|   15:07:40
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי
כתיבת המומחים
טיפול בתא לחץ: להתחזק בנשימה

השימוע בוועדת הכלכלה

משרד החוץ: ירדן עלולה לפנות לגז האירני

מנכ"ל משרד החוץ: מצרים היא רק חלק מהתמונה האזורית, יציבות ירדן אולי תיפגע השגריר לשעבר מזאל: אדיסון הולכת להודיע על מציאת שדה גז נוסף במצרים ליאל: משרד החוץ הציג הזדמנות למזה"ת אנרגטי חדש אבל לא התייחס לסיכונים ביטן: האופוזיציה עם אטמי אוזניים שטרום: מילים כמו אפשרות, הזדמנות, סיכוי לשיפור - לא מספקות סיבה טובה להפעיל את סעיף 52
03/12/2015  |   News1 News1   |   חדשות   |   גז טבעי   |   תגובות
מאת: עידן יוסף  |    |  תגובות    גז טבעי    כנסת 20
ועדת הכלכלה

ועדת הכלכלה המשיכה (יום ה', 3.12.15) בהליך ההיוועצות בעניין משק הגז הטבעי. בהמשך לדיון אתמול עסקה הוועדה גם היום בהיבטים של מדיניות החוץ וביטחון המדינה. מנכ"ל משרד החוץ, ד"ר דורי גולד סקר בפתח הישיבה את היבטי החוץ ואמר כי "כשמדברים על ההשלכות הבינ"ל בפיתוח הגז על מדיניות החוץ של ישראל, לא מדברים על משהו שקורה בתוך חודש-חודשיים או שנה-שנתיים. ההשפעות הבינלאומיות זה דבר שמתבטא אחרי מספר שנים. יש אפקט מצטבר של תופעות שאנחנו מזהים. פיתוח הגז הישראלי מהווה הזדמנות חשובה בשיפור מעמדה האסטרטגי של ישראל, וכניסה למועדון יוקרתי של יצואני אנרגיה. עיכוב בהתנעת התהליך יגרום נזק לאינטרסים של ישראל".

הסכם כוונות

לדבריו, "יש הסכם כוונות עם ירדן ליצוא גז לחברת החשמל הירדנית, אבל אי-ביצוע של פיתוח הגז וחסימה של הגז הישראלי לירדן לא יהיה טוב ליחסים שלנו עם הממלכה ההאשמית. הסכם כוונות ליצוא הושג במאמצים וברגישות מדינית, תוך סיכון פוליטי של ממשלת ירדן. זה יעזור לירדן להתמודד עם בעיית הפליטים ולעבור לצמיחה". הוא הוסיף כי ללא חלופה ישראלית תפנה ירדן לחלופות שאין חיוביות מבחינת ישראל.

גולד התייחס גם לסוגיה האירנית, ואמר כי "יישום הסכמים מקבל משנה תוקף על אודות כוונת אירן לייצא גז לירדן, דרך צינור בעירק. לאחרונה, בחודש שעבר, חתמה אירן על הסכם להכפיל את יצוא הגז לעירק". עוד ציין גולד כי יש לישראל אינטרס גם להבטיח אספקת גז לרשות הפלשתינית. "אני לא מאמין שהגז יביא את השלום עם הפלשתינים, אבל זה יכול לחזק שלום עתידי", אמר.

עוד אמר כי ארה"ב משחקת תפקיד של שושבינה מרכזית בדחיפת הצדדים לחתימה על מכתבי הכוונות וההסכמים, ומייחסת חשיבות רבה ליישומם לפיתוח כלכלת המזרח התיכון. גולד: "קיים עניין גם באירופה לפיתוח השדות ויצוא הגז הישראלי. פיתוח לוויתן יהווה מרכיב משמעותי בפיתוח יחסים עם קפריסין ויוון. באירופה יש בעיות אנרגיה לא פשוטות. המקורות בצפון אפריקה מאוימים על-ידי הרחבת פעולות אל-קאעידה. הגז הרוסי והמשבר באוקראינה משפיע גם הוא ואירופה מודעת שהיא חייבת לגוון את מקורות האנרגיה של היבשה". עוד ציין גולד כי "תדמיתה של ישראל בעיני העולם כמושכת השקעות נפגעה כתוצאה מאי פיתוח השדות. יציבות כלכלית ומשיכת משקיעים זה אינטרס מדיני אסטרטגי ראשון במעלה. עיכוב נוסף עלול לגרום לעזיבת חברות הפועלות בתחום זה בישראל".

"מתי אפשר לקבל מכם גז?"

רון אדם, נציג אגף כלכלה במשרד החוץ שעוסק בדיפלומטיית אנרגיה, אמר: "אנחנו רוצים להיות לא רק במועדון של יצרני גז אלא גם של יצואני גז, ונוצר חשש שאנחנו לא נהיה רלוונטיים. בכנס גדול ישב לידי נציג מצרי ששאל 'נו מתי אפשר לקבל מכם גז', והסברתי לו בדיון את מה שצריך". לדבריו, המצרים זקוקים לגז מאחר שפיתחו תעשיה ואפילו חיברו בתים פרטיים לגז.

