|   15:07:40
  איציק וולף  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי
קבוצת ירדן
תכשיטים לקחת לחופשה בחו״ל בחג הפסח
[צילום: AP]
[צילום: AP]
מינויים בכירים בצה"ל

מבקר המדינה חושף: מינוי רמטכ"ל נעשה במקח וממכר

דוח מבקר המדינה קובע כי בעוד ביחס לקצינים בכירים עד דרגת תת-אלוף ישנו הליך מסודר מאוד לקידום - כאשר הדבר נוגע לדרגת אלוף מתנהל הקידום במחשכים, ללא כללים ברורים וללא תיעוד המליץ להגדיר בכתובים את ההליך ואת מקומם של שר הביטחון וראש הממשלה במינוי האלופים כמו גם בתפקידים מקבילים בשב"כ ובמוסד המליץ להפקיד בידי גורם חיצוני מינוי של קרובי משפחה של הרמטכ"ל לתפקידים בכירים
31/08/2010  |   איציק וולף   |   חדשות   |   מבקר המדינה   |   תגובות

מבקר המדינה, השופט (בדימ.) מיכה לינדנשטראוס, קובע (יום ג', 31.8.10) כי בניגוד לאופן מינוי קצינים בדרגות סגן אלוף, אלוף משנה ותת-אלוף - מינוי קצינים בדרגות אלוף בצה"ל מתבסס על נוהל שאינו מובנה, אינו מוגדר, אינו מתועד ואינו נתמך בכללים או בנהלים כלשהם המעוגנים בכתובים.

המבקר קבע בדוח מיוחד שחיבר על תהליכי המינוי של הקצונה הבכירה בצה"ל כי בקרב שרי ביטחון ורמטכ"לים בהווה ובעבר קיימות גישות שונות ולעתים קוטביות בנוגע למהות הנוהג שלפיו מתמנים האלופים, ובנוגע לאמות המידה הדרושות למינוי אלופים, והם מפרשים אותם על-פי תפיסתם האישית.

"בפועל, מתמנים קצינים לתפקידים בדרגת אלוף בעקבות 'משא-ומתן' בין הרמטכ"ל לבין שר הביטחון. כמו-כן, לא נקבע מסד נתונים מחייב שיש להביא בפני שרי הביטחון בבואם לבחון את המלצות הרמטכ"לים ולאשרן. במצב דברים זה, התהליך למינוי קצינים לתפקידים בדרגת אלוף בצה"ל מתבסס על נוהג שאינו מובנה, אינו מוגדר, אינו מתועד (למעט עצם ההחלטה), ואינו נתמך בכללים או בנהלים כלשהם, המעוגנים בכתובים", ציין בדוח.

לדבריו, בשל החשיבות המהותית, מבחינה לאומית וציבורית, של כל בעל תפקיד בדרגת אלוף, אין זה נכון לבסס את תהליך המינוי של קצינים בדרגת אלוף על נוהג שהגישות לגביו שונות בין שרי ביטחון ורמטכ"לים בעבר ובהווה, ואשר תלוי במערכת היחסים המסוימת הקיימת בין הרמטכ"ל לבין שר הביטחון.

"לדעת מבקר המדינה, בבסיס תהליך מינוי האלופים צריכה להיות מתכונת מוגדרת ומעוגנת בכתובים או קווים מנחים. זאת, תוך כדי שמירה על שיקול הדעת הרחב שיש בהקשר זה לרמטכ"ל ולשר הביטחון ועל יכולתם לתת מענה לתהליכי מינוי שיש בהם מצבים משתנים, חריגים ומיוחדים", קבע.

מבקר המדינה ציין בדוח כי יש למסד ולעגן בכתובים אמות-מידה למינוי אלופים. לדבריו, הרמטכ"ל גבי אשכנזי ציין שבכוונת צה"ל לעשות זאת בתשובתו לדוח.

עוד קבע כי ראוי ששר הביטחון והרמטכ"ל יגיעו במשותף לסיכום מעוגן בכתובים ביחס למידת המעורבות של שר הביטחון בתהליך המינוי של תפקידים מסוימים בדרגת אלוף, כגון: סגן הרמטכ"ל וראש אמ"ן. "זאת, נוכח החשיבות הרבה של נושא זה בתהליך מינוי האלופים ובשל חילוקי הדעות ביניהם בסוגיה זאת".

כמו-כן, ראוי להגדיר באופן ברור את מקומו של ראש הממשלה בתהליך מינוי האלופים. אם הם לא יגיעו לסיכום כאמור, ממליץ משרד מבקר המדינה ששר הביטחון והרמטכ"ל ישקלו למנות ועדה מוסכמת שתסייע בידיהם בבחינת סוגיה זאת, ותביא בפניהם את המלצותיה, ולפי הצורך גם בפני הממשלה.

