|   15:07:40
  ראובן שליט  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
פלמינגו ספא: יום כיף זוגי בלתי נשכח בחיפה
מחלקה ראשונה
ניסן-אייר בספריו של איתמר לוין

הבשורה על-פי הסוכה

חג הסוכות מסמל יותר מכל את הסנתזה העדינה אך האפשרית בין האמת האובייקטיבית לבין סובלנות וקבלת האחר, בין המונותיאיזם והערכים האבסולוטיים לבין גיוון דעות ודמוקרטיה אמיתית, בינלאומיות וקהילתיות ובין אינדיבידואליזם וסולידריות כלל אנושית
03/10/2011  |   ראובן שליט   |   מאמרים   |   חגים ומועדים   |   תגובות
חג סוכות. מבשר לעולם את האיזון העדין והמוסרי של המונותיאיזם [צילום: פלאש 90]

מהו בעצם אותו חידוש גדול של המונותיאיזם? מה הוא ההבדל העמוק בין אמונה באל אחד לבין הכרה בכמה כוחות פועלים?, היכן מתבטאת העליונות המוסרית של אמונה זו על עבודת האלילים? האם זהו רק עניין של מספרים או שיש כאן ראיית עולם שונה מהותית?, המהפכה הגדולה של המונותיאיזם היא בראש ובראשונה מוסרית.

ההכרה האלילית בכמה כוחות שונים נובעת בעיקר מהשקפה המשליטה ראייה סובייקטיבית על תבנית הערכים במוסר האנושי. לא רק על ההיררכיה של סולם הערכים, האם ערך x חשוב מערך y, אלא אף על תוקפם והלגיטימיות שלהם בעיני בני האדם.

כל אחד שקורא חלק מהסיפורים המופיעים במיתולוגיות הפוליתאיסטיות הגדולות בעולם יכול להבחין בלא קושי במציאות כאוטית של מלחמת אינטרסים בין אותם כוחות האחראים על הפעלתו של היקום, אך אפילו בלי אותה ההאנשה המתרחשת בסיפורים, בה הופכים אותם אלים לתאבי בצע, חמדנים, רודפי כבוד ואכזריים, מציאות של כוחות שונים הפועלים לפי אינטרסים משלהם תוביל בסופו של דבר לעימות. ובמקרה כזה הקרבן הראשון כמו בכל מלחמה היא האמת האובייקטיבית.

מה שיראה צודק בעיני חסידי אל אחד יראה שגוי בעיני חסידי חברו. משמעותם האמיתית של מושגים כמו חרות, חיי אדם וצדק מהווה עניין של גיאוגרפיה, דת ובעיקר אינטרס אנוכי - ולא כנדרש של מוסר אנושי בסיסי. לכל מעשה ולו הנפשע ביותר יהיה אפשר למצוא ספונסר כשכל שעליך לעשות הוא לסגוד.

את קידושה של השקפה עתיקה\חדשה זו אנו יכולים לזהות גם בהיסטוריה העתיקה עם מגמות בעולם ההלניסטי, ובעיקר עם גזרותיו של אנטיוכוס הרביעי והעימות המתמשך בין היוונים ליהודים - עימות שהביא להתערבותם של הרומאים, למרד היהודי הגדול ובסופו של דבר לחורבן בית המקדש בשנת 70 לספה"נ - וגם בהווה עם הרלטיביזם הקיצוני, הפוסט מודרניות, הקוסמופוליטיות המאולצת ורודנות התקינות הפוליטית.

מול עולם כזה קל יותר להבין את החידוש המוסרי שבאמונה באל אחד, אמונה באמת אחת ובתבנית ערכים משותפת לכל המין האנושי. הערכים הגדולים כגון צדק, חרות, זהות וחיי אדם אינם יחסיים אלא אבסולוטיים ובטח שאינם תלויים במקום, זמן או אינטרס אישי.
לפי נבואתו של זכריה היה זה דווקא חג הסוכות שסימל על קבלתו של המונותיאיזם על כל עמי העולם, על כל המשתמע מכך.

לאחר מלחמה גדולה על ירושלים: "טז וְהָיָה, כָּל-הַנּוֹתָר מִכָּל-הַגּוֹיִם, הַבָּאִים, עַל-יְרוּשָׁלִָם; וְעָלוּ מִדֵּי שָׁנָה בְשָׁנָה, לְהִשְׁתַּחֲו‍ֹת לְמֶלֶךְ יְהוָה צְבָאוֹת, וְלָחֹג, אֶת-חַג הַסֻּכּוֹת. יז וְהָיָה אֲשֶׁר לֹא-יַעֲלֶה מֵאֵת מִשְׁפְּחוֹת הָאָרֶץ, אֶל-יְרוּשָׁלִַם, לְהִשְׁתַּחֲו‍ֹת, לְמֶלֶךְ יְהוָה צְבָאוֹת--וְלֹא עֲלֵיהֶם, יִהְיֶה הַגָּשֶׁם. יח וְאִם-מִשְׁפַּחַת מִצְרַיִם לֹא-תַעֲלֶה וְלֹא בָאָה, וְלֹא עֲלֵיהֶם; תִּהְיֶה הַמַּגֵּפָה, אֲשֶׁר יִגֹּף יְהוָה אֶת-הַגּוֹיִם, אֲשֶׁר לֹא יַעֲלוּ, לָחֹג אֶת-חַג הַסֻּכּוֹת. יט זֹאת תִּהְיֶה, חַטַּאת מִצְרָיִם; וְחַטַּאת, כָּל-הַגּוֹיִם, אֲשֶׁר לֹא יַעֲלוּ, לָחֹג אֶת-חַג הַסֻּכּוֹת." (זכריה, פרק יד, פסוקים טז-יט)

ולמה דווקא סוכות?

