|   15:07:40
  נסים ישעיהו  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
תכשיטים לקחת לחופשה בחו״ל בחג הפסח
קבוצת ירדן
תמר פטרוליום: חברה עסקית או בית חרושת לג׳ובים?

החתירה אל העצם

עדיין לא מאוחר לתקן נכריז על עצמנו כמדינה יהודית, ננהג כיהודים, נשחרר את הדת משליטת המדינה, נפחד רק מה', ואז יפול פחדנו על כל השכנים
28/03/2008  |   נסים ישעיהו   |   מאמרים   |   תגובות

מקובל להניח שאצלנו כולם רוצים בשלום, ואם יש ויכוח - זה רק על הדרך כיצד להשיג אותו. גם די מוסכם על כולם פחות או יותר, שהדרך בה אנחנו הולכים מזה כמה עשורים, אינה מובילה לשלום. יש אף הטוענים, כמו הח"מ למשל, שלא רק שדרך זו אינה מובילה לשלום, אלא שאם נמשיך בה - נמיט על ראשנו חורבן, חס ושלום. לאחרונה, גם אצל האנשים הנושאים בתפקידי מנהיגות מתגלים ניצנים של התפכחות מתהליך השלום החורבני, אבל לא נראה שניצנים אלו עומדים להבשיל לכדי פירות אכילים. מדוע אנחנו אומרים כך? למה לא להעניק להם אשראי ולקוות שאולי בכל זאת יתפכחו? ובכן, כדי להבין זאת יש לזהות תחילה את הרבדים השונים בסגנון החשיבה האנושי, ביחסו "למצב".

בחלוקה כללית, תוך התעלמות מדקויות ומשילובים, בכל נושא שנבחר - נוכל לזהות שלושה סוגי התייחסות אנושית; שכלית, רגשית ומעשית. לכל אדם באשר הוא אדם, יש את שלושת כלי הביטוי הנ"ל, מחשבה (-שכל) דיבור (-רגש) ומעשה. השונות בין בני אדם, כולל צורת התייחסותם לתופעות שונות, נובעת בעיקרה מהיקף השימוש, או הגילוי, של כל אחד מכלי הביטוי הנ"ל, "לבושי הנפש" בלשון החסידות. יש מי שהשכל הוא השולט אצלו, ובכל התנהלותו ניכרת שכליותו, יש מי שנשלט ע"י הרגש ויש כזה שבוחן כל דבר מן הזווית המעשית. כמובן, חלוקה זו אינה לוקחת בחשבון שילובים שונים המצויים אצל כל אדם ברמה כזו או אחרת. אבל כדי להבין את הרעיון - חייבים לפשט את הדברים, וכל אחד מוזמן לעשות את ההשלמות על בסיס הדברים דלהלן:

שלוש רמות התייחסות הנ"ל ניתנות לזיהוי גם ביחס למצב היהודים במדינת ישראל; רמה א' היא של אלה המבינים בשכל שהמצב לא טוב ואפילו יודעים מה צריך לעשות כדי לתקן. רמה ב' היא של אלה שמרגישים שהמצב לא טוב ולפעמים אפילו מדברים על זה לא מעט, אבל משלימים עם המצב כי "בינתיים אין מה לעשות". ברמה ג' נמצאים אלה שהמצב כפי שהוא - נראה להם תקין, או לפחות בלתי ניתן לשינוי. הם משועבדים למציאות הגלויה כפי שהיא, בלא כל מחשבה או רגש של צורך בשינוי המציאות. המכנה המשותף לשלוש הרמות, או שלושת רבדי ההתייחסות למציאות הנ"ל, הוא שיתוק המונע כל אפשרות של שינוי. להלן ננסה להבין כל אחת מהרמות יותר לעומק - מתוך כוונה להצביע בסוף על דרך יציאה מן המבוך בו אנו מצויים, ונעשה זאת תוך הסתמכות על שיעור שלימד הרב יצחק גינזבורג שליט"א ביום י' שבט השתא:

ברמה א', ברובד השכלי, האדם יודע לזהות בדיוק את מצבו האישי ואת מצב המערכת בה הוא חי. הוא מודע במלוא החריפות לכך שהמערכת מסואבת לחלוטין ואין בה כל תקווה לתיקון, ושגם הוא עצמו רחוק מלהיות טלית שכולה תכלת. עובדה שאינו פועל לשנות את המציאות - שלדעתו היא רחוקה מלהיות חיובית, וזה עצמו מלמד שמצבו אינו טוב. אבל הוא מצטדק בכך שכוחותיו דלים מכדי לפעול שינוי מהותי בנפשו, וכל שכן שאינו מעלה בדעתו שהוא יכול לפעול שינוי במציאות הסובבת אותו. במלים אחרות, אין אצלו חיבור מלא בין מה שהוא חושב ויודע לבין מה שהוא מרגיש ועושה. זה מצב שמזמין תסכול קשה, וההצטדקות נועדה לרכך את תחושת התסכול, אבל היא עצמה - ההצטדקות, מונעת ממנו כל סיכוי לעשות שינוי, בנפשו או בסובב, שהרי בעיני עצמו הוא צודק בדרכו הנוכחית, הוא מצטדק.