יו"ר הוועדה איתן כבל אמר כי "אחת הסיבות להפעלת סעיף 52 היא עמדת משרד החוץ, ההיבטים המדיניים יש להם את עיקר המשקל בתהליך". הוא שאל את המנכ"ל גולד "מה הפער שיכול להיווצר בתהליך הידוק הקשרים עם הגז או בלי הגז", והוסיף: "סעיף 52 לא הופעל עד היום ואני מבין שיש לזה השפעה על היחסים עם מצרים ורוצה שהיחסים יהודקו, ולמרות אותו דיפלומט ששאל את רון 'נו מתי', כדי להפעיל את סעיף 52 צריך לראות השפעה ברורה. נעשה מעשה שהוא לא עניין של מה בכך (הפעלת סעיף 52 לאישור המתווה) והשאלה אם בעקבותיו נקבל מזרח תיכון חדש". גולד השיב כי "מצרים היא רק חלק אחד של התמונה האזורית. בשבילי הדבר הבולט ביותר והחשוב ביותר זה היחסים עם ירדן והיא תחפש אלטרנטיבות אם אין לה מספיק אנרגיה להתפלת מים וצרכי המשק, היא תפנה למישהו אחר. כשאני רואה סימנים שהאירנים אחרי ההסכם הגרעיני, עם גיבוי בינלאומי להידוק קשרים כלכליים עם המערב, מדברים על יצוא גז לעירק ומערבה זה דבר שאני חייב לקחת בחשבון. כרגע מי שיבנה צינור מעירק לירדן יצטרך להתמודד עם דאעש וקבוצות שיעיות".

מידע חלקי

ח"כ יעל כהן-פארן (המחנה הציוני) העירה כי גולד סותר את מה שאמר קודם, ושאלה במצב כזה איך יהיה יצוא לירדן. גולד השיב: "צריך לראות דברים לאורך זמן. אם מישהו רוצה לבנות תשתית, למשל צינור מאירן דרך עירק, הוא יצטרך להתמודד עם בעיות. האם אני חושב שמלחמת האזרחים בעירק תימשך עוד 10 שנים? לא, וכשתסתיים המלחמה זה יהיה קל יותר. גם השפעה זה לא דבר שקורה מהר, אבל זה אינטרס עליון שלנו לשמור על ירדן יציבה וידידותית". כהן-פארן הוסיפה כי הוועדה צריכה לבקש את כל המידע שהיה בפני הקבינט והממשלה לפני קבלת ההחלטה ואמרה: "יש לי תחושה שהמידע שמובא בפני הוועדה הוא חלקי". על כך אמר גולד כי אלה הדברים שהוצגו בפני הקבינט והוועדה קיבלה אפילו תוספות. כהן-פארן הגיבה ושאלה: "האם הקבינט מוכן לקבל כאלה סיכומים. עם כל הכבוד על הסיפור עם הנציג המצרי - אני חושבת שהקבינט צריך לקבל דיווחים יותר רציניים. אנחנו לא מתווכים על הצורך בחיזוק הקשר עם ירדן והצורך בזה - אבל בשביל ירדן לא צריך את המתווה. כיצד המצרים רואים את זה שאנחנו רוצים למכור להם גז בשביל לשמור על היציבות שלהם? זה לא קצת מעליב אותם? אנחנו דואגים לאינטרס האנרגטי של אירופה אבל מה עם האינטרס האנרגטי שלנו". אדם הגיב בנוגע לפגישתו עם הנציג המצרי ואמר: "זה חלק מהדיפלומטיה. ישבתי עם רבים ואני לא יכול לדווח על פגישות סודיות. אין הרבה סודות, מה שיכולתי אמרתי. 50% מהחשמל הירדני יהיה מגז ישראלי ולשם אנחנו רוצים להגיע. אין ספק שאצל הירדנים זה עניין של יציבות. באפריל 2016 מתחילים לספק להם את הגז והכל תלוי במתווה. מנהל רשות הגז במשרד האנרגיה, אלכסנדר וורשבסקי, אישר כי "הסכם המתגבש עם ירדן, לאספקת 3 BCM זה מלוויתן לא מתמר".

נמלה על גב פיל

ח"כ שלי יחימוביץ' (המחנה הציוני) מתחה ביקורת קשה על הסקירה. "אני מופתעת מחוסר הבקיאות שלכם בנושא ומהדברים שלכם שאין קשר בינם לבין המציאות", אמרה למנכ"ל גולד ולאדם. לדבריה, "אירופה צורכת בשנה כמות שדומה ללוויתן, לכן זה כמו נמלה על גב של פיל. נובל לא תעזוב אותנו בגלל האקלים העסקי. ישראל היא ביצת זהב עבור נובל. לכן זאת אמירה שאין מאחוריה דבר חוץ מסיסמאות. מצרים לא צריכה את הגז שלנו וממילא הוא לא יועבר אליה, אלא כתחנת מעבר ליצוא לאירופה. החלופה של ירדן היא בכלל לא אירן אלא מצרים, גז מאירן לירדן שעובר דרך דאעש זה מופרך. לגבי הרשות הפלשתינית אין ויכוח, אבל החישוב לגבי תמר כולל גם את צרכי ירדן והרשות לפחות ל-15 שנים הבאות והצינור לירדן בתהליכי השלמה - ואמרתי רק עשירית מהדברים הלא-מדויקים שאמרתם".

