|   15:07:40
  עוזי בנזימן  
עורך העין השביעית
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
תכשיטים לקחת לחופשה בחו״ל בחג הפסח
כתיבת המומחים
מה צריך לדעת כשמתכננים חופשה באילת?

לא ממצמצים

שלא כמו איל התקשורת רופרט מרדוק, עורכים ומנהלים באינטרנט הישראלי אינם סבורים שניתן לגבות תשלום עבור תכנים ברשת: התחרותיות, ההרגל, חוכמת ההיסטוריה והתכנים עצמם יסכלו ניסיון כזה
13/08/2009  |   עוזי בנזימן   |   מאמרים   |   העין השביעית   |   תגובות
גובה תשלום. מרדוק [צילום: AP]

   רשימות קודמות
  גדולתו של ראש ממשלתנו
  ככה לא בונים חומה של אמפתיה
  הכל אישי
  הטאלנטים של ה-BBC
  טיפשים ללא הפסקה

בשבוע שעבר הכריז רופרט מרדוק, מנכ"ל ניוז-קורפ, כי בתוך שנה יגבו אתרי האינטרנט של התאגיד שבשליטתו תשלום עבור תוכני חדשות.

מרדוק, שהצהיר לפני כשנתיים ההפך בדיוק והודיע כי אינו מעוניין לגבות תשלום באתרי אינטרנט שבשליטתו, נקב בתאריך יעד מעורפל (מתישהו בשנה הפיסקלית הקרובה), אולי מתוך תקווה שעד אז יצטרפו אליו כלי תקשורת אחרים. נכון לעכשיו, רק כלי תקשורת מרכזיים אחדים יצאו בהכרזות ברוח דומה, אף כי הדיון על מודלים שונים של גלישה בתשלום מתנהל בארה"ב ואירופה זה זמן מה. הגולש הישראלי, לעומת זאת, יכול להירגע: נכון לעכשיו לא נראה שאתר חדשות ישראלי כלשהו ינסה לגבות כסף עבור הזכות לצפות בתכניו.

"כשרופרט מרדוק הכריז על זה, כולנו מיד הרמנו גבה", אומר אבי משולם, העורך הראשי של האתר וואלה, ומסביר מדוע לדעתו מהלך כזה אינו יכול להתממש בישראל. "אנחנו בדהירה שנמשכת כבר 15 שנה לכיוון שבו הכל נעשה חופשי וזמין. נראה לי שיהיה מאוד קשה לקחת את זה אחורה", הוא אומר. "אני לא רואה את וואלה, לא מחר וגם לא מחרתיים, ולא בטווח הנראה לעין, מתחילה לגבות כסף על תוכן. אני גם לא רואה את הקהל הישראלי משלם על תוכן".

כיום, כמה משידורי הווידיאו שוואלה מציעה לגולשיה במסגרת שיתוף הפעולה שלה עם חברת Yes כרוכים בתשלום. לדברי משולם, למרות הצלחת הניסיון, אין כוונה להרחיב את המודל הזה אל תוכני החדשות. "זה לא משהו שאנחנו הולכים לבנות עליו או להיבנות אליו ושמחר נהפוך מאתר של מיליון גולשים חינמיים ביום לאתר של מאה אלף או עשרים אלף משלמי כסף", הוא מסביר. "למדתי לאורך השנים שאי-אפשר לגבות כסף על מוצר שאפשר בקלות למצוא אותו בחינם במקום אחר".

מה באשר לאפשרות לבצע מהלך כזה בשיתוף פעולה של האתרים הגדולים?

"גם אם אנחנו מתעלמים מהממונה על ההגבלים העסקיים וסוגרים שכולנו באותו יום מחשיכים את המסכים, תוך פרק זמן מסוים, יום או חצי שנה, יהיה מי שייקח את המודל העסקי המצליח של וואלה ויגיד, 'קחו בחינם'".

לדעתו של משולם שותף יון פדר, העורך הראשי של Ynet. "האינטרנט נולד בחטא החינם ומן החטא הזה קשה היום להיחלץ, אולי כבר בלתי אפשרי", אומר פדר. "אני מניח שההצהרה של מרדוק נגזרת מתסכול שלו, כמו של רוב בעלי האתרים בכל העולם, על כך שהם משקיעים הון עתק בייצור פלטפורמות מורכבות, עם טכנולוגיות יקרות, ומשקיעים הון עתק בהפקת תוכן עשיר ויקר, אך על כל אלו הצרכנים לא משלמים אגורה".

