|   15:07:40
  אבנר יופי  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
תמר פטרוליום: חברה עסקית או בית חרושת לג׳ובים?
כתיבת המומחים
טיפול בתא לחץ: להתחזק בנשימה

כן, אירן יכולה

אירן – המגמות בפרויקט הגרעין - פצצת אורניום או פלוטוניום האם אירן בדרך ליצור פצצת אטום מפלוטוניום?
19/02/2010  |   אבנר יופי   |   מאמרים   |   הגרעין האירני   |   תגובות
הכור הגרעיני באירן [צילום: AP]

בעולם מתקיימים דיונים אינסופיים ואיומים בסנקציות נגד אירן, הכל בקשר לדרישת המעצמות ומועצת הביטחון של האו"ם להפסקת העשרת האורניום באירן. כמות הדעות לגבי מתי תהיה כבר לאירן כמות מספקת של אורניום מועשר לפצצה, שווה לכמות העוסקים בנושא. ועדיין אין תשובה ברורה והחלטית.

העיסוק בהעשרת האורניום לצורך יצור פצצה הסיט את תשומת הלב העולמית מכור המים הכבדים באראק, המהווה את התוכנית הגרעינית האירנית המקבילה לתוכנית העשרת האורניום. כאשר כור המים הכבדים באראק יושלם (הכור החל כנראה לפעול בפברואר 2009 – פירוט בהמשך), תוכל אירן לבנות פצצות מפלוטוניום שיופק מהכור.

פצצות גרעיניות יכולות להיות מיוצרות באמצעות פלוטוניום או אורניום מועשר כליבת חומר הנפץ (בתוך הפצצה). שני החומרים יכולים להיות מיוצרים בכורים גרעיניים. כורים הפועלים באמצעות אורניום מועשר משתמשים במים קלים (מים רגילים) כ"מתווך" בתגובת השרשרת שמייצרת את האנרגיה. כורים העושים שימוש במים כבדים יכולים להיות מופעלים באמצעות אורניום רגיל (לא מועשר באחוזים גבוהים), הנמצא בידי אירן ובכך בעצם לדלג על שלב העשרת האורניום בדרך לייצור פצצה גרעינית. כמו-כן, כמות הפלוטוניום הנדרשת להכנת פצצה אחת הינה מועטה לעומת כמות האורניום הנדרשת לפצצה אחת, ובכך ניתן להקטין את משקל הפצצה או הראש הקרבי לטילים ואף לייצר יותר פצצות.

האם אירן מתכוונת לייצר נשק אטומי מפלוטוניום בנוסף או במקום מאורניום? ישנם נתונים היכולים להצביע כי אכן פני אירן לייצר פצצה אטומית מפלוטוניום.

באראק הולך ונבנה כור מים כבדים, בו רוצה אירן להפיק פלוטוניום. טהרן טוענת כי השימוש שתעשה בחומר הגרעיני הוא לצורכי מחקר, וכן לשימושים רפואיים. במערב חוששים כי המטרה האמיתית היא להשתמש בחומר הגרעיני לייצור נשק. מועצת הביטחון של האו"ם דרשה מאירן לסגור את האתר ולהפסיק את הבנייה, עד שתתברר באופן מוחלט תכליתה של תוכנית הגרעין האירנית.

ב-24.7.07 נמסר כי פקחי גרעין של האו"ם יבקרו באתר הגרעיני באראק, בו בונה אירן כור גרעיני למים כבדים - כך הוסכם בפגישה בין נציגי הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית ואירן. אירן טוענת כי הכור מיועד לפיתוח תשתית וצרכים רפואיים. במערב חוששים: מפיקים שם פלוטוניום.

אירן נמצאת עתה בשלבים האחרונים של הקמת אתר ניסויים גרעיניים במדברות קאוויר לוט Kavir Lut, הנמצאים במרכז-מזרח המדינה, מול גבול אירן-אפגניסטן. האתר מוקם על-ידי מדענים וטכנאי גרעין אירניים, אשר השתתפו בניסויים הגרעיניים הצפון-קוריאניים (25.7.2009).

