|   15:07:40
  אלעזר לוין  
עיתונאי עיתונות זהב בע"מ
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
מה צריך לדעת כשמתכננים חופשה באילת?
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי

איש הנדל"ן של השבוע

"תמיר דגן נתן מענה יעיל לאתגרים"

דירקטוריון קבוצת שיכון ובינוי החמיא למנכ"ל חברת הנדל"ן של הקבוצה, האחראי ל-44% מרווחיה, ואישר לו מענק של 1.9 מיליון שקל דגן: "מחיר למשתכן יביא להתייקרות הדירות, והבעיה העיקרית היא פיגורים בתשתית"
29/01/2016  |   אלעזר לוין   |   כתבות   |   תגובות
[צילום: רמי זרנגר ]

"איננו משתתפים ולא נשתתף במכרזי מחיר למשתכן". כך פוסק חד-משמעית תמיר דגן. הוא צריך לדעת: דגן, 58, מכהן זה 7 שנים כמנכ"ל שיכון ובינוי נדל"ן, חברת הבנייה למגורים הגדולה ביותר בישראל. החברה מכרה אשתקד, 1060 דירות, מספר הדירות השני בגודלו שמכרה החברה מעולם בשנה אחת. מכירותיה הגיעו, בשקלים, לשיא של כל הזמנים, 1.8 מיליארד שקל היא הרוויחה ב-2014 כ-186 מיליון שקל (אחרי מס), שהם 44% מרווחי כל הקבוצה.

מדוע לא תשתתפו במכרזים בשיטה החדשה?

דגן (שדיבר השבוע במפגש עיתונאים): "הרווחיות היא רק 1% עד 2%. גם היזם יגאל דמרי אמר לי, שלא ייגש למכרזים אלו, בגלל הרווחיות הנמוכה. במכרזים בעפולה זכה קבלן במחיר, שלא יאפשר לו לבנות אפילו חצי בניין." [רוב הזוכים במכרזים אלו, עד עתה, הם קבלנים מקומיים קטנים, א.ל].

אבל חלק גדול מהציבור יכול לקנות דירות אלו.

דגן: "רק זוגות צעירים שאין להם דירה יכולים לקנות, והם מהווים 20 עד 30 אחוז מהביקוש לדירות. זוג צעיר ביקש לקנות אצלנו דירה ביקנעם. הם סיכמו את העסקה, לקחו משכנתא, עמדו לחתום על חוזה. אבל כשהגיעו לעורך הדין התברר, שהבעל קיבל לפני שנים בירושה 12.5% מדירה. הוא לא מכר את הנכס ולא גר בדירה, אבל לפי ההוראות אינו זכאי לקנות דירה במחיר למשתכן".

יימשך המחסור בדירות


האם שיטת מחיר למשתכן תוזיל את הדירות?

דגן: "השיטה תוזיל את הדירות לחלק מסוים מהציבור. אבל 70 אחוז מהקונים לא יוכלו לקנות דירות מוזלות אלו. הם לא ימצאו דירות אחרות, כי שר האוצר משה כחלון הודיע, שרשות מקרקעי ישראל (רמ"י) תמכור השנה מגרשים רק בשיטת מחיר למשתכן. אז מנין יהיו מגרשים ליתר הציבור? יהיה מחסור בדירות לציבור הרחב, והמחירים יעלו".

אבל אם בעיר מסוימת ימכרו דירות לזכאים בזול, סביר שגם הבנייה הפרטית הסמוכה תוזל.

דגן: " לאו-דווקא. בקריית אתא ימכרו לזכאים, במחיר למשתכן, דירות 4 חדרים ב-1.1 מיליון שקל. אנחנו וקבלנים אחרים מוכרים בסמוך, לציבור הרחב, דירות דומות, ב-1.4 עד 1.6 מיליון שקל, והמכירות טובות".

מה תעשו, אם לא תוכלו לקנות מגרשים מרמ"י?

דגן: "החברה תרכוש מגרשים פרטיים. לא יהיה אסון אם בשנה הקרובה נקנה ונבנה קצת פחות".

האם רק הקבלנים הגדולים מסתייגים ממחיר למשתכן?

דגן: " גם ראשי הרשויות המקומיות מתנגדים. ראשי עיריות רבים אינם רוצים לבנות דירות מגורים רבות. הם מעדיפים לבנות נכסים מניבים, המשלמים ארנונה גבוהה יותר, ואין צורך לבנות לידם בתי ספר, גני ילדים ומבני ציבור".