המבקר הוסיף עוד כי על שר הביטחון והרמטכ"ל לתקן בטווח הקצר את הנושאים הבאים: לתעד את הדיונים בין הרמטכ"ל לבין שר הביטחון הנוגעים למינוי האלופים; ולקבוע מסד נתונים מחייב שיש להביא בפני שר הביטחון בבואו לבחון את המלצות הרמטכ"ל, כמסד בסיסי לתהליך קבלת החלטות בנושא זה.

בשולי הדברים ציין מבקר המדינה כי על בכירי שירות הביטחון הכללי והמוסד למודיעין ולתפקידים מיוחדים ללמוד את מסקנות והמלצות הדוח על-מנת ליישם בארגוניהם את ההמלצות ביחס לבחירת בעלי תפקידים מקבילים לדרגות הקצונה הבכירה בצה"ל.

ארבעה שלבים במינוי קצינים בכירים עד אל"מ

מבקר המדינה ציין בדוח כי תהליכי המינוי של קצינים בכירים מדרגת סגן אלוף ועד לדרגת תת-אלוף כוללים ארבעה שלבים:

1) בשלב הראשון של התהליך נעשה מיפוי של כל הקצינים בדרגת רב-סרן ובכל אחת מהדרגות סא"ל עד תא"ל בזרועות ובמטה הכללי, ונבחן הסטטוס הצפוי להם בעונת האיושים הקרובה: קידום בדרגה, מינוי לתפקיד אחר ללא קידום בדרגה (הנקרא בצה"ל "תנועת רוחב"), המשך התפקיד הנוכחי או סיום השירות בצה"ל. תהליך זה מכונה "דיון תנועות". קצין המועמד לקידום לדרגת סא"ל או אל"מ מוגדר כמועמד לקידום לאחר שעבר ועדת פוטנציאל זרועית או אגפית לעלייה בדרגה ולאחר שביצע מבחנים של מרכז הערכה לדרג בכיר יותר מדרגתו.

את תכנון איוש הקצינים שעד דרגת סא"ל מאתרים החילות, הזרועות, אגפי המטכ"ל ומחלקת הסגל שבאגף כוח-אדם. תכנון איוש קצינים בדרגות אל"מ ותא"ל, הנכללים בקבוצת "קציני סגל הפיקוד הכללי", נעשה בראשות הרמטכ"ל ובהשתתפות פורום מטכ"ל. תוצאת דיונים אלו היא רשימה הקובעת את כל התפקידים המתפנים בדרגה הרלוונטית, בחלוקה לתפקידי ליבה ואלה שאינם כאלה, וכן רשימה המסכמת את כל פוטנציאל הקצינים לקידום לאותה דרגה מדרגה נמוכה יותר.

2) בשלב השני מתפרסמים בכלל צה"ל או בזרוע מסוימת, לפי העניין, התפקידים המיועדים לאיוש, תוך הפניה לתיאור התפקיד ולכישורים הנדרשים, כפי שהם מופיעים במסמך תיאור תפקיד, אם קיים.

במקביל, מאותרים בזרועות ובמטכ"ל מועמדים לתפקידים הצפויים להתפנות. איתור הקצינים נעשה בשתי דרכים: על-ידי מפקדים וגורמי משאבי אנוש, במסגרת מימוש תוכניות פיתוח הקצונה; או בעקבות יוזמת הקצינים עצמם, המגישים את מועמדותם לתפקידים. בשלב זה בודקים גורמי משאבי האנוש את עמידת המועמדים בתנאי סף, כגון מילוי פרק זמן מזערי בדרגה (אם מדובר בקידום), וביצוע מבחנים של מרכז הערכה. תוצר שלב זה הוא רשימה ראשונית של מועמדים לכל תפקיד המיועד לאיוש.

3) בשלב השלישי בוחנים ראשי אגפים במטכ"ל או מפקדים, כגון מפקדי פיקודים מרחביים ומפקדי זרועות, לפי העניין, בשיתוף עם גורמי משאבי אנוש, את המועמדים ברשימה הראשונית על-פי מידת התאמתם לתפקיד בהיבטים, כגון: ביצוע הכשרות נדרשות, ניסיון צבאי והשכלה ותוצאות מבחנים שונים. בשלב זה נעזרים בכלים תומכי-החלטה, כגון תוצאות המבחנים של מרכזי הערכה לסא"לים או לאל"מים, חוות דעת של מפקדים וחוות דעת של עמיתים, המוצגות תמיד על-ידי נציגים של מחלקת מדעי ההתנהגות באכ"א. תוצר שלב זה הוא הרשימה הסופית של המועמדים לתפקיד, המכונה "אשכול" או "מצע לדיון". בדיוני שיבוצים שבהם סמכות האיוש מואצלת למפקדי הזרועות, מובא כל אשכול, הנוגע לתפקידים בדרגת אל"ם או תא"ל, לאישור הרמטכ"ל בטרם קיום דיון השיבוצים.

