|   15:07:40
  |   תגובות
  |    |  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
חברת סאו-רארש
המדריך המלא לבחירת מדרסים אורתופדיים: איך לבחור נכון ולמה זה חשוב?
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי

לקראת מינוי ח"כ סופה <br>לנדבר לסגנית שר התחבורה

ועדת קבלה / מורה נבוכים
12/06/2002  |     |   מאמרים   |   תגובות
 שמות קשורים
  סופה לנדבר
  אפרים סנה
  בנימין בן-אליעזר
  משרד התחבורה
   רשימות קודמות
  פיאט - תחילת הסוף?
  סנה מפחד מסילבן שלום; התוצאה - נושא אבטחת התחבורה הציבורית תקוע
  מבצע פי הגליל שנימנע
  יוטה קליינשמידט מצטרפת לפולקסווגן
  מה גרם לפרישת דורון ודאי מתפקיד מנכ"ל כלמוביל

ח"כ סופה לנדבר - סגנית שר התחבורה?

אם לא יחול שינוי של הרגע האחרון, תמונה עוד החודש ח"כ סופה לנדבר, לסגניתו החדשה של שר התחבורה, ד"ר אפרים סנה. יו"ר מפלגת העבודה, בנימין בן-אליעזר, גמר בדעתו לדברי מקורביו, לקדם את ח"כ לנדבר לתפקיד הבכיר, וכל שנותר עתה הוא לגבש את סמכויותיה הביצועיות. מלשכתו של שר התחבורה מוסרים, כי "דבר לא סגור עדיין", אך מדגישים כי שר התחבורה אינו מביע כל הסתייגות מהמינוי החדש.

ח"כ לנדבר תחזור בסוף השבוע מגרוזיה, בה היא משתתפת בכנס איחוד מדינות הים השחור. עם שובה יחודשו הדיונים בעיצוב תפקידה כסגנית שר, שכן להבדיל מאחריותם המיניסטריאלית המוגדרת של השרים, הרי שתפקידי סגניהם ותחומי סמכותם - פתוחים למשא-ומתן מכל סוג.

"שר הביטחון הציע לי את התפקיד, ואני נעתרתי להצעתו", מוסרת ח"כ לנדבר ל-Nfc ממקום מושבה, שלגדת הים השחור. אך מלשכתו של בן-אליעזר סותרים את כיוון היוזמה באמרם, כי "לפני מספר שבועות פנתה ח"כ לנדבר בבקשה לקבל את התפקיד, ופואד נעתר לה. במקביל הוא פנה לשר סנה, במטרה להגדיר את הסמכויות שיעניק לסגניתו החדשה."

מקורבתה של חברת הכנסת מסרה, כי לא רק שפואד הוא שיזם מספר פניות בנושא במהלך התקופה האחרונה, אלא שעד כה הוא נענה בשלילה. "היום אשא נאום בפני באי הכנס החשובים לישראל כמצביעים בפורומים בינלאומיים, ועם שובי ארצה אמשיך במגעים עם יו"ר מפלגת העבודה", מוסרת ח"כ לנדבר, שלדבריה "אינה רוצה לקפוץ על העגלה בטרם סוכמו הדברים סופית".

משרת סגן השר התפנתה עם התפטרות, ח"כ אבי יחזקאל, מתפקידו במשרד התחבורה. יחזקאל פרש על-רקע התוכנית הכלכלית החדשה, אותה ראה כבלתי הולמת את מצע מפלגת העבודה. יחזקאל הביע התנגדות - נרגשת ומתוקשרת היטב כדרכו - להמשך ישיבתה של מפלגתו בממשלה. "התפטרתי במגמה להביא לחסכון מיידי בהוצאות המדינה בהיקף של 2 מיליון שקלים בשנה," מוסר יחזקאל ל-Nfc, ומוסיף כי "הציניות חוגגת. לסגן שר מספר גדול של עוזרים, רכב צמוד ונהג, שומרי ראש - על-פי התנהלותו וצרכיו, לשכה בתל אביב, אש"ל ונסיעות לחו"ל. זו ממשלה שמנה של מדינה אשר אזרחיה רזים".

מרבית הגורמים הממלכתיים שנדרשו לצורך הכנת הכתבה, מעגנים את צידודם במינויה של סגנית השר החדשה, בעובדת בסיס מוטעית: להוציא את הגורמים שתושאלו בלשכת שר התחבורה, הרי שלדברי הגורמים הרשמיים בבניין כנסת ובלשכתו של שר הבhטחון "ח"כ לנדבר תמשיך מסורת ארוכה של סגנות שר במשרד התחבורה, שהינו משרד רחב וכבד מאוד מבחינת תחומי עיסוקיו." בעוד שהקביעה השניה נכונה, הרי שאין כל בסיס לקביעה הראשונה. להיפך, לנוכח כובד העול הרובץ על כתפי שר התחבורה, ניכרת העובדה, כי מרבית קודמיו של סנה, השכילו להתמודד עם המשקל ללא סיועם של סגני שרים.

