במהלך ינואר קיים שר האוצר סקירה בוועדת הכספים שבה דיווח כי לאחר דיונים רבים במשרדו, הוחלט לקבוע יעד צמיחה של 3.2% ל-2012 במקום היעד הקודם, שעמד על 4.0%. לדבריו, הטלטלה בכלכלות העולם וחוסר הוודאות לגבי העתיד, הם שהביאו להורדת יעד הצמיחה לשנה הקרובה.
וכאשר הכלכלה משתנה, התנהלותן של חברות משתנה בהתאם. כל עוד הדרישה למוצרים ושירותים הייתה פחות או יותר צפויה ויציבה, עסקים יכלו להקצות כוח-אדם והון, ובסופו של דבר ליהנות מהחזר על ההשקעה. אבל בעידן שבו האפשרות לצפות את התנהגות השווקים מוחלפת בחוסר-ודאות בחיזוי תנודות השוק והעדפות הצרכנים, המודל של הוצאה קבועה הופך למסוכן מדי לקיומו של העסק. כתוצאה מכך, יותר ויותר חברות שואפות לעבור למודל תפעולי שמבוסס במידה רבה על הוצאות משתנות.
במקביל לשינויים כלכליים, במהלך העשור האחרון טכנולוגיות המידע (IT) הפכו למרכיב קריטי שנוגע למכלול הפעילויות של כל חברה — חברות ממשלתיות, תאגידים בינלאומיים, ועסקים קטנים-בינוניים.
בתחום זה, "מחשוב ענן" צובר תאוצה ומאפשר לעסקים ולחברות ליהנות מכוח מחשוב, שהופך השקעה בתשתית והוצאה קבועה - להוצאה חודשית משתנה. ספקיות שירותי ענן, שמציעות מגוון תוכנות ושירותי מחשוב כגון שרת ארגוני או כונן וירטואלי לאחסון נתונים בנפחים שונים - מחייבות את לקוחותיהן לפי שימוש, כלומר, לפי מספר השירותים, מספר המשתמשים וכולי. ובמילים אחרות, לפי העיקרון "לא השתמשת - לא שילמת".
כמו כלים שלובים
הבסיס התפעולי של עסקים וטכנולוגיות מידע, בעידן זה, שלוב זה בזה בצורה הדוקה. חברות שמבינות כיצד למנף את היצע מחשוב ענן ותוכנה כשירות אינטרנטי (SaaS), משנות את בסיס הפעולה שלהן ומתאימות את עצמן בצורה אופטימלית להצלחה עסקית בכלכלה העכשווית.
בחברות שכבר עברו לענן, הוצאות המחשוב עולות ככל שהעסק גדל, ולפי אותו עיקרון, הן יורדות אוטומטית במידה שהעסק נקלע להאטה. חברות אלה מסוגלות עתה לחדור לשווקים במהירות, ולהתנסות בהצגת מוצרים חדשים ללא השקעה גדולה. הן אינן מסתכנות בהוצאות מחשוב בלתי הפיכות, במידה שהדרישה למוצרים ולשירותים לא עונה על הציפיות.
איך זה עובד?
בעיקרון, מכיוון שהמערכות של ספקיות ענן בנויות לשרת מספר רב של משתמשים שחולקים את אותה תשתית (כולל שרתים, גיבוי נתונים ואחסון נתונים) הן יכולות להציע כוח מחשוב איכותי ומאובטח במחירים נוחים. לשם השוואה - רשת מרכולים עם כוח קנייה גדול, יכולה להציע מבצעי מחירים אטרקטיביים יותר מאשר המכולת השכונתית. במחשוב ענן, השיתוף נעשה בצורה שקופה למשתמשים, והספקיות שומרות בקפידה על הפרדה מוחלטת בין נתוני הלקוחות השונים.