ב-18.7.09 שני דיפלומטים בסוכנות לאנרגיה גרעינית שליד האו"ם, מסרו לסוכנות הידיעות AP, כי לאירן יש כבר עתה את האמצעים לבצע ניסוי גרעיני תוך שישה חודשים.

ה"טיימס" הלונדוני מדווח (24.1.09) כי באירן הולך ואוזל האורניום הגולמי הנחוץ לכל שלבי תהליך יצור הפצצה, וכנראה ייגמר בעוד חודשים אחדים. מעצמות המערב במירוץ נגד השעון למנוע עסקות אורניום עתידיות של טהרן עם הספקיות הגדולות בעולם.

באחרונה מתרבות גם הידיעות המדווחות על מאמץ אירני מרוכז להשיג אורניום מעושר ממדינות אחרות. מקורות מודיעיניים יפניים, פרסמו לאחרונה מידע לפיו הצליחה בתחילת השנה אונייה צפון-קוריאנית להעביר לאירן כמויות גדולות של אורניום מועשר, בדרגה גבוהה שבין 50 ל-60 אחוז. האורניום המועשר הועבר למתקני העשרת אורניום ליד טהרן.

ב-7.2.10 הודיע ראש הסוכנות לאנרגיה אטומית של אירן, כי החל מ-9.2.10 תחל אירן לייצר דלק גרעיני מאורניום בדרגת העשרה של 20 אחוז. מוקדם יותר דיווחה גם הטלוויזיה האירנית כי הנשיא הורה על תחילת יצור הדלק הגרעיני בעבור כור המחקר הגרעיני של המדינה. (הערה: האירנים מתייחסים גם לכור באראק ככור מחקר לצרכים רפואיים.)

סיכום ביניים

באם לאירן יש מחסור חמור באורניום גולמי והיא מחפשת שווקים לקניית מלאים נוספים, והיא מודיעה רק החודש על התחלת העשרה ל-20 אחוז (בהנחה כי הודעה זאת הינה אמיתית ואיננה מהווה הונאה לגבי כמות האורניום המועשר הקיים בידי אירן) - הרי שמשמעות הדבר שאין בידם כלל אורניום המועשר ברמה שתאפשר יצירת פצצה על בסיס אורניום. אך הקמת אתר לניסויים גרעיניים בסיוע קוריאה הצפונית מרמזת כי יש להם מספיק פלוטוניום לצורך ביצוע ניסויים. יוזכר כי תוכנית הגרעין של קוריאה הצפונית גם היא בנויה על פלוטוניום, וכי מדענים אירנים היו נוכחים בניסויים הגרעיניים של קוריאה הצפונית.

הכור באראק

לצורך הפעלת הכור הקימה אירן מתקן לייצור מים כבדים, גם הוא באראק (כ-190 קילומטר דרומית-מערבית לבירה טהרן). הקמת המתקן הושלמה באוגוסט 2006, אך הקמת הכור עצמו הייתה צפויה להסתיים ב-2009.

בנובמבר 2007, סגן נשיא אירן הודיע כי ארצו ייצרה מוטות דלק מועשר בעבור כור המים הכבדים באראק. מוטות הדלק משמשים להכנסת הדלק הגרעיני לתוך ליבת הכור, מוטות הדלק יוצרו במתקן הגרעיני באיספאן ומדובר בהתקדמות טכנולוגית משמעותית בהליך יצור הדלק הגרעיני.

בפברואר 2009 הקימה אירן מעל כור המים הכבדים באראק גג ענק המכסה את כל שטח הכור, כדי שלוויינים לא יוכלו לעקוב אחר המתרחש בתוכנית הפלוטוניום האירנית. ייתכן כי כיסוי הכור מצביע על תחילת הפעלה מבצעית לצורך הפקת פלוטוניום כפי שתוכנן עוד ב-2006. סימוכין לכך ניתן לראות בדיווח על (התחלת) יצור מוטות דלק להפעלתו עוד בסוף 2007.