לדברי פדר, רק גורמים בעלי נתח משמעותי משוק התוכן האינטרנטי, כמו מרדוק, יכולים אולי לחולל שינוי בהעברת גולשים ממודל חינמי למודל של גלישה בתשלום. "זו תעוזה של מי שמוכן לשכב על הגדר עבור כל האתרים האחרים, תוך נקיטת מהלך חלוץ של גבייה כלשהי, והתעוזה הזאת מתבססת מן הסתם על ההנחה שבעקבותיה יתחולל גל של גופים גדולים נוספים שינסו להטות את השוק לכיוון החדש".

"מודל כמו שמרדוק מציע הוא מאוד לא ישים בארץ", טוען ארנון גל, שמונה לאחרונה לעורך הראשי של האתר nrg מעריב. "היתרון של צריכת חדשות באינטרנט הוא במיידיות ובזמינות, כל המהות של הדברים האלה היא שהם זמינים לך בקלות".

גל מזכיר כי אתרים ישראלים שהציעו לוחות מודעות או שירותי היכרויות חינם וניסו להתחיל לגבות עליהם תשלום מצאו את עצמם מתמודדים עד מהרה עם מתחרים חינמיים חדשים. "זה נכון על אחת כמה וכמה כשמדובר בחדשות", הוא אומר. "אני לא רואה גולש ישראלי שמשלם עבור צריכה של חדשות גם אם אלה חדשות ברמה איכותית יותר, או פרשנים וכותבים שאין לך במקומות אחרים. יש כל-כך הרבה מתחרים והשוק כל-כך רחב ומבוסס, שזה לא מודל כדאי מבחינה כלכלית. היכולת להעביר ממודל חינמי למודל בתשלום הוא במקומות שבהם יש תיאום מושלם בין הגופים השונים שמייצרים תוכן, או כשיש גוף אחד שיש לו סוג של מונופול. תחום החדשות הוא לא תחום כזה".

למה שלא ייווצר שיתוף פעולה בין האתרים?

"אני חושב ששיתוף פעולה כזה הוא לא אפשרי נכון להיום בשוק התקשורת הישראלי. זה שוק מאוד תחרותי, ואני לא חושב שלגופים שעושים היום חדשות יש אינטרס, או יכולת, לשתף פעולה ולהחליט שמעכשיו בכל מקום משלמים עבור חדשות".

שני אתרי חדשות בעולם שבכל זאת מצליחים לאורך זמן לדרוש ולקבל תשלום עבור תכניהם הם אתרי חדשות כלכלה דוגמת ה"וול-סטריט ג'ורנל" (בבעלות מרדוק) ובלומברג, אתרים שהמידע בהם משמש כלי עבודה והתשלום עבורו מסופק פעמים רבות על-ידי החברה המעסיקה את הגולש, ולא על-ידי הגולש עצמו.

בישראל נראה כי גם זירת האתרים הכלכליים אינה עתידה לעבור בקרוב למודל של צפייה בתשלום. "זה נמצא על סדר היום של כולנו", מודה איתן מדמון, מנכ"ל "גלובס". "הדבר היחיד שמונע מהלכים מהסוג הזה הוא סביבה תחרותית. על זה יקום וייפול כזה מהלך. תמיד ברקע מאיים המתחרה, שיושב לך כעננה מעל כל הסיפור. הראשון שימצמץ, והמתחרה יגיד: אני אשאר עם הרייטינג ואכפיל ואשלש את הכנסותי מפרסום, וארחיב את הנוכחות של המותג, שגם זה בעל ערך בעולם התקשורת, ולא רק ערך כספי".

הסביבה התחרותית בארץ בנישה הזו שונה מהסביבה התחרותית בארה"ב?

"במידה ניכרת. ההיבט התחרותי פה הוא הרבה יותר אמוציונלי, ויכול להיות שגם לא הגיוני ברמה העסקית. בכל תחום שתבחר יש בין שלושה לארבעה מתחרים שיושבים על אותה משבצת של תוכן. ברור שאם אתה עושה כזה מהלך, אתה מאבד רייטינג באופן מובהק ואתה מאבד הכנסות. כמה פיצוי יהיה בעקבות הכנסות של מנויים, במיוחד אם השני נשאר פתוח? לדעתי, בשוליים של השוליים".

באשר לאפשרות שהאתרים הכלכליים יבצעו מהלך משותף, בהנחה שהממונה על ההגבלים העסקיים יאפשר זאת, אומר מדמון כי "כולם היו שמחים לעשות את זה", אך מוסיף מיד כי פתרון כזה לא יחזיק מעמד לאורך זמן.

