|   15:07:40
דלג
  אריה אבישור  
חוקר עצמאי בכלכלה ומדעי החברה
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
תכשיטים לקחת לחופשה בחו״ל בחג הפסח
קבוצת ירדן
תמר פטרוליום: חברה עסקית או בית חרושת לג׳ובים?

מה מסתיר ישראל כ"ץ בעניין הרכבת?

שר התחבורה ערך מסיבת עיתונאים והכריז כי הוא מעביר את תחזוקת הקרונות למיקור חוץ באופן חד-צדדי, מבלי שמסביר מדוע הוא נוהג כך. לדעתי, העניין נגוע בשחיתות מכיוון שלא כך מכריזים על מהלך כזה. אם ידיו של שר התחבורה נקיות, מדוע הוא אינו נוהג בשקיפות?
18/02/2012  |   אריה אבישור   |   מאמרים   |   תגובות
ישראל כ''ץ, שר התחבורה. באמת פועל לטובת הציבור? [צילום: פלאש 90]

סיפור מסריח
אם היה כאן חסכון אמיתי בעלויות לציבור בישראל, חזקה על שר התחבורה שהיה מתפאר בכך. אלא שלעניות דעתי הסיפור מסריח. שר התחבורה והנהלת הרכבת לא מתכוונים לחסוך לנו שום דבר, הם מתכוונים להתחלק עם זכייני מיקור החוץ בהפרש בין עלויות האחזקה על-ידי עובדי הרכבת לבין שכרם של עובדי הקבלן

שר התחבורה, ישראל כ"ץ, כינה את שביתת עובדי הרכבת "שביתה פראית וחמורה", ובית הדין לעבודה בתל אביב הוציא צו מניעה נגד השבתת הרכבת. ואני שואל: האם כצעקתה???. לדעתי יש מקום לברר את נושא הסכסוך ברכבת ישראל סביב הנושא של מיקור החוץ של תחזוקת הקרונות בגישה כלכלית פשוטה. צריך לשאול כמה שאלות לגבי התנהלותו של שר התחבורה בעניין הרכבת!.

היכן השקיפות?

שר התחבורה ערך מסיבת עיתונאים והכריז כי הוא מעביר את תחזוקת הקרונות למיקור חוץ באופן חד-צדדי, מבלי שהוא מסביר מדוע הוא נוהג כך. לדעתי, העניין נגוע בשחיתות מכיוון שלא כך מכריזים על מהלך כזה.

אם ידיו של שר התחבורה נקיות, וכל שהוא דואג זה לרווחת הציבור הישראלי, אז מה הבעיה להגיד לציבור שמשרד התחבורה ערך בדיקה כלכלית של נושא תחזוקת הקרונות של רכבת ישראל, והעלויות של תחזוקה ע"י עובדי רכבת ישראל הם X שקלים בשנה, לעומת זאת העלויות של תחזוקה באמצעות מיקור חוץ הם Y שקלים לשנה, והחסכון לציבור הישראלי כתוצאה ממיקור החוץ הוא (Y-X) שקלים לשנה?, מדוע לא לנהוג בשקיפות??? מי שלא עושה זאת, מעיד על עצמו שהוא מושחת והוא פועל ממניעים זרים.

מדוע שר התחבורה אינו מציג נתונים על מבנה העלויות של תחזוקת הקרונות בשני האופנים או על שיקולי יעילות או בטיחות בהפעלה?. יו"ר ההסתדרות אומר שהמשמעות של מיקור החוץ היא אחת: החלפת עובדי הרכבת בעובדי קבלן. כאמור, אם היה כאן חסכון אמיתי בעלויות לציבור בישראל, חזקה על שר התחבורה שהיה מתפאר בכך. אלא שלעניות דעתי סיפור זה מסריח באמת, והכוונה שלי היא לגבי שר התחבורה והנהלת הרכבת. הם לא מתכוונים לחסוך לנו שום דבר, הם מתכוונים להתחלק עם זכייני מיקור החוץ בהפרש בין עלויות האחזקה על-ידי עובדי הרכבת לבין שכרם של עובדי הקבלן.

מיקור החוץ - הפרטה שאינה תורמת למשק

מעבר לכך, כל היתרונות הנובעים מהעסקת עובדי קבלן אינם מתקיימים כאן. לא דרושה גמישות ניהולית, מכיוון שלא מדובר בעבודה זמנית של עובדים לא מקצועיים. זוהי עבודה קבועה של עובדים מקצועיים המתמחים באחזקת קרונות רכבת. אין כאן גמר פרויקט, שאחריו צריך לפטר את העובדים, ואף אחד לא הוכיח שמיקור חוץ יותר יעיל מתחזוקת קרונות באמצעות עובדי הרכבת. מה שעולה מדיון זה הוא שהשאלה הרלוונטית היא שאלת התחלקות ההכנסות במשק.

במילים אחרות, מה יותר טוב למשק שרבים יעבדו בשכר מינימלי ומעטים יקטפו את הקצפת או שתהיה התחלקות הכנסות יותר שיוויונית? ידוע הוא שבעלי שכר נמוך יותר צורכים שיעור גבוה יותר מהכנסתם לעומת בעלי הכנסות גבוהות וזה מביא לביקושים גדולים יותר במשק ולצמיחה גבוהה יותר.

במונחים כלכליים, הנטייה השולית לצרוך יורדת עם הגידול בהכנסה. לכן, כאשר כל יתר הדברים שווים, התחלקות הכנסה יותר שיוויונית מביאה למשק שצומח בשיעורים גבוהים יותר. כמובן שהתחלקות הכנסת שיוויונית יותר היא גם צודקת יותר, ויש לה השלכות על נושאים אחרים כגון רמת הפשיעה בחברה.

