|   15:07:40
  יחיאל (חיליק) רוזמן  
אנתרופולוג חברתי
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
מחלקה ראשונה
ניסן-אייר בספריו של איתמר לוין
קבוצת ירדן
תמר פטרוליום: חברה עסקית או בית חרושת לג׳ובים?

הודו - ברבור שחור

האם ייתכן מהפך ביחסי ישראל-הודו? האם נסולק מהודו כמו שסולקנו מאירן? האם ייתכן ארדואן הודי? יותר מכך - האם תיתכן הפתעה רבתי בשנים הבאות, הפתעה המנוגדת למהלכים הפוליטיים הנצפים? האם ייתכן ברבור שחור בהודו?
03/12/2010  |   יחיאל (חיליק) רוזמן   |   מאמרים   |   תגובות
מפגין בקשמיר נגד מבצע "עופרת יצוקה" בעזה. הסיכון המוסלמי במדינה זו כבר קיים [צילום: AP]

צעירים ישראלים נוהרים כמדי שנה למרחביה העצומים של תת היבשת ההודית. הישראלים אינם יחידים במגמה זו וניתן לראות בני לאומים רבים הנופשים, חיים וסוחרים עם הדמוקרטיה הגדולה בעולם. אך האם ניתן יהיה לחזות את ההתפתחויות שהודו תעבור בשנים הבאות, התפתחויות שיהפכו את הודו לשותפה מלאה לציר: אירן, טורקיה, פקיסטן, אפגניסטן - ציר איסלאמי מובהק הדוגל באיסלאמיזציה של העולם כולו? במילים אחרות, האם תיתכן הפתעה רבתי בשנים הבאות, הפתעה המנוגדת למהלכים הפוליטיים הנצפים? או בלשונו של נסים טאלב - האם ייתכן ברבור שחור בהודו?

הודו, אשר הצביעה נגד הקמתה של מדינת ישראל, עברה כברת-דרך עצומה מאז ייסודה ב-1947. קווי הדמיון מפתיעים. הודו משתחררת משליטה בריטית ומקבלת את עצמאותה תוך קריעת חלק גדול משטחה לטובת פקיסטן, המדינה המוסלמית שהוקמה על "אדמה הודית". רק ב-1950 מכירה הודו בישראל. במשך השנים הייתה הודו חברה בגוש המדינות הבלתי מזדהות והייתה שותפה נאמנה להחלטות אוטומטיות בעד הקמתה של מדינה פלשתינית עצמאית ב"ארץ ישראל".

אך התמיכה האוטומטית בפלשתין ובמדינות ערב, עמדה בניגוד לאהדה שרכשה יריבתה, פקיסטן, בקרב מנהיגי ערב המוסלמים. אלו הם אותם מנהיגים המחזיקים את בארות הנפט שהודו כל-כך זקוקה לו. לכן, מעמעמת הודו את יחסיה עם ישראל במשך כל השנים ומטשטשת את השת"פ בתחומים הרבים עם ממשלת ישראל.

לכאורה התחזקו הקשרים בין הודו לבין ישראל מאז שנות השישים, כאשר מיסדו שתי המדינות יחסים צבאיים סודיים והסכמי מודיעין עלומים. ישראל ראתה עצמה כמי שעומדת מאחורי הודו בעת הקונפליקט שהיה לה עם סין ב-1962 ועם פקיסטן בשנת 1965 ואף ב-1971. בשנת 1978, שר החוץ הישראלי, משה דיין, ערך מסע סודי להודו לשם כינון הסכמי שיתוף. ב-1992 חתמה הודו עם ישראל על כינון יחסים דיפלומטיים בעקבות ועידת מדריד (אוקטובר 1991) ובעקבות סיום המלחמה הבינגושית (הקרה).

