|   15:07:40
  |   תגובות
  |    |  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
תכשיטים לקחת לחופשה בחו״ל בחג הפסח
חברת סאו-רארש
המדריך המלא לבחירת מדרסים אורתופדיים: איך לבחור נכון ולמה זה חשוב?

יהדות המדינה והיפוך המושגים

מדינת ישראל משתמשת בהחלטת החלוקה בכדי להצדיק את קיומה כמדינה יהודית וגזענית אך לא לכך כיוונה החלטת החלוקה
15/02/2010  |     |   מאמרים   |   ישראלי-ערבי   |   תגובות
כך הפכה המדינה לגזענית ולאומנית [פלאש 90]

הדבר החדש שישראל וארצות הברית הצליחו להשיג בשנים האחרונות ולהנחילו לכל העולם, במיוחד מאז ועידת אנאפוליס (בנובמבר 2007), הוא הסתכלות אלטרנטיבית על הסכסוך, ולפיה הבעיה שיש לפתור כרגע היא "הבעיה הישראלית" ולא "הבעיה הפלשתינית", והזכויות שיש להצילן ולהבטיחן ברמה הבינלאומית הן "הזכויות הלאומיות הישראליות" ולא הזכויות הלאומיות הפלשתיניות או זכות ההגדרה העצמית של העם הפלשתיני. ישראל, בתמיכתה של ארצות הברית, לא מנסה רק לכבוש את השטחים הפלשתינים, אלא מבקשת לחלץ מהעם הפלשתיני את מעמד הקורבן ולהתחרות עליו.

היפוך זה במושגים הוא גולת הכותרת הבינלאומית של ניצחון אסכולת הדמוגרפיה הישראלית על אסכולת הגיאוגרפיה, כלומר ההתגברות של יהדות המדינה על פרויקט ארץ ישראל השלמה, שהתערער מרוב סתירות פנימיות ואבד עליו הכלח. זה הדבר שהציב את המיעוט הלאומי הערבי הפלשתיני בישראל בלב הסערה.

כך החלה ההנהגה הישראלית לעסוק בחילוץ הכרה בינלאומית, ערבית ופלשתינית לפרויקט המדינה היהודית האתנית, ובחיפוש לגיטימציה בינלאומית לאותו היפוך של ההחלטות הבינלאומיות (שהוא מסוכן יותר מכל היפוך אחר). סוגיית ההגדרה העצמית של העם הפלשתיני וההגנה על ביטחונו וקיומו, המופרים ומאוימים כבר שישים שנה - מאז החלטת החלוקה ובכל רגע בידי הכיבוש - הפכה לסוגיית ההרחבה של זכות ההגדרה העצמית של ישראל, באופן שיתאים למושגים האידיאולוגיים והגזעניים של הציונות, וכדי להבטיח את ביטחונה של ישראל ואת יהדותה, לא במקביל להבטחת ביטחונו של העם הפלשתיני, שחרורו, עצמאותו וריבונותו, אלא במקביל ל"שיפור" תנאי המחיה שלו בצל המצור ובצל תלות חונקת בכיבוש הישראלי, ועל חשבון זכויותיו הלאומיות.

ההיפוך במושגים והדומיננטיות של השיח הדמוגרפי בישראל והתניית התהליך המדיני בסחיטת הכרה פלשתינית ביהדות המדינה נועדו לצוד יותר מציפור אחת: לבטל את זכות השיבה של הפליטים הפלשתינים, המעוגנת בהחלטות בינלאומיות, באמתלה שהיא נוגסת כביכול ביהדותה של המדינה, ובמטרה להתכחש לאחריותה של ישראל לנכבה; להכשיל את המאבק של המיעוט הלאומי הערבי בישראל להישרדות במולדת שאין לו אחרת מלבדה; חשיפתו לתוכניות חילופי האוכלוסין ולסכנת הטרנספר; ביטול הלגיטימיות של אזרחותו והרחקתו ממעגל ההשפעה הפוליטית על החברה הישראלית ועל עתידו הוא (מערכה המשותפת לאזרחים הערבים ולכוחות השלום והדמוקרטיה בישראל); והכשלת מאבקו העיקש לשוויון אזרחי ולאומי בתוך ישראל.

העובדה שהממסד והאליטה הישראלית ההגמונית מתמקדים ביהדות המדינה, אף כי התכנים ההיסטוריים של מושג זה נסוגים ונכחדים - מושגים כמו "עבודה עברית" ו"עבודה חלוצית" בחקלאות, ה"סולידריות החברתית" והקיבוץ היו ואינם - חושפת את האופי הגזעני של מושג המדינה היהודית, שעיקרה הדרת האזרחים הערבים והרחקתם ממעגל הלגיטימיות, ההשפעה והזכויות, ודחיקתם אל מחוץ למשחק הפוליטי ולדמוקרטיה שישראל מתיימרת לקיימה.