סגן השר האחרון הזכור במשרד התחבורה, הינו חבר הכנסת לשעבר אפרים גור. גם אפרים גולדשטיין חלף פעם בשמי המשרד, אך לא הותיר רישומו. קודם לפרישתו הכאובה, כיהן גור תחת משה קצב, כיום נשיא המדינה. קצב זכור כמי שקידם את תשתית התחבורה הלאומית לעבר העידן החדש. על משרד התחבורה עברה בזמנו מהפכה בה החלה התפתחות התחבורה המסילתית, ובעיקר ניכר מהפך בנוף המוטורי בכבישים.

בתקופת קצב הסתיים עידן השממה המוטורית המקומית, ובמקום סובארו של קונצרן פוג'י תעשיות כבדות החלה ישראל שלאחר מלחמת המפרץ, להיות מוצפת במותגי רכב שעד אז החרימו את כבישי ישראל. המכוניות מיוצרות במדינות שנכנעו לאיומי שלטונות החרם הערבי, והואילו לייצא תוצרתן כפרס למדינה, בעקבות הימנעותה מהכשלת קואליציית השלום.

מדובר, על-פי סדר הגעתן ארצה, ביצרניות הרכב היפניות הונדה, טויוטה ומזדה, והיצרניות הדרום קוראניות קיא, דייהו ויונדאי. גם יצרנית גי'פי הקורנדו והמוסו ברשימה הרלוונטית, אלא שבנתיים פשטה את הרגל ונימכרה לדייהו, שפשטה את הרגל ונמכרה לפני כחודש לג'נראל מוטורס.

משה קצב התייחס לתפקידו ברצינות רבה, וכך למשל מנע ניסיון לכריתת הסכם ייבוא עקיף של מכוניות הונדה ממפעל הרכבה באוהיו שבארה"ב, במקום ישירות מיפן. קצב לבדו, ללא כל סיוע של סגן שר, טען כי סכנה בטיחותית עלולה להתעורר כתוצאה מנתק בקשר הרשמי עם חברת-האם, בכל הקשור בחלקי חילוף למכוניות. למעשה, שיקולי גאווה לאומית הם שהינחו את קצב, אלא שבנועם הליכותיו השכיל לעטוף את פעילותו במסווה של שיקולים מקצועיים, הנכונים לכשעצמם.

רשימה מכובדת של אישים, חלקם כאלה שטיפסו לצמרתה הגבוה ביותר של המדינה, כיהנו בלשכתו הבלתי הדורה של שר התחבורה בירושלים. יצחק רבין, שמעון פרס, עזר ויצמן, יצחק לוי, שאול יהלום ואמנון שחק ועד רבים וטובים אחרים. שמו של איציק מרדכי לא נשכח חלילה, אלא שמגיעה לו התייחסות נפרדת, לקראת הגעתה של סופה. בימיו הגיעה לשיאה טלטלת המשרד, עליו מופקדים שנים רבות שרים "בחצי משרה". באחרונה הושג סוף סוף שקט תעשייתי, ואפרים סנה השכיל לשלב עיסוקו בסוגיות ביטחון הקרובות לליבו, עם עיסוק מקביל בסוגיות בטיחות בדרכים - המתחייבת מתפקידו הרשמי.

ח"כ לנדבר, קלינאית תקשורת (מרפאה בדיבור - (Speech Therapy במקצועה, אולי טרם הפנימה עומק האוצר הלאומי שהופקד בידי ד"ר סנה, פנימאי ואימנולוג. משרד התחבורה פועל בים, ביבשה ובאוויר, כפופים לו השרות המטאורולוגי, רשות הרישוי, הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, מינהל הספנות והנמלים, מינהל התעופה האזרחית, מינהל יבשה, אגף הסברה ויחסים בינלאומיים ומה לא. בכנס בטיחות שנערך באחרונה בתחנה המטאורולוגית, אמר אחד מוותיקי משרד התחבורה, כי המקום ניבחר שכן מידת השפעת המשרד על תאונות הדרכים, זהה להשפעתו על מזג האויר.

עת נכנס ח"כ יחזקאל לתפקידו, עבר את משוכת הדיונים הקשה בסמכויות, בהליך קליטה בו תוצב ח"כ לנדבר עם שובה בסוף השבוע ארצה. יחזקאל ביקש לעצמו את הטיפול בנושא הבטיחות בדרכים, אך ספק אם לנדבר תחזור על הטעות שעשה קודמה בתפקיד. "איזה תפקיד לאומי אינו כפוי טובה?", שואלת רטורית עוזרתה הפרלמנטרית של חברת הכנסת, המזכירה את קשת תפקידה הציבוריים של חברת הכנסת ובכלל זה את היותה יו"ר ועדת הכנסת לפניות הציבור ויו"ר איגוד עולי בריה"מ.

