|   15:07:40
  |   תגובות
  |    |  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי
כתיבת המומחים
טיפול בתא לחץ: להתחזק בנשימה

השלכות הגבלת מימון המשכנתאות על הנדל"ן

אחוז המימון של ההלוואות המבוטחות במשכנתה, אשר יינתן ע"י הבנקים למשכנתאות, ייגזר מערך הדירה. עובדה זו, שאינה ידועה לכל, עלולה להעמיד את רוכשי הדירות בפני שוקת שבורה, ובעיקר את אלו המבקשים לקבל את שיעור המימון הגבוה ביותר מאת הבנק למשכנתאות
13/05/2013  |     |   מאמרים   |   תגובות
עליית המחירים תמנע מהזוגות הצעירים לרכוש את הדירות הקטנות [צילום: פלאש 90]

מצוקת הדיור בישראל מוכרת זה מכבר כבעיה לאומית. מחירי הדירות מאמירים, המשקיעים ממשיכים לקצור רווחים שמנים מהשקעתם בנדל"ן, וזוגות צעירים נותרים ללא קורת גג בבעלותם, תוך שהם משלמים דמי שכירות גבוהים. פתרון קסם אין בנמצא, שכן "לֵאלֹהִים פִּתְרֹנִים".1 ברם, הירתמות משותפת של רשויות השלטון, בין אם באמצעות חקיקה (הכנסת) וחקיקת משנה, ובין באמצעות מנגנוני הפיקוח, דוגמת נגיד בנק ישראל, עשויה למתן את המצוקה.

ביום 1.11.2012, פרסם המפקח על הבנקים, מר דוד זקן, הנחיה,2 לפיה אחוזי המימון אותם רשאים הבנקים למשכנתאות להעניק לרוכשי דירות, יוגבלו (להלן: "ההנחיה"). עד אותו מועד, אחוז המימון שעמד לרשות מבקש הלוואה, יכול היה להגיע גם ל-90% משווי הדירה אותה חפץ לרכוש. המפקח הנחה לשנות את מצב הדברים, והורה על הגבלת המימון באופן הבא: רוכשים, להם הנכס הנרכש מהווה את דירתם היחידה,3 וכן משפרי דיור (אלו המתחייבים למכור את הדירה היחידה אשר ברשותם תוך שנתיים מיום רכישת דירתם החדשה או תוך שנה מיום איכלוס דירת המגורים אשר נרכשה מקבלן),4 זכאים לקבל מימון בשיעור שינוע בין 70% ל-75%, משוויה של הדירה אותה הם חפצים לרכוש. ואילו אלו שרשומים על שמם זכויות בדירת מגורים או חלק ממנה (בין היתר - משקיעים), זכאים לקבל הלוואה בשיעור של עד 50% משווי הדירה החדשה.

אחוז המימון של ההלוואות המבוטחות במשכנתה, אשר יינתן ע"י הבנקים למשכנתאות, ייגזר מערך הדירה. שווי הדירה, לצורך קביעת שיעור המימון, ייקבע ע"י שמאי מקרקעין המקובל ע"י הבנק למשכנתאות, או על-פי מחיר הדירה כפי שנקבע בהסכמה ע"י הצדדים לעסקה - המחיר הנמוך מבין שניהם. עובדה זו, שאינה ידועה לכל, עלולה להעמיד את רוכשי הדירות בפני שוקת שבורה, ובעיקר את אלו המבקשים לקבל את שיעור המימון הגבוה ביותר מאת הבנק למשכנתאות. במילים פשוטות יותר, ייתכנו מקרים בהם השמאי מטעם הבנק למשכנתאות, ייקבע כי שווי הדירה נמוך ממשית מזה הנקבע בחוזה המכר. שמאי המקרקעין קובעים את שווי הדירה בעיקר על סמך מצבה המשפטי, התכנוני והפיזי, תוך שימת דגש על שוויין של עסקות בדירות דומות באותו איזור.

במצב מעין זה, בו קבע השמאי כי שוויה של הדירה נמוך מזה הקבוע בהסכם המכר, יהיה על הלווה להשלים מכיסו את ההפרש בין מחיר שהתחייב לשלם עבור הדירה, לבין גובה המימון אותו מוכן הבנק למשכנתאות להעמיד לרשותו. במקרים בהם מדובר בלווים אשר אספו שקל לשקל לצורך רכישת הדירה, ייתכנו מצבים בהם לא יעלה בידם להשלים את ההפרש, ועל כן, יהיו נתונים לחסדיו של מוכר הדירה אותה חפצו לרכוש. ברוב המקרים, המוכר יהיה מוגן מבחינה חוזית בפני מצבים מעין אלו, והברירה היחידה שתהא בידי הלווים המאוכזבים תהא הפרת החוזה ותשלום הפיצוי המוסכם הקבוע בו. ייתכנו מצבים גרועים אף יותר.