לדבריו, מרגע שאתרי הכלכלה יעברו ממודל חינמי לגלישה בתשלום, יבואו אתרים כמו Ynet או וואלה, יזהו את ההזדמנות ויציעו מידע כלכלי נרחב בחינם. "אם הייתי במקומם", אומר מדמון, "זה מה שהייתי עושה. בסיטואציה שבה הייתי יודע שמשאירים לקוחות כששמינית תאוותם בידם, הייתי מתפרץ לשוק הזה ופותח אותו, ופורש אותו ככל שניתן".

הנסיונות שנכשלו, הניסיון שהצליח

באתר Ynet נעשה בעבר ניסיון לגבות תשלום עבור גישה לתוכני חדשות. האתר ניסה להנהיג גלישה בתשלום צנוע ממי שביקש לגלוש אליו מחו"ל. בתמורה, זכה הגולש בתשלום לצפות באתר בלא פרסומות. הניסיון כשל, ולאחר כשנה פתח האתר מחדש את שעריו לגולשים מכל העולם בחינם.

מצד אחר, האתר ממשיך לגבות כסף עבור מנוי לאנציקלופדיה האינטרנטית שלו, למרות האפשרות לעיין חינם באתר ויקיפדיה. עצם העובדה שהאתר לא נסוג מהמיזם, שנים מספר לאחר שוויקיפדיה כבר זמינה לגולש העברי, עשויה ללמד שהוא מצדיק את עצמו מבחינה כלכלית.

גם באתרי חדשות אחרים בישראל יש איים של גלישה צפייה בתשלום. ארכיון הארץ, למשל, או "העיתון האלקטרוני" של מעריב, גרסה אלקטרונית המדמה בדיוק את העיתון המודפס. אך אלה, כאמור, דוגמאות מהשוליים.

האתר "מפה", שאינו מציע תוכן חדשותי אלא מידע על תיירות ונופש בישראל, מחזיק במודל של גלישה תמורת תשלום כבר כעשר שנים. סיגל אמסלם, מנהלת האתר, מסבירה כי סוד ההצלחה הוא בבידול. "התוכן שלנו איכותי ופונקציונלי", היא אומרת, ומדגישה גם יתרונות טכנולוגיים שיש לאתר על פני מתחריו. "נכון שיש אלטרנטיבות, תמיד יהיו אלטרנטיבות באינטרנט, אבל אין אלטרנטיבה לתוכן כמו שלנו בתחום של נופש בישראל". לדבריה, לאור מצבו של שוק הפרסום בתקופה זו, כלל לא בטוח שפתיחת האתר לכל הגולשים ומעבר למודל מבוסס פרסומות יתבררו כמשתלמים.

בתולדות הרשת הישראלית, אומר גדי שמשון, לשעבר עורך וואלה ונענע וכיום מנהל "נבחרת בלוגים" באתר Orange Time, לא היה ניסיון לגבות תשלום עבור חדשות שצלח לאורך זמן. לפני שעלה אתר הארץ במתכונתו הנוכחית, נזכר שמשון, ניתן היה לרכוש מנוי לרשת הסגורה של העיתון ולקרוא בה את הכתבות. מעבר לכך אין דוגמאות בולטות למודל של צפייה בתשלום. גם כיום, הוא מעריך, המעבר למודל הזה ייתקל בקשיים של ממש.

"אף אחד לא רוצה לעצור בעשרות מחסומי דרכים ולשלם למנהיג הכנופיה באותו עיקול ספציפי את הכמה אגורות כדי לעבור הלאה", משתמש שמשון בדימוי צבעוני. "אתה לא תיכנס ל-Ynet ותשלם חצי שקל, תיכנס ל-NRG ותשלם עשרים אגורות". הוא מדגיש כי כל פתרון המסבך את הגלישה יהיה מכשול רציני. "התרגלנו להתפנק וכל קליק נוסף, המשמעות שלו היא ירידה במידה משמעותית בשיעור הכניסות", הוא מסביר.

לדבריו, פתרון אפשרי הוא מנוי לכמה אתרים, אך שיתוף הפעולה ההכרחי ליצירת מנוי שכזה נראה לו כמו חזון אחרית הימים. "כבר עשר שנים מדברים על מדידה משותפת של רייטינג באינטרנט הישראלי, וזה לא זז", הוא מזכיר.

"מרדוק מחזיק אצלו נכסי תוכן שעונים על ההגדרה של תוכן איכותי וייחודי עם ערך נוסף", אומר שמשון, וטוען כי האופציה היחידה לגבות תשלום עבור תוכני חדשות תהיה חייבת לכלול שלושה פרמטרים: "פתרונות טכנולוגיים מונעי טרדה, מחיר שייתפס כשווה לכל נפש, ומוצר שהלקוחות ישמחו לשלם עליו". התנאי האחרון, לדעתו, הוא עקב אכילס של הרשת העברית. "יש מעט מאוד תכנים שהם באמת ייחודיים", הוא אומר.