אטמי אוזניים

ח"כ דוד ביטן (הליכוד) מחה על כך שלדבריו יחימוביץ' מעליבה את המומחים מטעם משרד החוץ. "הם מתמצאים לא פחות טוב ממך", אמר. יחימוביץ' הגיבה: "בגז לא". ביטן קרא לה להתנצל והיא אמרה לביטן כי הם אלה שצריכים להתנצל בפני הציבור.

"אתם באופוזיציה עם אטמי אוזניים, אתם לא שומעים מה אומרים ולא משנה מה אומרים ומה מציגים אתם באותה עמדה בלי שום בסיס ענייני", אמר ח"כ ביטן. לדבריו, "קטאר היא תומכת ראשונה בטרור העולמי, וגם מצרים וגם ירדן רוצות להתנתק ממנה כלכלית. אני לא מבין את השמאל, אתם אומרים שצריך לוותר על יהודה ושומרון ועל הכותל כדי להגיע לשלום, אבל גם היחסים הכלכליים חשובים ויש הזדמנות לחזק אותם ואתם מתנגדים. בישראל יש 3-2 חברות שמצאו גז לכן יש מונופול, אנחנו לא דומים לארה"ב ואי-אפשר להשוות. תורידו את האטמים מהאוזניים ריבונו של עולם".

שום דבר לא בטוח

ח"כ יעקב פרי (יש עתיד) אמר כי גם הוא "רואה חשיבות ביציבות של מצרים והרשות הפלשתינית, אבל אם ישראל לא תנהל תהליך מדיני כל מה שאנחנו אומרים פה הוא חסר חשיבות. הייתי מצפה שהסקירות תהיינה קשורות לסיכויי הייצוא, כמה אפשר לייצא מתמר וכמה אפשר יהיה לייצא מלוויתן. שמענו את מיכאל שראל, שאמר שיש ספק אם כדאי לייצא ושאפשר להסתפק בˉ200-100 BCM. הניסיון שלנו עם המצרים והצינור הוא לא הצלחה מהממת, והיום מדברים על הזרמה של הגז דרך הצינור הזה ברוורס. אין ספק שאם היה מספיק גז והיינו יכולים לייצא ולתרום ליציבות הייתי מצביע בעד, אבל יש כאן עוד כמה סימני שאלה והייתי מצפה שהאיזון והתעדוף ימצא את מקומו בסקירות של משרד החוץ והמל"ל".

צבי מזאל, לשעבר שגריר ישראל במצרים, אמר כי "בשלב זה שום דבר לא בטוח. לא נחתמו שום הסכמים, נשלחו מכתבי הסכמות לא מחייבים שלא קיבלו שום אישור מממשלת מצרים. בתקופתי, ממשלת מצרים לא הייתה מוכנה לתת ערבות לזרימת הגז ולמחיר. הם רומזים לנו שהם רוצים לעשות ביזנס, אבל בשקט אומרים שלא יעשו עסקים עם ישראל אלא רק חברות פרטיות מישראל שיעשו עסקים עם חברות פרטיות מצריות. יש תביעה של EMG בבוררות על הפסקת אספקת הגז, מצרים אשמה בעסק הזה. המצרים רומזים שלא יהיה שום הסכם אם EMG לא תבטל את התביעה". הוא הוסיף כי "אדיסון עומדת להודיע על מציאת גז ליד שדה זור. יהיו שם כמויות רציניות של גז".

צינור גז לאירןפה

עם זאת ציין מזאל כי יש כוונה לשיתוף פעולה רציני בין מצרים, ישראל וקפריסין. "יש חובה להגיע להסכם עם מצרים וקפריסין כדי לבנות צינור לאירופה. אבל הדברים לגמרי לא ברורים. לנו יש אינטרס להבין מה מצרים רוצה ושלא יוליכו אותנו שולל, יש שם איבה לישראל. הם רוצים לעבוד אתנו בשביל כסף ויתרונות אחרים. ח"כ יחימוביץ' הזכירה כי אתמול אמר פרופ' עוזי ארד בוועדה כי לא תמיד צינור משותף מוביל ליחסים טובים. מזאל התייחס לכך ואמר כי אי-אפשר להסיק ממקרה ארה"ב וקנדה שום מסקנות ובמקרה הזה צינור משותף יכול להיות יתרון יוצא מהכלל. עם זאת הוא ציין כי "מצרים זה משענת קנה רצוץ, אבל צריך לנצל את המינימום האפשרי. צריך להתחיל לעבור כמה שיותר מהר כדי להגיע לשיתוף פעולה באספקת גז לאירופה, כי במצרים עובדים ושדה זור יחל לספק גז כבר ב-2017 ויגיע לשיא ב-2026".

