בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
|
|
|
בתי החולים - חלוצים לשוויוניות?
|
במרבית בתי החולים, ובעיקר בצפון הארץ, צוות הרופאים והרופאות מעורב, וכולל יהודים וערבים - הגיע הזמן להפיק לקחים מהצלחת הבועה הרפואית, וליזום דרכים ליישמו בקרב שאר החברה הישראלית
|
מגשרים על כל הפערים [צילום: AP]
|
|
|
|
|
מרבית היהודים החיים בישראל אינם נתקלים באזרחים ערבים, ומעדיפים כך. במשאלים, היהודים מגלים כלפי הערבים חשדנות ועוינות מתונה. רק מעטים מקיימים שיחות עימהם. ברפואה זה שונה מאוד. הציבור כמעט שלא התייחס לבחירתו של ד"ר מסעד ברהום, תושב שפרעם, למנהל בית החולים בנהריה, תפקיד שאותו הוא ממלא כשנתיים. רופאים ערבים אחרים, וביניהם מומחים מקצועיים כמנתחי לב וכו', הגיעו למעמד בכיר ברבים מבתי החולים בארץ. ביקור בבית חולים, בדרך כלל, אינו דבר נעים. אדם הבא לביקור שם אינו שם לב לשוני החברתי שבין המערכות הרפואיות לעומת המערכות האחרות בארץ. אך ההבדלים ברורים וחדים: במרבית בתי החולים, ובעיקר בצפון הארץ, צוות הרופאים והרופאות מעורב, וכולל יהודים וערבים, עולים ממדינות חבר העמים, וצאצאים של ותיקי ישוב. כך גם באשר לאחים ולאחיות המסייעים לרופאים, וכך גם החולים. אין מערכת אחרת במדינה, שבה העירוב בין בני ה"שבטים" השונים כה נורמלי, עד שאינו תמיד מורגש. כיום מקובל ללא ערעור שחולה ערבי בבית החולים, שוכן ליד עולה מרוסיה וותיק יהודי, וברור כי הטיפול שהכל נהנים ממנו אינו מותנה במבנה השבטי של החולה ולא בזה של הרופא. מקבלים זאת כטבעי מבקרי החולים ובני משפחותיהם, לרבות כאלה שבבחירות האחרונות הצביעו לאביגדור ליברמן, לימין החרדי או לתנועות ערביות הנחשבות ל"עוינות". השירות הרפואי ניתן, ומתקבל, ללא כל התייחסות פוליטית או שבטית. תמהיל כזה בבתי חולים אינו מורשת של ממשלת המנדט הבריטי. הוא החל להתפתח רק בשנות השמונים של המאה הקודמת. התהליך לא החל כתוצאה מהחלטה פוליטית של שרים בממשלה, או מהליך בירוקרטי מתוכנן. הוא התפתח הודות לכוחות הטבע של היצע וביקוש. קודם לעלייה הגדולה של רופאים מארצות מזרח אירופה, בתחילת שנות התשעים, הסתבר כי היישוב היהודי בישראל מתקשה לאייש את הביקוש הגדל לרופאים במדינה. לפיכך, סביר היה לעודד את הצעירים הערבים ששאפו ללמוד רפואה, להיקלט כקבוצה המשלימה את מקביליהם היהודים. וכך נוצרו העובדות בשטח. גם אם לא מדובר על חברויות, נדיר כי בני העדות השונות מחליפים דיבורים עוינים ביניהם. בהחלט מורגש הכבוד ההדדי והמקצועי, גם בין הרופאים עצמם וגם בין בני המשפחות הבאים לסעוד את יקיריהם. מדברים בנימוס עם השכנים, כשניתן מציעים כיסא, בנוחות שואלים לשלום בן המשפחה וכו'. זה לא תמיד כך, אך הניסיון מורה כי זה השכיח. בועת הבריאות הזו מוזכרת לעתים באמצעי התקשורת כידיעה שולית. מפליא כי עד היום, לאחר ניסיון של דור שלם, לא קם פוליטיקאי (מהימין או מהשמאל) או אקדמאי בכיר, שציין בהערכה את מה שאירע עד כה, והציע כיצד להפיק לקחים מהצלחה זו של דו-קיום, וליישמם במגזרים אחרים בחברה הישראלית. האם לא הגיע הזמן כי אנו, קוראי "על צד שמאל", נחליט כי אין זה מספיק לקרוא על מחדלי מדיניות השלטון כלפי האוכלוסיה הערבית, אלא נפיק לקחים מהצלחת הבועה הרפואית, וניזום דרכים ליישמו בקרב שאר החברה הישראלית?
