|   15:07:40
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
מה צריך לדעת כשמתכננים חופשה באילת?
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי

1.36 מיליון סובלים ממוגבלות

כ-600 אלף איש סובלים ממוגבלות חמורה הם אינם מרוצים מחייהם, מדווחים על בדידות, שיעור המובטלים הינו גדול והם מתגוררים בדירות צפופות
04/12/2006  |   גלית יצחק-אוגנוב   |   חדשות   |   תגובות
מאת: גלית יצחק  |    |  News1  |  תגובות
[צילום: AP]

כ-1.36 מיליון ישראלים (24%) מגדירים את עצמם כאנשים הסובלים ממוגבלות. כך עולה מדוח שמפרסמת נציבות שוויון לאנשים עם מוגבלויות במשרד המשפטים בנושא מצב אנשים עם מוגבלות בישראל 2006.

נתון זה ונתונים נוספים מוצגים לקראת ציון היום הבינלאומי לזכויות אנשים עם מוגבלות ובמסגרת ההיערכות ליישום האמנה הבינלאומית של האו"ם לזכויות אנשים עם מוגבלות, אשר תאושר ב-13 בדצמבר בעצרת הכללית של האו"ם.

מנתוני הדוח עולה, כי יותר מ-600 אלף איש (9%) סובלים ממוגבלות חמורה, כאשר חלק גדול מהם מתקשים לבצע פעולות בסיסיות ביותר, כגון: ללכת מחוץ לבית, לנוע בתוך הבית או אפילו להתרחץ ולהתלבש. מתוכם, 290 אלף ילדים הינם בעלי צרכים מיוחדים (13%), 175 אלף מתוכם (8%) זקוקים לתמיכה ו/או טיפולים באופן שוטף.
דוח שנתי על מצב אנשים עם מוגבלויות

סובלים ממוגבלות בגיל מבוגר

מהממצאים עולה, כי שיעור המוגבלות המזוהה בלידה הוא פחות מ-2%, מגיע ל-13% בקרב ילדים, ועולה עד כ-50% בגיל 65-74 וליותר מ-60% בגיל 75 ומעלה, מחציתם עם מוגבלות חמורה.

עוד עולה, כי כ-19% מהישראלים מטפלים בבן משפחה עם מוגבלות חמורה.

רובם סובלים ממוגבלות נפשית

על-פי הנתונים, בקרב מבוגרים עם נכות מוכרת, הקבוצה הגדולה ביותר הינה של אנשים הסובלים ממוגבלות נפשית (31%), ולאחר-מכן אנשים עם מחלות פנימיות (25%), עם לקות נוירו-מוטורית (20%), פיגור שכלי (11%), לקות ראייה (6%) ולקות שמיעה (2%).

עוד עולה, כי בקרב ילדים לכ-50% מהילדים עם צרכים מיוחדים יש לקות מאובחנת של למידה/התנהגות, 16% סובלים מחלות כרוניות שונות, 14% ממוגבלויות פיסיות, 11% מבעיות חושים, ו-6% סובלים ממוגבלות שכלית.

נשים, מבוגרים והמגזר הערבי - סובלים יותר ממוגבלות

מנתוני המחקר עולה, כי נשים מהוות רוב מוחלט בין אנשים עם מוגבלות - מעל גיל 40 שיעור המוגבלות של נשים גבוה בהרבה מזה שבקרב גברים, כאשר הפער הגדול ביותר נרשם בגיל 75+, שם הנשים מהוות 70% מכלל האנשים עם מוגבלות חמורה.

עוד עולה, כי בקרב ילדים, לבנים יש שיעורי מוגבלות גבוהים יותר עקב שכיחות גבוהה של בעיות למידה/התנהגות.

על-פי הממצאים, יותר מ-700 אלף איש (19%) הסובלים ממוגבלות כלשהי הם בגילאי 20-64, כאשר 12% עם מוגבלות מתונה ו-7% עם מוגבלות חמורה.