שום משבר לא נראה באופק. היחסים הלכו והתחזקו. ישראל מציידת את הצבא ההודי באמצעי שליטה צבאיים, אמצעי פיקוח ובקרה, שותפה לייצור ופיתוח לווייני ריגול, מחדשת טנקים, תותחים ומטוסים ישנים, תורמת ידע עצום להודו בתחומי החקלאות, ההשקיה, הטפטוף, הבקרה החקלאית ועוד. מומחים רבים טוענים שבעשר השנים האחרונות עלה נפח המסחר בין שתי המדינות מעבר לעשרה מיליארד דולר.

אבל הודו אינה "נקייה" ממוסלמים. הודו נחשבת למדינה השנייה בעולם במספר האזרחים המוסלמים (אחרי אינדונזיה). זה אומנם מיעוט של 14%, אך מתוך אוכלוסיה של מעל למיליארד נפשות. מיעוט של 160,000,000 מוסלמים אינו מיעוט מבוטל. מיעוט המקיים רשת ענפה של אלפי מסגדים "רשומים" ומנוהלים היטב. אותו מספר של מוסלמים מצוי גם מעבר לגבול - בפקיסטן. מעט פחות (125,000,000) נמצאים בבנגלדש, הצפון-מערבית להודו.

זה מיעוט שיש "לנהל" בצורה ישרה, חכמה, הוגנת, שהרי מספרים כאלו עשויים לשנות את המפה הפוליטית באזור. האם הודו מנהלת את המיעוט המוסלמי בצורה הוגנת, בהתאם לגודלו, לדרישותיו התרבותיות והחברתיות, האם הודו נוקטת בדרכי פעולה שניתן לעקוב אחריהם, או מגיבה בהתאם ללחצים המופנים נגד ההנהגה הפוליטית? לשם כך יש לבחון את סימני ההיכר של המיעוט המוסלמי בהודו:

הברבור השחור

לא הייתה כאן כל כוונה לניבוי, אלא מעין אזהרה על היתכנותו של "מהפך" ביחסיה של הודו עם ישראל והעולם המערבי, למרות הדיווחים על אודות שת"פ ולמרות תור הזהב העסקי, הביטחוני, החקלאי, התעשייתי. הודו הרומנטית של עזריאל קרליבך תחשוף את ניביה המוסלמים במידה שלא תדע לנהל את המיעוט החי בתוכה.

החולה על האינדוס

במשך עשרות שנים, לאחר שקיעתה של האימפריה העותומאנית, הוסכם בשתיקה על-ידי המעצמות שלא לפגוע בטורקיה, לא לצאת להילחם מולה, לא לנסות לכבוש ולקרוע ממנה חלקי ארץ. הכינוי שהוצמד לטורקיה היה "החולה על הבוספרוס".

הודו, שראתה בקשמיר חבל הארץ שהיה במשך עשרות שנים סלע המחלוקת בינה לבין פקיסטן, זונחת את תביעותיה בשל המצב העדין בו נמצאים האמריקנים ביחסם עם פקיסטן האמורה לתמוך באינטרסים האמריקנים מול אפגניסטן. קשמיר, בהסכמה אילמת של המדינות, הופכת להיות "החולה על האינדוס".

בהיעדר תשומת לב בינלאומית, הוזנח הפיקוח על חבל הארץ הנתון במחלוקת. וכך מנצלות תנועות טרור מקומיות את היעדר תשומת הלב הבינלאומית על-מנת להגדיל את כוחן. עם המשך מדיניות ההבלגה הכפויה על-ידי האמריקנים, תגבר התעוזה של הטרוריסטים הקשמיריים, והודו תמצא עצמה נתונה ללחצי מוסלמים המחפשים תגובה הודית כדי לעלות מדרגה נוספת בדרך הטרור.