כבל אמר כי הוא מנסה להיאחז במשהו שלשמו היה שווה להפעיל את סעיף 52, לראשונה בהיסטוריה, ושאל האם תהיה פגיעה אסטרטגית ביחסים עם מצרים במקרה שלא נספק לה גז. מזאל השיב: "לא תהיה פגיעה אסטרטגית. מצד שני, יש לנו אינטרס להגיע להסכם כמה שיותר מהר כי זה טוב לכולנו". ח"כ דב חנין (הרשימה המשותפת) ביקש לדעת איך מתייחס הציבור במצרים לעסקים עם ישראל. לדברי מזאל, "יש איבה בסיסית לישראל. בתקופתי אני זוכר שהסיכום של דוח העיתונות היומיות מ-5 העיתונים המרכזיים היה שנכתבו 70 מאמרים על ישראל שכולם עוינים. הייתה תקופה איומה ונוראה. היום זה אחרת, אבל האיבה הבסיסית נשארה בציבור. זה לא מפריע לממשלות שרואות אינטרסים אחרים להגיע להסכמים ולשיתופי פעולה. הממשלה מבינה שצריך לעבוד עם ישראל וגם הסקטור התעשייתי רוצה לעבור איתנו, אבל המדיה ממשיכה להיות נגדנו והאינטלקטואלים נגדנו והציבור נגדנו ויש לנו כאן בעיה".

הסיכונים חסרים

אלון ליאל, לשעבר מנכ"ל משרד החוץ ולשעבר שגריר ישראל בטורקיה אמר כי משרד החוץ יצר תמונה לאפשרות של מזרח תיכון אנרגטי חדש, אבל מה שחסר בה זה הסיכונים. "חלק מהדיון כאן הוא כאילו נערך בפרלמנט אירופי, שיש הזדמנות כלכלית יוצאת מהכלל ומנתחים אותה. אבל באזור הזה יש לנו שני סוגים של בעיות שהן הדומיננטיות - הסכסוך הישראלי ערבי והטלטלה האזורית הדאעשית, שיוצרות אזור אחר לגמרי מאזור נורמלי לתפקוד. הנושאים הביטחוניים המדיניים הרבה יותר דומיננטיים מהכלכליים. אירוע אחד, תקרית אחת למשל בהר-הבית, תכתיב את העניינים הכלכליים. תקרית אחת של הפלת מטוס רוסי על-ידי הטורקים - ופוטין מוכן לוותר על 32 מיליארד דולר של סחר עם טורקיה. 60% מיבוא גז לטורקיה הוא רוסי ופוטין מוכן לסכן את זה. אנחנו חיים באזור שאלה המוטיבים הדומיננטיים בו", אמר. "יש הזדמנות כלכלית יוצאת מהכלל אבל זה לא יביא שלום ולא יביא רגיעה, לכן צריך לשים את בפרופורציה ואני לא מזלזל בהזדמנות כלכלית".

באשר לשיתוף פעולה עם קפריסין אמר ליאל: "אי-אפשר יהיה לעשות משהו בנינו לבין קפריסין אם טורקיה לא בעניין. היו כבר רמזים מהסוג, הזה והמערכת הביטחונית שלנו יודעת שאי-אפשר יהיה להתקדם עם קפריסין בלי שטורקיה תיתן אור ירוק". עוד הוא ציין כי "ירדן לא תעשה אתנו עסקה לבד, אם לא תהייה עסקה עם מצרים או טורקיה ירדן לא תלך אתנו לבד ובמצרים התסיסה מתחת לפני השטח עוד לא נגמרה". לדבריו, ההזדמנות היותר גדולה היא המעורבות הרוסית בסוריה והשפעתה על טורקיה. "אם הסכסוך הזה יימשך ויגלוש לאנרגיה טורקיה תהייה במצוקה. יותר מ-60% מהאנרגיה שלה מיובאת מרוסיה ויש פה הזדמנות שצריך לבדוק אותה", אמר.

ביטן טען כי "איש לא אמר שההסכם זאת הזדמנות אסטרטגית, זאת הזדמנות לשיפור יחסי החוץ ולהגיע דרך מצרים לאירופה. כדי לעשות את זה אנחנו צריכים לפתח את לוויתן, ואין דרך אחרת לפתח את לוויתן בלי המתווה. לכן צריך להפעיל את סעיף 52. אם לא יהיה הסכם ולא נוכל לייצא לירדן ולמצרים גם לא תהיה עקיפה. ברור שבנושא של מצרים וירדן צריך הסכם ולא רק מכתבי כוונות, ואם לא יהיה אז הבסיס ל-52 נשמט. ההתייעצות עם הוועדה אומרת שאם יהיה דבר כזה חלות הנסיבות שמצדיקות עקיפה".

ארדואן יסכים?

כהן-פארן שאלה האם יש לישראל בכלל את היכולת לספק גז לטורקיה, והאם נשיא טורקיה ארדואן יסכים לקבל גז מישראל ללא פתרון לבעיה הפלשתינית. ליאל השיב כי היצוא לטורקיה יכול לבוא במקום הייצוא למצרים. הוא הוסיף כי ארדואן מעוניין יותר בהסרת המצור מעל עזה, בשל יחסיו עם חמאס שהיא המקבילה למפלגה שלו. אדם התייחס גם הוא לנושא זה ואמר כי "יש לנו שגריר במצרים והוא מדווח שהממשלה מודעת למגעים בין החברות. טורקיה זה נושא מאוד רגיש והוא בהחלט עומד על הפרק, אבל זה או או (או טורקיה או מצרים וירדן)".

