|   15:07:40
  ערן בר-טל  
עורך כלכלי מקור ראשון
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
טיפול בתא לחץ: להתחזק בנשימה
קבוצת ירדן
תמר פטרוליום: חברה עסקית או בית חרושת לג׳ובים?

את ההיסטוריה כותב מי שמחזיק בעט

אל תטרחו לחפש את שמו של ישראל שנקר בספרי הלימוד. למרות שהיה אחד מבוני התעשיה בארץ, הממסד לא אהב את גישתו המיליטנטית להעלאת יהודי ברית-המועצות לארץ
06/02/2009  |   ערן בר-טל   |   מאמרים   |   מראה   |   תגובות
[צילום: ששון תירם בע"מ]

"מאז 'מהפכת אוקטובר' ועד לשנת 1936 עלו לישראל 24,000 יהודים. מ-1936 ועד לתקופה שלאחר מלחמת ששת הימים, פסקה העלייה כמעט לחלוטין. אלמלא הסגר ההרמטי, קרוב לוודאי שמאות אלפי יהודים היו יוצאים מאוקראינה, רוסיה הלבנה ורוסיה המרכזית. חייהם של מיליון וחצי יהודים היו יכולים להינצל מידיהם של הנאצים בשנים 1942-1941"

לאחרונה ציינה מדינת ישראל 40 שנה לתחילת מאבקם של יהודי ברית-המועצות לעלות ארצה. לשם כינונו של מפעל זה הוקמה ועדת אישים מכובדת, אשר פעלה מטעם המדינה להעלאת היהודים. המחפש במקורות המידע הזמינים חומר אודות מאבקם של יהודי ברית-המועצות ואודות הסיוע שקיבלו מהמדינה, ימצא בעיקר מידע הירואי אך סינתטי משהו אודות פעילות העלייה. קשה יותר למצוא מידע אודות קבוצות השורש - קבוצות חוץ-מוסדיות שפעלו נמרצות למען העלייה, ובגישה שונה בתכלית מן הגישה הממסדית.

אלא שכפי שאומר פתגם יידי ישן: "את ההיסטוריה כותב מי שמחזיק בעט", ולכן את ההיסטוריה של עם ישראל בעת החדשה ראוי ללמוד בעין ביקורתית במיוחד. גם בנושא החשוב של העלייה מברית-המועצות, בדרך כלל כותבי ההיסטוריה הם אנשי הממסד, שהיו שותפים בדרך זו או אחרת לאירועים עצמם ושעל כן נקודת המבט שלהם מזקקת מחדלים ומפרקת בעדינות רבה מדי את הוויכוחים ואת עימותי העבר. כך גם בנושא כמו המחתרות היהודיות בארץ-ישראל, שמבחינתו של תלמיד התיכון כולן פעלו למען מטרה אחת, חבריהן כמעט היו אחים לנשק, והמחלוקות ביניהן היו רעיוניות, כמעט פילוסופיות. בספרי ההיסטוריה הנלמדים מתוארים הקיבוצים, המושבים והערים כמאוכלסים כולם ב"אחים" לבניין הארץ. לא תמצאו שם, למשל, מילה על התאגדות חקלאית שנועדה להוציא את המשקים הפרטיים מן המשחק ועל המלחמה נגד החקלאים העירוניים. התופעה מלמדת רבות על השפעתה של ריכוזיות הכוח והידע של הממסד על חופש המידע.

הדלוג לא מרשה

כאמור, קבוצות שורש אזרחיות פעלו למען העלאת יהודי ברית-המועצות עוד לפני שקמה מדינת ישראל והן העמיקו את פעילותן לאחר קום המדינה. גישת חבריהן הייתה שצריך לפעול בנחרצות ובגלוי מול השלטון הקומוניסטי ולתבוע ממנו לאפשר ליהודים המעוניינים בכך לעלות ארצה. לעומת זאת, הגישה הממסדית הייתה ש"אסור להרגיז את הרוסים". כידוע, בן-גוריון גרס שרוסיה היא זו שתהיה מעצמה עולמית ולכן על ישראל להתקרב אליה, עד כדי הפיכת ישראל לשלוחתה הנאמנה של רוסיה במזרח התיכון. גישה זו הייתה לא רק נחלתו של בן-גוריון. על-כך מעיד ישראל שנקר, דור שני לפעילי קבוצת שורש ישראלית, לא-ממסדית, שפעלה במסירות ובנחרצות למען העלייה (בספר "אנחנו שוב יהודים" מאת אסיר ציון לשעבר, יולי קושורובסקי, בשפה הרוסית).

