|   15:07:40
  אברהם פריד  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
מה צריך לדעת כשמתכננים חופשה באילת?
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי

הטור של פריצי

על זכות יוצרים היסטורית, על משחק קריקט בריטי, על התגלית של השופט גולדברג ועל תנועות נוער, גנרלים מקסיקנים ונסיעה מסודרת לפולין
10/08/2007  |   אברהם פריד   |   מאמרים   |   תגובות

נוער חלוצי, נערים ונערות במדים עם שרוכים ועניבות של תנועות הנוער הישראליות באו ביום ראשון לירושלים לבית הנשיא, כדי לחגוג איתו את יום ההולדת ה-84. "מסיבת הפתעה ספונטנית" קראו לזה בטלוויזיה. בטח. ממש ספונטני.

הנוער הישראלי, שספק אם הוא יודע מה התאריך היום ושאין לו מושג אפילו מה תאריך הכרזת המדינה, בטח רשם לעצמו ביומן מתי יש לשמעון יום הולדת כדי לבוא לחגוג איתו. בחוץ הפגינו באותו בקר נכי הפוליו, נטושים לבדם על כסאות גלגלים, אבל הנוער של תנועות הנוער הלך לחגוג יום הולדת לנשיא. יופי של תנועות נוער יש לנו, או נכון יותר - יופי של הנהגה (בתשלום ממלכתי) יש לנוער הזה. הנערים הרי לא באו בעצמם ומיוזמתם לנשיא. מישהו הביא אותם ל"מסיבת ההפתעה" הזו עם הטלוויזיה והעיתונאים. טוב. הכל מותר. אבל בשביל זה לא צריך תנועת נוער. בשביל זה מספיק קומסומול.

הכרות בסוף הדרך

34 שנים שימש אליעזר גולדברג כשופט, ואח"כ התמנה למבקר המדינה. לשאלה מה היה חשוב ומשמעותי יותר בחייו והיכן הוא השפיע יותר, השיב כי 7 השנים שעשה כמבקר המדינה, כיוון שאז הוא הכיר לראשונה את מדינת ישראל.

הנה הפקיד מעיד על עצמו: 41 שנה הוא כיהן בשירות הממשלתי. 34 שנים ראשונות ישב על כס השיפוט ולא ידע ולא הכיר את הארץ, את יושביה ואת המתרחש בה. רק בסוף הדרך, אחרי 34 שנה בהן חרץ גורלות, קבע עובדות ודחה עתירות של אזרחים, רק אז עשו לו (על חשבוננו) סיור של 7 שנים להכרת המדינה – והוא גילה כי כל השנים לא ידע בכלל היכן הוא חי.

השכלה כלכלית

שרת החינוך יולי תמיר סיפרה בראיון ברדיו כי היא מתעתדת להכניס לימודי כלכלה בבתי הספר, כדי "שהילדים ילמדו מה לעשות בדמי הכיס ומה עושים עם מתנות לבר מצווה". בראיון היא אומנם הפגינה בורות מוחלטת בנושאי כלכלה ולא ידעה לומר אפילו מה זה מק"מ, אבל ככלל היא מאד רוצה שכל מי שייצא ממערכת החינוך ידע לפחות לקרוא את תלוש המשכורת. רעיון מצויין – רק מי ילמד את הילדים כלכלה? הרי לו המורים שלה היו יודעים לקרוא את תלוש המשכורת שלהם – הם היו הראשונים שהיו יוצאים ממערכת החינוך הזו.

לשמוע את הנתונים

ראש אגף חקירות ניצב יוחנן דנינו הסביר לוועדת הפנים של הכנסת מדוע המשטרה זקוקה לתוספת תקציב ותוספת שוטרים: בשנת 1960 נפתחו לדבריו 56,000 תיקים פלילים במשטרה ואילו השנה נפתחו כבר חצי מיליון תיקים, וזאת שעה שמספר השוטרים עלה מאז 1960 רק ב-50%.

באמת כל הכבוד למשטרת ישראל שעם גידול של 50% בלבד במספר השוטרים הגיעה לגידול של 900% במספר התיקים. זה גידול יפה מאד בתפוקת השוטרים. אבל ב-1960 היו במדינה 2.2 מיליון תושבים ואילו היום יש בה 7 מליון. מכאן שגידול של פי 3 במספר התושבים הביא לגידול של פי 9 במספר התיקים הפליליים שנפתחו נגדם, וזה הנתון המעניין: פתיחת חצי מיליון תיקים בכל שנה על אוכלוסיה של 7 מיליון נפש ברוטו (כולל קשישים באלצהיימר ותינוקות בפגיה) זה אומר שלכל אזרח בוגר במדינה פותחים בממוצע אחת ל-5 שנים תיק פלילי. אם כך, בממוצע צובר כל אזרח במהלך חייו הבוגרים כ-10 תיקים פליליים במשטרה . לא רע, ידידי החשודים צוברי התיקים מבלי דעת. רק שעכשו מתברר שאולמרט, עם 5 תיקי חקירה בדרך, בכלל מפגר אחרי הממוצע.