|
|
הכותב הוא יו"ר המרכז היהודי-ערבי באוניברסיטה בחיפה, תושב מצפה-חרשים שבגליל, בעבר רואה-חשבון.
|
|
תאריך:
|
31/07/2009
|
|
|
עודכן:
|
31/07/2009
|
|
דן בבלי
|
בתי החולים - חלוצים לשוויוניות?
|
|
|
כותרת התגובה
|
שם הכותב
|
שעה תאריך
|
|
1
|
|
מבריא
|
1/08/09 09:07
|
|
2
|
|
רדידות של צד שמאל
|
1/08/09 09:47
|
|
כאשר אני מתבונן בשיח היהודי-ישראלי, ושומע את המושגים "שמאל רדיקלי" לעומת "שמאל ציוני", "יהודי ציוני" לעומת "יהודי לא ציוני" או אפילו "אנטי ציוני" - אני לא חש את ההבדלים כפי שהם מבוטאים בציבור היהודי. הציונות, שמאל וימין, שמבדילה את עצמה מהלא-ציוני, שמאל רדיקלי והאחרים - כולם נשארים בגבולות היהודיים, בעטיפה שבתוכה נמצאת ההוויה הישראלית. יכולים להיות חילוקי דעות ומאבקים קשים מאוד - ואפילו אלימים - בין הקבוצות השונות בתוך הקולקטיב הישראלי, אבל עדיין יש להם זכות ליהנות מהמשאבים "הלאומיים".
|
|
|
האיוולת מרחפת לה גבוה מעל כל המדרגות. בעיתון הארץ מתפרסמת היום מודעה בזו הלשון: "התעמולה הרשמית מפיצה שהציבור מאוחד בהתנגדות לנשיא אובמה. זוהי תעמולת כזב. רוב הציבור הישראלי מחכה בכיליון עיניים שאובמה 'יִכְפֶּה' על נתניהו פיתרון של שלום. כבוד הנשיא, יש לך תמיכתנו!" על החתום "גּוּשָׁלוֹם" שיש לו גם את החוצפה לבקש עזרה "במימון הפעולות והמודעות".
|
|
|
יש בהיסטוריה עוולות ואיוולת ואפילו ציניות חובקת עולם. הפוליטיקה אינה סטטית, וכמובן שפוליטיקאים באים והולכים כי זו דרכו של עולם. אחד הפרדוקסים ההיסטוריים היותר מבחילים ומכוערים שיש, הוא הפרדוקס שקרוי מפלגת העבודה. ראשי תנועת העבודה ומייסדיה ודאי מתהפכים בקברם כאשר הם רואים מה מעולל לתנועתם ומפעלם המפואר מנהיגה הנוכחי, הלא הוא אהוד ברק, יו"ר המפלגה ושר הביטחון, יחד עם חבורה של שרים וח"כים אשר יצביעו על חוק גזילת הקרקעות מן העם היהודי והעברתן לקומץ אינטרסנטים מבית המדרש של הקפיטליסטים "החזירים" שמעבר לכביש.
|
|
|
עיתונאים, גם אלה המשתכרים שכר מינימום, מחזיקים בידם כוח עצום. במיוחד אם הם כעדר, יפיצו מסר אחיד. הפעם נחשפו צרכני התקשורת בישראל לקמפיין קשוח במיוחד המכויל למקבלי ההחלטות, הקורא "לא לגרש ילדים". המילה "ילדים" עומדת במרכז הקמפיין, מתוך כוונה מניפולטיבית, לעורר חמלה כלפי הוריהם השוהים בישראל באופן בלתי חוקי.
|
|
|
שיטת השקשוקה ממשיכה לשקשק, וחשבתי, אולי אתאמץ קצת ואקרא את כתב התביעה המתוקן שהגישו עידן עופר והחברה לישראל נגד משהו הפקות, מיקי רוזנטל ואילן עבודי. ובכן - יגעתי, מצאתי, ולכן האמנתי. אך מספר רב של נושאים נפלאו מבינתי בכתב תביעה מתוקן זה.
|
|
|
|