4) בשלב האחרון של התהליך מתקיימים דיוני השיבוצים עצמם, שגם במהלכם נעזרים בכלים תומכי ההחלטה, שהוזכרו לעיל. הדיונים מתקיימים בראשות מפקד הזרוע או ראש אגף במטכ"ל, שדרגתם אלוף, או בראשות הרמטכ"ל - בהתאם לדרגת התפקיד או העניין.

בדיון משתתפים מפקדים בכירים מהסמכות הממנה או ראשי אגפים במטכ"ל, לפי העניין, נציגי מחלקת הסגל באכ"א ונציגי ממד"ה. בתום הדיון מודיעים לכל המועמדים את ההחלטות, תוך ציון העובדה שהמינוי מותנה באישור הגורם המאשר. לאחר אישור המינוי, נקבעים המועדים לחילופי בעלי התפקידים ולהוצאת כתבי המינוי. כלל התהליכים שפורטו לעיל, המתקיימים במטכ"ל ובזרועות, והנכללים בעונת איושים מסוימת, משתרעים כאמור על פני כשנה, מחודשי הקיץ של שנה אחת ועד חודשי הקיץ של השנה העוקבת.

"תהליכי המינוי דלעיל אינם מתקיימים בכל הנוגע למינוי של קצינים לתפקידים בדרגת אלוף. תהליך מינוי האלופים מתקיים בין הרמטכ"ל לבין שר הביטחון. הרמטכ"ל הוא זה שקובע את המועמדים לקידום לדרגת אלוף כרשות הממנה ומביא לשר הביטחון את שמות מועמדיו (שם אחד או יותר), והוא מצביע גם על העדפתו. שר הביטחון יכול לאשר או לפסול מועמד מבין המועמדים שהציג הרמטכ"ל. שר הביטחון מאשר את המינוי במסמך שמוציא מזכירו הצבאי, המופץ ללשכת הרמטכ"ל ולמחלקת הסגל שבאכ"א", קבע המבקר.

מינוי אח הרמטכ"ל: ראוי שיוצב רמטכ"ל לשעבר כמשקיף

סוגייה נוספת שאליה נדרש המבקר היא מינוי תת-אלוף אבי אשכנזי, אחיו של ראש המטה הכללי רב אלוף גבי אשכנזי, למפקד מרכז אימוני היבשה בצאלים.

כאשר עלה מינויו של תת-אלוף אשכנזי על הפרק פסל עצמו הרמטכ"ל מדיון בנושא בשל ניגוד העניינים. את המינוי אישר סגנו דאז, אלוף דן הראל. עם זאת עלתה טענה כי בשל העובדה שאלוף הראל היה כפוף ישירות לרמטכ"ל - נגוע המינוי בניגוד עניינים.

עמדת הפרקליט הצבאי הראשי שהובאה בפני מבקר המדינה הייתה כי ההחלטה בעניינו של תא"ל אשכנזי הועברה לסגן הרמטכ"ל, הכפוף אומנם לרמטכ"ל, אולם מבחינה מעשית לא ניתן היה לשתף בהחלטה גורם נוסף בצה"ל שאינו כפוף לרמטכ"ל, שכן אין בצה"ל גורם שאינו כפוף פיקודית לרמטכ"ל, ואשר עשוי היה להיות רלוונטי לקבלת ההחלטה במסגרת דיון שיבוצים.

"לדעת מבקר המדינה, נוכח דברי הפרקליט הצבאי הראשי, שמהם עולה, כי מבחינה מעשית לא ניתן לשתף בהחלטה כזאת גורם נוסף בצה"ל שאינו כפוף לרמטכ"ל, לרבות הפצ"ר עצמו, ראוי גם לבחון את האפשרות שבדיון שיבוצים דומה בעתיד ישותף כמשקיף גורם חיצוני שאינו כפוף פיקודית לרמטכ"ל, כמו רמטכ"ל לשעבר או פצ"ר לשעבר", ציין המבקר והדגיש כי אין בהמלצות אלה משום הבעת ביקורת על עצם בחירתו ומינויו של תא"ל אשכנזי לתפקיד מפקד מל"י.