שר האוצר מבקש לאפשר לבנות יותר דירות, על-ידי הרחבת תיקון שבס ושינויים אחרים.

דגן: "זה לא יילך. ראשי רשויות מקומיות לא יאשרו תוספת 30% למספר הדירות המאושר. הם גם לא יאשרו הוספת 20% למספר הדירות מבלי להקטין את שטחן. הם חוששים מצפיפות ומהצורך להשקיע בבתי ספר ומבני ציבור".

"שנת 2016 נפתחה בסערה"


האם שרי האוצר והשיכון וראשי רשות המקרקעין יכפו על ראשי העיריות לבנות?

דגן: "אין דבר כזה. אי-אפשר לכפות על רשות מקומית לבנות. אם הרשות וראש העיר מתנגדים - לא יבנו".

האם הדירות יתייקרו השנה, לדעתכם, והיכן?

דגן: "אנחנו צופים שהמחירים יעלו השנה ב-5% עד 10%. לא רק בתל אביב, אלא גם בערים אחרות. במשרדי המכירות שלנו נרשם ביקוש גדול לדירות ביקנעם, הקריות, חדרה, אשקלון וערים אחרות. גם שם יעלו המחירים. הוצאנו למכירה 40 דירות בשכונת נופים החדשה במודיעין, ונרשמו 900 איש. עם ביקוש כזה, המחירים יעלו ולא יירדו. שנת 2016 נפתחה אצלנו בסערה".

"חלק מפועלי הבניין הערבים אינם מקצועיים"


מדוע בעצם חסרות דירות? הרי כחלון הודיע שאשתקד שווקו 100 אלף דירות.

דגן: "זו מכבסת מלים. המילה "שווקו" מובנת לא נכון. האמת היא, שמינהל התכנון אישר תכנון של מגרשים, ולא מכר אותם. על מגרשים אלו יבנו בעוד 4 או 5 שנים. כיום אין די מגרשים לבנייה מיידית. מדוע? כי לעתים יש לחכות שנים, אחרי קניית המגרש, כדי שאפשר יהיה לבנות עליו. התשתית מפגרת. אי-אפשר לבנות ולמכור דירות כשאין כבישים. כשמתחילים לבנות, מתברר שחסרים פועלי בניין. הגיעו מעט מאוד פועלים זרים. חלק מהפועלים הערבים אינם מקצועיים. משך הבנייה התארך בעשור האחרון ב-20 אחוז".

איכות הבנייה, לפחות, בעליה.

דגן: "לא נכון. איכות הבנייה בירידה בעשור האחרון, חזרתי עכשיו מביקור עסקי במזרח אירופה. הם בונים ב-60% מהזמן שהבניה נמשכת אצלנו. ואשר לאיכות הבנייה, הם טובים מאתנו בהרבה".

אולי אפשר לתעש את הבנייה.

דגן: "חוששני שזה לא ילך. הבנייה היא ענף שמרני".

תמיר דגן שירת 20 שנה בצבא הקבע, תחילה כנווט קרב ואחר כך כראש מינהלת הבנייה של חיל האויר בראש העין. ב-1999 מונה למנהל הפיתוח העסקי בחברת דניה -סיבוס, משם עבר לנהל את קרדן נדל"ן, ולפני שבע שנים הגיע לשיכון ובינוי נדל"ן. הוא סיים לימודי כלכלה וסטטיסטיקה באוניברסיטה העברית, ולימודי מ.א. במינהל עסקים באוניברסיטת בן-גוריון בבאר שבע.

במרס אשתקד קבע דירקטוריון קבוצת שיכון ובינוי: "פעילותו של תמיר דגן תרמה לשיפור מעמדה של שיכון ובינוי נדל"ן. הוא השכיל להוביל אותה גם בתקופת אי-ודאות, ונתן מענה יעיל לאתגרים שהציב השוק. החברה בראשותו עמדה ביעדים העיקריים של תוכנית העבודה,. כולל לוחות זמנים ומצוינות". תמיר דגן, עם חבריו להנהלה, מובילים בשנים האחרונות את הבנייה הירוקה ברבים מהפרויקטים של החברה.

