|   15:07:40
  חובב לויטס  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
תכשיטים לקחת לחופשה בחו״ל בחג הפסח
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי

מה הם וכיצד הם קשורים לעולמנו?

חוק סרבנס אוקסלי והוראות גושן - חלק א'

חקיקת סרבנס אוקסלי האמריקנית וגרסתה הישראלית - הוראות גושן - דורשות ממנהלי חברות להוכיח כי נבנתה תשתית בקרה פנימית המאפשרת להם להוכיח באופן סביר כי הנתונים המוצגים בדוחות הכספיים אכן תואמים את מציאות מצבה הכספי של החברה
25/08/2009  |   חובב לויטס   |   מאמרים   |   תגובות
   רו"ח חובב לויטס
חוק סרבנס אוקסלי והוראות גושן - חלק ב'

איזה מין חוק נקרא סרבנס אקסלי (להלן - sox)? מי זה גושן והאם גם על שמו נחקק חוק? מה הקשר בין שניהם וכיצד הם קשורים לעולמנו? והכי חשוב - מדוע הנושא מעורר כל כך הרבה אמוציות בקרב החברות הציבוריות והגורמים האמורים לפקח על פעילותן? כל השאלות האלו נשאלו על-ידי אחד מקוראי המאמרים במייל שביקש הבהרות בנושא.

ובכן, התשובה - הנראית במבט ראשון מאוד פשוטה - הופכת במבט שני לקצת יותר מורכבת, בייחוד לאחר חיפוש מהיר בגוגל שיניב לנו מאות מאמרים העוסקים בנושא.

מה יודעים מרבית מאיתנו על הנושא? רובנו בעיקר יודעים ש:
  • ה-SOX נחקק בשנת 2002 בארה"ב. חל מאז בעיקר על חברות ציבוריות הנסחרות בבורסה האמריקנית.
  • במקביל להחלתו בארה"ב, החליטו מספר גופים סטוטוריים בישראל ובכלל זה רשות החברות הממשלתיות, המפקח על הבנקים והממונה על הביטוח, להחיל אותו על החברות הכפופות לפיקוחם.
  • בשנה האחרונה פרסמה רשות ניירות הערך הוראות המוכרות כהוראות גושן. הוראות שנחקקו בצלם ה-SOX ולכן מוכרות גם בכינויים כ-SOX הישראלי. הוראות האמורות לחול החל משנה זו על חברות ציבוריות הנסחרות בבורסה המקומית.

בכדי להרחיב בנושא ולא לאבד את הידיים והרגליים, נארח השבוע במאמר את רו"ח שאול דבי, מבקר הפנים הראשי של קבוצת אפריקה ישראל, בעל ניסיון מקצועי רב הכולל, בין היתר, הטמעת הוראות חוקים אלו בחברות ציבוריות הנסחרות בבורסה המקומית ובבורסות בחו"ל.

לדידו של רו"ח דבי, לפני שמנסים להבין מהם עקרונות חוק ה-SOX יש להבין מהו הרקע שהוביל לחקיקתו. ומהו באמת הרקע, אני שואל, בהנחה שאנחנו מבקשים להתמקד במספר נקודות עיקריות? ובכן, עונה רו"ח דבי, לצורך כך עלינו להתמקד בראשי הפרקים הבאים.

במהלך העשור האחרון הופתע ציבור המשקיעים בארץ ובעולם פעם אחר פעם, כשחברות ענק הפכו בין לילה לחדלות פירעון וזאת מבלי כל אזהרה מוקדמת. השיא כמובן היה בפרשת אנרון. אנרון היא חברת ענק אמריקנית שעסקה בתחום אספקת חשמל, בדומה לחברת חשמל אצלנו. רק כדי לדמות מה היה גודלה של אנרון, נאמר שמחזור הכנסותיה השנתי היה כחצי טריליון ש"ח. ביום חורפי אחד בסוף שנת 2001, קצת אחרי קריסת מגדלי התאומים וללא כל אזהרה מוקדמת, קרסה לה החברה בקול תרועה רמה אל מול עיניו הנדהמות של הציבור האמריקני. ולמרות שאין קשר ישיר בין שתי הקריסות, בהחלט אפשר לדמות את ההשפעות הגיאו פוליטיות של האחת על עולמנו להשפעות הפיננסיות של האחרת.