ברמה ב', הרמה הרגשית - האדם חי לו בחזון, יפה ומושלם, של גאולה - וכל הקשיים בהווה אינם עשויים לבלבל אותו. הוא בטוח ש-"זה הוא זה". כך ביחס למערכת וכך גם ביחס לעצמו. הוא טוען שגם אם אינו מושלם - יש לו לב טוב, הוא יהודי טוב ולא צריך יותר מזה, הקב"ה מבין אותו ומקבל אותו גם ככה. אם הוא קצת מפוכח, אולי יודה שזה עוד לא ממש "זה" אבל אין לו ספק שזה יהיה זה. ביחסו למערכת, הוא מתקשה להבחין בין הדמיון היפה שיש לו בראש ביחס לגאולה, לבין המציאות העכשווית הקשה, וחי באשליה שהקשיים של ההווה הם הם שיובילו אותו אל אותה גאולה נכספת. הוא שבוי ברגשות - שלא לומר באשליות - שטיפח לעצמו ביחס למערכת, ואינו מסוגל להודות שהיתה טעות, שהמערכת הזאת היא לא זו שאליה פילל. המשותף לשתי רמות אלו, הוא היות האדם שבוי באיזו תפיסה שלא ניתן לשנות מצב קיים, או לפחות ש-לו עצמו אין את הכח לשנות. לכאורה, מה יותר גרוע מזה? מסתבר שיש יותר גרוע, וזו הרמה השלישית.

החתירה אל העצם חסרה לנו

ברמה ג, הרמה המעשית – האדם משועבד לחלוטין למציאות הגלויה, לכללי המערכת, ואינו מעלה בדעתו כלל אפשרות אחרת. מבחינתו – מה שיש זה מה שצריך להיות. ואם המערכת גורסת שהיא מנהלת את העולם וגם אותו עצמו, הוא מקבל את זה בלב שלם. הוא לגמרי שבוי בהנחות של המערכת, אפילו שאינו חלק ממנה ואינו נהנה כלל מן המנעמים שהם מנת חלקם של מקורביה. בעוד הראשון יודע שחייב לבוא שינוי ורק שהוא עצמו אין בכוחו לפעול את השינוי הדרוש, השני בטוח שנמצאים על הנתיב הנכון באופן כללי, ורק צריכים לתקן את הסטיה הזמנית ממנו - השלישי בכלל לא מבחין שיש מה לתקן. אין מה לדבר אתו על חזונות של גאולה כי זה לא מעניין אותו. הוא חי את המציאות וזהו. ולא שאין לו שכל ח"ו. הוא יכול להיות מאד חכם, אלא שחכמתו מוגבלת לתחומי המציאות הגלויה. כל מה שמעבר לה – הוא גם מעבר לתחום ההתייחסות שלו.

יוצא אם כן שבכל שלוש הרמות מדובר בשבויים, או כמו שהגדרנו בהזדמנות אחרת – באסירים. הראשון אסור בכבלי המחשבה שאין בכוחו לשנות את המציאות שהוא מזהה את חולייה בדייקנות. השני אסור בכבלי אשליותיו שהמערכת וקילקוליה הם חלק מחזון הגאולה הקיים בדמיונו. השלישי אסור בכבלי ההנחות של המערכת. הוא אוכל בדיוק מה שהיא מאכילה אותו ועוד אומר תודה. כדי להגיע לגאולה האמיתית והשלמה, צריכים לשחרר את האסירים מכבליהם, והשאלה היא כיצד עושים זאת? זו שאלה לא פשוטה כי יש כלל בחז"ל ש"אין חבוש מתיר עצמו מבית האסורים". כלומר, צריך מישהו מבחוץ כביכול, שיגיד לאסירים 'אתם משוחררים' כדי שישתחררו. הציפייה של מי שמצפה היא שמשיח יבא בהתנדבות וישחרר אותנו מהכלא, אבל לא בטוח שציפייה זו היא יותר ממשאלת לב בלתי מציאותית. במציאות, עלינו לפעול כדי לגלות את המשיח, והשאלה היא כיצד, מה לעשות?