האבסורד שבניכוס החלטת החלוקה להצדקת יהדות המדינה

בניסיונו לבסס את השיח בנושא יהדות המדינה על החלטת החלוקה מ-29 בנובמבר 1947, הממסד הישראלי מתבסס על הטעיות מרעישות. עם הקמת מדינת ישראל על-פי החלטת החלוקה – שהורתה על הקמת שתי מדינות בפלשתין, האחת ערבית והשנייה יהודית – מימש העם היהודי שהתגבש בארץ את זכות ההגדרה העצמית שלו על חלק גדול יותר ממה שנקבע לו, והותיר מאחוריו את הנכבה של העם הפלשתיני. במקביל, כבר ברור גודלה ואופיה של הקנוניה המשולשת של האימפריאליזם, הציונות והריאקציה הערבית, ביחד ולחוד, נגד זכות ההגדרה העצמית של העם הפלשתיני, ותפקידן ההיסטורי והמתמשך בהכשלת הקמתה של מדינה פלשתינית עצמאית בהתאם להחלטת החלוקה עצמה.

החלטת החלוקה, שממסד הסירוב הישראלי מנסה לנכס אותה לעצמו באופן שרירותי כדי להפיץ את יהדות המדינה, משמעה שהלגיטימיות של מדינת ישראל מותנית במימוש הזכויות הלאומיות של העם הפלשתיני. במילים אחרות, הלגיטימציה של ישראל לא יכולה להיות שלמה אלא אם ימומש החלק השני של החלטת החלוקה, כלומר מימוש זכות ההגדרה העצמית של העם הפלשתיני והקמת מדינה פלשתינית חופשית, עצמאית וריבונית.

יש לשים לב שבהחלטת החלוקה לא מדובר על הקמת "מדינה יהודית" במובן האתני של המילה, כפי שגורס הממסד הישראלי. היא מדברת על הקמת "מדינה יהודית" שבתוכה מיעוט ערבי פלשתיני גדול, המהווה 45% מכלל תושביה, ולצדה מדינה ערבית פלשתינית, עם איחוד כלכלי בין שתי המדינות. מבחינה זו ישראל לא הייתה אז וגם כיום איננה מדינה יהודית בלבד, לא מבחינת ההחלטות הבינלאומיות ולא מבחינת החלטת החלוקה, וגם לא מבחינת המציאות שנוצרה, חרף ניסיונותיה הנמשכים כבר שישים שנה לחסל את הזכויות הלאומית של העם הפלשתיני. גם כיום ישראל היא מדינה שיש בה רוב יהודי ומיעוט לאומי ערבי גדול, הנחוש להישאר במולדתו ולהשתמש בכוחו להשפיע; מיעוט זה נחוש להשיג שוויון אזרחי ולאומי בתוך ישראל. אין מדובר כאן במיעוט לאומי שבא לישראל, אלא במיעוט לאומי שישראל היא שבאה למולדת שלו. כל הגדרה של ישראל שאינה מבטאת מציאות מורכבת זו היא הגדרה חסרה ופגומה.

משמעות הדבר שאין להגדיר את ישראל כמדינה יהודית תוך התעלמות מקיומו של מיעוט לאומי ערבי, בני העם הפלשתיני ותושביה המקוריים של המולדת הזו. הניסיון לכפות את יהדות המדינה בכוח החוק ובאמצעות רדיפה של השב"כ (כפי שאיים ראש השב"כ יובל דיסקין באביב 2007) משיל מעל ישראל את מה שנשאר מהגדרתה כמדינה דמוקרטית, ומעמיק את המשבר של טענת הממסד באשר ל"מדינה יהודית ודמוקרטית".

המשך ההתעסקות של הממסד הישראלי ב"סכנה הדמוגרפית", והניסיון להטיל על המיעוט הלאומי הערבי בישראל (שהוא קורבן של מדיניות אפליה גזענית ודיכוי לאומי) את האחריות להבטחת הרוב היהודי, חושפים 20 אחוז מאזרחי המדינה לסכנת חילופי האוכלוסין עם המתנחלים הכובשים, ולסכנת הטרנספר, ההדרה והסרת הלגיטימציה. אלה הם הסממנים של התמוטטות הדמוקרטיה, המזרזים את ההידרדרות הפאשיסטית שמאיימת על השלום, על שוויון הזכויות ועל זכויות האדם בישראל ובאזור. זו גם ההוכחה שחובת ההתנגדות ליהדות המדינה ול"סכנה הדמוגרפית" לא צריכה להיות מוטלת על המיעוט הלאומי הערבי בישראל בלבד, אלא על כל הדמוקרטים האנטי-פאשיסטים, ערבים כיהודים, וחובתם של כל שוחרי השלום בעולם.