דרור שטרום, לשעבר הממונה על רשות ההגבלים, התייחס לאפשרות לעקוף את כל מערך הפיקוח על הגבלים עסקיים בהפעלת סעיף 52. לדבריו, "מילים כמו אפשרות, הזדמנות, סיכוי לשיפור - לא מספקות סיבה טובה לעקוף את מערך הפיקוח הנורמלי. אנחנו במשפחה של הפגיעות החמורות ביותר בתחרות, עד כדי יצירת מונופול מוחלט. צריך לשאול האם המתווה מגן מפני יצירת המונופול. השותפות בלוויתן לא קיבלה אישור של הממונה ובית הדין, וגם לא הייתה מקבלת אישור באף בית דין בעולם המערבי. בית הדין להגבלים עסקיים היה מקבל את זה, כי יש לו אפשרות לאזן את זה מול שיקולים אחרים כמו חוץ וביטחון - אם היה משתכנע. כל הנימוקים האלה היו צריכים להישמע במהלך נורמלי ותקין בבית הדין להגבלים עסקיים.

נזק מדיני דרמטי

סגן ראש המועצה הלאומית לכלכלה, מוריס דורפמן, העיר כי "השיקולים לצו מוסכם הם לא מדיניים-ביטחוניים לכן זה לא היה עולה בבית הדין". שטרום השיב: "רק בית הדיון להגבלים עסקיים, חוץ מהכנסת, יכול לאשר הקמת מונופול. באופן מוצהר לפי פסיקת בית המשפט העליון רצו לנתק את זה ממשרדי הממשלה, משום שההנחה הייתה שלא רוצים שפקידים יאשרו האם להקים מונופול או לא. כאשר באים לפגוע בערך יסוד כמו התחרות והשמירה מפני מונופולים המבחן האחד הוא של ודאות קרובה, שיש ודאות קרובה לכך שבאמת יקרה נזק מדיני דרמטי משמעותי וקריטי. ישנו מבחן אחר שעולה בקנה אחד עם ההתבטאויות שנשמעו בבוקר - זה מבחן אפשרות פוטנציאלית. שיש אפשרות שתקרה איזושהי תועלת. אבל ברגע שאנחנו במבחן האפשרות זה לא הרחוב להפעלת סעיף 52. אנחנו פוגעים בשלטון החוק ובשוויון בפני החוק".

עוד הוא הוסיף כי קשה שלא להסתכל במתווה ולאבחן, כפי שציינה גם היועצת המשפטית לוועדה עו"ד אתי בנדלר, שפשוט חסר בו פרק וזה פרק האכיפה. "אין במתווה הזה, יהיה אשר יהיה מעמדו, אכיפה. שמעתי שאפשר לבטלו אם לא יגיעו לאבני הדרך. דווקא כמי שאכף - גם כשמדינה טוענת שיש הפרה תמיד יש לגורם צידוקים וטענות שאתה גרמת לו להפרה ואז אתה מגיע לבית הדין להגבלים עסקיים, מקום שהמתווה לא רצה שנגיע אליו רק שבסוף הגענו אליו אחרי שנתנו מונופול של 100%. מי ששוקל להפר משטר רגולטיבי שוקל שיקולי רווח והפסד, אם נגרם לו יותר נזק כשהוא מפר אז הוא מציית. במתווה הגז, שהוא לא חוזה לשכ"ד או קניית רכב, יש פגם יסודי שאין לנו פרק אכיפה. אם אתה גורם לכך שיש מונופול אין מצב שאתה משאיר את הציבור ללא פיקוח מחירים. לכן גם אם מחליטים לבוא ולחתום על סעיף 52 ולאשר מונופול לא רק ביצוא גם בשוק מקומי אי-אפשר לעשות מעשה שלם בלי משטר ברור של פיקוח מחירים".

יחימוביץ' שאלה האם הפעלת 52 הייתה מלאכותית והאם שטרום מזהה אבני דרך שיאפשרו יציאה מהמתווה או סנקציות שיאפשרו לחייב את החברות למלא את חלקן בו. שטרום השיב כי הוא לא יודע אם הפעלת סעיף 52 הייתה מלאכותית, אך הוא היה אומר "שזה מעשה שבדיעבד יראה כקלות ראש. הייתי מסתפק בלהגיד שההפעלה חסרת בסיס מספיק". באשר ליכולת של המדינה לחזור בה מהמתווה או לאכוף אותו על הצד השני אמר: "כל רשות מנהלית בהתקיים נסיבות חריגות רשאית לשקול מחדש ולחזור בה". עם זאת הוא הוסיף כי במתווה של יותר מ-80 עמודים אין שום אמירה, אפילו ברמת ההגינות כלפי הצד השני, שקובעת מה יקרה אם הוא לא יבצע את מחויבותו. "אי-אפשר להשאיר את זה אמורפי בהשקעות בסדר גודל שכזה. ברמה המעשית אני לא רואה את מדינת ישראל חוזרת בה גם בהינתן אירועים שהייתי מצפה שהפטור יבוטל", אמר.