לא פלא שראשי הקבוצה אישרו לדגן מענק של כ-1.9 מיליון שקל לשנת 2014, בנוסף לשכרו הרגיל, 1.78 מיליון שקל (כולל תנאים סוציאליים). יחד עם שווי המניות החסומות שקיבל, שאיננו כסף בעין, קיבל דגן אשתקד כ-7.5 מיליוני שקלים. הוא מתגורר ברעות, עם רעייתו יעלה וארבעת ילדיהם. כדי להמשיך ולהצליח, הוא רגיל ביום עבודה ארוך, שבו הוא נאבק, בין היתר, בבעיות התשתית.

"תעודת עניות למדינה"

דגן: "הבניה בקריית גת, ראש העין וערים אחרות מתעכבת, בגלל אי-סיום עבודות התשתית. לפני חמש שנים שילמנו עשרות מיליוני שקלים לחברה מפתחת באחת הערים, המדינה הבטיחה שתהיה תשתית. הדירות נבנו, אבל במצב הנוכחי של התשתית אני מתבייש למסור את הדירות לדיירים. זו תעודת עניות למדינה".

מה הפתרון?

דגן: "לטפל בנושא התשתית, לחסל את הפיגורים. פחות דיבורים והבטחות, ויותר פעילות בשטח".

האם תיגשו (מועד ההגשה: 8 בפברואר) למכרז שיצא לרכישת מגרשים ל-324 דירות יוקרה בקריה בתל אביב?

דגן: " לא ניגשנו למכרז הקודם למגדלי מגורים בקריה, ולא ניגש למכרז הנוכחי. מי שמתמודד במכרזים אלו הם יזמים, שבעצם לא הם קונים את המגרשים הללו במאות מיליוני שקלים [המגרש הקודם נמכר במיליארד שקל, כולל מיסים, א.ל.]. הקונים הם קבוצות רכישה שהיזמים מארגנים. לשיכון ופיתוח נדל"ן אין עניין לבנות דרך קבצות רכישה, משיקולים שלנו".

ספירת מלאי: היכן תבנה החברה השנה


היכן תבנו בשנה הקרובה?

דגן: "נמשיך לבנות ולמכור בכל הפרויקטים הנוכחיים, [על המכירות אחראית סגנית המנכ"ל, דורית סדן, א.ל.]. בראשם, מגדל דירות היוקרה טופ טאואר ברמת גן, מול בורסת היהלומים. מכרנו 108 מתוך 194 הדירות במגדל, במחירים טובים. יש לנו שורת מגרשים מתוכננים ומאושרים לבניה. אחת התוכניות היא לבנות 300 דירות בגבעת שמואל, שם אושרה תב"ע לאחר שחיכינו 20 שנה. נמשיך לבנות ולמכור בפרויקט בן 1,000 דירות בשכונת הפארק, במערב חדרה. נבנה יחד עם אפריקה-מגורים בקריית ביאליק. נבנה עוד 70 דירות בטירת הכרמל. אנחנו מנהלים מו"מ לרכוש כמה מגרשים בבעלות פרטית. ברצוני להסב תשומת לב לפרויקט נווה תמרים בנגב, מול רביבים ודי קרוב לעיר הבה"דים. נבנה ישוב קוטג'ים גדול, ברמה גבוהה, יחד עם היזם הפרטי משה ישעיהו, בעל קרקע במקום. בנינו מעונות סטודנטים ליד אוניברסיטת תל אביב, ויתכן שנגדיל את המעונות".