חג הסוכות מסמל יותר מכל את הסנתזה העדינה אך האפשרית בין האמת האובייקטיבית לבין סובלנות וקבלת האחר, בין המונותיאיזם והערכים האבסולוטיים לבין גיוון דעות ודמוקרטיה אמיתית, בינלאומיות וקהילתיות ובין אינדיבידואליזם וסולידריות כלל אנושית.

בחג הסוכות אנו מצווים לצאת מתוך הבית, לצאת מתוך הקבוע, מתוך הדעות הקדומות והקיבעון ולרענן את דעתנו, לייצור גלות מלאכותית למשך שבוע כדי להתנתק מההרגלים והשגרה, ובמיוחד מהרגלי המחשבה והסטריאוטיפים הנבנים אצלנו במשך השנה, וכל זה תחת אותו גג של המבנה הערכי האבסולוטי.

בפן הלאומי, אם נתבונן בנבואתו של זכריה נבחין שיש כאן את הסנתזה בין המונותיאיזם, דהיינו; קבלת מבנה ערכים אוניברסאלי, וההתייחסות לגויים העולים לירושלים כלאומים ומשפחות נפרדות. הרכבה מתבקשת של הגדרה לאומית עצמית לתוך הערך העליון של זהות אישית.

את הסינתזה הזו מזהה ד"ר מיכה גודמן עם ירושלים ותפקידה לעתיד לבוא גם בנבואותיהם של נביאים אחרים: "ב וְהָיָה בְּאַחֲרִית הַיָּמִים, נָכוֹן יִהְיֶה הַר בֵּית-יְהוָה בְּרֹאשׁ הֶהָרִים, וְנִשָּׂא, מִגְּבָעוֹת; וְנָהֲרוּ אֵלָיו, כָּל-הַגּוֹיִם. ג וְהָלְכוּ עַמִּים רַבִּים, וְאָמְרוּ לְכוּ וְנַעֲלֶה אֶל-הַר-יְהוָה אֶל-בֵּית אֱלֹהֵי יַעֲקֹב, וְיֹרֵנוּ מִדְּרָכָיו, וְנֵלְכָה בְּאֹרְחֹתָיו: כִּי מִצִּיּוֹן תֵּצֵא תוֹרָה, וּדְבַר-יְהוָה מִירוּשָׁלִָם. ד וְשָׁפַט בֵּין הַגּוֹיִם, וְהוֹכִיחַ לְעַמִּים רַבִּים; וְכִתְּתוּ חַרְבוֹתָם לְאִתִּים, וַחֲנִיתוֹתֵיהֶם לְמַזְמֵרוֹת--לֹא-יִשָּׂא גוֹי אֶל-גּוֹי חֶרֶב, וְלֹא-יִלְמְדוּ עוֹד מִלְחָמָה." (ישעיהו, פרק ב, פסוקים ב-ד)

...בחזונו של ישעיהו, בירושלים אין ניסיון לייצר האחדה גיאוגרפית של האנושות. כל העמים נותרים במקומם. אין גם ניסיון לייצר האחדה מדינית, כל העמים ממשיכים להיות מאורגנים במסגרותיהם המדיניות. התשתית לסולידריות כלל אנושית לא תהיה פוליטית, כדוגמת בבל או האיחוד האירופי. התשתית המשותפת לא תהיה תשתית של כוח אלא של רוח. ציון לא תשלוט באנושות, היא תעורר השראה עבורה. "ואחזק בידך ואצרך ואתנך לברית עם לאור גוים".(ד"ר מיכה גודמן, "בבל וירושלים", עיתון "אם תרצו", אדר תשס"ט)

ד"ר גודמן במאמרו טוען שירושלים היא האנטיתזה לבבל האלילית והקוסמופוליטית. ירושלים המונותיאיסטית של הנביאים מאחדת את העמים תחת מערכת ערכים אחת שלא על-מנת לשלוט ולאחד מלאכותית, אלא על-מנת לתת השראה ולבצע את תפקידה הנבואי כ"אור לגויים":