הקפאה ארוכה

נציגת הרשות להגבלים עסקיים, מיכל כהן, אמרה כי המשמעות של הסדרת עניין כזה בבית הדין היא הקפאה ארוכה בשל הימשכות ההליכים. היו"ר כבל שאל האם הרשות שקלה את הסבירות שבהפעלת סעיף 52 וכהן השיבה כי ברשות סברו שהממשלה היא שצריכה לשקול זאת. היו"ר כבל העיר כי אם במקרה הזה הממונה מוותר על סמכותו לטובת הממשלה אפשר להגיד שבכל מחלוקת בין הממשלה לממונה אין טעם שהוא ייכנס לעובי הקורה ועדיף שהממשלה תחליט. "הרי יש ממשלה שנבחרה ותמיד תעשה טוב לאזרחים", אמר ח"כ כבל בציניות והוסיף: "זה נושא של פעם בחיים ועד היום אפילו לא שקלו להפעיל את הסעיף, חשבו שהחוק נגמר בסעיף 51 ופתאום הממונה מתפרק מסמכותו בנקודה אולי הדרמטית ביותר".

נציגת משרד המשפטים, עו"ד יערה למברגר, אמרה: "ניסינו להיעזר בהיסטוריה החקיקתית וללמוד מה חשבו אז, בשנת 1987 שביקשו לקבוע את הסעיף כך. למיטב הבנתי מצאנו עוגן שהתפיסה לא הייתה שצריך מלחמת עולם שלישית". על כך אמר היו"ר כבל: "כלכלת ישראל והתפיסה של מה הוא מונופול קיבלו בעשור האחרון מקום אחרי לגמרי. בשנת 87' היה לי אפרו וכל עולם ההגבלים היה אחר, הוא לא ידע שיש טיטולים הוא אפילו לא היה בחיתוליו". דורפמן הוסיף כי אין הבדל בין המצב בשנת 2004 למצב היום מבחינת רישיונות. הוא ציין "רוב הים לא נסגר" וכיוון לכך שייתכן שימצאו תגליות נוספות. היו"ר כבל אמר כי "זה כמו שתגיד לי שבעוד 20 שנה יש לי פוטנציאל להיות יותר גבוה". עוד טען דורפמן כי גם במקרה שבו לכל מאגר היה בעלים אחר המחיר היה נקבע לפי המאגר היעיל פחות. שטרום טען מנגד כי היה לחץ תחרותי לקבוע את המחיר לפי המאגר היעיל ביותר, עד לנקודה שבה היה נוצר שיווי משקל בנתחי השוק.