לעסקים שנמצאים בשלב של בחינת הכדאיות הכלכלית של מחשוב ענן, מומלץ לקחת בחשבון את הנקודות הבאות שיש להן משמעות כספית:
1. הטמעה וגמישות - ניתן להתחבר לשירות ולהתחיל לעבוד בדקות ספורות, מפני שאין שום צורך בהתקנות תוכנה. תהליך ההטמעה קל במיוחד עבור חברות עם מספר מיקומים פיזיים (לדוגמה: רשת חנויות, מחשבים ניידים, עובדים שפועלים מהבית, עבודה מטלפונים חכמים וכולי). לכל אלה יש גישה אינטרנטית בלתי מוגבלת מכל מקום, בכל זמן, לאותם שירותים.
2. תמיכה - במקום להעסיק מומחים לתמיכה טכנית, ניתן לקבל את זה כחלק מהשירות של שירותי ענן. זה מתבצע על-ידי צוות תמיכה של החברה, כשירות לקוחות, שנותן מענה טלפוני ופתרון בעיות. וגם על-ידי תחזוקה ופתרון בעיות שמתבצעים ברקע, בצורה ששקופה ללקוח. חשוב להבין ששירות התמיכה במודל מחשוב ענן הוא גמיש ומשתנה לפי צרכי הלקוח. יש לוודא שחבילת התמיכה שרכשתם מתאימה לצרכי העסק.
3. שדרוגים - מחשוב ענן מאפשר שדרוגי תוכנה מעת לעת. במקרים רבים זה נעשה אוטומטית (ברקע) ללא הפרעה להתנהלות השוטפת. הלקוח מקבל הודעה לגבי השינוי שאינו דורש ממנו שום פעולה נוספת, ובעיקר לא דורש השקעה כספית נוספת.
4. גיבויים - אחת ההוצאות שחברות לא יכולות להימנע מהן היא ההוצאה על גיבוי — תחום נוסף שבו סביבת מחשוב ענן מטפלת. לספקיות מחשוב ענן יש בדרך כלל מערכת גיבויים כפולה, כולל מערכות אל-פסק (או גנרטורים) למקרה של הפסקות חשמל, הצפה, שריפה ואירועים אחרים מסוג זה. זה בנוי כך שברגע שהמערכת מפסיקה לפעול, מערכת תומכת נכנסת לפעולה, עם מערכת גיבוי נוספת משלה — רמת שרידות גבוהה שקשה להתחרות בה.
לנתח, להבין, לשקול
חשוב לעשות את הניתוח הכלכלי הנכון ולוודא שההשוואה בין עלויות שירותי מחשוב ענן לבין עלות מחשוב בתוך העסק, נעשית כהשוואה בין "תפוחים לתפוחים". מה זה אומר?
הניתוח צריך לקחת בחשבון את כל ההוצאות הגלויות והנסתרות, ללא יוצא מן הכלל, כולל הוצאות פחת על מחשבים, שרתים ותוכנות. אומנם פחת נחשב כהוצאה מוכרת לצרכי מס, אך היא עדיין משתנה שצריך להכניס לתחשיב. בנוסף ראוי לחשב גם הוצאות בגין אנשי מקצוע מתחום המחשוב (חיוב לפי שעות, או כפוף להסכם חודשי), הוצאות חשמל, ותשלומים שונים עבור תחזוקה של חומרה בעסק.
עסקים שמתלבטים האם להצטרף לענן יכולים לעשות מעבר הדרגתי, כלומר, להצטרף לשירות אחד (לדוגמה: אופיס 2010, או כונן וירטואלי) ולהשוות מחיר ונוחות ביחס לאותו שירות. יש חברות שמעדיפות להעביר למודל החדש שירותי דואר אלקטרוני או בוחרות להפוך דווקא את השרת הפיזי לשרת וירטואלי, ובמקביל להמשיך להשתמש בתוכנות מסוימות שמותקנות על תחנות העבודה בעסק. זה מאפשר להן לעשות בדיקת כדאיות זהירה וגם נותן להן את ההזדמנות להבין את הנושא של מחשוב ענן באופן הדרגתי.
ובשורה התחתונה, הערך המוסף הכי משמעותי של הוצאות משתנות וחיסכון הוא היכולת להקצות את משאבי העסק באופן גמיש יותר למטרות אסטרטגיות ולצמיחה.