עוד בנושא:



פורסם במקור: אתר העין השביעית
תאריך:  13/08/2009   |   עודכן:  13/08/2009
אורן פרסיקו
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
לפני למעלה מ-25 שנה שירתתי בבסיס של חיל המודיעין בצפון הארץ. באחת השבתות נטלו שניים מן הרס"רים הוותיקים את אחת ממכוניות הבסיס, צירפו את נשותיהם ונסעו לאילת. ברכב צבאי, על חשבון המדינה. כולנו ידענו על כך, כי השניים חזרו מלאי חוויות ושיתפו בהן את כולנו - כולל את העובדה שהשתמשו ברכב הצבאי לאורך מאות קילומטרים. הם לא חשבו שצריך להתבייש ובוודאי שלא חששו מפני עונש כלשהו.
13/08/2009  |  איתמר לוין  |   מאמרים
האמת ניתנת להיאמר: לבחירי הציבור המובילים, פיתוי לא קל הוא להימנע מחלומות פז - אף אם הם חלומות שווא, לא רק בגלל שהחלום הטוב יוצר תחושה של התרוממות רוח וריחוף בגבהים, אלא גם מהטעם שהציבור מתפתה בקלות לשעות אחר חלומות המיטיבים את המציאות הקשה, ככל שמציאות זו נתפשת בעיני חובבי החלומות כמעיבה, מתישה, מורכבת, מייאשת.
13/08/2009  |  ד"ר אברהם בן-עזרא  |   מאמרים
למעלה משתים עשרה שנים חלפו מאז ניתן פסק הדין בעניינו של שחקן הכדורסל שמעון אמסלם, ופסק הדין עדיין בועט.
13/08/2009  |  עו"ד יוסי דר  |   מאמרים
לשכת שר האוצר בירושלים. בכניסה למשרדו של ד"ר יובל שטייניץ, שקוע אחד העובדים בקריאת רב-המכר של השר, "הזמנה לפילוסופיה", ועל מדפי הספרים מעל שולחנו של שטייניץ אפשר למצוא גם ספרים בנושא טרור - זכר לקריירה הפרלמנטרית שלו כיושב-ראש ועדת החוץ והביטחון. אבל במהלך ראיון מיוחד למגזין "בנקאות", לרגל יובל לאיגוד הבנקים, נדמה כי הנושאים האלה כבר הפכו להיסטוריים. שר האוצר מפגין בקיאות רבה במגוון הנושאים הכלכליים שעל הפרק. זו כנראה תוצאה של הטירונות המזורזת שנאלץ לעבור שטייניץ בתוך פחות מארבעה חודשים, שכללה הגשת תוכנית כלכלית ואישור תקציב דו-שנתי (לראשונה בישראל) - הישג שהוא מרבה להשתבח בו.
13/08/2009  |  מגזין "בנקאות"  |   מאמרים
הכתובת הייתה על הקיר, כל בר-דעת ראה אותה. מי שלא הבין זאת היה כסיל גמור, אף אם התהדר בתואר שופט עליון, פרופסור, עיתונאי בכיר, שר או חבר כנסת.
13/08/2009  |  שלמה אידן  |   מאמרים
רש"י אוף דה-רקורד  /  אורן פרסיקו
על יתרונות התחרות העיתונאית  /  אורן פרסיקו
גדולתו של ראש ממשלתנו  /  אורן פרסיקו
ככה לא בונים חומה של אמפתיה  /  כרמית גיא
הכל אישי  /  אורן פרסיקו
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
אלי אלון
אלי אלון
תלמה חתומה על שירים רבים שהפכו לקלסיקות בתרבות הישראלית ונמנית עם יוצרי פס הקול המוכר והאהוב על רבים מילדי ישראל בעבר ובהווה
רפאל בוכניק
רפאל בוכניק
מאז אסון ה-7 באוקטובר 2023, ניכר כי המושג "הפקרה" נחרת בשיח הציבורי כתיאור מצב המייצג את אשר פקד אותנו ביום המר והנמהר ההוא - קלות הבלתי נסבלת של ייחוס אשמת "הפקרה" לממשלת ישראל
חיים רמון
חיים רמון
יש רבים בדרג הצבאי ובדרג המדיני שהיו צריכים ללכת הביתה עוד לפני חליוה, ואני מקווה שכך יקרה בעתיד הקרוב
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il