יו"ר ועדת הפנים ח"כ דוד אמסלם מביע פליאה מכך שעיריית פתח תקוה אינה עושה די כדי להבטיח תחבורה נאותה לתושבי העיר, לקראת הבנייה המסיבית במתחם מחנה סירקין שיפונה, שתכלול 15,000 יחידות דיור ובנייה בהסכם גג.
בדיון בוועדה (יום ג', 21.7.15) אמר היוזם הדיון, ח"כ עמר בר-לב (
המחנה הציוני): "בפתח תקוה, באזור סירקין אמורים לקום פרויקטים גדולים של עשרות אלפי תושבים. יש בעיות תחבורה של אזור שמהווה צוואר בקבוק ליישובים אחרים. יש כאן בעיה קשה. התרשמתי שאין פתרון מובנה ועל כן ביקשתי דיון מהיר. לוועדת הפנים יכולת מעקב ודרישות שאפשר בעזרתן לפעול בנושא".
משה פישר מפתח תקוה אמר: "יותר מחצי מיליון אזרחים גרים באזור בו הולכת להיות קטסטרופת התרסקות תחבורתית. כבר עכשיו הפקקים הולכים ומתארכים. אנשים כבר יוצאים חצי שעה ושעה קודם כדי להגיע ליעדיהם. אנחנו מנסים לעבוד בשיתוף פעולה עם העירייה. שאר הגופים אטומים ולא שקופים לציבור. יזם התוכנית הוא משרד הביטחון".
מהנדסת העיר חווה ארליך אמרה: "הגענו להסכמה על שטחים פתוחים, שטחים ציבוריים ומסחריים. רק המעטפת לא תואמת. אין פתרונות קצה לתחבורה. לא מתנהל תכנון מקביל של תחבורה ציבורית ושל מחלפים. התוכנית היא ביוזמת משרד הביטחון ויש קשיים לקבל חומרים, אבל אנחנו משתפים את התושבים ככל שאפשר". היו"ר אמסלם הקשה: "ממתי משרד הביטחון מתכנן בניינים? אתם לא מהאו"ם, אתם העירייה ולכם יש את השיבר, תסגרו אותו. תעצרו את התכנון עד שיהיה פתרון תחבורתי". ארליך: "ראש העיר אמר שלא תאוכלס דירה אחת. אם לא נשמע פה תשובות, אצטרך לחזור לראש העיר, ומה שאתה אומר כנראה יקרה".
אמנון דרדיק מפתח תקוה: "שאלנו את המהנדסת אם יינתנו היתרי בנייה לפני פתרון תחבורתי מלא, והתשובה הייתה שיינתן היתר למספר דירות. בתוך עמנו אנחנו יושבים. זה היה הטריגר והבנו לאן זה יגיע. הוד השרון כולה הולכת להיכנס ל-2,000 דונם בתוך פתח תקוה".
דניאלה פוסק, מהנדסת מחוז מרכז: "היות שאנחנו מזהים את תחזיות הפיתוח גם בראש העין, בהוד השרון ובכפר סבא, ביססנו את העבודה על כך. העבודה שהוכנה ע"י
משרד התחבורה זיהתה מספר אמצעים נדרשים מבחינה תחבורתית, ובהם לפחות שתי מערכות הסעת המונים - ומשרד התחבורה יגיד אם זה יהיה רכבת קלה, BRT או מטרו - שיהיו חייבות לחצות את המרחב על-מנת לקשר את ראש העין דרך פ"ת עם גוש-דן ואחת כדי לחבר בין כפר סבא והוד השרון לרמלה וללוד. התוכנית כוללת גם את עוקף כביש 40 שיצטרך להיפתר מבחינה תכנונית גם במחברים שלו לכביש 5 ולכביש 471. תוכנית מתחם סירקין עצמו עדיין נמצאת כתוכנית שלד שטרם נדונה במוסדות התכנון. היא מקודמת בוועדת היגוי בין-משרדית כאשר עיריית פתח תקוה שותפה לה. התוכנית תתנה פיתוח בתכנון תחבורתי. בשלב הראשון מדובר על 8,000 יחידות דיור, בשני כ-4,000 יח"ד ונשארת חתיכת קרקע לתכנון בעתיד. בלי השלביות התוכנית לא תגיע למוסדות התכנון. חלק מהתכנון מקודם במסגרת תמ"א 47 לפינוי מחנות צה"ל שמתכננת גם את עוקף כביש 40, שמתוכנן לעבור בתוך סירקין. הוא מתוכנן בקטע ממונהר שמעליו יהיה פארק עירוני שיהווה מחבר בין השכונות הוותיקות של פ"ת לסירקין עצמה".
אורית נבון, מנהלת תחום סטטוטורי במשרד התחבורה לא ממש ידעה לתת פתרונות לבעיות: "בבדיקה מצאנו שיש לעשות כמה פתרונות תחבורתיים - עוקף כביש 40 שנמצא בתכנון. עניין הגעת הקו האדום של הרכבת הקלה נמצא בבדיקה של מערכת הסעת המונים".
מנהלת תחום תכנון תוכניות בינוי עירוניות במשרד הבינוי, אסתי כהן ליס: "למשרד הבינוי אין קשר לתוכניות וחבל שכך".
מנכ"ל תחבורה בדרך שלנו - ארגון נוסעי התחבורה הציבורית, איתי חיים, אמר: יש בעיה של תפישה, שלא מתייחסים לעיר פתח תקוה כמכלול. בעוד כשבועיים יתחילו עבודות הרכבת הקלה וצפויים לפקקים. עדיין לא קיבלנו ממשרד התחבורה תשובות לגבי מכרז ההפעלה של תחבורה ציבורית שיהיה בעוד כשנה באשר לפתרונות עתידיים לכפר סירקין". חברת מועצת עיריית ראש העין שרי סלע ציינה כי רק בעוד שנתיים וחצי תוכל החברה החדשה להיכנס לשכונות החדשות בכפוף להסכם ההפעלה.
יועץ תנועה של עיריית פתח תקוה, גיורא שילוני: "הבעיה העיקרית היא כביש 40. הנושא התחיל בצורה לא מקובלת. כשנכנס צוות התכנון וראה את התוואי, לא חשב על תוואים אחרים מחוץ לעיר, הם ציירו על התוכנית עוד שלושה קווים בלתי אפשריים מבחינת התוואי, ואמרו שלכן משאירים את התוכנית הנוכחית. בושה להראות את זה. זה תכנון הזוי. כביש אינו עובר מתחת לקרקע - זו אשליה. אם כביש 40 יעבור מחוץ לגבול העיר פתח תקוה הבעיה נפתרת".
היו"ר ח"כ אמסלם התרעם: "אם העירייה רוצה לעצור היא יודעת איך. הבעיה בתכנון ובבנייה רוויה היא בעיקר סוגיית התחבורה. לקחת ולדחוף אנשים לקופסאות לא פותר כלום. מי שאמור להגן על התושבים היא העירייה, שיכולה לעצור את השופל. חייבים לשתף את הציבור, כי עצם העניין שהתושבים הם שיזמו את הדיון במקום העירייה בעייתי. העירייה אחראית לשבת מול כל הגורמים. אני מבקש ממנהל התכנון ומשרד הביטחון לשתף פעולה עם העירייה. אם זה לא מסתדר תפנו לוועדה בשנית ונתכנס לפתור את זה".
ראש עיריית פתח תקוה יצחק יצא לחופשה בחו"ל ונעדר מן הדיון.