לדברי ישראל שנקר, בנו של מרדכי המנוח - אחיינו של התעשיין האגדי אריה שנקר, "הגישה הממלכתית לא השתנתה: הם טענו בעקביות שפעילות גלויה להעלאת יהודי ברית-המועצות רק תזיק ליהודים שם. לצד הטענה הוסיפו לא פעם שרק אם תבוא פנייה מפורשת מיהודי ברית-המועצות להתערבות ממשלתית העניין יישקל בחיוב. אך גם טענה זו לא עמדה במבחן המציאות: באפריל 1972 עשרה פעילי עלייה מבריה"מ ביקשו את התערבות הממשלה בסירובם להתגייס לצבא הרוסי. הם, כמובן, חששו שגיוסם לצבא ירחיק את האפשרות שתינתן להם אי-פעם אשרת עלייה. הם דיברו על כך עם יהושע פרט, אז קונסול ישראל בניו-יורק ונציג הצוות המקצועי של הדסק הרוסי. בתוך ימים ספורים הם קיבלו צלצול טלפוני מפרופסור דוד קורן, מאוניברסיטת הרוורד בוושינגטון (ואגב, חבר הוועדה לבחירה מחדש של הנשיא ניקסון), נאמן הצוות המקצועי של הדסק הרוסי ועושה דברו. הפרופסור המלומד מסר להם: 'הדלוג מוסר שלא תקבלו כל תמיכה פוליטית מכאן'. לקח לפעילים שעה עד שקראו במהופך את המילה 'הדלוג' והבינו כי ההודעה באה מראש הממשלה עצמה - מגולדה. רק אחד הפונים הצליח לבסוף להגיע ארצה - היתר עונו, הועמדו לדין באשמת בגידה ונאסרו".

חילוקי הדעות בין קבוצות השורש לבין הממסד טמונים בעבר הרחוק יותר - עוד לפני קום המדינה. מעט מסופר כיום על ההבדלים שהיו בתוך תנועת "החלוץ" שנוסדה ברוסיה, לאחר המהפכה הבולשביקית. חברי החלוץ הלגאלי טענו, שצריך לעבוד בשיתוף פעולה עם הממסד הרוסי. לעומתם, חברי החלוץ הבלתי לגאלי טענו, שצריך לפעול באופן מחתרתי, שהרי הממסד שם לא יסייע במאבק להעלאת יהודים לפלשתינה. אך אלה לא היו ההבדלים היחידים בין התנועות. חברי תנועת החלוץ הלגאלי תמכו במהפכה הקומוניסטית. הם רצו לעלות ארצה כדי לשמש זרוע של המהפכה. לכן הם לא קיבלו לשורותיהם יהודים שהתנגדו לחיים שיתופיים. הם רצו שהעולים לארץ יתגוררו בקיבוצים וינהלו חיים דומים לאלו שבקולחוז. אנשי החלוץ הבלתי לגאלי לא התנגדו לחיי הקיבוץ, אך טענו שהשקפות אידיאולוגיות אינן קריטריון לחברוּת בתנועה. אותם לא עִניֵן היכן יגורו העולים לציון ואיזה אורח חיים ינהלו - העיקר שהיהודים יעלו לפלשתינה.

מבחינתו של שנקר משמעות הדברים ברורה: "עובדתית, מאז 'מהפכת אוקטובר' ועד לשנת 1936, עלו לישראל 24,000 יהודים. חלקם הגדול היו שבורים ממאסר ממושך במחנות ובבתי-סוהר איומים, וחלקם - זקנים, קרובי משפחה של תושבי הארץ. מ-1936 ועד לתקופה שלאחר מלחמת ששת הימים, פסקה העלייה כמעט לחלוטין. אלמלא הסגר ההרמטי הזה, קרוב לוודאי שמאות אלפי יהודים היו יוצאים מאוקראינה, רוסיה הלבנה ורוסיה המרכזית. המשמעות של העובדה הזו ברורה: חייהם של מיליון וחצי יהודים היו יכולים להינצל מידיהם של הנאצים בשנים 1941-1942".