בכדי להימנע ממצבים מעין אלו, כדאי, ואף רצוי, לערוך שמאות מקדימה, טרם החתימה על הסכם המכר, אשר תיערך ע"י שמאי המקובל על הבנק למשכנתאות, בו מבקש הרוכש לקבל הלוואה מבוטחת במשכנתא. על-אף יתרונותיה הברורים, לשמאות המקדימה מספר חסרונות. הראשון מביניהם הינו עלותה, אשר יכולה להגיע לאלפי שקלים בודדים, להבדיל משמאות אשר נערכת בהפניית הבנק, לאחר חתימת הסכם המכר, שעלותה יכולה להגיע לכמה מאות שקלים. חסרון משמעותי נוסף הינו העיכוב שיחול במועד החתימה על חוזה המכר, לפחות עד קבלת השומה.

ברם, בכך לא סגי. הוראת המפקח על הבנקים כאמור, עלולה לגרום לעלייה משמעותית בשיעור מחירי הדירות הקטנות - יעדם העיקרי של רוכשי דירות ראשונות, ובעיקר זוגות צעירים. זאת משום התחרות שתחריף בין משקעי הנדל"ן לבין זוגות צעירים. נרחיב מעט, העובדה ששיעור המימון לבעלי נכס קיים ירד - מתקרה של - 90% במקרים מסוימים, ל-50% כעת - מותירה בפני המשקיעים, המשתמשים לרוב במינוף הכספים אשר התקבלו מאת הבנקים המלווים, את האפשרות להשקיע בעיקר בדירות זולות יותר, שהן כאמור יעדם העיקרי של זוגות צעירים. היכן שיש ביקוש, ישנה לרוב גם עלייה במחיר. עקב הירידה בשיעור המימון לו זוכים המשקיעים, מטרתם תהיה כעת להשקיע בדירות זולות יותר. בעקבות כך, יגדל הביקוש וכך גם מחירן של אותן הדירות יאמיר.

עליית המחירים תמנע מהזוגות הצעירים לרכוש כעת את הדירות הקטנות, ולהישאר ולהתגורר בדירות שכורות בתנאי שכירות בלתי מוגנת, עובדה העלולה לגרום גם לעלייה הדרגתית במחירי דמי השכירות.

כאמור, שמאי מקרקעין קובעים את שוויין של הדירות אותן הם מעריכים תוך התחשבות בגובה עסקות שנעשו באותו אזור בדירות דומות. מידע זה מסופק בין היתר, לכל דורש, באמצעות אתר רשות המיסים5 (להלן: "הרשות"). מאגר המידע של הרשות6 מכיל, בין היתר, את פרטי העסקות, שוויין, גודל הדירה, שנת בניה, ותאריך המכירה.7 יקשה השואל מהיכן מגיע המידע הנ"ל לרשות המיסים? החוק קובע חובת דיווח לרשויות המס על כל עסקת מכירה או רכישה של נכס.9 טופס הדיווח לרשויות המס בדבר העסקה כולל, בין היתר, את הנתונים הנ"ל, המוזנים למחשבי הרשות, וחלקם כאמור עומדים לרשות הציבור.

עסקות "הגל הראשון"

בכדי להניע את תהליך הזינוק במחירי דירות היד השניה, קיים תחילה צורך ברוכשים אשר יהיו מעוניינים לרכוש סוג מסוים של דירות. ההנחיה החדשה של המפקח על הבנקים, דוחקת לפחות שתי קבוצות של רוכשים פוטנציאלים, להתמקד באותו שוק דירות מסוים - דירות קטנות-בינוניות. מקום שהביקוש לדירות כגון אלה עולה, וההיצע נשאר קבוע - מחיר הנכס עולה. משעלה המחיר, בעקבות העלייה בביקוש, ונולדו להן העסקות הראשונות בהן ששוויין של הדירות גבוהה מזה הנהוג באותו אזור מסוים, נמצא שוק הנדל"ן באותו אזור בראשיתו של הגל הראשון.