תאריך:  31/08/2010   |   עודכן:  31/08/2010
איציק וולף
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
מבקר המדינה חושף: מינוי רמטכ"ל נעשה במקח וממכר
תגובות  [ 9 ] מוצגות   [ 9 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
מיכל מירושלים
31/08/10 16:50
 
חשדנית
31/08/10 20:00
2
דן ה
31/08/10 19:25
3
חשדנית
31/08/10 19:55
4
m.d
1/09/10 10:48
5
יואל קורנבלום
1/09/10 19:48
 
חשדנית
2/09/10 00:21
 
יואל קורנבלום
2/09/10 08:34
 
חשדנית
3/09/10 12:13
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
בית המשפט המחוזי מרכז בפתח תקוה, הוציא בשבוע שעבר צו מניעה זמני, האוסר על רפאל עטר, אחד ממנהליה לשעבר של שותפות תחנת המוניות שרת נאות רחל בחולון, לעשות שימוש בשם התחנה ובלקוחותיה, תוך הפניית שיחות הטלפון המיועדות לתחנת המוניות, ישירות לביתו.
31/08/2010  |  עופר וולפסון  |   חדשות
כמעט עשרת אלפים ילדים מתחנכים במעונות "אמונה" ברחבי הארץ. עם הסרת איום השביתה של המעונות הציבוריים, ימצאו הילדים האלה החל ביום המחר, יום פתיחת שנה"ל, כי נעשתה מהפכה תזונתית ב-135 מעונות היום של "אמונה". טיגון - אאוט (OUT), אידוי - אין (IN). סוכרים - מחוץ לתפריט, דגנים מלאים - בפנים. אוכל תעשייתי או מעובד - נשאר מחוץ לתחום!
31/08/2010  |  יפעת גדות  |   חדשות
בנק דיסקונט רשם רווח נקי של 158 מיליון ש"ח ברבעון השני של 2010, לעומת רווח של 337 מיליון ש"ח ברבעון המקביל אשתקד - ירידה בשיעור של 53.1%. תשואת הרווח הנקי על ההון ברבעון ירדה ל-6.8%, לעומת תשואה נאה של 15.8% ברבעון המקביל אשתקד. יחס הלימות ההון הכולל של הבנק הינו 12.5% במונחי באזל 2.
31/08/2010  |  עופר וולפסון  |   חדשות

"הייתי בטוח שהכדור שלי הולך פנימה. לצערי זה לא נכנס". כך סיכם לאנדרו ברבוסה, כוכב נבחרת ברזיל, את משחק ההפסד של נבחרתו לארה"ב 68:70 במחזור המשחקים השני באליפות העולם.

כזכור, 3.5 שניות לסיום המשחק ובפיגור 2 נק' החטיא הוארטס הברזילאי שתי זריקות עונשין. ברזיל לקחה את ריבאונד ההתקפה שנמסר לברבוסה, אך הוא החטיא עם הבאזר: "אני חושב שעשינו עבודה נהדרת במשחק, זה היה משחק אדיר. אני לא חושב שהאמריקאים חשבו שנעשה להם יותר מדי בעיות, אבל עשינו את זה".


31/08/2010  |  אייל גרוסברד  |   חדשות
תלונה חמורה הוגשה בימים אלה נגד טלחום פרידלוב - היו"ר היוצא של ועד העובדים ברשות המיסים. בתלונה נטען, בין היתר, כי מיליוני ש"ח ששולמו על-ידי העובדים כמיסי ועד, נעלמו בחלקם, ופרידלוב לא סיפק עד כה למחליפו, ואדים אבנשטיין, הסברים כדבעי מה נעשה בכספים.
31/08/2010  |  יואב יצחק  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
בעבר אנשי ציבור הכחישו שחטאו בעבירות של הצווארון הלבן, לקחו כסף? לא ולא    עתה הרושם הוא שכאשר מטיחים בהם זאת הם משיבים לא בהכחשה אלא ב"אז מה"?
דרור אידר
דרור אידר
זה לא היה ביתן "פיצה ותאנים", זה ביתן של מדינה שנלחמת על הישרדותה, לזרוק את האתגר ככה, זה מעשה פחדני    מכיוון שכולם כועסים על ישראל ללא סיבה אמיתית, רק מתוך אנטישמיות, לתת את המתנה...
רבקה שפק-ליסק
רבקה שפק-ליסק
הלא חרדים מסרבים להיות "חוטבי עצים ושואבי מים" לרבנים, אברכים ופוליטיקאים חרדים    או שהחרדים ימלאו את חובתם האזרחית או שיסתלקו מכאן
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il