כאשר אמריקה בוחשת בעירק, בפקיסטן, באפגניסטן - מוצא עצמו המוסלמי ההודי חשוף לשידורי התעמולה נגד השטן הגדול וגרוריו. כתוצאה מחולשתה היחסית של הודו בשל נייטראליות מסויגת התומכת באינטרס האמריקני, ובשל התעצמות מחודשת של הטליבאן באפגניסטן, התעצמות המביאה את אמריקה להסיג כוחות מעירק ולהחישם לאפגניסטן, ובשל שיתוף הפעולה בין פקיסטן וארצות הברית - חלומם של המוסלמים בהודו חוצה מדינות. זהו חלום בו מגורשים האמריקנים מדרום אסיה. ידו של הלוחם המוסלמי על העליונה. הוסף לכך את "נצחון החיזבאללה על ישראל", את הצהרותיו הלוחמניות והמזלזלות של אחמדינג'אד, את הישגי השאהידים בעזה - והרי לך פוטנציאל ליבוי של זהות מוסלמית לוחמנית המעזה לחלום על שלב נוסף בהתפשטותו של האיסלאם הרדיקלי לכל מקום בו תחפוץ הנהגתו.

הציר הסימבולי

כה משעשע לראות שגם בהודו, כמו באירן, בפקיסטן ובטורקיה, קיימים מוסדות וכבישים, אצטדיונים ומבני ציבור הנושאים בגאון את שמו של ג'ינה, האב הרוחני ומייסדה של פקיסטן. אירן כבר נפלה חלל ב-79 לזרועות המהפכה החומיינית, טורקיה של ארדואן הולכת בדרכיה, סינג, ראש הממשלה ההודי, מחפש כל הזמן להתקרב לפקיסטן ואין לשלול את האפשרות שהמיעוט המוסלמי בהודו יעבור לפסי פעולה מיליטנטיים המנוגדים לאווירת השת"פ בין ישראל להודו.

כיצד נבנית תודעה?

השאלה אינה "האם קיימת פוליטיקה מוסלמית בהודו", אלא האם קיימת תודעה של מיעוט מקופח. שעה שמתקיימת תודעה כזו אין כל אפשרות לעצור את הגשמת האידיאלים של המיעוט המקופח. תודעתו של המוסלמי ההודי מורכבת רבדים-רבדים. תחילתה לפני מאות שנים בהן התחרו המוסלמים עם ההינדואים על מקומות קדושים (מסגדים ומקדשים), המשכה בחלוקתה של הודו לחלק המוסלמי (פקיסטן) ולחלק ההינדואי (הודו). המוסלמים אינם תלושים מהוויית המאבק העולמי של האיסלאם הרדיקאלי על ארגוניו (לשקר א-טייבה, אל-קאעידה, הג'יהאד העולמי), חשופים למעשי טרור הדדיים, מקיימים מסחר בינם לבין עצמם, מתגוררים בגטאות מוסלמיים בערים הגדולות, עדים לבחירת נשיא מוסלמי, חסר סמכויות, לעומת ראש ממשלה הינדואי/סיקי שבידיו כל סמכויות הביצוע. חשופים לתעמולה פוליטית (פטרונאז') הפונה אליהם כגוש אחד לתמוך במפלגות פוליטיות. מככבים ברבדים התחתונים של כל סקר חברתי, חינוכי, כלכלי ומעמדי. עצם עריכת כל סקר לפני בחירות באה להציג את דאגת הפטרונים לקליינטים המוסלמים בעלי זכות הבחירה. כל דיבור על אודות המוסלמים במדיה האלקטרונית גורם לתגובת-נגד של דוברים המיוצגים על-ידי מוסלמים מקצועיים המטשטשים עמדות וממצאים, עד כדי הפרכה מוחלטת של מתחים בין-דתיים.

עצמאותו של הרעב

בסקר שנעשה לפני ארבע שנים התברר כי הכנסתו הממוצעת של מוסלמי נמוכה לאין שיעור מהכנסתו הממוצעת של בן כת קסטת הטמאים (הקסטה הנמוכה ביותר מבחינה חברתית). שיעור המוסלמים בקרב בעלי מקצועות ממשלתיים עומד על ארבעה אחוזים בלבד. שיעור בעלי המשרות האוניברסיטאיות עומד על אחוז אחד בלבד. שיעורם של בעלי התארים הגבוהים עומד על חמישה אחוזים. אך מספר ה"עצמאיים" בקרב המוסלמים נמצא בשיעור הגבוה משיעורם באוכלוסיה. עצמאותו של דל הרעב מתקיימת בחברות בהן חסומה דרכו להגיע למוביליות דרך משאבי החברה הכללית. הכפר הערבי "כפר קרע" שבר שיאי גינס בכך שהציג לעולם 134 רופאים שנולדו בכפר ובחרו במקצוע זה ובמקצועות חופשיים אחרים (עורכי דין, רואי חשבון, סוחרים) כתוצאה מחסימה למשרות ממשלתיות, ציבוריות, ביטחוניות ואחרות.