כמו-כן, כ-300 אלף איש (12%) מתוכם הינם בגילאי 20-44. בקרב האנשים עם מוגבלות חמורה: כ-240 אלף הינם בגילאי 20-64, 175 אלף הינם ילדים מתחת לגיל 18 ו-185 אלף בגילאי 65+.

עוד נמצא, כי במגזר הערבי שיעורי המוגבלות כמעט כפולים משיעורי המוגבלות במגזר היהודי: 17% לעומת 8% בהתאמה. כמו-כן, לעולים חדשים שיעורי מוגבלות גבוהים יותר מאשר אצל ותיקים.

אינם נגישים למדיום דיגיטלי

מנתוני הדוח עולה, כי אנשים בעלי מוגבלות נגישים למדיום הדיגיטלי במידה פחותה ואף משתמשים בו פחות לעומת האוכלוסיה הכללית, בכל קבוצות הגיל. על-פי התונים, 30% בעלי מוגבלות חמורה ו-43% בעלי מוגבלות מתונה, משתמשים במחשב, בהשוואה ל-66% אנשים ללא מוגבלות.

כמו-כן, נמצא כי 60% מהאנשים בעלי מוגבלות חמורה ו-70% מבעלי מוגבלות מתונה, משתמשים בטלפון סלולרי לעומת 90% משתמשים מקרב כלל האוכלוסיה.

אינם מרוצים מאורח חייהם

הדוח הראה, כי אנשים בעלי מוגבלות מדווחים על בעיות בריאות קשות ואף הם נזקקים הרבה יותר מאחרים לתרופות ולטיפולים רפואיים אחרים. נמצא, כי בשנת 2003 כ-37% מבין האנשים הסובלים ממוגבלות חמורה ו-23% מהאנשים הסובלים ממוגבלות מתונה, נאלצו לוותר על תרופות מסיבות כלכליות.

כמו-כן, נמצא כי למעלה מ-50% מהאנשים הסובלים ממוגבלות חמורה, מדווחים על קשיים בביצוע פעולות פשוטות, כגון: הליכה מחוץ לבית ואף בתוכו, וחלקם זקוק לסיוע בפעולות יום יומיות כגון: רחצה או הלבשה. בנוסף, נמצא כי גם דיכאון, לחץ, חוסר יכולת להתרכז וקשיי שינה - הם מצבים שכיחים מאוד אצל אנשים עם מוגבלות חמורה ומתונה.

הנתונים הראו, כי 18% מהאנשים עם מוגבלות חמורה, אינם מרוצים מחייהם, בהשוואה ל-2% מבין אלה שאינם סובלים במוגבלות כלשהי. בנוסף, נמצא כי הם גם פחות אופטימיים - 28% מצפים שבעתיד מצבם יורע לעומת 8% ביתר האוכלוסיה.

מעל 220 אלף איש זכאים לקצבאות הביטוח הלאומי

מהדוח עולה, כי 330 אלף איש מקבלים תמיכה ממוסדות מדינה - כ-228 אלף זכאים לקצבאות הביטוח הלאומי, כ-50 אלף מוכרים כנכי צה"ל (ברובם עם נכות של 20% או פחות) וכ-53 אלף מוכרים על-ידי משרד האוצר כנכי רדיפת הנאצים.

עדו נמצא, כי אנשים בעלי מוגבלות מקבלים סיוע בשירותים נוספים, כגון: שירותי שיקום (משרד הרווחה, המוסד לביטוח לאומי, משרד הבריאות, משרד הביטחון), עזרה בדיור (משרד הבינוי והשיכון), מימון עזרים ושירותי בריאות (משרד הבריאות), סיוע לעולים עם מוגבלות (המשרד לקליטת העלייה), הנחות בתחבורה הציבורית, זכאות לתווי חנייה (משרד התחבורה), חינוך מיוחד לילדים עם צרכים מיוחדים (משרד החינוך), פטורים והקלות מארנונה וממס הכנסה, ועוד.