בסוף שנת 2001, עם כניסתה לקשיים תזרימים שלא הסתדרו עם הרווחיות שהציגה בדוחותיה הכספיים, הסתבר כי החברה דיווחה מאזנים שקריים לאורך זמן באופן שיטתי ומונחה מלמעלה, ויצרה תרמית חשבונאית מתוכננת ומתוחכמת.

מדוע השפעת הקריסה הייתה כה חריפה, אתם תוהים? יש לזכור כי תחום עיסוקה וכך גם גודלה ואופייה היו כאלה שהגדירו אותה כהשקעה מאוד קונסרבטיבית, בדומה, כאמור, לחברת חשמל אצלנו ולכן כספי פנסיה רבים הושקעו במניותיה לרבות כספי הפנסיה של עובדיה. עד כדי כך הייתה השפעת קריסתה חזקה שתאגיד רואי החשבון הבינלאומי ארתור אנדרסון, אחד מחמשת הגדולים בעולם יש לזכור, נאלץ לסגור את שעריו לאחר גילוי התרמית.

האצבע המאשימה הראשונה של הציבור האמריקני כוונה כמובן כלפי נושאי המשרה של החברה, אשר טענו להגנתם כי לא היה בידם בכדי לגלות את התרמית. טענה שכמובן שלא התקבלה והביאה לסיום הקריירה שלהם בבית הסוהר.

פרשת אנרון הביאה את הציבור האמריקני למצב של חוסר אמון מוחלט הן בהנהלות החברות אך גם ובעיקר ברשויות האמורות לפקח על פעילות החברה. כך גם שב ועלה לאוויר המושג ממשל תאגידי והדרכים לניהולו. ומהו ממשל תאגידי? ככלל אפשר לומר שמדובר במקבץ עקרונות, נהלים, חוקים וכללים, שאמורים להבטיח התנהלות תקינה של תאגידים ומנהליהם, ולצמצם ככל שניתן משברים, הונאות, ניגודי עניינים ושאר פרשיות המסכנות את כספם של המשקיעים מחד, ולגלות מבעוד מועד היכן יש כשל או נקודות תורפה במערכת מאידך-גיסא.

בעקבות פרשה זו יזמו שני חברי סנאט אמריקניים, סרבנס ואוקסלי (אחד דמוקרט והשני רפובליקני, מה שמלמד עד כמה היה הממשל האמריקני נחוש לטפל במצב החדש), חקיקה שכמובן נקראת על שמם (ומכאן SOX), במטרה להחזיר למשקיעים ולציבור את האמון באמינות הדוחות הכספיים המפורסמים על-ידי חברות. וכיצד הדבר נעשה? באמצעות קביעת אחריות אישית של ההנהלה הבכירה על כל פעולות הארגון ודיווחיו הכספיים; דבר שכמובן לא מצא חן בעיני רבים ממנהלי החברות עצמן, המפעילים עד היום לובי חזק בכדי לסרסו.


חקיקה נדרשת או מבוהלת

אבל מהי בעצם משמעות המשפט "קביעת אחריות אישית של ההנהלה הבכירה על פעולות החברה ודיווחיה הכספיים", והאם עד לחקיקת החוק לא היו אחראים חברי ההנהלה הבכירה של התאגידים על פעולות החברה ודיווחיה הכספיים? ובכן, התשובה היא כמובן שהם היו אחראיים, אולם כיום הם נדרשים להציג הוכחות לכך, או במילים אחרות - להוכיח כי נבנתה תשתית בקרה פנימית המאפשרת להם להוכיח באופן סביר כי הנתונים המוצגים בדוחות הכספיים אכן תואמים את מציאות מצבה הכספי של החברה.