הנשק

העשרת אורניום/פלוטניום אינה מספיקה כמובן וצריך ידע ויכולת לייצר את הפצצה/ראש קרבי גרעיני ואת אמצעי השילוח קרי - טילים. בתחומים אלו ישנן מספיק אינדיקציות כי אירן פועלת ללא לאות לייצור ראשי קרב גרעיניים לטילים ולטילים חדישים ומשופרי טווח מעבר לשיאהב 3.

באוגוסט 2007 נמסר על-ידי ראש סאב"א על נתונים חדשים שאותרו לגבי פעילות אירנית הקשורה לפרויקט הגרעין. ישנו מסמך בידי אירן המתאר איך להרכיב פצצת אטום מאורניום; על אודות ניסויים שעשתה אירן בפולונים, שביחד עם בריליום יכול לשמש להרכבת מרעום לנשק גרעיני; טענות שמקורן במודיעין מערבי על ניסויים בחומרי נפץ ועיצוב רש"ק לטילים שברשותה.

13.11.07 - אירן העבירה לידי הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית תוכניות לייצור ראשי נפץ גרעיניים. התוכניות כוללות הוראות להתכת אורניום מועשר למטרת יצור ראשי נפץ גרעיניים. עם זאת, לדבריה, טהרן לא מילאה אחר דרישות נוספות של הסוכנות הבינלאומית.

פברואר 2008 - מקורות אופוזיציה אירנית מסרו שאירן הקימה באחרונה מרכזי תיאום לבניית פצצות גרעיניות וראשי חץ גרעיניים לטילים. המרכזים נמצאים דרום-מזרחית לטהרן.

17.8.08 – בחודש יוני 2008 האירנים פנו לפקיסטנים בבקשה לקבל את השרטוטים והמפרטים הטכנולוגיים של הרכבת ראשי חץ גרעיניים על טילים. לא ידועה התשובה של פקיסטן.

20.5.09 - נשיא אירן מחמוד אחמדינג'אד אמר כי טיל קרקע-קרקע מסוג סג'יל-2, "שלו טכנולוגיה מתקדמת, שוגר היום ופגע הישר במטרה". המדובר בטיל דו-שלבי, המונע בדלק מוצק, בעל טווח מוערך של כ-2,000 ק"מ.

11.12.09 - ה"טלגרף" הבריטי מדווח כי אירן ייבאה בחשאי 100 מתמרי לחץ מטאיוואן. מתמרי הלחץ נחוצים לשם דחיסת האורניום המועשר בדרגה של 90 אחוזים ומעלה לכדי שני חצאי כדורים העשויים חומר מוצק הנקרא "מתכת אורניום". הוא משמש ליבת הפצצה הגרעינית.

12.12.09 - לפי מקורות ביון גרמניים: מדענים אירנים השלימו בהצלחה ניסוי הדמיה של פיצוץ simulated detonation של ראש חץ גרעיני. פיצוץ גרעיני הוא אחת הבעיות הטכנולוגית המאתגרות ביותר שבפניה עומד כל גורם שמנסה לפתח נשק גרעיני. הצלחת האירנים לבצע ניסוי כזה מצביעה על כך שעתה לא עומד לפניהם יותר שום מכשול טכני לבנות פצצות וראשי חץ גרעיניים.

סיכום לא מחייב

בהתבסס על הנתונים שהובאו במסמך (שכולם מדיווחים גלויים) אני מתרשם שבידי אירן הידע, היכולת והכוונה לייצר ראשי חץ גרעיניים על בסיס פלוטוניום בטווח הזמן הנראה לעין. השלב הראשון שמתכננים האירנים הינו בצוע ניסוי גרעיני תת-קרקעי בכדי לומר לעולם 'אנחנו כבר מעצמה גרעינית', עובדה שתמנע ביצוע תקיפה על אתרי פרויקט הגרעין.