כ-40% לא קיבלו תעודת סיום מבי"ס

הממצאים מראים, כי 44% מאנשים בעלי מוגבלות חמורה ו-33% עם מוגבלות מתונה לא קיבלו תעודת סיום מבית ספר כלשהו. רק 9% מקרב אוכלוסיית האנשים עם מוגבלות, לעומת 25% מקרב כלל האוכלוסיה דיווחו על קבלת תעודה אקדמית.

שיעורי התעסוקה נמוכים

מנתוני הדוח עולה, כי 51% מהגברים ו-35% מהנשים, הסובלים ממוגבלות חמורה, משתייכים לכוח העבודה. 21% מהגברים ו-24% מהנשים עם מוגבלות חמורה לא הצליחו להשיג עבודה - פי שלושה יותר מאשר שיעור המובטלים בקרב האוכלוסיה הכללית.

בקרב אלה העובדים, 22% מאוכלוסיית המוגבלים לעומת 9% באוכלוסיה הכללית, עובדים פחות מ-20 שעות. על-פי הנתונים, 15% בקרב אנשים עם מוגבלות חמורה ו-27% במתונה לעומת 35% באוכלוסיה הכללית, עבודתם אינה קשורה ללימודיהם והם מתלוננים על מפגעים בעבודה וכן על שכר נמוך מעמיתיהם הבריאים.

שכר חודשי - 3,000 שקלים

37% מקרב אנשים עם מוגבלות משתכרים שכר חודשי של עד 3,000 שקלים לעומת 19% מקרב האוכלוסיה הרגילה. 13% מהאנשים עם מוגבלות השתכרו למעלה מ-7,000 שקלים לעומת 40% מקרב האוכלוסיה הרגילה.

1.4% מועסקים ע"י המדינה

אנשים עם מוגבלות מהווים 1.4% מכלל המועסקים על-ידי המדינה (לעומת 5% מקרב כלל האוכלוסיה). כמו-כן, 2.1% מעובדי המדינה הוכרו כנכים על-ידי המוסד לביטוח לאומי או משרד הביטחון. 60% מהם הינם גברים ו-50% נכי צה"ל, יותר מכפול משיעורם של נכי צה"ל בגילאי העבודה (20%). יש לציין, כי מכלל העובדים עם מוגבלות, 44% היו עם מוגבלות עוד בכניסתם לשירות המדינה והיתר "רכשו" אותה במהלך עבודתם.

גרים בדירות צפופות שלא מותאמות לצרכיהם

מהממצאים עולה, כי 69% מהאנשים בעלי מוגבלות חמורה ו-56% מבין אלה עם מוגבלות מתונה, התגוררו בשנת 2005 במשקי בית בהם ההכנסה לנפש היתה פחות מ-2,000 שקלים לנפש ו-25% מהם לא הצליחו לכסות את הוצאותיהם. יש לציין, כי הפערים הללו נותרים בעינם גם בהגיעם לגיל זקנה ואף מחריפים.

עוד עולה, כי אנשים עם מוגבלות גרים בדירות פחות מרווחות ויותר צפופות, אשר אינן מותאמות לצרכיהם המיוחדים. פערים אלה קיימים גם בגיל העבודה (20-64) וגם בגיל הזקנה. חלק מהם נאלצים להמשיך לגור עם משפחתם, בהעדר תמיכה כלכלית וחברתית.

מבודדים חברתית אך מקיימים חיי נישואין

35% מהאנשים הסובלים ממוגבלות חמורה מדווחים על היעדר חברים (21% מקרב האנשים עם מוגבלות מתונה) לעומת 9% בלבד בקרב האוכלוסיה הכללית.

32% מקרב האנשים עם מוגבלות מדווחים על תחושה תכופה של בדידות, לעומת 10% בלבד בקרב האוכלוסיה הכללית, מתוכם 23% מדווחים על היעדר אדם עליו ניתן לסמוך בעת צרה, לעומת 10% בקרב האוכלוסיה הכללית.

חיים באושר

בניגוד לדעה הרווחת בקרב 40% מהציבור, אשר סבורים כי אנשים בעלי מוגבלות אינם יכולים להקים משפחה, מצביע הסקר כי אנשים עם מוגבלות מקיימים חיי נישואין ומשפחה בדומה לשיעור בקרב כלל האוכלוסיה.