יש הטוענים שפרשת אנרון הביאה בעקבותיה לחקיקה מבוהלת וקיצונית אותה הובילו שני הסנטורים סרבנס ואוקסלי, ואשר גרמה לבריחת חברות משוק ההון האמריקני. לדידם של אלו, יש לבחון האם הגזים המחוקק בדרישות החדשות, והאם יש מקום לשנותן ולהפחית מחומרת האחריות של החברות, הדירקטורים, נושאי משרה ורואי חשבון. ואכן, בחודשים האחרונים מתנהלים דיונים סוערים בועדות הסנאט האמריקניות בדבר היתרונות והחסרונות של חקיקה זו. קבוצות חזקות המונהגות על-ידי אינטרסים מנוגדים מנסות לשנות לכאן ולכאן סעיפים בחוק, והכל בשם האמונה והטענה כי טובת המשקיעים עומדת לנגד עיניהם.

ויכוח זה הגיע גם למקומותינו עם החלת הוראות ועדת גושן שבעצם אותן מקובל לכנות ה-SOX הישראלי. וכאן בעצם מסתתר הבון-טון של הנושא. לזכות הטוענים כנגד חקיקה זו יש לומר כי אכן החקיקה יצרה מציאות חדשה, בה לצד האחריות על מקבלי ההחלטות, פעילות חברות הוכבדה והן ספגו עלויות נכבדות בהטמעתה.

עד כאן הרקע לחוק, ותודה לרו"ח שאול דבי שהקדיש לנו מזמנו. בשבוע הבא נעסוק בהוראות החוק, ובעיקר אלו הרלוונטיות לאופן הצגת הדוחות הכספיים, הוראות המוכרות כהוראות סעיף 302 ו-סעיף 404.

בקצרה נאמר שסעיף 302 מתייחס לבקרה הקיימת על הדיווח הכספי. הסעיף מחייב את מנהלי החברה להצהיר כי הדוחות הכספיים כוללים את כל המידע הנדרש, לא הושמט ממנו אף פריט מהותי, והדוח משקף באופן מהימן את התוצאות הכספיות המוצגות בו. הסעיף מחייב אותם להצהיר כי הציגו בפני רואי החשבון כל ליקוי או מעשה שיש בו בכדי להשפיע על אמינות הנתונים המוצגים בדוחות.

סעיף 404 מתייחס לבקרה הקיימת על מערכת הדיווח. הסעיף מחייב את מנהלי החברה להצהיר כי בחברה קיימות בקרות כספיות נאותות על תהליכי העבודה שמתבטאים בנתונים כספיים. הסעיף מחייב את החברה לנתח את כל החשיפות הקיימות בתהליכי העבודה ולוודא קיום בקרות נאותות למניעת חשיפות אלו.

במאמר הבא ננסה לפרוט את המונחים לפרוטות.