המשימה עדיין לא תמה

לשאלתי כיצד הוא חש כלפי הממסד שגישתו התבררה כמוטעית, וככזו שגרמה אולי לעיכוב בעלייתם של יהודים רבים ולמניעת רבים אחרים מעלייה, מגיב שנקר בעדינות האופיינית לו: "אין בלבי על הממסד. ברור שהממסד לא פעל מתוך מוטיבציה שונה מזו של קבוצות השורש - סביר להניח שלכולם הייתה מטרה דומה: להביא לעלייה גדולה ככל הניתן של יהודים מברית-המועצות לישראל, מבלי לסכן את חייהם. גם הטעות בגישתו היא לגיטימית, ואין סיבה לבוא עם מי מהם חשבון בעניין זה. אלא שחבל לי שכיום אין ניסיון מצד הממסד - משרד החינוך וכדומה - ללמד את ההיסטוריה לאשורה ולשקף את כל מגוון הדעות והפעולות שנעשו בעבר. הרי כך הדורות הבאים לא ילמדו דבר מהניסיון ההיסטורי החשוב שצברנו. אין צורך לשכתב אירועים היסטוריים ולייפות אותם".

הלקח החשוב ביותר שיש ללמוד מהתופעה הזאת הוא הסכנה שבריכוז הידע וההחלטות הגורליות בידי הממסד. גישת השוק החופשי אינה מתחילה ואינה מסתיימת בשוק הכספים, הסחורות והשירותים, ואי-אפשר לנתק את ההתנהלות החופשית מהתנהלות דמוקרטית בכלל. כמובן שאין להפקיד את שוק הדעות בידי שלטון מרכזי.

פעילותם של ישראל שנקר ושל אשתו אן התמקדה ביצירת קשר בלתי אמצעי עם יהודי ברית-המועצות. הם הוציאו לאור עלון ("בולטין") שהופץ בקרב פעילים בכל רחבי העולם - בעיקר בישראל ובארה"ב, אשר שיתף כל פיסת מידע עם כל הפעילים ובמובן זה פעל בניגוד מוחלט לעמדת הממשלות והגורמים הממונים על הנושא, כגון "לשכת הקשר".

הפעילים לא היססו לפרסם גם את שמותיהם, כתובתם ומספרי הטלפון של הפקידים הסובייטים וסוכני הק-ג-ב. הם גם התקשרו בעצמם לסוכנים, ואיימו עליהם שאם לא יספקו אשרות, או לא ישחררו אסירים מסוימים, הם ייענשו על-כך אישית. במקרים רבים הפעילות הזו הביאה תוצאות מיידיות - בעוד הממסד הישראלי מסתפק בתגובות כלליות ובלתי מחייבות.

לדברי שנקר, "אין כל ספק בכך שמאז שקמה מדינת ישראל קיומה תלוי בכך שהרעיון הציוני אכן יסחף יהודים רבים שיעלו ארצה ויוכיחו בעליל שמדובר בביתו של העם היהודי ולא רק במושבה קטנה, או ב'בית קיץ'. לכן, הטיפול בעניין העלייה לא היה עניין של מה בכך, וגם כיום חשיבותו לא באמת התעמעמה, הגם שישראל הפכה להיות המקום בעל ריכוז היהודים הגדול בעולם".

שנקר סבור כי המשימה של העלאת היהודים עדיין לא תמה. כיום, הוא טוען, אין לשליחי הסוכנות אפשרות להביא את שארית הפליטה ארצה אלא רק אם נשכיל לבנות כאן כלכלה משגשגת וחברה בריאה. זו האחריות שלנו.

הכותב הוא העורך הראשי של ביזנסוויק ישראל ומרצה בתוכנית המנהלים EMBA באוניברסיטת בר-אילן.
תאריך:  06/02/2009   |   עודכן:  06/02/2009
ערן בר-טל
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
את ההיסטוריה כותב מי שמחזיק בעט
תגובות  [ 6 ] מוצגות   [ 6 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
י.ש
6/02/09 20:53
 