מדליות פח

ככל שמידת הכישלון הצבאי גדולה יותר, כך נוטים הגנרלים להעניק יותר מדליות לחיילים הלוחמים במטרה לטשטש ולהסתיר את זכר הכשלון הפיקודי ולטפח במקומו זכרונות של גבורה. עכשו יחלקו 142 צל"שים ואותות גבורה על מלחמת צה"ל הגדול ב-3,000 החמושים של איזה שיח פטפטן מלבנון.

בשתי המלחמות שצה"ל ניהל בלבנון (ששתיהן אינן יכולות להחשב לניצחון ישראלי מפואר שילמד באקדמיות), העניקו בצה"ל יותר אותות גבורה מאשר במלחמת ששת הימים, מבצע סיני ומלחמת השחרור וזה אומר כמעט הכל. וכל הכבוד לפיקוד הבכיר של צה"ל שהחליט שמה שחסר לו עכשו, בשביל לשפר את ביצועי הצבא ולהכינו לאתגרי העתיד, זה לאמץ דווקא את מורשת הגנרלים המקסיקנים.

מחבט בריטי

בחודש מאי 2003 נורה בעזה צלם טלוויזיה בריטי. צילום וידאו מהאירוע מגלה כי מדובר היה בירי ישראלי חסר הצדקה על חבורת עיתונאים שנופפו בדגל לבן, מעשה שהוא בין הריגה ברשלנות לבין רצח קר. במקום שמדינת ישראל תציע ותשלם מייד פיצויים הוגנים (ונדיבים) לאלמנת הצלם וילדיו, ובמקביל ובלי קשר תנקוט בצעדים המתחייבים נגד החיילים היורים, התנהגה הביורוקרטיה הישראלית של משרד החוץ ופרקליטות המדינה כלפי המשפחה הבריטית כאילו מדובר באזרחים ישראלים שמותר (ונהוג) לטרטר אותם, לצפצף עליהם ולהשתין עליהם בקשת.

בלית ברירה פנתה האלמנה הבריטית לממשלתה שלה. הרשויות הבריטיות עבדו לאט ומסודר: עוד פניה לישראל, עוד מכתב ועוד תזכורת (ובשקט הם רמזו לישראל שכדאי לה לגמור את העניין בפיצויים). אבל ישראל, כהרגלה, ציפצפה, כי מי בכלל מתייחס בפרקליטות למכתבים? עד שהשבוע מסרו הבריטים למדינת ישראל את האולטימטום: תעמידו עכשו את החיילים היורים למשפט, או שנדרוש הסגרתם לבריטניה. והבריטים טובים בזה, כזכור לכל אנשי האצ"ל שהוסגרו לבריטים ע"י טדי קולק וחבריו מההגנה, ואפילו רוסיה הגדולה הסתבכה לאחרונה קשות ומקללת את יומה בגלל שסירבה להסגיר מישהו לבריטים.

עכשו מבקשת ממשלת ישראל להציע פיצויים מוגדלים לאלמנת הצלם. יופי חכמים. מה שיכולתם לגמור אתמול בשקט ובכבוד לא תגמרו עכשו גם במחיר כפול ובבזיון. רק מה שיפה הוא, שכל הזמן מספרים ומשוויצים לנו פה שמערכת המשפט הישראלית זוכה לכבוד והערכה בכל העולם. האמנם? מכתב האולטימטום הנוקשה והציני ששלחה אנגליה לפרקליטות בישראל מוכיח שיש להם מעט מאד הערכה ורספקט למערכת החוק והמשפט הישראלית. מתוכנו של המכתב נראה שגם הם סבורים שרק נבוט בפרצוף יכול ללמד עכשו את הפרקליטות בישראל שצריך להתייחס לבני אדם בכבוד. הבריטים כמובן לא משתמשים בנבוט נגד ידידים. איתם הם משחקים רק קריקט. משחק ידידותי - אבל עם מחבט. עכשו תראו איך ישראל תשלם פיצויים ואיך הכל יסתדר. בגלל המחבט.