מעבר לנזק הכבד שנגרם לשוק הנדל"ן באותו אזור (עליית מחירי הדירות) בעקבות עסקות הגל הראשון, עלולות עסקות אלו לגרום נזקים כבדים גם לרוכשים הפרטניים אשר נכללים בגדרו של אותו מעגל העסקות, ובמיוחד אם האחרונים משתמשים בכספי הבנקים למשכנתאות לצורך מימון העסקה באופן חלקי. בתוך עסקות המעגל הראשון נכללות גם עסקות רכישה ע"י משקיעים אשר אינם משתמשים בכספי הבנקים למשכנתאות על-מנת לרכוש דירות להשקעה, ורוכשים אותן מתוך הונם הפרטי, או באמצעות הלוואות מסחריות כאלו ואחרות.

כאמור, בבואם לקבוע את שווי הנכס במסגרת הליך קבלת המשכנתא, מתבססים שמאי המקרקעין על נתונים ממאגר המידע של הרשות. כיוון ששוויון של עסקות הגל הראשון גבוהה יותר משוויון של אלו שהתבצעו טרם תחילתו של גל זה, יקבע שמאי המקרקעין שווי נמוך מזה שנקבע בהסכמה ע"י הצדדים לחוזה, שכן, אין בידיו מידע קודם על עסקות דומות, במחיר דומה, באותו האזור. לקביעת שווי נמוך לדירה הנרכשת במסגרת עסקות הגל הראשון, במיוחד במקרים בהם הלווים מבקשים לקבל את מלוא המימון מהבנק, ישנה משמעות מכרעת. שכן, כאמור לעיל, יהיה על אותם לווים להשלים מכיסם את ההפרש שבין השווי, כפי שנקבע ע"י השמאי, לבין מחיר הדירה שנקבע בהסכמה בין הצדדים.

אם כן, לעסקות הגל הראשון נפקות כבדת משקל, הן לרוכשי הדירות במסגרתן, והן לשוק הנדל"ן האזורי.

טול, למשל, עסקות שנרכו בדירות מגורים יד שניה בעיר נשר, ברחוב קרן היסוד (גוש 12572 ו- 12573, חלקות 10, 11, 13, 25, 27, ו- 29).9 החל מיום 1.1.2012 וכלה במועד כניסתה לתוקף של ההנחיה, קרי ביום 1.11.2012, נמכרו דירות מגורים יד שניה, בנות שלושה חדרים, בשטח רשום של 55-65 מ"ר במחיר ממוצע של 362,000 שקלים. מנגד, גובהן של עסקות החל מכניסתה לתוקף של ההנחיה, באותו סוג דירות עומד, נכון ליום 1.4.2013, על מחיר ממוצע של 433,000 ש"ח. מדובר בעליית מחירים בשיעור של כ-20%! אומנם מדובר במדגם נקודתי, אך ההשלכות ברורות.

עסקות "הגל השני"

מדובר בעסקות אשר נעשו בסדר כרונולוגי מאוחר לעסקות הגל הראשון, ו"נהנות" מהסתמכות על קביעת שווי גבוה יותר. רוצה לומר, כששמאי מקרקעין בוחן את שוויו של נכס, ומתבסס על נתונים ממאגר המידע של רשות המיסים, ונוכח לגלות כי כבר נעשו עסקות באותו אזור (עסקות הגל הראשון), באותו סוג של דירות, בשווי דומה לעסקות הגל השני, יקל עליו להעריך את שווי הנכס נשוא השומה במחיר המתקרב או השווה לזה הקבוע בהסכמה בין הצדדים. מדובר בעסקות אשר משלימות את תהליך זינוק מחירי הדיור באותו אזור.

עסקות הגל השני, להבדיל מעסקות הגל הראשון, יזכו כנראה בביטחון מימוני גבוה יותר, שכן קביעת השווי במסגרת מעגל עסקות זה תתבסס על עסקות הגל הראשון. על כן, ישנו סיכוי גבוה הרבה יותר כי אחוז המימון המבוקש, מטעם מבקש ההלוואה, אכן יתקבל מאת הבנק למשכנתאות. במצב דברים זה, תם לו עוד הליך האמרה בשווי דירות מגורים ביוזמת ובאישור המדינה.

אם כן, לרשות המיסים מקום משמעותי וחשוב בשוק הנדל"ן. עליהם מסתמכים שמאי המקרקעין, שעליהם מסתמכים הבנקים למשכנתאות, הכפופים לבנק ישראל. אך האם מכאן ניתן להסיק כי למדור השומה במיסוי מקרקעין ישנה רק נפקות פורמאלית? האם תפקידו הוא רישומי ותיעודי גרידא? האם ניתן להטיל עליו אחריות, לפחות חלקית, למצב שוק הנדל"ן בארץ? והחשוב מכל אלו - האם נמצאים בידי רשויות המס כלים המסוגלים לכל הפחות לצנן את שוק הנדל"ן, ולמנוע את המעבר בין עסקות הגל הראשון לשני? אולי הפתרון נמצא בכלל בחוק.10