שרה.א
7/02/09 00:16
2
שרה.א
6/02/09 22:06
 
י.ש
6/02/09 22:46
3
אביתר בן-צדף
6/02/09 22:10
4
קורן נאוה,טבריה
7/02/09 06:08
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
בשנת 1995 פרסם בנימין וילקומירסקי, בונה כינורות שוויצרי, ספר אוטוביוגרפי בשם "קרעים". היצירה ראתה אור לאחר שנים של טיפול פסיכולוגי שבמהלכן השיב לעצמו המחבר קרעי זיכרונות שהדחיק במהלך השנים. היו אלה זיכרונותיו העגומים כילד בתקופת השואה. הספר "קרעים" זכה להצלחה רבה, תורגם לשפות רבות, ומחברו אף היה למורה דרך עבור רבים נוספים שביקשו לחלץ מתת-המודע זיכרונות שעמם לא הצליחו להתמודד כבוגרים. בעקבות הספר נשפך דיו רב בדיון התיאורטי על סגולותיו של הטיפול הפסיכואנליטי לשחזור חוויות ילדות שהודחקו, וכנראה שהיה ממשיך להישפך אלמלא פורסם תחקיר עיתונאי שחשף אמת מביכה ביותר: מחבר הספר כלל לא חווה את השואה, יתכן אף שנולד לאחר סיומה. וילקומירסקי עצמו, ששמו האמיתי היה בכלל ברונו גרוסיאן, המשיך זמן רב להגן על מהימנות זיכרונותיו, ובמנוסתו מתחקירנים אף הגיע להתגורר בישראל.
06/02/2009  |  אור איתן  |   מאמרים
למרות שאני רחוק מתמיכה בברוך מרזל ובסגנונו, אני מתנגד בתוקף לשיטתו של היועץ המשפטי לממשלה, מני מזוז, הנובעת בעצם מפסיקת בית המשפט העליון והיא יחידה במינה בין המדינות המכבדות את החוק. זוהי השיטה שלפיה, כאשר בריון מאיים לפגוע בחוק ובשומריו, מרחיקים דווקא את הקורבן המיועד, מפייסים את הבריון ונותנים לו פרס על בריונותו, בטענה שהאירוע המתוכנן "יפגע בסדר הציבורי בוודאות קרובה". זוהי השיטה, שבעטיה נאסרה כל תפילה יהודית בהר הבית, ובעבר אף נאסרה כניסת יהודים לשם - לדראון עולם.
06/02/2009  |  עו"ד משה מכנס  |   מאמרים
השנה הייתה 1993 כשנתגלה ליועץ המשפטי לממשלה שח"כ דדי צוקר ממרצ עומד בראש עמותה ("המועצה הציבורית לחילופי צעירים ונוער") שמקבלת המון כסף ממשרד החינוך, משרד שבראשו עמד השר אמנון רובינשטיין ממפלגתו. כשח"כ (מהרשות המחוקקת) מבקש ומקבל כסף משר (מהרשות המבצעת) קוראים לזה ניגוד עניינים. כששניהם באים גם מאותה מפלגה והח"כ מושך לעצמו כספים והוצאות מהעמותה הזו, יש לזה עוד שמות, אבל בדרך כלל משתמשים בהם רק נגד ש"ס ואנשיה.
06/02/2009  |  אברהם (פריצי) פריד  |   מאמרים
בעצם ימים אלו מתחייבת מפלגת ש"ס כי תתמוך בליכוד, אהוד ברק וציפי לבני מצהירים כי "ישבו עם ליברמן" (וזאת למרות תחושת המיאוס שחשים מליברמן מספר שרים במפלגת העבודה), וכל מפלגה רוקחת הבטחות מהבטחות למפלגות האחרות (במסגרת הסכמים קואלציונים) כמו גם לחברים בתוכה (אתנן תיקים).
06/02/2009  |  ענבל בר-און  |   מאמרים
לשכת ראש הממשלה מנסה ליצור את הרושם שהעברת כספים מישראל לעזה היא עניין של מה בכך. כמו שהשמש זורחת במזרח מעבירה ישראל כספים לעזה. אין זה המצב.
06/02/2009  |  דוד בדין  |   מאמרים
הכינו את המוח לשטיפה (ג)  /  שרית ילוב
במקום הקיטש הפופולרי של שטראוס  /  דניאל פרדקין
הכסף לא יענה את הכל  /  גבריאל בן-עמי
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
רבקה שפק-ליסק
רבקה שפק-ליסק
הלא חרדים מסרבים להיות "חוטבי עצים ושואבי מים" לרבנים, אברכים ופוליטיקאים חרדים    או שהחרדים ימלאו את חובתם האזרחית או שיסתלקו מכאן
הרצל ובלפור חקק
הרצל ובלפור חקק
דברי הספד עם הבאתה למנוחות של המשוררת דלית בת אדם    שירתה הזכה של דלית בת אדם ידעה לשבות לבבות, שירה שהלכה במסלול השיבה המאוחרת, שיבה למחוזות ילדותה, למחוזות הקסם של ימי האתמול
רפאל בוכניק
רפאל בוכניק
התעלומה האופפת את היעלמותו של יחיא סינואר מהספקטרום התקשורתי ומהפגנת נוכחות פיזית בשטח, שומה שתעלה סימני שאלה באשר למידת תפקודו, או אף גורלו    התהיות בסוגיה זו עשויות לגלם משמעויות...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il