|   15:07:40
  יהונתן דחוח הלוי  
עיתונאי עיתונות זהב בע"מ
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
תמר פטרוליום: חברה עסקית או בית חרושת לג׳ובים?
כתיבת המומחים
מה צריך לדעת כשמתכננים חופשה באילת?
הוועדה לעניינים ערביים. "מדינת ישראל בעלת אופי תוקפני" [צילום: AP]

תם עידן האשליות בנוגע למצרים

הפרלמנט המצרי התווה את קווי המדיניות לממשלה הבאה, המתבססים על ראייתה של ישראל כאויב ראשון במעלה והושטת תמיכה מלאה לאסטרטגיית המאבק בישראל על-מנת להביא ל"שחרור פלשתין"
15/03/2012  |   יהונתן דחוח הלוי   |   מאמרים   |   העולם הערבי   |   תגובות

מצרים שלאחר המהפכה מרוקנת מתוכנו את הסכם השלום והופכת לאויב מוצהר ומר של ישראל. דר' מוחמד אל-סעיד אידריס (محمد السعيد ادريس), יו"ר הוועדה לעניינים ערביים בפרלמנט, סימן בהודעתה הרשמית של הוועדה (12.3.12), שאושרה על-ידי חברי בית הנבחרים המצרי, את קוויה המתגבשים של המדיניות המצרית האזורית, כפי שעוצבו בהנהגת הרוב הפרלמנטרי של האחים המוסלמים, המפלגה הסלפית ומפלגות השמאל המצריות (אידריס ממייסדי תנועת המחאה "כיפאיה” וחבר במפלגת השמאל אל-כראמה שחברה לברית עם מפלגת הצדק והחירות של האחים המוסלמים).

להודעת הוועדה לעניינים ערביים, שהוקראה על-ידי אידריס, נודעת חשיבות בניסוחה ובתוכנה. המינוח "מדינת ישראל" לא נזכר כלל בהודעה, ובמקומו חוזרים ונשנים הביטויים "היישות הציונית" ו"האויב". ההודעה, שהתמקדה במתיחות בין ישראל לרצועת עזה (תקיפות ישראליות נגד ארגוני הטרור הפלשתינים ושיגור מאות טילים לעבר ישראל), מעלה על נס את הטרור הפלשתיני, המכונה "התנגדות", ושוללת את עצם זכות הקיום של מדינת ישראל, אותה היא מגדירה "ישות אימפריאליסטית התנחלותית", שהיא "בעלת אופי תוקפני", אשר "גירשה בכוח עם מאדמתו כדי להקים את מדינתה הגזענית". גם ארה"ב נמצאת על ספסל הנאשמים של הפרלמנט המצרי משום תמיכתה הבלתי מסויגת בישראל.

מה נכתב בהודעת הוועדה לעניינים ערביים
הודעת יו"ר הוועדה לעניינים ערביים בפרלמנט המצרי

הודעת הוועדה לעניינים ערביים כללה שורת המלצות אופרטיביות לדרג המדיני, ובהן:

הגדרה רשמית של ישראל כאויב - "מצרים שלאחר המהפכה לא תהיה לעולם ידיד, שותף או בעל ברית של היישות הציונית, בה אנו רואים האויב הראשון במעלה של מצרים והאומה הערבית. מצרים תתייחס ליישות הזו כאל אויב, והממשלה המצרית צריכה לבחון מחדש את כל יחסיה והסכמיה עם האויב הזה ואת האיום שהוא מהווה על הביטחון והאינטרסים הלאומיים של מצרים".

ניתוק היחסים הדיפלומטיים עם ישראל - "גירוש השגריר הישראלי ממצרים, החזרת השגריר המצרי מתל אביב, הפסקת ייצוא הגז המצרי ליישות [הציונית] הזו, הקפאת הפעילות על-פי הסכם הקוויז [הסכם הסחר QIZ - Qualified Industrial Zones] ותנאיו הפוגעים בריבונות ובאינטרסים הלאומיים המצריים".