תאריך:  29/01/2016   |   עודכן:  29/01/2016
אלעזר לוין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
"תמיר דגן נתן מענה יעיל לאתגרים"
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
הערפל מתפוגג בהדרגה, התקשורת חוזרת להיות בהירה יותר. הימים הקרובים מתקנים קלקולים. אבל קצת לפני, המפגש של הכוכבים בסוף השבוע ותחילת השבוע הבא, מציג כוח רצון בלי להתגמש כדי להשיג את האמת. הרבה מידע יגיע, חשיפה של פרטים חסויים, עם דרישה להבין למה כך ולא אחרת. הימים 1.2-29.1 יהיו עם אופי מניפולטיבי, במטרה להשפיע. בשיחות שתנהלו עם חברים או בני זוג, יהיו עם תכנים עמוקים ולא שטחיים. תרצו להבין כל דבר, עם כניסה ל"פינות" שלא חשבתם שתגיעו אליהן. אופי השיחות עלול לעורר ויכוחים וחוסר הסכמה. אלה כוכבים האוצרים בחובם הרבה כעסים, חישבו על כך מראש, האם יש לכם עניין להגיע לסיטואציה שלא תהיה לכם שליטה בה ולצאת "חבולים". נסו להימנע ממפגשים שאתם יודעים שאתם עלולים לאבד בהם שליטה. הכוח הוא במילים.
29/01/2016  |  טובה ספרא  |   כתבות
למרות שהמועצה המרכזית של אש"ף קיבלה כבר בחודש מרס 2015 את ההחלטות להפסיק את התיאום הביטחוני עם ישראל ולהתנתק מחלקים בהסכמי אוסלו, עוד לפני פרוץ "אינתיפאדת הסכינים", משהה יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס את ביצוע ההחלטות בגלל הלחצים הכבדים של ארה"ב ומדינות ערב ובגלל חששו כי הדבר יביא לקריסתה של הרשות. אולם, הדבר איננו מונע ממנו לנסות ולהשתמש מידי פעם באיומים האלה כ"ספין תקשורתי", כדי להלך אימים על ישראל ולהראות לציבור הפלשתיני כי איננו חושש מלהתעמת עימה.
28/01/2016  |  יוני בן-מנחם  |   כתבות
לאחר ההצלחה הענקית של ההצגה "אבא" שעולה במקביל ב"בית לסין" על אדם שמתחיל להיות דימנטי, חולה באלצהיימר, וסוחפת כל צופה ללא הבדל מין, דת או גזע, בחר תיאטרון בית לסין למחזר הצלחה נוספת של אותו מחזאי מצליח בצרפת, פלוריאן זלר (1979), והפעם להתמקד בנושא השקרים שבין בני זוג, שיכולים למוטט עליהם עם התגלותם את כל חיי המשפחה, וגם את הבית עצמו, תרתי משמע.
28/01/2016  |  עליס בליטנטל  |   כתבות
שמואל ("פיסקה") פירסטנברג היה ממייסדי מועדון התרבות "צוותא" בתל אביב ומנהלו המיתולוגי בשנות ה-60. הוא אחד הגורמים הבולטים שהביא לפריחתו של המועדון בשנות ה-60 ולא בכדי כונה "האבא של צוותא" - סיפור חייו של איש התרבות המיתולוגי.
27/01/2016  |  אלי אלון  |   כתבות
הוא נולד לפני פחות מ-150 שנה וכבר הפך לאחד ממוצרי הצריכה הגדולים בעולם. תעשיות רבות קמו סביבו והרבה רשתות נעזרות בו על-מנת לשפר את פדיונן ואפילו את תוצאות הרבעון שלהן.
27/01/2016  |  יובל לובנשטיין  |   כתבות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
מירב ארד
מירב ארד
מגוון הצעות מומלצות מעובדי קרן קימת לישראל לטיולים מהנים ברחבי הארץ - במרחב צפון, מרכז ודרום. מוזמנים להגיע וליהנות בתקופה הקרובה ובמהלך חופשת "בין הזמנים" ממקומות טיול יפים במיוחד...
אלי אלון
אלי אלון
תלמה חתומה על שירים רבים שהפכו לקלסיקות בתרבות הישראלית ונמנית עם יוצרי פס הקול המוכר והאהוב על רבים מילדי ישראל בעבר ובהווה
דן מרגלית
דן מרגלית
לרוע מזלו של חליוה הכשל התממש בתקופת כהונתו כראש אמ"ן    עתה כולם אוהבים לשנוא אותו. זה משרת את נתניהו, אבל זה לא יחזיק מים
איתן קלינסקי
איתן קלינסקי
שפת השפיות חייבת להיות שפת ההידברות ויש להוריד מסדר היום שפה בוטה וגסת רוח התובעת מישראל להגיב בנוסח - "בעל הבית השתגע"
עמנואל בן-סבו
עמנואל בן-סבו
הלילה הזה הוא אנחנו, עם עבדים מזה רעב, מוכה, חבול ומובס, העומד לרגלי הר סיני העשן וכאיש אחד בלב אחד זועק "נעשה ונשמע", אוסף שבטים שהתלכד לכדי עם, העם היהודי שהביא לעולם את הצדק, הח...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il