בשבת הקרובה אנחנו קוראים את פרשת שמיני (ויקרא ט'): [א] וַיְהִי, בַּיּוֹם הַשְּׁמִינִי, קָרָא מֹשֶׁה, לְאַהֲרֹן וּלְבָנָיו--וּלְזִקְנֵי, יִשְׂרָאֵל. השמיני, הסברנו לא פעם, זה מה שמעל מסגרת הטבע שהמעגל השלם שלו הוא שבע. היו שבעה ימים של "מילואים" תירגול הקמת המשכן והעבודה בו, ורק ביום השמיני ירד כבוד ה' אל המשכן: [כג] וַיָּבֹא מֹשֶׁה וְאַהֲרֹן, אֶל-אֹהֶל מוֹעֵד, וַיֵּצְאוּ, וַיְבָרְכוּ אֶת-הָעָם; וַיֵּרָא כְבוֹד-ה', אֶל-כָּל-הָעָם. החתירה אל הקשר עם הקב"ה ברמה שמעל הטבע – זה מה שנדרש מאתנו, וזה מה שישחרר אותנו מן הכבלים בהם אנחנו אסורים, כל אחד ברמה שהוא נמצא בה.

מיד אחר כך (פרק י') מספרת לנו התורה על שני בני אהרון שהתלהבו יותר מדי מגודל המעמד: [א] וַיִּקְחוּ בְנֵי-אַהֲרֹן נָדָב וַאֲבִיהוּא אִישׁ מַחְתָּתוֹ, וַיִּתְּנוּ בָהֵן אֵשׁ, וַיָּשִׂימוּ עָלֶיהָ, קְטֹרֶת; וַיַּקְרִיבוּ לִפְנֵי ה', אֵשׁ זָרָה--אֲשֶׁר לֹא צִוָּה, אֹתָם. [ב] וַתֵּצֵא אֵשׁ מִלִּפְנֵי ה', וַתֹּאכַל אוֹתָם; וַיָּמֻתוּ, לִפְנֵי ה'. הם חוו עונג עילאי במעמד הזה של גילוי השכינה ולא רצו לשוב אל המציאות היומיומית האפורה, אז במקום לצאת מהמשכן לאחר השלמת המשימה – נכנסו והקריבו שוב קטורת. בכך הפרידו בין נשמתם לגופם וזה כמובן לא היה לרצון ה'. הרצון העליון הוא שבמסגרת העולם הזה, בלא להתנתק ממנו חלילה – נחתור אל מעבר למציאות הגלויה ולא נשתעבד להנחות העולם ולהטעיותיו כאילו אין מה לעשות ולא ניתן לתקן.

כדי להגיע לכך, תנאי ראשון הוא שנקבל את הנחת היסוד שיש לעולם בורא המנהיג אותו כרצונו ומצפה מאתנו לפעול בהתמדה לשיפור העולם שברא, בהתאם להנחיותיו. קוראים לזה 'הכנעה', להכנע בפני הכח העליון, בורא עולם ומנהיגו. השלב הבא זה (פרק י"א) [מז] לְהַבְדִּיל, בֵּין הַטָּמֵא וּבֵין הַטָּהֹר; וּבֵין הַחַיָּה, הַנֶּאֱכֶלֶת, וּבֵין הַחַיָּה, אֲשֶׁר לֹא תֵאָכֵל. זהו הפסוק האחרון בפרשה והוא מנחה אותנו כיצד להגיע לתכלית שהיא: [מה] (...) וִהְיִיתֶם קְדֹשִׁים, כִּי קָדוֹשׁ אָנִי. לפני כן כתוב באותו פסוק: כִּי אֲנִי ה', הַמַּעֲלֶה אֶתְכֶם מֵאֶרֶץ מִצְרַיִם, לִהְיֹת לָכֶם, לֵאלֹקִים; וזה אומר שצריכים לקיים את הוראותיו-מצוותיו. התכלית היא כאמור: וִהְיִיתֶם קְדֹשִׁים. איך מגיעים לזה? ע"י שמבדילים בֵּין הַטָּמֵא וּבֵין הַטָּהֹר ודבקים בטהור. ואחרי שמקפידים על טהרה - זוכים להגיע גם למדרגה של קדושה.

הבעל שם טוב הקדוש קורא לתהליך זה 'הכנעה, הבדלה, המתקה'. אנחנו ניסינו לעשות קיצור דרך, להגיע להמתקה, לגאולה, תוך דילוג על שני השלבים הקודמים, וזה מה שהביא אותנו למצב של סף חורבן. עדיין לא מאוחר לתקן. נכריז על עצמנו כמדינה יהודית, ננהג כיהודים, נשחרר את הדת משליטת המדינה, נפחד רק מה', ואז יפול פחדנו על כל השכנים וכאשר נעשה זאת, אין ספק שיהיה רק טוב ליהודים.