"עולי בריה"מ מועדים למעורבות בתאונות דרכים," מוסרים גורמים המעוניינים בשילובה של ח"כ בנושא הבטיחות, אף שהנתונים הסטטיסטיים מוכיחים, כי דווקא האוכלוסיה הערבית מעורבת במספר גדול יותר מתאונות הדרכים. "סאלח טריף כבר לא ימונה לעסוק בנושא תאונות הדרכים במיגזר הערבי," מוסרים מקורות במשק התחבורה, הממתינים בדריכות לתוצאות המו"מ הפוליטי לו עשויות להיות השלכות על משק התחבורה.

"צריך מיניסטר במשרה מלאה לנושא תאונות הדרכים," זועק ח"כ יחזקאל, אשר לשווא ביקש סמכויות ביצועיות במשרד התחבורה. יחזקאל רצה לספח לידיו את אגף הרישוי ואת משטרת התנועה, וכאשר נכשל בכך קבע, כי לא צריך סגן שר במשרד התחבורה. יתרה מכך, לשיטתו של יחזקאל משרד התחבורה עצמו מיותר, ולפחות בתחום הכאוב של תאונות הדרכים, הצליח יחזקאל - לפחות לעת עתה, להפקיע מידי הממסד את הטיפול ולהפריטו למבנה סטטוטורי יוצא דופן.

יחזקאל שאף להוציא הרשות ממשרד התחבורה ולעשות אותה עצמאית, אלא שמשרד התחבורה רוצים אותה כמחלקה כפופה. אין כל פלא בדבר, מדובר בתקציב לאומי ששוויו קרוב לכחצי מילארד שקל בשנה.

הטיפול בעתיד נושא תאונות הדרכים במדינת ישראל, מופקד עתה בידי צוות היגוי המונה 24 חברים. הצוות פועל על-פי כתב מינוי בחתימת שר התחבורה. יו"ר הצוות הוא אבי נאור, וכיועץ מדעי נבחר ד"ר דוד זיידל, שהוא מומחה בעל ניסיון רב-שנים, הן בארץ והן בחו"ל. כמו כן חבר בצוות ההיגוי פרופסור שלום הקרט, אשר עמד בראש הצוות שהכין את התכנית הרב שנתית הקודמת לבטיחות בדרכים.

מרבית אנשי הרשות הלאומית גוייסו לפעולה, ובהם הכלכלן זאב שדמי וד"ר דן לינק. בשבוע הבא הם עומדים לצאת במסע ייחודי לבטיחות הולכי הרגל, אשר יכונה "פסים לב".

צוות ההיגוי מתכנס אחת לשבועיים, ועד היום קיים חמש ישיבות. שתי הישיבות האחרונות היו "יום לימודים ארוך", באחת הציגו נציגי שישה גופים מרכזיים הפועלים בנושא עיקרי תוכנית על-פי השקפתם, בתחום שהם ממונים על ביצועו: מנהל היבשה במשרד התחבורה, מע"צ, תחום בטיחות בדרכים במשרד החינוך, אגף התנועה במשטרת ישראל, מנהל תנועה במשרד התחבורה (האחראי על רשוי נהגים ורכב) וכן הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים. את אתר האינטרנט שלה, מעדכנת הרשות באיטיות התאימה למסע בדבר האטת מהירות הנסיעה בכבישים: נכון לרגע זה, תמונתו של ח"כ אבי יחקאל עדיין מככבת בדף הבית של אתר הרשות.

ביום הדיונים הארוך השני, קוימו דיונים בשבע קבוצות עבודה מקצועיות, כל אחת ממוקדת בתחום אחד. לקבוצות הוזמנו, מלבד חברי צוות ההיגוי, גם משתתפים נוספים, וכך גדל המספר הכולל של השותפים לכ-50. הרכב הקבוצות כלל אנשים שהנושא בתחום אחריותם ועיסוקם, אך גם אנשי מחוץ למעגל האחריות השוטפת, אשר הביאו לדיון הבטים נוספים. כל אחת מהקבוצות הגישה בסופו של יום עקרונות לנייר עמדה.

השלב הבא העומד בפני הצוות הוא ריכוז ניירות העמדה לטיוטה ראשונה של מסמך, המציע תוכנית פעולה לשנת 2003.

