|
שישיית פרילי טבע [צילום: יח"צ]
|
|
|
|
|
תנובה מטעה את ציבור צרכני המוצר "פרילי-טבע" הנמכר לכאורה כמוצר טבע, אבל בפועל מכיל עשרות רכיבים שונים ותערובות שונות - חומרי טעם וריח, וחומצות שונות. לפיכך כינויו של המוצר בשם "טבע" באותיות קידוש לבנה, שהינו כינוי השקול לכינוי "טבעי" הוא בניגוד גמור להוראות התקן הרשמי. כך נטען בתביעה ובבקשה לאישורה כייצוגית, שהוגשה כנגד תנובה.
לטענת התובע יוסף שחר בתביעתו לבית המשפט המחוזי בחיפה הוא רכש את המוצר "פרילי-טבע" בהסתמך על הצגתו על גבי האריזה כמוצר טבע איכותי. בנוסף הוא הסתמך על כך שעל גבי האריזה נרשם הכינוי "טבע" באותיות גדולות וזאת במקום מרכזי ודומיננטי, ובחזית המוצר בצד הגלוי לצרכן, שאינו משאיר ספק לגבי תוכן ואיכות המוצר . לטענת התובע הוא היה בטוח כי המדובר במוצר ייחודי המייחד אותו משאר המוצרים בקטגוריה.
בפועל, טוען שחר, התברר לו כי מדובר במוצר שאינו מהטבע ואשר אינו שונה משאר המוצרים בקטגוריה, וכן התברר לו כי אין במוצר את האיכות והתכונות המוצגים ואינו מתאים למה שהוצג ולכאורה על-ידי תנובה כמוצר טבע. שחר סבור כי מדובר בהפרת חוזה מצדה של תנובה בכך שסיפקה מוצר שונה מזה שהתחייבה לו.
בתביעה, שהוגשה באמצעות עו"ד גולן משעלי, נאמר כי הדגשת הכינוי "טבע" בשם מזון הוא חיוני לאפיונו של המוצר ומשפיע מהותית על תפישת המזון בעיני הצרכן, ולפיכך שימוש בכינוי "טבעי" או בכינוי שקול לו המורים על סיווגו האיכותי של המוצר כאשר אין המוצר טבעי ו\או מרכיביו אינם מהטבע, מהווים הפרת הסכם והטעיית הצרכן.
התובע מבקש מבית המשפט לחייב את תנובה להשיב לצרכנים את מלוא עלויות המוצר שרכשו בהתבסס על המידע המטעה, ובנוסף לפצות אותם בגין נזקיהם הבלתי ממוניים המתבטאים בעוגמת הנפש עקב ההטעיה ובפגיעה באוטונומיה. סכום התביעה המצרפי מוערך ב-56.3 מיליון שקלים.