התייצבות מלאה לימין המאבק המזוין נגד ישראל - "הגשת כל אמצעי התמיכה לעם הפלשתיני ברצועת עזה ובגדה המערבית, כדי לאפשר לעם הזה לעמוד איתן מול מדיניות התוקפנות הישראלית. אימוץ דרך ההתנגדות על כל צורותיה וביטוייה, והתייחסות לדרך זו כדרך האסטרטגית לשחרור האדמה הכבושה, לאחר שמנהיגי היישות הציונית הדגישו, כי מה שנקרא תהליך השלום, אינו אלא מסלול שקרי וסחבת במטרה להרוויח זמן על-מנת לייהד ולספח את כל מה שהיישות הזו רוצה לייהד ולספח באדמת פלשתין".

אימוץ מחדש של מדיניות החרם הכולל על ישראל - "חזרה להפעלת מדיניות החרם הערבי הכולל על היישות הציונית והחברות הבינלאומיות המקיימות קשרים איתה, והתייחסות לחרם כגורם תומך לדרך המאבק [המונח "מקוואמה” משמעותו התנגדות או מאבק]".

העלאת סוגיית ירושלים כנושא מרכזי בזירה הבינלאומית - "דרישה מכל מדינות ערב ו'ועדת אל-קודס' [של ארגון הוועידה האיסלאמית] לפעול נגד כל תוכניות היישות הציונית לייהד את אל-קודס [שמה הערבי של ירושלים] ולכפות את הפיכתה לבירה מאוחדת לנצח של היישות, וכן לפעול במרץ בכל הארגונים ובאפיקים הבינלאומיים כדי להביא לקביעה, כי ההתקפות הציוניות המאיימות על מסגד אל-אקצה הן פשעים נגד האנושות, ההיסטוריה והתרבות".

תמיכה בחזית פלשתינית מאוחדת לשחרור פלשתין - "קריאה לכל הארגונים והפלגים הפלשתינים להגיע לאחדות, לגנות את חילוקי הדעות והפילוגים ולפעול להקמה מחדש של אש"ף על-מנת שיוביל מחדש את המאבק הפלשתיני לשחרר את האדמה הכבושה".

בחינה מחדש של מדיניות הגרעין המצרית - "דרישה מהממשלה המצרית לפתוח מחדש את נושא הגרעין הישראל ולדון ביכולות הגרעין הישראליות, משום היותן גורם איום ישיר על הביטחון הלאומי המצרי והביטחון הלאומי הערבי. על ארה"ב והקהילה הבינלאומיות... לנהוג ברצינות עם האיום הגרעיני הישראלי כפי שהם נוהגים כלפי מה שהם מגדירים כסכנה גרעינית אירנית. על מצרים להיערך מיידית לבחון את מדיניות הגרעין המצרית, המתנגדת להפצת הגרעין והדורשת להפוך את המזרח התיכון לאזור נקי מנשק להשמדה המונית. ישראל היא המדינה היחידה המסרבת לחתום על האמנה נגד הפצת נשק גרעיני ולפתוח את מתקניה הגרעיניים ובפרט הכור בדימונה לביקורת של פקחי סוכנות האנרגיה הבינלאומית".

מדיניות אקטיבית ואפקטיבית נגד ישראל - "אנו דורשים מעשים ולא רק דיבורים, מעשים רציניים הם הראויים למצרים שלאחר המהפכה, ממשלתה והפרלמנט שלה. אנו נשבעים, כי לעולם לא נתרשל בהגנה על מולדתנו ואומתנו".

ישראל - האויב הראשון במעלה

הודעת הוועדה לעניינים ערביים התקבלה פה אחד ובמחיאות כפיים בפרלמנט המצרי, והיא משקפת אל נכון את תפישת ההנהגה המצרית האיסלאמית (לה שותפים גם ארגוני השמאל). בעיניה, ישראל היא האויב הראשון במעלה של מצרים והעולם הערבי והאיסלאמי, והסכם השלום עימה (הסכם קמפ דייוויד) הוא בבחינת פגר מת.