מיון ומשלוח

בגלל התנהגות לא נאותה של ילדים שנסעו ל"טיולי השואה" בפולין, החליט משרד החינוך להקים ועדת קבלה שתמיין את התלמידים ותקבע מי מהם ראוי לנסוע לאושוויץ. המשרד גם מתעתד לייקר את מחיר הנסיעה ב-15% כדי לממן את הוצאות הביורוקרטיה הפקידותית המנופחת והמתנפחת שהתפתחה כאן סביב הנסיעות האלה.

עצם הרעיון שהתלמידים יעברו סלקציה כדי לקבוע מי יסע לאושוויץ ומי יוסע למאיידנק הוא מבריק מאד ומתאים לתוכנית המקורית, אבל אולי כדאי להעביר את כל הביצוע הזה לאיזו חברה גרמנית, כי גם בביורוקרטיה הם יהיו יעילים יותר מפקידי משרד החינוך.

מתהלל כמפתח

מול חברי ועדת הפנים של הכנסת הודיע שר הפנים מאיר שטרית שהוא יפטר כל ראש רשות מוניציפאלית שלא ינהג כראוי, הוא יצמצם את מספר חברי מועצות העיר, הוא יסגור את כל המרכזים המסחריים שהוקמו על קרקע חקלאית והוא ינהיג תעודת זהות ודרכון חכם עם אבטחה ביומטרית.

אמנם המכרז לדרכון החכם הזה יצא כבר לפני 10 שנים וזו לא יוזמה של שטרית, אבל הוא לא יונפק גם לא בימי שטרית, כי זה משרד הפנים ואלה ביצועיו. אבל ביום ששטרית יפטר ראש רשות כלשהי שהוא חבר במפלגת קדימה, או ביום בו הוא יסגור ולוא חנות אחת באזור הקרקעות החקלאיות של שפיים, צלצלו בפעמונים ושירו לו שירי תהילה. רק אין חשש: המכסימום ששטרית יעשה, פרט לפיזור הבטחות שווא, זה לפטר עוד כמה ראשי רשויות ערבים או ראשי ישובים מסכנים בפריפריה, בדיוק כמו שעשו קודמיו. רק שהם לא השוויצו כמוהו. בינתיים אתם יכולים ללכת לחדש את הדרכון הישן. הוא ישמש אותכם לעוד הרבה נסיעות.

של מי הצלב הזה?

100 שנה ויותר שחברת התרופות והתמרוקים ג'ונסון אנד ג'ונסון וארגון הצלב האדום האמריקני חולקים באותו סמל מסחרי: צלב אדום. החברה המסחרית משתמשת בו מאז שנת 1877 כלוגו על כל מוצריה ואילו הארגון השתמש בו לצורך גיוס תרומות וכך התקיים ביניהם איזון כלשהו. אלא שלאחרונה החל ארגון הצלב האדום למכור את זכיונות השימוש בסמל הזה ליצרנים פרטים ולכן פנתה חברת ג'ונסון אנד ג'ונסון לביהמ"ש האמריקני בבקשה לצו מניעה מהמעשה.

לא שאני מחפש סיכסוך דתי חדש, אבל לא יזיק אם שגרירות ישראל בוושינגטון תשלח נציג לבהמ"ש ותגיש לו את מסמכי האוונגליון: ספר הבשורה ע"פ מתי, פרק כז' פסוק 22 ("ויענו כולם: יצלב!") ופסוק 23 ("ויוסיפו עוד צעוק לאמור: יצלב!"), את מרקוס פרק טו' פסוק 13 ("והם הרבו עוד לצעוק: הצלב אותו!") ואת לוקס פרק כג' פסוק 21 ("והמה צעקו אליו: הצלב אותו, הצלב!"). ואם צריך להזכיר מעמדנו כיורשים, שיציג את מתי בפסוק 25 ("ויענו כל העם ויאמרו: דמו עלינו ועל בנינו").

לפי כללי המשפט המסחרי והקנין הרוחני הנהוגים נראה שנוכל בהחלט לקבל פסיקה על זכויותינו ותרומתנו ליצירת, עיצוב ופרסום הסמל המוכר ביותר בעולם. ותודו שהרעיון להתחיל לקבל קצת תמלוגים עבור הלוגו הזה, אחרי 2,000 שנה בהם גם שילמנו בשוטף את מחיר תחזוקתו, אם הוא לא משעשע, הוא לפחות צודק.

