משרד התחבורה הודיע (יום ד', 14.11.12) כי החל ב-18.11.12 תתוגבר תדירות קו 100, הקו הישיר של
אגד ממחלף שפירים לקריית הממשלה בירושלים, זאת בעקבות עלייה במספר הנוסעים היומיומיים מגוש-דן לירושלים למטרות עבודה ולימודים. אולם עיון בהודעה שנשלחה לעיתונות חושף כי הושתלו בה אמירות שבלשון המעטה אינן אמת.
מיד כששמעתי על כך שיש ביקוש לקו שמחתי, אבל התקשיתי להאמין. מקור בעיריית ירושלים אמר לי שיש יותר מודעות לקו ונוסעים בו יותר עובדי מדינה ויותר סטודנטים מהאוניברסיטה העברית. ביקשתי מדוברות משרד התחבורה לקבל את הנתונים המספריים באשר לעלייה בביקוש שמצריכה תגבור, אך שם בחרו שלא למסור אותם. מה שהגביר את ספקותי. פניתי לאגד והתמונה התבררה - בשעות השיא יש לכל היותר רק 30 נוסעים.
ב
הודעת משרד התחבורה נכתב:
"הקו יפעל מעתה בימים א'-ה' משעה 06:40 לכיוון ירושלים ומשעה 07:00 לכיוון שפירים ועד 20:00 בשני הכיוונים, בתדירות משתנה שבין 30-15 דקות". האמנם? לפי לוח הזמנים החדש
לא נוספה אפילו נסיעה אחת בקו!. ישנו שינוי קל במועדי הנסיעות בבוקר, אך מספר הנסיעות נותר כשהיה - 32 או 33 (תלוי בכיוון הנסיעה).
קו 100 פועל מספטמבר 2011 אך עד עתה לא עשו הגורמים הנוגעים בעניין כדי לעודד שימוש בקו היעיל והמהיר בקרב עובדי המדינה. בעבר
עמד על כך News1 בהרחבה. תעריף הנסיעה בקו הוא 16 שקלים. זול? לא ממש. המחיר לא הוזל מאז הופעל הקו. לשם השוואה, נסיעה בקו רגיל לירושלים עולה רק שני שקלים וחצי יותר. זהו תעריף יקר לנסיעה של 52 ק"מ. לשם השוואה, על קו מתל אביב לבאר שבע של 110 ק"מ משלמים 17 שקלים, גם קווי אוטובוס המשרתים אוכלוסיה חרדית זולים באופן יחסי לפי מספר הקילומטרים.
ארוך ויקר
חיסרון נוסף שעד היום לא תוקן נמצא במערכת המידע של משרד התחבורה. שירות ההסעיות של הנתיב המהיר, המופעל באמצעות חברת יונייטד, אינו מופיע כלל במערכת המידע של משרד התחבורה, וחלופה זאת אינה מוצעת למחפשים באתר "כל קו". כך לדוגמה, כדי לנסוע מהסינימטק בתל אביב לקריית הממשלה בירושלים יציע לך אתר משרד התחבורה לנסוע בשלושה קווים בעלות של 31.20 ש"ח במקום לנסוע חינם בשירות הסעיות לחניון שפירים ומשם בקו 100 בעלות של 16 ש"ח. לא זו בלבד שמחיר הנסיעה יהיה כפול, גם זמן הנסיעה מדלת לדלת יארך שעה וחצי לעומת שעה.
הבשורות הקטנות בעניין קו 100 הן שלוש:
(1) שיפורים קלים שנעשו במיקום התחנות בירושלים;
(2) בימים הקרובים יעלה לאוויר משרד התחבורה, בשיתוף תוכנית אב לתחבורה ירושלים ואגד, מסע פרסומי והסברתי ממוקד לנהגים, לעובדים בקריית הממשלה, הביטוח הלאומי, והמוזיאונים ולסטודנטים בקמפוס גבעת רם, במטרה לעודד אותם לעשות שימוש בקו;
(3) בטווח הרחוק יותר, לאחר עבודות שצפויות להימשך 4-3 שנים, ייפתחו קטעים בכביש מס' 1 המיועדים לשמש כנתיבי תחבורה ציבורית, דבר העשוי להגביר את מהירות הנסיעה בקו.
לסיכום: לעודד זניחת הרכב הפרטי לטובת תחבורה ציבורית יעילה ומהירה זה טוב ויפה. אבל המטרה אינה מקדשת את האמצעים, ולא ייתכן שפרסום של גופים ממשלתיים יסלף את האמת.