תאריך:  03/12/2010   |   עודכן:  03/12/2010
יחיאל (חיליק) רוזמן
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
הודו - ברבור שחור
תגובות  [ 2 ] מוצגות   [ 2 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
יובל רובין
5/12/10 04:35
2
פלא יועץ
6/12/10 07:56
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אסון הכרמל שוב יביא להרבה דיבורים; אנחנו דורשים מעשים: לחקור, לשנות, להעניש - ומיד בעולם העסקים כבר למדו כיצד לדבר הרבה ולא לומר דבר. ראו את שלמה אליהו, יגאל דמרי, גיורא איילנד, נטוויז'ן ואפילו תיאטרון הבימה סלקום מצאה פתרון הרבה יותר פשוט: היא לא אמרה כלום
03/12/2010  |  איתמר לוין  |   מאמרים
יצאו כבר כחמישים שנה מאז באתי אל הכרמל. ביתי וביתם של אלפי נערים ונערות נבנו בו על ראש גבעת אורנים ואלונים וקטלבים ירוקים שצפו מגבוה ברצועת הים שליחכה חופי עתלית. ניחוחות ההר הרחיבו את הדעת. הם חדרו לכל נים מנימי ישותנו.
02/12/2010  |  יצחק מאיר  |   מאמרים
"היפה והחיה" בתיאטרון הספרייה ברמת גן הוא מחזמר מקסים, מלוטש, מלוהק בידי צוות שחקנים מקצועי, המגיש פנינה נוסח ווסט-אנד מלונדון בביצוע תרבותי ויפה.
02/12/2010  |  חיים נוי  |   מאמרים
"...בידי החיזבאללה יותר מ-50 אלף רקטות מדגמים שונים, ובהן כאלה שטווחן מגיע אפילו עד מטרות בנגב. בידי החמאס אלפי רקטות, חלקן בעלות טווח של עשרות קילומטרים, ובידי סוריה אלפי טילים בליסטיים ועשרות אלפי רקטות. כלומר, כל נקודה בשטח ישראל מטווחת באלפי רקטות וטילים" (ראובן פדהצור, אשליה של עורף מוגן, הארץ, 2.12.10).
02/12/2010  |  דודו אלהרר  |   מאמרים
הנס פאלאדה הוא שמו הספרותי של רודולף דיטצן (1893-1947) שכתב ספר מדהים על חייהם של זוג גרמנים בברלין מהמעמד הבינוני שחיו בגרמניה במהלך מלחמת העולם השנייה.
02/12/2010  |  עפר דרורי  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
ביבי ראש, ביבי אשם    נתניהו היה חייב להתפטר דקה אחת לפני הרצי הלוי ורונן בר    איני בא לטעון כי חליוה אינו צריך להתפטר, צריך גם צריך אחריהם? איתם? לא חשוב
רפי לאופרט
רפי לאופרט
התהפוכות הפוליטיות והדמוגרפיות השליליות בארה"ב משתקפות יותר ויותר בהתנהלות ממשל ביידן במשבר האזורי הנוכחי    השילוב האפרו-אמריקני-מוסלמי והאנטישמי מעמיק את אחיזתו והשתלטותו
רפאל בוכניק
רפאל בוכניק
מאז אסון ה-7 באוקטובר 2023, ניכר כי המושג "הפקרה" נחרת בשיח הציבורי כתיאור מצב המייצג את אשר פקד אותנו ביום המר והנמהר ההוא - קלות הבלתי נסבלת של ייחוס אשמת "הפקרה" לממשלת ישראל
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il