מאחר ומדובר בתוכנית לטווח קצר, אין מקום לחידושים רבים, והדגש מושם על ישימות הפרויקטים, ועל הסרת מכשולים וחסמים שמנעו את ביצועם. ניתן לציין בשלב זה יוזמה מהותית אחת - הקמת מערכת אכיפה אלקטרונית אוטומטית של מהירות בדרכים בינעירוניות. נושא זה כבר היה כלול בתוכנית הרב-שנתית לבטיחות בדרכים לשנים 1999-2001, אך לא יושם עד היום מעבר לפרויקט ניסוי בהיקף צנוע, וללא ליווי הסברתי ראוי. מדובר בנושא טעון, ויהיה צורך להתגבר על התנגדות קולנית מצד התקשורת.

השלבים הנוספים שתעבור התוכנית: דיון במועצת הרשות, אישור השר והצגה בוועדת השרים לבטיחות בדרכים. כל זה מתייחס לפאזה ראשונה של עבודת הצוות, שהיא הכנת תוכנית פעולה לטווח קצר, כדי להספיק להכין את תקציב 2003 על-פי עקרונותיה. ברשות הלאומית מתכוונים להתחיל בקרוב בדיונים על הפאזה השניה של התכנית, שתהיה תוכנית פעולה ל-3-5 שנים, עם כווני חשיבה אסטרטגיים ללא פחות מ 10 השנים הקרובות!

שני גברים ואשה אחת, עומדים אם כך לשנות את מפת התחבורה במדינה.

תאריך:  12/06/2002   |   עודכן:  13/06/2002
עמוס באר
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
לפני מספר שבועות חשפנו, כי עו"ד אליעזר לויט הגיש לאגודת הקו-אופ בקשה לרשום על-שמו ושמם של בני משפחה נוספים, כיורש, את מניית הוריו המנוחים, דורה ויצחק לויט. בקשה זו הוגשה תוך ניצול טעות של החוקר רו"ח יהודה ברלב, שכן מניה זו כבר נרשמה פעם אחת על שמו של לויט. שווי המניה נאמד בעשרות אלפי דולרים, ועל כן - ומפאת לוחמנותו (המוצדקת) של לויט נגד הקו-אופ - קיבל נושא זה משנה חשיבות.
10/06/2002  |  יואב יצחק  |   מאמרים
לפני עשרה ימים חשפנו בגלובס וכאן ב-Nfc, המצב אליו הגיעה קופת חולים לאומית - על סף קריסה, עם גירעון של מיליארד שקל. מאז מתנהלת לאומית בצילה של החשיפה ובכוננות תקשורתית. בהנהלה הקימו "חדר מצב" ושכרו את שירותיהם של כמה גורמים, כדי לטפל במשבר התקשורתי.
10/06/2002  |  יואב יצחק  |   מאמרים
הדרישה לדמוקרטיזציה של שלטון הרשות הפלשתינית, מצחיקה, לדעתי, את ערפאת. העדות הטובה ביותר לכך היא הצגת ממשלתו החדשה. אפילו המילה שינוי קוסמטי נראית לי יומרנית; אני כותב זאת על-סמך היכרותי האישית את בעלי התפקידים בקבינט ה"ישן חדש".
הרשות השניה מנסה לנסח תוכנית פעולה שתוציא את שוק הטלוויזיה מהמשבר בו הוא נתון; פתרון נוסף - קביעת כללים לקיום הפקות משותפות של פלטפורמות השידור השונות והגדלת תקציבי ההפקה
על עריכת הבדיקה הודיע במליאת הכנסת סגן השר לביטחון פנים גדעון בן-עזרא; בעקבות הפרסום: חברי כנסת קובלים על הפעלת קטינים כמלשינים ובמיוחד על הסתרת מדיניות זו
10/06/2002  |  יואב יצחק  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
רפאל בוכניק
רפאל בוכניק
התעלומה האופפת את היעלמותו של יחיא סינואר מהספקטרום התקשורתי ומהפגנת נוכחות פיזית בשטח, שומה שתעלה סימני שאלה באשר למידת תפקודו, או אף גורלו    התהיות בסוגיה זו עשויות לגלם משמעויות...
אורי מילשטיין
אורי מילשטיין
פרוץ מלחמת העולם השנייה בהתקפת גרמניה על פולין; הפייסנות של צרפת ואנגליה כלפי גרמניה גרמה לתוצאה הפוכה; צבא צרפת היה חזק מצבא גרמניה אך התרבות הצבאית הצרפתית הייתה תבוסתנית; ניצחון...
רבקה שפק-ליסק
רבקה שפק-ליסק
הלא חרדים מסרבים להיות "חוטבי עצים ושואבי מים" לרבנים, אברכים ופוליטיקאים חרדים    או שהחרדים ימלאו את חובתם האזרחית או שיסתלקו מכאן
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il