הטונים המצריים החדשים מלמדים על תחילת גיבושה של מדיניות עימות מצרית נגד ישראל, ראשית באפיקים המדיניים והכלכליים ובאמצעות תמיכה ישירה במאבק המזוין של הארגונים הפלשתינים. מצרים מציבה עצמה במסלול של התנגשות מכוון עם ישראל והיא עושה שימוש בסוגייה הפלשתינית על כל היבטיה כאמתלות להתערבות מצרית ישירה, ובכללה הפעילות הצבאית של ישראל נגד הטרור הפלשתיני ומדיניותה של ישראל בירושלים או בגדה המערבית. במישור האופרטיבי מצהירה ההנהגה המצרית החדשה על מחויבות לסייע ל"מאבק/התנגדות הפלשתיני על כל צורותיו וביטוייו” - הווה אומר: מתן סיוע ישיר לטרור הפלשתיני, אשר עשוי לבוא לידי ביטוי בכסף, בנשק, באימונים ובהעברת מידע מודיעיני.

להגדרתה של ישראל "אויב מרכזי" המאיים על הביטחון הלאומי המצרי והערבי חשיבות רבה, שכן הוא תרגומו למעשים ומשמעותו בניית יכולת צבאית להתמודדות עם "האיום הישראלי", ובכללו ניסיון לשלול מישראל את יתרונה בתחום הגרעין ו/או השגת יכולת צבאית גרעינית מצרית.

בדרך לחיסול ההנהגה הפלשתינית ולהתנגשות צבאית
עבאס. הנהגתו תבוטל [צילום: AP]

בשלב הנוכחי אין המנהיגות הפוליטית המצרית החדשה יכולה להפעיל את כל הכלים הממסדיים כדי לתרגם את קווי המדיניות הנוכחית למעשים. תנועת האחים המוסלמים והמפלגה הסלפית השיגו רוב מוחלט בפרלמנט ובבית העליון (ויש לציין, כי גם ארגוני השמאל שותפים לעמדה האנטי-ישראלית הלוחמנית), אך עדיין לא השלימו את יעדי המהפכה, בראשם העברת מלוא הסמכויות מהשלטון הצבאי לידי שלטון אזרחי נבחר.

כיום שולטת באופן זמני במצרים ההנהגה הצבאית וממשלה שמונתה על ידה. מצב זה צפוי להשתנות בשבוע השלישי של חודש מאי (24-23 במאי) עם עריכת הבחירות לנשיאות ולאחר מכן הקמת ממשלה אזרחית חדשה. ניצחון של האחים המוסלמים בבחירות לנשיאות ישלים את מהלך ההשתלטות על המערכת הפוליטית במצרים ויאפשר לתנועה האיסלאמית להאיץ את ההתבססות הפוליטית, טיהור הצבא מהמשמר הישן, ותפיסה מחדש של עמדת הנהגה בעולם הערבי שאחד מיסודותיה הוא המאבק בישראל.

העמדה המצרית, התומכת באופן מוחלט בחמאס ובדרך המאבק בישראל, מחסלת הלכה למעשה את יכולת ההנהגה הפלשתינית בגדה המערבית, בראשותו של מחמוד עבאס (אבו מאזן), להוביל מהלכים מדיניים לקראת הסכם פשרה היסטורית עם ישראל. יתר על כן, היא מכשירה את הקרקע באופן הדרגתי לחיכוך מדיני קבוע עם ישראל, העלול להגיע לכדי סכנה של התנגשות צבאית (על-רקע פעולה ישראלית ברצועת עזה או בקו הגבול בין ישראל למצרים) ובטווח הארוך יותר לבנייתה של חזית צבאית ערבית בגבולה הדרומי של ישראל.

תאריך:  15/03/2012   |   עודכן:  15/03/2012
יהונתן דחוח-הלוי
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
תם עידן האשליות בנוגע למצרים
תגובות  [ 7 ] מוצגות   [ 7 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
אברהם מערב השומרו
15/03/12 10:40
2
אחד שמבין
15/03/12 11:12
 
