שר התחבורה ישראל כ"ץ אומר (יום ד', 4.11.15) כי
משרד התחבורה לא יקיים את השימוע הציבורי בנושא רפורמת התעריפים בתחבורה הציבורית, הצפויה להיכנס לתוקף ב-1 בינואר 2016, עליו התחייב מנכ"ל משרד התחבורה
עוזי יצחקי לוועדה לפניות הציבור של הכנסת.
הוא אמר את הדברים במליאת הכנסת במענה לשאילתה שהגישה חברת הכנסת
קסניה סבטלובה (
המחנה הציוני). סבטלובה שאלה מדוע לא מקיים המשרד את השימוע, ומה תאריך היעד ליישום רפורמת התעריפים הבין-עירונית. לשאלה הראשונה השיב השר כי השימוע אינו נצרך לנוכח הוזלה בתעריפים וכי השימוע היחיד שעליו לעשות הוא מול פקידי האוצר, שבני מועדים הקבועים בחוק לגבי עידכון התעריפים בצמוד למדד. מהשאלה השנייה בחר כ"ץ להתעלם.
חברת הכנסת סבטלובה מסרה בתגובה: "צר לי על הפרת ההתחייבות שנמסרה לכנסת, ועל כך שאין קשר בין חובת השימוע לפני רפורמת התעריפים, שפחות מחודשיים לפני יישומה אינה גלויה לציבור לשיטת החישוב של שיעור התמחור בצמוד למדד הנוהגת בלי קשר לרפורמה הנוכחית".
לדבריה, "באופן קבוע משרד התחבורה מתעלם מהציבור בכל מיני רפורמות שנועדו עבורו, וזה גורם לכך שהרפורמות אולי משרתות את הרפורמטורים ופחות את הציבור".
מנכ"ל משרד התחבורה, עוזי יצחקי, אומר כי אין הפרה של ההתחייבות, משום שנערך שימוע לכל הרשויות המעורבות ברפורמה לרבות רשויות דוגמת עיריות נהריה, אשקלון וחדרה. יצחקי הסביר כי משרד התחבורה הוא רשות מבצעת ואין לו עניין לערוך שימוע לבעלי עניין ואינטרס.
בעניין שלב הרפורמה הבין-עירונית, מסר יצחקי ל-News1 כי קיימות בפני המשרד שתי אפשרויות - או יישום של הרפורמה ללא החלת מע"מ 0% על כלל תעריפי התחבורה הציבורית או החלת מע"מ 0% ללא יישום השלב השני של הרפורמה. לדבריו, קיימת הסכמה בין משרד התחבורה למשרד האוצר בנושא זה. כזכור, דחה שר השבוע שר הפריפריה, הנגב והגליל,
אריה דרעי, את הניסיון לקשור בין מע"מ 0% לשלב השני של יישום הרפורמה. מדברי יצחקי עולה כי הורדת אופציה זו מן הפרק בידי השר דרעי סותמת את הגולל על יישום הרפורמה הבין-עירונית.
ארגון הנוסעים: פגיעה בפריפריה
בארגון נוסעי התחבורה הציבורית בישראל, "תחבורה בדרך שלנו" אומרים כי בעוד שהמגמה היא לצמצם את כמות התעריפים הנוכחית, ולאפשר נסיעת המשך העומדת כיום על 90 דקות, או נסיעה על-פי שיוך גאוגרפי, לא מעט יישובים נותרו בחוץ, כשהמאפיין הבולט של יישובים אלו, הוא היותם יישובים פריפריאליים מובהקים הסובלים מאפליית יתר ובהם הנגב, הגליל המזרחי והתחתון, עמק הירדן ועפולה.
מנכ"ל הארגון, איתי חיים, דוחה את טענת האוצר, שהרקע לאי-הכללת היישובים הללו נובע משיקולים תקציביים, ומבהירים כי מדובר בעלות זניחה כלפי הרפורמה בכללותה, ותולים זאת ב"עצלנות וסחבת ביורוקרטית טיפוסית שהתלוותה ליישום המהלך במשך כעשור" הנובעת מחוסר מוכנות של הגורמים הרלוונטיים להתאמץ ולחשב את השינויים הנדרשים.