לא במקרה בחר הממסד הישראלי, המצויד בתמיכה האמריקנית, את ועידת אנאפוליס בסוף 2007 כדי להפוך רשמית את המושגים המקובלים ולחלץ הכרה בינלאומית בכך שאופיו של הסכסוך הוא דמוגרפי ופתרונו הוא אתני. זה לא היה מקרי, לא מבחינת המקום ולא מבחינת העיתוי. ישראל הרשמית, שהשיח הדומיננטי בה הוא דמוגרפי וגזעני, מנסה לחפש לגיטימיות והכרה בכך מהמשטר העולמי המונהג על-ידי ארצות הברית – משטר שאינו מבוסס על זכות ההגדרה העצמית של העמים והזכות לחירות, אלא על עקרונות של פיצול העמים, פירוק המולדת והקמת ישויות אתניות, דתיות או עדתיות מעוותות, כמו ביוגוסלביה לשעבר, בעירק, בלבנון, באפגניסטן, בדרפור ובמדינות אחרות במזרח אפריקה. הניסיון של ישראל לתקוע את מקלות הפתרון הדמוגרפי ויהדות המדינה לגלגלי המשא-ומתן עם הפלשתינים דומה לניסיון של פועלי מחצבות להכניס מקלות דימניט אל הסלעים.

ישראל משתמשת בסכנה הדמוגרפית וביהדות המדינה כדחליל שיחסום את הדרך בפני השגת שלום צודק ופתרון צודק לבעיית הפליטים הפלשתינים. סירובה של ישראל להכיר בזכויותיהם של כרבע מיליון אזרחים פלשתינים העקורים במולדתם, או להתיר להם להשתמש באדמותיהם ובכפריהם ההרוסים, מגלה כי האובססיה של ישראל אינה נובעת רק מחשש דמוגרפי: עקורי הפנים הם אזרחי ישראל וחיים בה, והשבת זכויותיהם לא תפר את ההרכב הדמוגרפי שלה. הדבר נובע מסירובה של ישראל להכיר באחריותה לנכבה הפלשתינית ובזכויות הלאומיות של הפלשתינים. ישראל מנצלת את הטענה של הסכנה הדמוגרפית כדי להפחיד את הציבור הישראלי מפני השלום ולהצדיק את סירובה ותוקפנותה.

ההנהגה הישראלית, יחד עם הממשל האמריקני, מנסה ליצור מושג היברידי חדש של הסכסוך הישראלי-פלשתיני, שיאפשר לה להציע פתרון היברידי חדש שאינו כלול בהחלטות הבינלאומיות ומנותק מהעקרונות של שחרור לאומי, עצמאות וזכויות העמים. במסגרת פתרון היברידי זה מכחישה ההנהגה שגבולות ה-4 ביוני 1967 אינם לבו ומהותו של הסכסוך, אלא הזדמנות לפתרון. הם אינם משקפים את מורכבות הסכסוך, אלא עשויים להיות מוצא אמיתי ממנו.

הממד האידיאולוגי של התנועה הציונית, יחד עם זרועותיה הפוליטיות, הכלכליות והצבאיות, השתלטו על גורלו של העם היהודי בישראל וכפו את הסימטריה בין הציונות ובין העם היהודי. בו בזמן שובה הציונות את זכות ההגדרה העצמית של העם הפלשתיני באמצעות מלחמות, כיבוש, התנחלויות ודיכוי. היום כבר ברור ששחרור זכות ההגדרה העצמית של העם הפלשתיני מאגרופה של הציונות הוא גם היסוד לשחרור גורלו של העם היהודי מאגרופה של האידיאולוגיה הציונית. הרי המשמעות האמיתית של אנטי-ציונות אינה רק את המערכה לשחרור העם הפלשתיני מידי הציונות, אלא גם המאבק לשחרר ממנה את בני העם היהודי.

