בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
|
|
|
הבן החמישי בהגדה של פסח (ב')
|
יחס החמלה לגר, שביקש החוק המקראי להנחיל לנו כחברה, הפך במציאות היומיומית לבן החמישי, שלא הוזמן להיות שותף לטקס של סיפור החירות שלנו
|
שיח אלים ועוין של אדוני הארץ כלפי אנשי חברון כאל נתינים זרים [צילום: פלאש 90]
|
|
|
|
|
|
סיפור ההגדה של פסח הוא סיפורם של גרים, בני ישראל, שלחמו נגד שררה, שמאנה לאפשר להם לשמור על זהותם ומאוויהם כחברה וכעם. את המשמעות הזו של ההגדה אנחנו חייבים לממש בחיינו בארץ הזו. עלינו לשקוד על כך שלגֵר הגָר בתוכנו תינתן האפשרות לשמור על זהותו, על נכסיו התרבותיים והלאומיים, בדיוק כמו שאנחנו ביקשנו לעצמנו. עלינו להימנע מלקטלג את הגֵר כבן חמישי, שאנחנו מדירים אותו. בהגדה של פסח, אחרי שהילדים קראו את "מה נשתנה הלילה הזה", אנו מגלים את המצות. המסובים לשולחן הסדר משיבים בקטע, הנפתח במילים המזכירות לנו עבר היסטורי: "עבדים היינו במצרים" ומסיימים את הקטע בהבטחה לקיום המצווה: "מצווה עלינו לספר ביציאת מצרים", ואף מוסיפים: "וכל המרבה לספר ביציאת מצרים הרי זה משובח". למעשה אנו מזכירים לעצמנו, כי גרים היינו בארץ מצרים ותודעת הגר היא חלק ממורשת ומסורת. ואני מבקש להוסיף את הַגֵּר הַגָּר איתנו לבן החמישי, שחשוב שנקרב אותו אלינו. אני מצר על כך, שתודעת הגר המזכירה לנו "כי גרים הייתם בארץ מצרים" אינה מפלסת לה דרך במעשה היום-יומי החברתי והפוליטי שלנו. אנחנו איננו משוחחים עם שכנינו החיים בחברון באותה ענווה ויחס של כבוד לבני המקום, כפי ששוחח אברהם אבינו עם תושבי חברון. בראשית פרק כ"ג, פורס לפנינו את אברהם המשדר ענווה, צניעות והערכה לערכיו של האחר. לכן האחר, בן המקום, גומל לאברהם באותה מידה של כבוד. המשפט המשמעותי בשיחה, זה המשפט שאומר אברהם אבינו לאנשי חברון - "גר ותושב אני עימכם". לעומת הדיווח החם והאוהב של בראשית פרק כ"ג, התקשורת של היום מדווחת לנו שיח אלים ועוין של אדוני הארץ כלפי אנשי חברון כאל נתינים זרים, שכבר ארבעים ושלוש שנים חיים תחת כיבוש. מכאן גם השוני ביחסם של אנשי חברון כיום כלפינו. תודעת הגר של ההגדה לא ליוותה את כנסת ישראל בהחלטה על הרפורמה. אפילו את המחויבות שלנו כלפי הקרקע היא הפכה לבן החמישי עם איפיונים מכאיבים של בן חורג. כנסת ישראל התעלמה מההוראה המפורשת בחוק המקראי: "והארץ לא תמכר לצמיתות... כי גרים ותושבים אתם". אותו ביטוי של "גר ותושב" המופיע בסיפור המקראי בספר בראשית מופיע במדויק גם כן בניסוח חוק המקרקעין המקראי. עובדת היות עם ישראל גר במצרים מניעה את החוק המקראי לדרוש מאיתנו יחס של אהבה כלפי הַגֵּר הַגָּר בתוכנו: "כאזרח מכם יהיה לכם הַגֵּר הַגָּר אתכם ואהבת לו כמוך כי גרים הייתם בארץ מצרים". יחס החמלה לגר, שביקש החוק המקראי להנחיל לנו כחברה, הפך במציאות היומיומית לבן החמישי, שלא הוזמן להיות שותף לטקס של סיפור החירות שלנו. הגר הוא לא רק בבחינת הבן החמישי שלא הוזמן לסעודת החג, אלא הוא גם לא הוזמן על-ידינו כל השנה ליהנות מאותן הזכויות שיש לנו כעם, שמצֻוֶּה לזכור, כי עבדים היינו וגרים בארץ זרה שהתנכלה לאבותינו.