"הפנטזיה הלאומית של רוב המדינות החזקות בעת החדשה היא פנטזיה של שליטה. הציונות יוצרת פנטזיה של השראה. לא לשלוט בגויים - להיות "אור לגויים", תחת מגדל בבל של עוולה מוסרית לייצר בירושלים מגדל אור של מופת מוסרי. זו התשובה המקראית לשאלה שנשאלה לאחר מלחמת העולם השנייה בסן פרנסיסקו. הסולידריות האנושית תצמח לא ממסגרת מדינית משותפת אלא ממסגרת ערכית משותפת... העולם האירופי בו הדומיננטיות של המחשבה הפוסט מודרנית, חוסמת את אפשרות קידומה של תשתית ערכית משותפת לכל האנושות, עקב האמונה שאין ערכים אוניברסאליים, מציע מסגרת מדינית מאחדת, תחת ערכים מאחדים". (שם)

מול בבל של המחשבה האלילית והפוסט מודרנית, מול הרלטיביזם המוסרי והאינטרנציונאליות המאולצת מצד אחד, ומול הפונדמנטליזם והדעות הקדומות מצד שני נחגוג את חג הסוכות וננסה לקחת ממנו את המיטב. בתקווה שיום אחד נשלים את בשורת המונותיאיזם המוסרי ונהפוך את ירושלים וישראל ל"אור לגויים".

חג שמח

תאריך:  03/10/2011   |   עודכן:  03/10/2011
ראובן שליט
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
המון סימני שאלה מעוררת הודעת משרד המשפטים בנוגע לפרישתו של השופט דן מור. הנה הם לפניכם.
03/10/2011  |  איתמר לוין  |   מאמרים
כידוע בפברואר השנה נחקק חוק לעידוד הגדלת ההיצע של דירות המגורים במטרה לשחרר במהירות דירות מגורים ולהגדיל ההיצע וזאת בשתי דרכים בעיקר. האחת הגדלת כמות הפטורים ממס שבח מעבר לפטורים הרגילים הקיימים למכירת דירות מגורים. האחרת הינה הנמכת שיעורי המס למוכרי קרקעות עליהן תיבנינה דירות מגורים ל-20% ככל שהבנייה תסתיים בתוך 36 חודשים.
השילוש המקודש הכולל את הקהיליה הבינ"ל, האיחוד האירופה וארה"ב הוא מועדון אקסקלוסיבי נגד יהודים בלבד. עם זאת, הוא דורש מישראל להילחם נגד חוסר הפרופורציה ואי השוויון הזה. ההצלה חייבת לבוא מבפנים.
03/10/2011  |  נורית גרינגר  |   מאמרים
אמרתי בעבר ואני חוזר ואומר - המחאה הייתה במקומה ובעיתוי מוצלח, אבל כנראה ההצלחה, סחררה את מוביליה, עד כדי הפיכתם לחוצפנים, מגוחכים, רודפי כותרות שחיים במציאות ביטחונית וכלכלית אחרת. אפשר למלא וליישם את כל הדרישות, ואז ביבי והממשלה יזכו לתהילה של כל עם ישראל. אבל כעבור שנתיים, המדינה תפשוט רגל, דירוג האשראי ירד, הרזרבות ידלדלו, המדינה לא תוכל להחזיר חובות ומצבנו יהיה כמו יוון ואולי גרוע יותר, ואז צריך להתחנן לאירופה לעזרה. הדרישות המוצגות על-ידי המוחים, יש בהם ממש וחלק גדול אף צודק והגיוני, וחלק מכך אפילו בר ביצוע.
03/10/2011  |  אברהם פכטר  |   מאמרים
נפגשנו כמה חברים בגילאי 35-44 בראש השנה בפארק במרכז הארץ. כולנו אנשי משפחה, ילדים, עבודה מסודרת, דעתנים, מסודרים. הטבע משחרר מלחץ, מדאגות והשיחה הקולחת הגיעה לפוליטיקה. "שלי דפקה את ציפי", "העבודה גזרה קופון מהמחאה", "קדימה תתרסק", "ביבי יבחר שוב". אייל ואלדד כמו רבים מאיתנו רחוקים מהחיים הפוליטיים. מנקודת מרחק זו הראייה שלהם נקייה יותר. הגם שהיא נקייה יותר ברור לכל שצעירים הנכנסים בשערי הפוליטיקה לומדים מהר מהם החיים הפוליטיים.
03/10/2011  |  גיל נתן  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
צבי גיל
צבי גיל
במערכה ההיברידית בין ישראל לבין אירן זאת כבר הצליחה בהיבט הפסיכולוגי והכניסה את הציבור הישראלי, שנמצא חצי שנה במתחים, ללחץ נפשי ללא תקדים    הפטפטת המדינית הבלתי אחראית שמהדהדת בתקש...
דרור אידר
דרור אידר
האנטישמיות הגואה באוניברסיטאות בארה"ב ביחד עם המלחמה המתמשכת, גורמים לפקפוקים בצדקת הדרך    מה למדנו מההיסטוריה ומדברי חכמינו שבכל הדורות, מה פסק קרדאווי ומה צייצה חכמת פיזיקה על הת...
יהונתן קלינגר
יהונתן קלינגר
משקיעי קריפטו שמעוניינים להשקיע כספים ולשמור עליהם מאובטחים, קונים ציוד אבטחה רציני, אבל בסופו של דבר נופלים בהונאות אנושיות שגורמות לכך שכל הטכנולוגיה שהושקעה לא תהיה שווה כלום
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il