לסיכום, צריך לעצור את המגמה של הפרטת המשק באופן גורף וחולני. מיקור החוץ של תחזוקת הקרונות אינה הפרטה שתורמת למשק אלא הפרטה שמזיקה למשק. כאשר באים להחליט על הפרטה, בכל נושא יש לשקול שיקול עינייני, לבצע בדיקה כלכלית, ולהביא את התוצאות לידיעת הציבור. מי שעובד בחוסר שקיפות מחשיד את עצמו שאינו פועל לטובת הציבור.

הכותב הוא חוקר עצמאי בכלכלה ומדעי החברה
תאריך:  18/02/2012   |   עודכן:  18/02/2012
ד"ר אריה אבישור
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
מה מסתיר ישראל כ"ץ בעניין הרכבת?
תגובות  [ 20 ] מוצגות   [ 20 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
תוהה ובוהה
18/02/12 15:23
2
יוסף המגיד וצולף
18/02/12 17:23
3
פועה
18/02/12 19:20
4
שומר הפסים
18/02/12 19:21
5
ראול איזנברג
18/02/12 19:59
 
מהסתדרות העובדים?
19/02/12 03:19
6
חיים ו.
18/02/12 22:04
7
ש.ק.
18/02/12 23:51
8
עזרא מועלם
18/02/12 23:57
 
בני בנקר
19/02/12 09:55
 
tomerto
19/02/12 10:19
 
עזרא מועלם
19/02/12 11:00
9
שרון.
19/02/12 09:28
10
עטרה שגב קלימי
19/02/12 09:35
11
בר דרור דוד
19/02/12 09:59
12
אורי עמר
19/02/12 11:53
13
אליפז+מטה המחאה
19/02/12 13:40
14
עומרררר
19/02/12 15:13
15
צנחן
19/02/12 20:45
16
פרעוש
21/02/12 21:48
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
המערב המשותק, אחוז הדמורליזציה, חסר האונים וחסר התועלת, מתיימר לייצג את "הקהילה הבינלאומית" שהתפרקה לגושים הישנים של המלחמה הקרה, במחלוקות באירן, בלוב ועתה גם בסוריה. לשם כך הוא ייפה את כוחה של הליגה הערבית לפעול במקומו, על-מנת להצדיק את אי-מסוגלותו לעשות דבר כלשהו בנוגע לטבח המתחולל בסוריה.
18/02/2012  |  פרופ' רפאל ישראלי  |   מאמרים
סיומה המשמח של השביתה למען עובדי הקבלן והמשכה בוועדי הרכבת מעלים מספר שאלות:
18/02/2012  |  ד"ר יובל ברנדשטטר  |   מאמרים
אחריות תאגידית הוא מונח משעמם הלקוח ממעבדות העבר של בתי מדרש למנהל עסקים, ומשמעו דיאלוג שחוק על שער החליפין שבין המוצר התאגידי וערכו הממשי. אבל מהפכת הטכנולוגיה והרישות החברתי שינתה את כללי המשחק. אחריות תאגידית נקבעת עתה על-ידי הצרכנים, באופן ישיר, והרשת החברתית מעלה עסקים המבוססים על כלכלכה ירוקה ומתגמלת אותם ביד נדיבה. ברוכים הבאים לאחריות התאגידית החדשה
18/02/2012  |  דן אלון  |   מאמרים
תופעת הזנות התפשטה בישראל באופן מדאיג. רובנו לא מכירים אותה, חלקים רבים בממסד הישראלי לא מכירים בה, והכי נורא הוא שבאותו הזמן מאות ואלפי נשים וילדים מנוצלים באלימות עלי ידי ארגוני פשע וצרכני מין, אשר בהרבה מקרים הם אנשים "נורמלים". החברה הישראלית ובטח שהממשלה והכנסת שלה, חייבים לומר אמירה ברורה - הזנות היא פשע מכוער ופסול שעלינו לגנות, ותופעה שעלינו להיאבק כדי לחסלה או לפחות לצמצמה.
18/02/2012  |  חיליק בר  |   מאמרים
אנחנו נעשה את מיטבנו על-מנת לחנך, להשריש בילדנו ערכים, ללמד ולהעיר כשצריך, ועם זאת כמו כל הורה (שרכש לו את התואר הנכסף) גם נתמוך, נגן, נכיל, נקבל ובעיקר ניתן מקום לרגשות טובים או רעים כאחד, הרי גם אנחנו היינו פעם ילדים
18/02/2012  |  אדוה שרון אילן  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
הרצל ובלפור חקק
הרצל ובלפור חקק
דברי הספד עם הבאתה למנוחות של המשוררת דלית בת אדם    שירתה הזכה של דלית בת אדם ידעה לשבות לבבות, שירה שהלכה במסלול השיבה המאוחרת, שיבה למחוזות ילדותה, למחוזות הקסם של ימי האתמול
דרור אידר
דרור אידר
ההגדה אינה מסמך קפוא אלא טקסט גנרי שמחזיק רעיון המתחדש עלינו מדי תקופה    ממצרים העתיקה שבה העבדים העברים סיפרו על יציאת האבות מהגלות, עד ליציאת מצרים של תקופתנו היא מדינת ישראל
מירב ארד
מירב ארד
מגוון הצעות מומלצות מעובדי קרן קימת לישראל לטיולים מהנים ברחבי הארץ - במרחב צפון, מרכז ודרום. מוזמנים להגיע וליהנות בתקופה הקרובה ובמהלך חופשת "בין הזמנים" ממקומות טיול יפים במיוחד...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il