תאריך:  28/03/2008   |   עודכן:  28/03/2008
נסים ישעיהו
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
החתירה אל העצם
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
הניה
28/03/08 22:33
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
בישיבת סיעת העבודה ביום שני השבוע פתח היו"ר אהוד ברק כרגיל בדברים בפתח הישיבה. מעבר לדיבורים המפלגתיים והאזהרות הביטחוניות משך את תשומת לבי המשפט הבא שנאמר במסגרת רעיונות ובחינות שמבצע משרד הביטחון בנוגע להגברת אמצעי הפיקוח והביטחון לצד הקלות על אוכלוסיה פלשתינית ביו"ש: "...זהו חלק מבחינה של האצה גם ברמה של ציוד", אמר יו"ר העבודה, "גם שריוניות תקועות שהרוסים רוצים לתת להם, גם ציוד שאושר להם, ציוד שאיננו יורה..." וכל זה לצד "פרויקטים בחקלאות גרמנית ויפנית ומכללה טורקית בג'נין".
27/03/2008  |  חגי סרי לוי  |   מאמרים
הילד שוב מגרד את האוזן ומושך בחוזקה ואתם, ההורים, כבר יודעים שהדלקת החוזרת באוזן מגיעה - מה לעשות? רק לפני שבועיים סיימתם טיפול אנטיביוטי בדלקת הקודמת והינה שוב הכל חוזר חלילה.
27/03/2008  |  ד"ר דניאל שינהר  |   מאמרים
אישה עברה ניתוח לכריתת חצוצרה ימנית לאחר היריון חוץ רחמי. בהמשך, עקב הריון חוץ רחמי נוסף שלא אובחן במועד, חל סיבוך והיה צורך לכרות גם את החצוצרה השמאלית. האישה המשיכה בטיפולי פוריות ובמהלכם טופלה על-ידי רופאים שונים. בשנת 2001 מסר לה רופא כי הטיפולים הרפואיים שעברה היוו סטייה מנהלים רפואיים מקובלים וייתכן מאוד שלא היה מקום לכריתת החצוצרות. בשנת 2005 הגישה האישה תביעה בגין טיפול רפואי רשלני.
27/03/2008  |  עו"ד משה גולדבלט  |   מאמרים
עתידן, יש מקצוע כזה - הינו מדען שצופי פני עתיד. בשונה מהנביא התנכי שהשכינה בקעה מגרונו, "נבואתו" של העתידן מתבססת על נתונים מדעיים. העתידן צופה פני עתיד ממכוני מחקר או ממעבדות למיניהן. המרכיב הראשי בעיסוקו של העתידן הוא סקרנותו העצומה.
27/03/2008  |  נרי אבנרי  |   מאמרים
ישראלים העוזבים את הארץ לצורכי עבודה נחשקת בחו"ל, שואלים עצמם האם חלה עליהם חובת תשלום מס הכנסה ודמי ביטוח לאומי גם בארץ?
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
רק הפרופסור גרשום שלום - מי שהביא לידיעת העולם את תורת הקבלה הנשכחת ועמד על מעשיו של נביא השקר שבתי צבי - הטיח בחילונים ובחרדים בארצם של יוהאן וולפגנג גתה ולודוויג בטהובן כי אין דב...
רפאל בוכניק
רפאל בוכניק
מאז אסון ה-7 באוקטובר 2023, ניכר כי המושג "הפקרה" נחרת בשיח הציבורי כתיאור מצב המייצג את אשר פקד אותנו ביום המר והנמהר ההוא - קלות הבלתי נסבלת של ייחוס אשמת "הפקרה" לממשלת ישראל
דרור אידר
דרור אידר
ההגדה אינה מסמך קפוא אלא טקסט גנרי שמחזיק רעיון המתחדש עלינו מדי תקופה    ממצרים העתיקה שבה העבדים העברים סיפרו על יציאת האבות מהגלות, עד ליציאת מצרים של תקופתנו היא מדינת ישראל
עמנואל בן-סבו
עמנואל בן-סבו
הלילה הזה הוא אנחנו, עם עבדים מזה רעב, מוכה, חבול ומובס, העומד לרגלי הר סיני העשן וכאיש אחד בלב אחד זועק "נעשה ונשמע", אוסף שבטים שהתלכד לכדי עם, העם היהודי שהביא לעולם את הצדק, הח...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il