נירו
15/03/12 12:00
3
פלא יועץ
15/03/12 15:06
4
58
15/03/12 21:45
 
הקורא המתמיד
16/03/12 06:17
5
קורןנאוה טבריה
16/03/12 06:49
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
א' לא הבין מה רע אם "נלך לשחות בבריכה מעורבת" בתור דייט ראשון. ב' אמר לי ש"אם הייתי גבר, הייתי מחכה לך, אבל לצערי קשה לי לשנות הרגלים, ובכל מקרה אני חייב את זה לפחות פעם בשבוע, ועל ההתחלה". לג' בכלל הייתה "טראומה" מדתיות שהוא נושא בליבו מכיתה ח': כש"באתי לחבק ידידה והיא קפצה לאחור!" עוד רגע והרעתי לו על אומץ ליבו על כך שהוא יוצא איתי למרות הצלקת...
15/03/2012  |  אור פישר  |   מאמרים
לא, זה לא גשם של סוף החורף. זה רק גראד, החבר החדש המעופף שלכם. חבקו אותו בחום, תנו לו בכפיים. גראד, הכוכב החדש, עכשיו אחרי המבול, מגיע לבקר בזרזוף קל. הצינור המעופף, לטפו לו את השפיץ יחד עם ילדו הקטן קסאם, קסם של בחור, הוא מכניס את כולכם לכושר בריצה של 30 שניות לחדר ממוגן. זוז! בזכותו איבדתם קילוגרמים מזיקים ממשקלכם. תפסיקו לבכות ותגידו תודה על שיפור הגיזרה.
14/03/2012  |  עמוס דאי  |   מאמרים
עוד כמה תגובות קצרות בדרך כלל - גם מהמותן - בנושאים גדולים כקטנים, שהציקו לי, או עניינו אותי והפעם - רפואה שלמה, אינם רוצים, אין גבול לתעלול, כתובות על הקיר, בריונים באדום, נהגים שותים ולא לארנבים בלבד
14/03/2012  |  אביתר בן-צדף  |   מאמרים
"ששת המופלאים" כך מכנה גורי ששון את ששת לוחמי נגמ"ש המילואים מפלוגה ג' גדוד 564 שחילצו אותו מהחווה הסינית לאחר שנואש מחילוץ בהיותו פצוע קשה במלחמת יום הכיפורים בקרב החווה הסינית של גדוד 890 וכבר חישב את ימיו.
14/03/2012  |  עפר דרורי  |   מאמרים
פתאום כולם התחילו לטייל, לבשל, לשאול שאלות, לחלק כסף, לדבר על אקטואליה, פתאום כולם שרים ופתאום כולם התחילו לכתוב
14/03/2012  |  יוסף קנדלקר  |   מאמרים
רשימות נוספות   /   העולם הערבי  /  מי ומי    / 
רשימות נוספות   /   הפיכה במצרים (2011)  /  מי ומי    / 
רשימות נוספות   /   ישראלי-ערבי  /  מי ומי    / 
רשימות נוספות   /   ישראלי-פלשתיני  /  מי ומי  
הסעודים: חימוש המורדים בסוריה - רעיון מצוין  /  עופר וולפסון
מהומות והרוגים במצרים בעקבות אסון הכדורגל  /  עופר וולפסון
מזכ"ל האו"ם: עלינו לחבק את "האביב הערבי"  /  עופר וולפסון
האביב שהכזיב   /  צבי גבאי
האביב שהכזיב   /  צבי גבאי
דמוקרטיה? דמו-טורקיה  /  פזית רבינא
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דרור אידר
דרור אידר
ההגדה אינה מסמך קפוא אלא טקסט גנרי שמחזיק רעיון המתחדש עלינו מדי תקופה    ממצרים העתיקה שבה העבדים העברים סיפרו על יציאת האבות מהגלות, עד ליציאת מצרים של תקופתנו היא מדינת ישראל
דן מרגלית
דן מרגלית
לרוע מזלו של חליוה הכשל התממש בתקופת כהונתו כראש אמ"ן    עתה כולם אוהבים לשנוא אותו. זה משרת את נתניהו, אבל זה לא יחזיק מים
אורי מילשטיין
אורי מילשטיין
פרוץ מלחמת העולם השנייה בהתקפת גרמניה על פולין; הפייסנות של צרפת ואנגליה כלפי גרמניה גרמה לתוצאה הפוכה; צבא צרפת היה חזק מצבא גרמניה אך התרבות הצבאית הצרפתית הייתה תבוסתנית; ניצחון...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il