תאריך:  03/12/2015   |   עודכן:  03/12/2015
עידן יוסף
+חברות טורקיות מבקשות לרכוש גז מישראל
22:24 03/12/15  |  עידן יוסף   |   לרשימה המלאה
פנו לחברת "דלק" הישראלית, כדי להאיץ אספקת גז ישראלי לארצם  ▪  השר להגנת הסביבה אבי גבאי: "ידעתי שמה שרציתי לומר לא נעים לחלק מהמעורבים לשמוע"
(גז כחול-לבן [צילום אילוסטרציה: פלאש 90])
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
תגיות  / עוקבים מי ומי בפרשה - לקבלת רשימות חדשות עם הופעתן
 אבי דיכטר / Avi Dicter   אביגדור (איווט) ליברמן / Avigdor  Liberman   אברהם נגוסה / Avraham Neguise   אוסאמה סעדי / Osama Saadi   אופיר אקוניס / Ofir Akunis   אורי מקלב / Uri Maklev   אורי יהודה אריאל / Uri Yehuda  Ariel   אורלי לוי-אבקסיס / Orly Levi-Abekasis   אורן חזן / Oren Hazan   אחמד טיבי / Ahmad  Tibi   איוב קרא / Ayoob Kara   איזידור (דורי) גולד / Dori Gold   איילת נחמיאס-ורבין / Ayelet Nahmias-Verbin   איילת שקד / Ayelet Shaked   איימן עודה / Eiman Ode   אילן גילאון / Ilan Gilon   איתן ברושי / Eitan Broshi   איתן כבל / Eitan Cabel   אכרם חסון / Akram Hasson   אלון שוסטר / Schuster Alon   אלי אלאלוף / Eli Alaluf   אלי כהן / Eli Cohen   אליהו בן-דהן / Eliyahu Ben-Dahan   אלעזר שטרן / Elazar Shtern   אמיר אוחנה / Amir Ohana   אראל מרגלית / Erel Margalit   אריה מכלוף דרעי / Aryeh  Machluf Deri   באסל גטאס / Basel  Ghattas   בנימין נתניהו / Benjamin  Netanyahu   גילה גמליאל / Gila  Gamliel   גלעד מנשה ארדן / Gilad  Erdan   ג'מאל זחאלקה / Jamal  Zahalka   דב חנין / Dov Hanin   דוד  ביטן / David Bitan   דני עטר / Danielle Attar    דני בן יוסף דנון / Dani Danon   דרור שטרום / Dror Shtrum   המחנה הציוני / Hamachane Hzioni   זאב אלקין / Ze'ev Elkin   זאב בנימין בגין / Ze'ev Binyamin Begin   זוהיר בהלול / Zohir Bahalul   ז'קי לוי / jackie Levy   חיים ילין / Haim Yalin   חיים כץ / Haim Katz   חיליק (יחיאל) בר / Yehiel Bar   חמד עמאר / Hamad Amar   חנין זועבי / Haneen  Zoabi   טלי פלוסקוב / Tali  Ploskov   יאיר לפיד / Yair  Lapid   יגאל גואטה / Igal  Guetta   יהודה גליק / Yehuda Glick   יואב בן-צור / Yoav Ben-Tzur   יואב גלנט / Yoav Galant   יואב קיש / Yoav Kish   יואל חסון / Yoel Hason   יואל (יולי) אדלשטיין / Yoel Edlshtein   יואל קוסטנטין רזבוזוב / Yoel Konstantine  Razvozov   יוליה  מלינובסקי / Yuliya Melinovsky   יוסף גריף / Yosef Garif   יוסף תיסיר ג'בארין / Yousef Taysir Jabareen    ינון מגל / Yinon  Magal   יעל גרמן / Yael  German   יעל כהן   יעל כהן-פארן / Yael  Cohen Paran   יעקב ליצמן / Yaakov Litzman   יעקב מרגי / yaakov Margi   יעקב פרי / Yaakov  Perry   יפעת שאשא-ביטון / Yifat  Shasha-Biton   יצחק כהן / Yitzhak  Cohen   יצחק תשובה   יצחק (איציק) שמולי / Itzik  Shmuli   ירון מזוז / Yaron Mazuz   יריב לוין / Yariv Levin   ישראל אייכלר / Yisrael  Eichler   ישראל כץ / Israel  Katz   מאיר כהן / Meir  Cohen   מאיר פרוש / Meir Porush   מייקל אורן / Michael Oren   מיכאל  מלכיאלי / Michael Malkieli   מיכל בירן / Michal Biran   מיכל רוזין / Michal Rozin   מיקי לוי / Mickey  Levy   מירב בן-ארי / Meirav  Ben-Ari   מירי  רגב / Miri Regev   מכלוף מיקי זוהר / Miki Zohar   מנואל טרכטנברג / Manuel Trajtenberg   מרב מיכאלי / Merav  Michaeli   מרדכי (מוטי) יוגב / Mordhay  Yogev   משה גפני / Moshe Gafni   משה כחלון / Moshe Kahlon   משה (בּוֹגי) יַעלון / Moshe  Ya'alon    משולם נהרי / Meshulam Nahari   נאוה בוקר / Nava Boker   נורית קורן / Nurit Koren   נחמן שי   ניסן סלומינסקי / Nissan Slomiansky   נפתלי בנט / Naftali  Bennett   סילבן שלום / Silvan  Shalom   סעיד  אלחרומי / Said Elharumi   סתיו שפיר / Stav Shafir   עאידה  תומא-סלימאן / Aida  Touma-Suleiman   עבד אל-חכים חאג' יחיא / Abd al-Hakim  Hajj Yahya   עבדאללה אבו-מערוף / Abdullah  Abu Ma'aruf   עודד פורר / Oded Forer   עוזי ארד   עיסאווי פריג' / Issawi Frej   עליזה לביא / Aliza Lavi   עמיר ארמונד פרץ / Amir  Peretz   עמר בר-לב / Omer  Bar-Lev   עפר שלח / Ofer  Shelah   פנינה תמנו-שטה / Pnina Tameno-Shete   ציפי חוטובלי / Tzipi  Hotovely   ציפי לבני (שפיצר) / Tzipi  Livni   קארין אלהרר / Karin  Elharar   קסניה סבטלובה / Ksenia Svetlova   רג'פ טאיפ ארדואן / Recep Tayyip  Erdogan   רוברט אילטוב / Robert Ilatov   רויטל סויד / Revital Swid   רועי פולקמן / Roei Folkman   רחל עזריה / Rachel  Azaria   שולי מועלם-רפאלי / Shuli  Mualem-Refaeli    שי  פירון / Shai  Piron   שלי רחל יחימוביץ' / Shelly  Yachimovich   שרון גל / Sharon Gal   שרן השכל / Sharren Haskel   תמר זנדברג / Tamar Zandberg 
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
משרד החוץ: ירדן עלולה לפנות לגז האירני
תגובות  [ 4 ] מוצגות   [ 4 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
hguy
3/12/15 23:13
2
מישקה
5/12/15 02:07
 
