בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
|
|
|
חולה שיש בו סכנה - חייב לאכול ביום הכיפורים
|
כל חולה שיש בו סכנה לחייו אם יתענה, ישאל את רופאו האישי ולא יצום אלא אם התיר לו מפורשות. אל לו ליטול חייו בידיו ולסכן נפש. התורה ציוותה "ושמרתם את חוקותי ואת משפטי אשר יעשה אותם האדם וחי בהם" - ולא חלילה שימות בהם
חולה שהרופא הזהירו לבל יתענה משום שבכך הוא מסכן את חייו, אסור לו באיסור חמור לצום ביום הקדוש. הוא חייב לאכול ביום הכיפורים יען פיקוח נפש דוחה אפילו צום זה. לכן, כל חולה שיש בו סכנה לחייו אם יתענה, ישאל את רופאו האישי (גם אם אינו מוכר כשומר מצוות) ולא יצום אלא אם התיר לו מפורשות. אל לו ליטול חייו בידיו ולסכנם נפש. ציוותה התורה הקדושה "ושמרתם את חוקותי ואת משפטי אשר יעשה אותם האדם וחי בהם" - ולא חלילה שימות בהם. הרמב"ם (הלכות שבת פ"ב ה"ג) כתב: משפטי התורה ייסודם בחסד ורחמים ושלום. להועיל לאדם. לשדרג את איכות חייו. חלילה לא למות באמצעותם. הרמב"ן במלחמות ה' (סנהדרין ע"ד ב') כתב: לא שמענו מידת החסידות לחולה שיש בו סכנה ויש צורך לחלל עליו את השבת, שלא יעשו כן, שיחללו עליו את השבת ויצילוהו. ההפך, כל המזדרז לקיימו ולהצילו נפש, הרי זה משובח, וכל הנמנע מלבצע פעולות הצלה בשבת מחשש לחילול שבת, הריהו מתחייב בנפשו. ממש כאילו הרגו במו ידיו גופא. חולה או מעוברת או מינקת או אפילו מי שנשכו כלב שוטה או נחש ונכנס לספק סכנת חיים, החייב לאכול ביום הכיפורים, מנסים תחילה להאכילו לשיעורין. כלומר משקל שני שליש ביצה בינונית (ביצה בינונית משקלה 45 גרם) נמצא ששני שליש עולים למשקל 30 גרם אוכל בכל מנה. עם כמות אוכל זו הוא רשאי לשתות כמלוא לוגמיו, פירוש משקל משקה הנמצא בצד אחד של לוע הפה, משקל 40 גרם, וזאת יען אין שתיה מצטרפת לאכילה. בין מנה למנה עליו לשהות ללא אכילה ושתיה 9 דקות, ואם אינו יכול אז 5 דקות ואם אינו יכול אז ישתדל שהשהיה בין אכילה ואכילה לא תפחת משתי דקות. החישוב הוא של כדי אכילת פרס והוא משך זמן אכילת 4 ביצים. שבנא איש ירושלים, היה נכנס לבקר חולה ואומר לו "שלום". וביציאתו היה אומר "שבת היא מלזעוק ורפואה קרובה לבוא, ורחמיו מרובין ושבתו בשלום" . בשבת אסור להצטער ואנו מנועים מלזעוק לרפואתך אבל רחמיו של בורא העולם רבים ובכוחו לרפא אותך גם ללא תפילתנו ואני אוסיף שה' ישלח רפואתו גם אם נאלצנו לאכול בעל כורחנו משום פיקוח נפש. ה' יצילו ויאפשר לו לקיים צומות הרבה בעתיד, מתוך בריאות וחוסן גופני ורוחני כאחד.
|
|
הכותב הוא הרב הראשי של המושבה מזכרת בתיה.
|
|
תאריך:
|
05/10/2011
|
|
|
עודכן:
|
06/10/2011
|
|
הרב אפרים זלמנוביץ
|
חולה שיש בו סכנה - חייב לאכול ביום הכיפורים
|
|
מתוך מיצרי ד' אמות של גלות פרץ עם ישראל תקופת תחייה כבר לפני למעלה ממאה שנים. ארץ ישראל הסירה מעליה את קללת אלוקים של "גופרית ומלח שריפה כל ארצה" והחלה לתת את פירותיה לעם ישראל כי קרבו לבוא; עם ישראל זקף את קומתו, העמיד את עצמו בהגנה עצמית ועבודה עברית, העשיר מחדש את עולמו בתחומי התרבות האומנות והשירה, וחלם חלומות על תיקון עולם; מעל לכל - תורת ישראל אינה מכונסת בד' אמות של הלכה בלבד, אלא יצאה ופרצה מחדש, לעולמות האגדה והמחשבה, הקבלה והשירה. זו מהותה של התחייה שאנו זכאים לחיות בתוכו.
|
|
|
במוצאי היום השני של ראש השנה, בדיוק בשעת חצות של ליל שבת שעברה, לפני פחות משבוע, תם ונשלם בשלום ובשלווה, השבח לא-ל, חודש ספטמבר 2011 – המועד שכל דוברי השמאל הבטיחו שיתחולל בו צונאמי מדיני ו/או ביטחוני או שניהם גם יחד, שיזעזעו את מדינת ישראל ויחוללו בה רעידת-אדמה מדינית/ביטחונית נוראה. דם ואש ותמרות עשן, חלילה.
|
|
|
נשיא המדינה שמעון פרס התייחס בחריפות להצתת המסגד בטובא זנגריה: "אני רוצה להביע זעזוע עמוק מהאירוע המחריד של הצתת המסגד. לא יעלה על הדעת שיהודי יפגע בקדושה של אחר. זהו מעשה לא יהודי, לא חוקי, לא מוסרי ומטיל עלינו בושה כבדה. אני מגנה בכל לשון מעשה נורא זה".
|
|
|
מי אמר שהישראלים הם לא עם יצירתי? אומנם גלי העלייה מברית המועצות הראו לנו שהקשר בין תרבות ויצירה לבין ילידי הארץ טעון שיפור, אך את היצירתיות שאומנם באה מהמילה יצירה, אך אינה קשורה לה בעבותות, קשה לקחת מאיתנו. היצירתיות היא מעין שדרוג בתוספת הרבה הילה ונקשרה לדמות הצבר הנועז שלא חושש מכלום ומרבה לאלתר, לעקוף וגם לתחמן.
|
|
|
פרשנים מדיניים כתבו כי על-אף העובדה שנאומו של הנשיא עבאס בעצרת הכללית של האו"ם בספטמבר כלל התקפה עוקצנית על ישראל, הנאום כלל גם ויתור היסטורי על השאיפות הטריטוריאליות הפלשתיניות לשטחים שמעבר לגבולות הארבעה ביוני 1967.
|
|
|
|