משרתים בצה"ל

שיעור המשרתים בצה"ל מתקרב לשיעור בקרב כלל האוכלוסיה - בקרב אנשים עם מוגבלות חמורה ומתונה שיעור הגברים ששירתו בצבא מגיע ל-68%.

תאריך:  04/12/2006   |   עודכן:  04/12/2006
גלית יצחק
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
1.36 מיליון סובלים ממוגבלות
תגובות  [ 4 ] מוצגות   [ 3 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
פטריוט ישראלי
4/12/06 20:00
 
.
4/12/06 22:09
 
ישראלי מפוכח וחכם
5/12/06 09:49
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
מגדלי התאומים כבר אינם מאז פיגועי ה- 11 בספטמבר 2001, אך הדואר ממשיך להגיע. סוכנות הידיעות AP מדווחת כי מאות דברי דואר הנושאים כתובות של חברות ומשרדים במגדלים עדיין מגיעים מדי יום לסניף הדואר שמול 'גראונד זירו'.
04/12/2006  |  הדר פרבר  |   חדשות
ראש הממשלה, אהוד אולמרט, יגיע לביקור רשמי בגרמניה בשבוע הבא, וב-12 בדצמבר ייפגש עם העמיתה הגרמנית, הקנצלרית אנגלה מרקל, במטרה לדון על המצב במזרח התיכון.
04/12/2006  |  אריאל שמידברג  |   חדשות
גידול של 13% ביבוא רכב בחודש נובמבר. בכך הכל יובאו 12,129 כלי רכב בנובמבר 2006 לעומת 10,728 כלי רכב בנובמבר 2005. כך עולה מנתוני רשות המיסים.
04/12/2006  |  מחלקה ראשונה  |   חדשות
בקבוצת קניוני עזריאלי בוצע לאחרונה סבב מינויים חדשים, עם בנייתו של קניון מודיעין - הקניון השמיני במספר.
04/12/2006  |  גלית יצחק  |   חדשות
חבר הכנסת יעקב כהן (יהדות התורה) הזהיר (יום ב', 4.12.06) כי מעתה ייאלצו נוסעים חרדיים רבים של רכבת ישראל לוותר על שירותיה בעקבות חילול השבת בעת עבודות תחזוקה באזור רחובות ובכביש ירושלים-תל אביב.
04/12/2006  |  עידן יוסף  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
איתמר לוין
איתמר לוין
למחדל של 7 באוקטובר מוסיפה הממשלה את סכנות החורבן הכלכלי, האנטישמיות והמפלגתיות בארה"ב    הערות על נצח יהודה ומינוי ראש אמ"ן, ולקח מאיר עיניים ממשה רבינו
רבקה שפק-ליסק
רבקה שפק-ליסק
הלא חרדים מסרבים להיות "חוטבי עצים ושואבי מים" לרבנים, אברכים ופוליטיקאים חרדים    או שהחרדים ימלאו את חובתם האזרחית או שיסתלקו מכאן
דן מרגלית
דן מרגלית
רק הפרופסור גרשום שלום - מי שהביא לידיעת העולם את תורת הקבלה הנשכחת ועמד על מעשיו של נביא השקר שבתי צבי - הטיח בחילונים ובחרדים בארצם של יוהאן וולפגנג גתה ולודוויג בטהובן כי אין דב...
עמנואל בן-סבו
עמנואל בן-סבו
יין הגיבורים נמזג בטיולי טבע, בחניוני לילה, על גשרים תלויים, בתוככי הכותל המערבי, בסמטאות ובשבילי צפת העתיקה, בשערי ירושלים על רובעיה, בשביל ישראל, בפסגת הר מירון ובמרומי המצדה
[צילום: יוסי זמיר, פלאש 90]
מתן גולדבלט
בית המשפט העליון של קנדה בבחינה חוקתית של פגיעה בחופש ההתאגדות של מנהלים זוטרים בבתי קזינו: האם יש הבדל בין פגיעה בזכות שלילית לפגיעה בזכות חיובית?
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il