קורן מטבריה
5/12/15 13:06
3
יוסי ארגואן
5/12/15 03:03
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  גז טבעי
במסגרת הסכם ניגוד עניינים שנחתם עם שר האוצר כחלון, נאסר עליו לעסוק בעניין הגז, בשל חברותו עם קובי מימון המעורב עמוקות בשדה תמר במסגרת ישראמקו, המחזיקה כ 30% מהשדה.
03/12/2015  |  אפרים הלפרין  |   מאמרים
"אחרי ששמעתי את הכל אני עדיין נגד המתווה, לא שיניתי את דעתי. אפשר להוריד את מחירי הגז" - כך אמר הבוקר (יום ד', 2.12.15) השר להגנת הסביבה, אבי גבאי, היחיד שמתנגד למתווה הגז, בוועדת הכלכלה .
02/12/2015  |  מירב ארד  |   חדשות
1. מחוות לסכינאות. מכתב שעליו חתמו לפני ימים אחדים 59 ראשי מועצות ביו"ש, מבטא בתמציתיות את סיפור הפיכתו של בנימין נתניהו ללורד בלפור של הפלשתינים. "בשנתיים האחרונות", כתבו לנתניהו ב-25 בנובמבר, "הוקפאה על-פי מדיניותך ההתיישבות ביו"ש לחלוטין. המציאות מחפירה. הופסקו השיווקים ונעצרו כל ההחלטות התיכנוניות. ואם לא די בכך: ההקפאה הינה חד-צדדית רק כלפי האוכלוסייה היהודית. הבנייה הערבית המסיבית ביו"ש ופריצת דרכים ע"י הערבים במגמה מוצהרת להצר צעדיה של ההתיישבות בתחומי הביטחון, החקלאות והבניה". ממש מצע מרצ על רגל אחת. בלפור לפלשתינים.
02/12/2015  |  מנחם רהט  |   מאמרים
1. מתווה הגז מתמהמה, אבל מתקדם לקראת אישורו. "אנחנו אנרכיסטים?" נעלבים המתנגדים למתווה, שמצידם לא מהססים לכנות את התומכים "שודדים" ו"משרתי טייקונים" וכינויים דומים ממיניסטריון האמת. אתמול צוטט בהבלטה ד"ר מיכאל שראל, הכלכלן הראשי של משרד האוצר, שהתנגד בוועדת הכלכלה לכמות הייצוא של הגז. לא במקרה שכחו את ראשית דבריו: "חשוב לי להבהיר שאני לא מתנגד בשום אופן למתווה הגז המוצג... וכנראה שזה מתווה די טוב". אחר כך שוחחתי איתו וסיפרתי לו שהשמאל חגג על התנגדותו. שראל אמר לי שוב: "אני בעד המתווה, הוא נראה לי הגיוני. אמרתי זאת בצורה מאוד מפורשת". הוסיף שמתנגד רק לכמות ייצוא הגז, עניין שנדון בוועדת צמח שהחליטה אחרת. אבל בוועדה חיפשו כותרות נגד מתווה הגז.
02/12/2015  |  דרור אידר  |   מאמרים
ועדת הכלכלה של הכנסת המשיכה (יום ג', 1.12.15) את הליך ההתייעצות בהתאם, לסעיף 52 לחוק ההגבלים העסקיים, בעניין משק הגז הטבעי. בדיון היום המשיכה הוועדה לעסוק בנושא התחרות, היו"ר איתן כבל פתח את הדיון ואמר כי בישיבה ביום ראשון הקריא את נוסח המסרון שקיבל מח"כ צחי הנגבי, בשמו של שר הכלכלה, שביקש להביא בפנינו את החתימה על ההסכמים עם המצרים. "ביקשתי מהמשנה ליועמ"ש לממשלה, עו"ד אבי ליכט, לברר האם כך הם פני הדברים. למרות שחלפו שעות רבות עדיין לא התקבלה תשובה, אלא שהחל מאתמול התקשורת הכלכלית שואלת האם מדובר בספין או בחתימת הסכם. אפנה מיד בתום הדיון שוב לליכט, כדי לקבל תשובה היכן הדברים עומדים".
01/12/2015  |  עידן יוסף  |   חדשות
רשימות נוספות   /   גז טבעי  /  מי ומי    / 
רשימות נוספות   /   כנסת 20  /  מי ומי  
ליכט: שיקולים ביטחוניים היו על השולחן מהתחלה  /  עידן יוסף
חוקר: אין אפשרות ריאלית לייצוא גז  /  איציק וולף
נתג"ז השלימה גיוס חוב בשווי 400 מלש"ח  /  עידן יוסף
יש מונופול ויש מונופול   /  רון בריימן
מלחמת הסרק במתווה הגז  /  רפי לאופרט
משטרת ישראל בשירות ההון?   /  איתן קלינסקי
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
יוסי אחימאיר
יוסי אחימאיר
כשבקפלן מתחדשות ההפגנות הסוערות להפלת הממשלה, כחזרה לימי טרום השבעה באוקטובר, מתברר כי ההפגנות למען החטופים מתמזגות איתן, מזדהות עם אותה מטרה    ויושב לו ראש הנחש במינהרה אי-שם ברפי...
איתמר לוין
איתמר לוין
למחדל של 7 באוקטובר מוסיפה הממשלה את סכנות החורבן הכלכלי, האנטישמיות והמפלגתיות בארה"ב    הערות על נצח יהודה ומינוי ראש אמ"ן, ולקח מאיר עיניים ממשה רבינו
יהונתן קלינגר
יהונתן קלינגר
משקיעי קריפטו שמעוניינים להשקיע כספים ולשמור עליהם מאובטחים, קונים ציוד אבטחה רציני, אבל בסופו של דבר נופלים בהונאות אנושיות שגורמות לכך שכל הטכנולוגיה שהושקעה לא תהיה שווה כלום
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il