תאריך:  10/08/2007   |   עודכן:  13/08/2007
אברהם (פריצי) פריד
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
הטור של פריצי
תגובות  [ 13 ] מוצגות   [ 12 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
מומחה בתחום
10/08/07 16:11
2
michael123
10/08/07 16:43
 
שמעון מהצפון
10/08/07 19:58
3
מ.פ.
10/08/07 18:18
4
David Moonshine
10/08/07 20:12
5
של הפרקליטות
11/08/07 11:06
6
ע. סובול
11/08/07 11:42
 
ש. אמסיסלבסקי
11/08/07 15:45
7
יאיר נ.
11/08/07 17:02
8
מומחה למומחים
11/08/07 17:18
 
לא מומחה
12/08/07 06:09
9
שושפרי.
11/08/07 17:47
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
לשם שינוי, נפתח בציטוט עכשווי, לאו דוקא מן המקורות המזינים אותנו בשגרה: אחד מסממני אמונה דתית היא ההפרדה המתבצעת במוחו של המאמין: בין יישום אמות מידה הגיוניות ומציאותיות בחיי היום-יום, לבין התעלמות מאותה שיטתיות מחשבתית בעת כניסתו לעולם הדת. הוא מאמין. מאמין בלבד. כך יחס הציבור לצבא. אילו היינו מיישמים את אותם כלים ושגרות מחשבה שמשמשים אותנו בעבודתנו האזרחית, בבואנו לדון את צה"ל, היינו מגיעים למסקנות מפתיעות.
10/08/2007  |  נסים ישעיהו  |   מאמרים
מטבע הדברים אני בעד ביקורת. ראשית, משום שזהו הכלי העיקרי שלי להתמודד עם השלטון. ושנית, משום שביקורת יכולה להיות גם בונה. לעיתים, מי שאינו נמנה על בעלי התפקידים בכנסת, בממשלה ובשאר מוסדות המדינה עשוי להאיר בביקורתו פינה באופן שבעל התפקיד לא חשב עליו. מעשית, בכל תפקיד שמילאתי תמיד ניסיתי לבחון האם הביקורת שקיבלתי יכולה לשמש מנוף עבורי לשיפור. המוטו היה: אולי המבקר צודק? הבה ונבדוק. אולם בזמן האחרון אני מבחין אצלי בהצטברות חדשה וברורה של מסקנות ביניים מול פעילות זרועות הממשל שניתן לתת להן כותרת: אי הבנה. אינני מבין מדוע הם נוהגים כפי שנכתב ונאמר עליהם בתקשורת. ובמשפט הרווח אצלנו: מה יוצא להם מזה?
10/08/2007  |  אריה דרוקמן  |   מאמרים
האזנתי לתוכנית על זאב שיף בגלי צה"ל ובמיוחד התרשמתי מדבריה של השופטת (בדימ.) דליה דורנר/
10/08/2007  |  בועז שדמות  |   מאמרים
לפני כ-16 שנה, כאשר כותב שורות אלה היה צעיר יותר ויפה יותר , נסעתי יחד עם עוד מספר חברים למחסום ארז. לא, מטרת הביקור במחסום לא הייתה לייצא עגבנויות לעזה או להעביר סחורה לישראל אלא שבכלי התקשורת פרסמו (בעקבות הריגה של שני מחבלים) כי אנשי החמאס מבקשים להרוג יהודים. אז יצאנו ברוך מרזל, נעם פדרמן, החתום מטה ועוד מספר פעילים לכיוון מחסום ארז כדי לומר להם שאנחנו לא מפחדים.
10/08/2007  |  איתמר בן גביר  |   מאמרים
השבוע הגיע ערן בלילתי, אביה של התינוקת אשר נספתה באופן טראגי כאשר נשכחה על ידו ברכב ומתה מהחום, לחקירה משטרתית. מטרת החקירה, לברר האם מותה של התינוקת אירע כתוצאה מרשלנות, ובסופו של דבר יוחלט אם יועמד לדין.
10/08/2007  |  רותי אברהם  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
אלי אלון
אלי אלון
המתחם המיועד לשימור נבנה בשלבים במהלך המחצית השנייה של המאה ה-19 ותחילת המאה ה-20    על-אף שמדובר במתחם בעל ערך היסטורי ואדריכלי רב, המתחם נמצא מזה שנים במצב של הזנחה מבישה
צבי גיל
צבי גיל
בקטע "דיינו" הנוסח האלטרנטיבי הוא "כמה מעלות רעות לאלוהים עלינו"    מתחילים באיתמר בן-גביר שהוא השר לשגעון הלאומי - דיינו, עוברים לשר האוצר ששודד את הקופה הציבורית - דיינו, ושר המשפ...
דן מרגלית
דן מרגלית
ביבי ראש, ביבי אשם    נתניהו היה חייב להתפטר דקה אחת לפני הרצי הלוי ורונן בר    איני בא לטעון כי חליוה אינו צריך להתפטר, צריך גם צריך אחריהם? איתם? לא חשוב
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il