ייתכן מאוד כי ההתנהגות החוצפנית והמזלזלת של האירנים מול ארה"ב ומועצת הביטחון נובעת מהרגשת הביטחון שישנה למנהיגי אירן לאור המועד המתקרב ובא להכרה עולמית ביכולתם הגרעינית, כמו קוריאה הצפונית.

תאריך:  19/02/2010   |   עודכן:  19/02/2010
אבנר יופי
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
כן, אירן יכולה
תגובות  [ 5 ] מוצגות   [ 5 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
ישמעאל
19/02/10 12:57
 
אבנר יופי
19/02/10 16:44
2
נגרסגקו
19/02/10 13:29
3
יחזקאל,הרצליה
20/02/10 20:07
4
MFISH
28/02/10 21:56
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
פרשת תרומה פותחת את סדרת הפרשות שעוסקות במשכן. בסוף ספר שמות מתארת התורה באריכות את הציווי על בניית המשכן ואת בנייתו בפועל. הפרשות הראשונות של ספר ויקרא עוסקות בתיאור עבודת המשכן.
19/02/2010  |  אריה יואלי  |   מאמרים
על הדירה הצנועה מאד של אהוד ברק, על ההצעה להשבת רכוש יהודי מדינות ערב, על חוסר ההיגיון שבשביתת הטכנאים ברשות השידור ובשכר המוגזם של עובדי חברת החשמל
19/02/2010  |  איתמר לוין  |   מאמרים
עוד הרבה לפני הולדת האירו התריעו מפניו מיטב הכלכלנים. טענתם התבססה על העובדה שאירופה עדיין לא הייתה בשלה למטבע אחיד משלה. משום מה נפלו אזהרותיהם על אוזניים אטומות, וההמשך הרי ידוע: משבר פיננסי, בלתי נמנע, פקד, ללא רחם, את 16 המדינות שאימצו את האירו אל חיקן וממשיך עדיין להתגלגל בהן ככדור שלג.
19/02/2010  |  ראובן לייב  |   מאמרים
[דברים שהושמעו בכינוס פומבי של עמותת "אני ישראלי" בבית הקיבוץ הארצי בתל אביב ב-16.2.10].
18/02/2010  |  עוזי אורנן  |   מאמרים
הנעל שהשליך לפני ימים אחדים אזרח ממורמר, לעבר נשיאת בית המשפט העליון דורית ביניש, ודברי החירוף שהשמיע עוד לפני כן סגן פרקליט מחוז ירושלים עו"ד אורי קורב כלפי מערכת המשפט בכלל, כשאמר בין היתר כי "חלק גדול מהשופטים הם חמוֹרים גדולים, הם משחקים טטריס בזמן הדיונים", הוצגו בידי פרשנים ובצדק, כשני הצדדים של אותו מטבע. דבריו של קורב הם הנעל השנייה המוטחת בפרק זמן כה קצר בפרצופה של מערכת המשפט בישראל, כתבו פרשנים, והפעם לא טעו: שני האירועים מסמלים את ההידרדרות הנמשכת באמון הציבור במערכת המשפט.
18/02/2010  |  מנחם רהט  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
בעבר אנשי ציבור הכחישו שחטאו בעבירות של הצווארון הלבן, לקחו כסף? לא ולא    עתה הרושם הוא שכאשר מטיחים בהם זאת הם משיבים לא בהכחשה אלא ב"אז מה"?
אלי אלון
אלי אלון
המתחם המיועד לשימור נבנה בשלבים במהלך המחצית השנייה של המאה ה-19 ותחילת המאה ה-20    על-אף שמדובר במתחם בעל ערך היסטורי ואדריכלי רב, המתחם נמצא מזה שנים במצב של הזנחה מבישה
מנחם רהט
מנחם רהט
נס הצלת עם ישראל משואה זוטא, תחת נחילי הכטב"מים והטילים שנשאו מטעני מוות נוראים, אינו פחות מנסי הקמת המדינה וששת הימים, ויש אומרים שמדובר בנס בסדר גודל תנכ"י
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il