשך הבנייה בהתנחלויות, גרמה להן לרצות להתערב יותר בנעשה, מתוך מחשבה שקיפאון מדיני יכול להוביל לתסיסה ביטחונית. גורמים מטעם צרפת ובריטניה שמקיימים קשרים יומיומיים עם נציגים פלשתינים הביעו רצון להוביל את המהלך, ולתת דחיפה למשא-ומתן שיימשך עד סוף שנת 2013".

נימר חמאד גילה כי הרשות הפלשתינית מנהלת מגעים עם מדינות אירופה כדי לרתום אותן, יחד עם ארצות הברית, לערוב לקיום שיחות בין רמאללה לירושלים. "האירופים מקדמים תוכנית להטלת עיצומים כלכליים על ישראל אם נתניהו לא יעצור את ההתנחלויות ולא יקדם את המשא-ומתן. ישראל לא נמצאת מעל החוק הבינלאומי. כדי שנתניהו לא ימשיך למרוח את ההנהגה האמריקנית, כפי שעשה במהלך ארבע השנים האחרונות, אנחנו צריכים את האירופים שיפעילו לחץ נוסף".

חמאד התחמק כשנשאל על האפשרות שאבו-מאזן יפרוש, וגם נמנע מהאיום, שהפך כבר לקלישאה, על פרוץ אינתיפאדה שלישית אם לא תהיה התקדמות. "המלחמה שלנו היא שאנחנו נשארים באדמותינו", אמר. "מדברים הרבה על אינתיפאדה, אבל אני חושב שזה לא מה שחשוב. ההיצמדות של העם הפלשתיני לאדמתו היא הנשק החשוב ביותר שיש בידינו".

פורסם במקור: יומן, מקור ראשון
תאריך:  18/02/2013   |   עודכן:  18/02/2013
אסף גבור
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  ישראלי-פלשתיני
נשיא המדינה, שמעון פרס, קרא להקמת מדינה פלשתינית עצמאית. "זה הזמן לחזור לקדם את תהליך השלום. ראש ממשלת ישראל חזר בשנית על התחייבותו לפתרון שתי המדינות. אם אנחנו רוצים לקדם את השלום באזור, אין פתרון אחר מלבד הקמת מדינה פלשתינית עצמאית", אמר למשלחת סנאטורים אמריקנים - רפובליקנים ודמוקרטים - שביקרה במשכן נשיאי ישראל.
17/02/2013  |  איציק וולף  |   חדשות
לו שאלו אתכם באופן לגמרי כללי מה מצב המדינה, מה הייתם אומרים? אני מניח שהרוב היה אומר, ככה-ככה. יש הישגים ויש גם כישלונות, איך אומרים? חיים! אולם, לא כך רואה את הדברים קבוצה אחת קטנה בשמאל הקיצוני, שמבחינה מספרית כוחה מבוטל, אבל בהיותה יושבת על צומתי העצבים הקובעים את מצב הרוח של המדינה והחברה, השפעתה גדולה ולעתים - הרסנית. כוונתי לאדוני התקשורת השמאלנית העוינת. עתים, כאשר אתה קורא אותם, 'בא לך' לשאול את עצמך, האם חיים אנחנו באותה הארץ, האם יש לנו אותו ההיגיון, האם גם אצלם 2+2 הם עדיין 4? המחנה שלי שבע אכזבות מרות מבנימין נתניהו וגם מלא חששות לעתיד. ובכל זאת, האם הוא מפלצת כזאת, פרנקנשטיין כזה, כמו שבכירי כותבי השמאל מציירים אותו?
17/02/2013  |  אליקים העצני  |   מאמרים
עימותים עזים פרצו (יום ו', 15.2.13) בכמה מקומות בגדה המערבית בין כוחות הביטחון למפגינים פלשתינים שהפגינו לאות סולידריות עם אסירים שובתי רעב בבתי הכלא בישראל. לטענת הפלשתינים, המדובר בהפגנות הגדולות ביותר בשנים האחרונות.
15/02/2013  |  עופר וולפסון  |   חדשות
פרדוקס: במשך שנות דור היתה ברלין מחולקת וירושלים מאוחדת. היום מאיימת ברלין (ביחד עם פריז ולונדון) בסנקציות על ישראל, אם לא תחלק את ירושלים.
15/02/2013  |  אליקים העצני  |   מאמרים
בג"ץ לא ידון בעתירה נגד שלילת חלק מזכויותיה של ח"כ חנין זועבי, שכן העתירה הפכה להיות תיאורטית עם סיום כהונתה של הכנסת ה-18. כך קבע (יום ד', 13.2.13) הרכב מורחב בן שבעה שופטים בראשותו של נשיא בית המשפט העליון, אשר גרוניס.
14/02/2013  |  איתמר לוין  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
רפאל בוכניק
רפאל בוכניק
מאז אסון ה-7 באוקטובר 2023, ניכר כי המושג "הפקרה" נחרת בשיח הציבורי כתיאור מצב המייצג את אשר פקד אותנו ביום המר והנמהר ההוא - קלות הבלתי נסבלת של ייחוס אשמת "הפקרה" לממשלת ישראל
יוסי אחימאיר
יוסי אחימאיר
כשבקפלן מתחדשות ההפגנות הסוערות להפלת הממשלה, כחזרה לימי טרום השבעה באוקטובר, מתברר כי ההפגנות למען החטופים מתמזגות איתן, מזדהות עם אותה מטרה    ויושב לו ראש הנחש במינהרה אי-שם ברפי...
רבקה שפק-ליסק
רבקה שפק-ליסק
הלא חרדים מסרבים להיות "חוטבי עצים ושואבי מים" לרבנים, אברכים ופוליטיקאים חרדים    או שהחרדים ימלאו את חובתם האזרחית או שיסתלקו מכאן
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il