תאריך:  25/08/2009   |   עודכן:  18/09/2009
רו"ח חובב לויטס
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
חוק סרבנס אוקסלי והוראות גושן - חלק א'
תגובות  [ 4 ] מוצגות   [ 4 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
סטודנט/עובד
26/08/09 12:04
2
כלכלן
26/08/09 19:39
3
רו"ח צעיר
27/08/09 13:46
4
סיגפו
31/08/09 07:55
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
הביטחון האזרחי של תושבי מדינת ישראל הולך ומתדרדר. רף האלימות עולה, למרות מאמצי המשטרה להורידו באמצעות גרפים שוקעים במצגות מושקעות. בתים נפרצים, אזרחים נדקרים, מכות אכזריות של אזרחים שלווים הפכו לדבר יום ביומו. מכוניות נגנבות במספרים מדהימים, אופניים מסולקים, בנייה פראית לא מורשית מתפרצת בכל אתר ואתר, תוצרת חקלאית נגנבת בראש חוצות, בתי עסק נפרצים ונבזזים במספרים עולים. האזרח שומר החוק כבר אינו בטוח בצאתו ובבואו, בביתו ובחוצו.
25/08/2009  |  אהרון רול  |   מאמרים
לפעמים נכון לבכות. הבכי משחרר ממועקה, משחרר מלחץ ומביא פורקן מיוחל. לאחר בכי מרגישים הרבה יותר טוב. בעיתות מצוקה, בעיתות לחץ וכאב, בזמן של רעב נפשי – הבכי יכול להשביע אתכם.
24/08/2009  |  צפורה בראבי  |   מאמרים
למען הגילוי הנאות חשוב להבהיר כי גם אני, ממש כמו מייסדי "שלום עכשיו", תומך נלהב בקידום שלום על ישראל. יחד עם זאת, אני מתנגד באורח נחרץ לצביעות שבה מנהלים ראשי "שלום עכשיו" את מאבקם הפוליטי במהותו. שהרי בשעה שהם עושים כל שניתן, ואולי אף קצת יותר, במטרה לחשוף לעיני כל העולם את היקף פעילויות הבנייה בהתנחלויות, למשל, הם אינם מוכנים לחשוף, באותה מידה של שקיפות ציבורית נדרשת, את מקורות המימון הזרים של פעילותם.
24/08/2009  |  עמי דור-און  |   מאמרים
השבדים: לגנות - כן;
24/08/2009  |  חיים שיבי  |   מאמרים
ספר יונה, ככל ספר מקראי, זכה לפירושים רבים, מפרספקטיבות ומזוויות שונות. עיון זה, אין עניינו להוסיף פרשנות למאגר הפירושים על הספר אלא לעסוק בו תוך הארת אספקט אחד שייתכן כי נרמז לפנים אך לא הואר באופן מספק ולא הושם עליו מספיק דגש. כאן תהא מטרתי להעלות לדיון ולהדגיש את הידרדרותו הנפשית של יונה, המקבילה לתיאור תהליך הירידה הפיזית (בעיקר פרק א' בספר יונה) ובהתאם לכך אף את העובדה שלמעשה יונה הנביא מעולם לא עשה תשובה של ממש. 'תשובתו' שעליה הרבו מפרשים וחוקרים לכתוב ולדבר, אינה כלל תשובה אמיתית שכן במידה שהיא בכלל קיימת הרי היא נעשית מתוך הכרח כבד ולא מרצון חופשי. טענתי היא שיונה ביקש להימלט משליחותו בכל מחיר, כולל זה המחיר הכבד מכל, מחיר המוות. אם מדובר ברצון חופשי, יונה רוצה דבר אחד בלבד: לחמוק אל מחוץ לאור, להיאבד ולמות. אולם משום שאין הוא רוצה לבצע זממו בעצמו, אינו מצליח לממש רצונו. הוא נלכד על-ידי ה', נשלח שוב להינבא, מבצע שליחותו בלא שמץ של הזדהות עמה ושוב מבקש למות כי 'טוב מותי מחיי'. בכן, להלן אבקש להוכיח כי על דרך האמת יונה לא עשה תשובה, לא שב לאלוהיו או לשליחותו: יונה הושב בכוח ומיד לאחר שמילא את תפקידו, המאוס מבחינתו, אכן 'שב', שב לסורו והביע משאלתו האחת המונואידאית: למות.
24/08/2009  |  חן בן אליהו  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
אורי מילשטיין
אורי מילשטיין
פרוץ מלחמת העולם השנייה בהתקפת גרמניה על פולין; הפייסנות של צרפת ואנגליה כלפי גרמניה גרמה לתוצאה הפוכה; צבא צרפת היה חזק מצבא גרמניה אך התרבות הצבאית הצרפתית הייתה תבוסתנית; ניצחון...
איתמר לוין
איתמר לוין
למחדל של 7 באוקטובר מוסיפה הממשלה את סכנות החורבן הכלכלי, האנטישמיות והמפלגתיות בארה"ב    הערות על נצח יהודה ומינוי ראש אמ"ן, ולקח מאיר עיניים ממשה רבינו
חיים רמון
חיים רמון
יש רבים בדרג הצבאי ובדרג המדיני שהיו צריכים ללכת הביתה עוד לפני חליוה, ואני מקווה שכך יקרה בעתיד הקרוב
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il