|
תאריך:
|
01/04/2010
|
|
|
עודכן:
|
01/04/2010
|
|
איתן קלינסקי
|
הבן החמישי בהגדה של פסח (ב')
|
|
|
כותרת התגובה
|
שם הכותב
|
שעה תאריך
|
|
1
|
|
אולגה פוקסמן
|
1/04/10 11:04
|
|
2
|
|
סלבה
|
1/04/10 11:10
|
|
3
|
|
י.ש
|
1/04/10 11:17
|
|
|
|
איתן קלינסקי
|
1/04/10 13:08
|
|
|
|
י.ש
|
1/04/10 21:27
|
|
4
|
|
ג.ד
|
1/04/10 11:52
|
|
5
|
|
שיודע לשאול
|
1/04/10 13:44
|
|
6
|
|
קורןנאוה טבריה
|
10/09/10 05:52
|
|
הקומדיות של מולייר לא חדלו אף פעם לענג ולשמח את לב הצופים. למרות ש"תעלולי סקפן" עלתה לראשונה על הבמה ב-1671 - הרי גאוניותו של מולייר בלגלוג לחולשות האנושיות, וכשרונן כתיבתו שאין דומה לו - נתנו לבימאי הצעיר אודי בן משה הזדמנות לעדכן את המחזה, וליצור מעדן מוצלח ומהנה ביותר.
|
|
|
מאמרה של קרני אלדד ב"הארץ", "הולנד פוחדת" (22.03.10), היה ממש צפוי. ההתמכרות לכיבוש, קידוש ההתנחלויות, משטר אפרטהייד בכבישי הרשות הפלסטינית, הכחשת ההיסטוריה הלאומית שלהם, הפקעת אדמות, התנחלות בכל גבעה, עקירת עצי זית, ועמדות שמוצאן מתפישות עולם גזעניות - יצרו ברית קדושה בין חסידי הפונדמנטליזם האבנגליסטי לבין המשיחיות היהודית.
|
|
|
התיאור הקדום ביותר לתגובה אלרגית - מקורו במצריים העתיקה מלפני 5,000 שנה והוא מתאר את מותו של אחד מהפרעונים לאחר עקיצת צרעה.
|
|
|
האביב כבר כאן. הטבע המתחדש על שלל מרבדיו הצבעוניים מעורר את חושינו הרדומים. הילדים, שבימים כתיקונם, ארוזים היטב בין כתלי בית הספר, פורצים בסערה אל מרחבי חיינו המצטמצמים, מתוגברים בקנוניות של בני דודים שבאים להתנחל ימים ולילות בביתנו, במתכונת של הכל-כלול. מצהלות הילדים מאיימים להשבית את תחושת השליטה שלך בגורלך, אפילו בד' האמות של ביתך הפרוץ.
|
|
|
- דוח ועדת גולדברג: "אין כל הצדקה לכך כי התייחסות המדינה לתושבים הבדואים ביישובים אלה תהיה שונה מההתייחסות לשאר אזרחי המדינה". הוועדה מציעה להכיר בחלק מהכפרים הבלתי-מוכרים שבהם מתגוררים 62,487 נפש - מה שימנע את הנצחת המצב הבלתי-נסבל השורר כיום, ולשלב ככל האפשר יישובים אלה במערך היישובי הקיים (11/12/2008).
|
|
|
|
|
|
רבקה שפק-ליסק
הלא חרדים מסרבים להיות "חוטבי עצים ושואבי מים" לרבנים, אברכים ופוליטיקאים חרדים או שהחרדים ימלאו את חובתם האזרחית או שיסתלקו מכאן
|
|
|
מנחם רהט
נס הצלת עם ישראל משואה זוטא, תחת נחילי הכטב"מים והטילים שנשאו מטעני מוות נוראים, אינו פחות מנסי הקמת המדינה וששת הימים, ויש אומרים שמדובר בנס בסדר גודל תנכ"י
|
|
|
דן מרגלית
בעבר אנשי ציבור הכחישו שחטאו בעבירות של הצווארון הלבן, לקחו כסף? לא ולא עתה הרושם הוא שכאשר מטיחים בהם זאת הם משיבים לא בהכחשה אלא ב"אז מה"?
|
|
הבלוגרים הנקראים ביותר ב- News1
|
|