פורסם במקור במגזין ג'דל
עיסאם מח'ול הוא ח"כ לשעבר מטעם חד"ש, חבר הלשכה הפוליטית של מק"י, ויו"ר מכון אמיל תומא לעיונים פלשתינים-ישראלים
תאריך:  15/02/2010   |   עודכן:  17/02/2010
עיסאם מח'ול
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
יהדות המדינה והיפוך המושגים
תגובות  [ 8 ] מוצגות   [ 8 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
א-ב-ג יהושע הפרוע
15/02/10 23:59
2
ע.ג3
16/02/10 00:02
3
ירון זכאי
16/02/10 01:21
4
גג
16/02/10 03:22
5
ישמעאל
16/02/10 07:54
6
הטוחן
16/02/10 08:52
7
י.ש
16/02/10 10:18
8
מורה נבוכים
16/02/10 11:30
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
כאשר ניגשים לדון בסוגיית יהדותה של מדינת ישראל, מוטלת עלינו בראש ובראשונה החובה לחזור לדרך שבה הגדירו אותה מייסדיה, מנהיגי התנועה הציונית. כן עלינו לחזור ולעיין בהחלטות האו"ם שעל בסיסן הוקמה מדינת ישראל, ובאופן שבו מובע בהן היחס לפלשתינים שנאחזו באדמותיהם ובמולדתם, ושהאזרחות הישראלית הפורמלית נכפתה עליהם, שכן אנחנו "אזרחי מדינת ישראל". התשובות לשאלות אלו שואפות להציע ידע סיסטימטי על מהותה של מדינת ישראל, כדי להימנע מחילוקי דעות פנימיים בנוגע להיסטוריה, ובלי כל קשר למסקנות הפוליטיות הכרוכות בידע זה.
15/02/2010  |  רג'א אגבאריה  |   מאמרים
הממשלה החליטה על הקמת מרכז למורשת גנדי. משפט זה, מעורר אצל רבים פליאה, תדהמה, הסתייגות, שאט נפש: מה עניין גנדי לעניין מורשת עיונית שחס וחלילה עוד ילמדוה בבתי הספר?! יש עניין.
15/02/2010  |  ד"ר אברהם בן-עזרא  |   מאמרים
טוב, גם הסערה הזאת מאחורינו. אחרי שלושה שבועות של פרסומים, הדלפות, ניחושים, האשמות ומה לא - גליה מאור מסירה את מועמדותה לתפקיד יושב-ראש בנק לאומי. הפרשייה הזו מן הסתם תישכח במהירות, אך כדאי להפיק ממנה כמה לקחים ארוכי טווח.
15/02/2010  |  איתמר לוין  |   מאמרים
תערוכה של אומנים ישראלים (פיסול ואמנות פלסטית) במוזיאון יפו לעתיקות, הניבה סרט של 18 דקות ובו שילוב של הנוף המקסים בנמל הדייגים של יפו, ואומנים העובדים בטכניקות שונות - בהשראת המוזה.
The New Israel Fund (הקרן לישראל חדשה), או בשמה העברי המטעה, על גבול ההונאה: "הקרן החדשה לישראל", ניסחה מכתב ומבקשת מהציבור לחתום על הנוסח הזה שיישלח בשם הציבור אל ראש הממשלה. הנה המכתב:
15/02/2010  |  דודו אלהרר  |   מאמרים
רשימות נוספות   /   ישראלי-ערבי  /  מי ומי    / 
רשימות נוספות   /   ישראלי-פלשתיני  /  מי ומי  
אל תמכרו טילי S-300 לאירן  /  עידן יוסף
סוריה מאיימת: סבלנותנו פוקעת  /  יצחק יואב
סוריה דורשת התערבות הליגה  /  איציק וולף
נבל ברשות שיח הזכויות  /  ענבל בר-און
ההשלכות המסוכנות של ההכרה בישראל כמדינה יהודית  /  עבד אל-חכים מופיד
מדינת כל יהודיה  /  בעז העצני
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
אנשי ושוטרי איתמר בן-גביר שורפים את חווארה, עוקרים מטעי זיתים ומביאים על ישראל את האסון שכל הקהילה הבינלאומית, ובוודאי בית הדין הבינלאומי בהאג, נגדנו
דרור אידר
דרור אידר
זה לא היה ביתן "פיצה ותאנים", זה ביתן של מדינה שנלחמת על הישרדותה, לזרוק את האתגר ככה, זה מעשה פחדני    מכיוון שכולם כועסים על ישראל ללא סיבה אמיתית, רק מתוך אנטישמיות, לתת את המתנה...
איתמר לוין
איתמר לוין
למחדל של 7 באוקטובר מוסיפה הממשלה את סכנות החורבן הכלכלי, האנטישמיות והמפלגתיות בארה"ב    הערות על נצח יהודה ומינוי ראש אמ"ן, ולקח מאיר עיניים ממשה רבינו
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il