בעקבות מערכת הבחירות האחרונה הוקמה ממשלה המנסה לחרות על דגלה את הטיפול בנושאים החברתיים, ובכלל זה למצוא מזור למצוקת הדיור ועליית מחירי הנדל"ן. המפקח על הבנקים כפוף לנגיד בנק ישראל, ומדיניותו של הבנק. בקרוב יסיים את תפקידו נגיד בנק ישראל הנוכחי, פרופ' סטנלי פישר, אשר ניווט את ספינת הכלכלה הישראלית במימיו הסוערים של המשבר הכלכלי העולמי. האם חילופי הגברי הללו יולידו שינויים אמיתיים בעתיד הנראה לעין? נצטרך להמתין ולגלות.

הערות:

1. בראשית מ 8.

2. [קישור]

3. ס' 9(ג1א)(2)(ב) לחוק מיסוי מקרקעין (שבח ורכישה), תשכ"ג-1963.

4. ס' 9(ג1א)(2)(א)(2) לחוק מיסוי מקרקעין (שבח ורכישה), תשכ"ג-1963.

5. www.misim.gov.il/svinfonadlan2010.

6. ס' 105א לחוק מיסוי מקרקעין (שבח ורכישה), תשכ"ג-1963.

7. ת' 2(א) לתקנות מיסוי מקרקעין (שבח, מכיר ורכישה) (מאגר מידע), תשס"ג-2003.

8. ס' 73 לחוק מיסוי מקרקעין (שבח ורכישה), תשכ"ג-1963.

9. המידע לקוח מאתר הרשות.

10. ס' 78(ב)(2) לחוק מיסוי מקרקעין (שבח ורכישה), תשכ"ג-1963.

תרמו מזמנם לעריכת המאמר מר דנה קובי, ד"ר סבן אילן וד"ר ורדי מרדכי.
הכותב הוא טרום מתמחה במשרד "בן-נון יוסף, חברת עורכי דין ונוטריון", המתמחה במקרקעין ובמיסוי מקרקעין, ובשיתוף עם עו"ד בן-נון יוסף.
תאריך:  13/05/2013   |   עודכן:  13/05/2013
מאור חמני
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
השלכות הגבלת מימון המשכנתאות על הנדל"ן
תגובות  [ 2 ] מוצגות   [ 2 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
יוסי שחר
17/05/13 16:08
2
ofermargolin
3/06/13 11:42
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
בישיבות ובהתכנסויות שונות, חוזר ואומר יו"ר מפלגת הבית היהודי נפתלי בנט, כי הגיע הזמן להפסיק לפחד מהחרדים. בנט מבטיח כי יפעל למינוי רבנים ציוניים בבחירות הקרובות לרבנות הראשית, וכי סיעתו תתמוך בחוק שהגיש ח"כ אלעזר שטרן להגדלת הגוף הבוחר ולמנות לו כ-20% נשים.
13/05/2013  |  מרדכי ליפמן  |   מאמרים
במועצה לשידורי כבלים ולווין שכחו כנראה את קהל הלקוחות של ערוץ 20, את אלה שמשלמים 14.90 מדי חודש בשביל לצפות בדיירים בבית האח הגדול. אחרת קשה להבין מדוע מכל היבטים אליהם נדרשו בחרו להתעלם מאלה הצרכניים.
13/05/2013  |  עידן יוסף  |   מאמרים
לאחרונה פורסם כי המכון הישראלי לדמוקרטיה פנה לוועדת ההקצבות של עיריית ירושלים בבקשה להקצות לו מגרש בשטח המכונה קריית הלאום. הפרסום עבר 'מתחת לרדאר' של התקשורת ורק באתר 'מידה' הייתה התייחסות רצינית לנושא.
12/05/2013  |  ד"ר דב גולדפלם  |   מאמרים
צרעות, על-פי ההגדרות, בונות לעיתים את כוורותיהם בחגווי הסלעים ומתחת לאבני השדה.
12/05/2013  |  מרדכי ליפמן  |   מאמרים
מובן ש"קן הקוקייה" אינו מאת אורי שרגיל אלא מאת קן קיזי רב-העוצמה. הסיפור זכור לנו בעקבות סרטו עטור הפרסים של הבמאי מילוש פורמן עם ג'ק ניקולסון בלתי נשכח ואחות ראשית גדולה ומבעיתה, גברת ראצ'ד, שאיני מסוגל גם היום להגות את שמה כדי שלא תבוא להטריד אותי בחלומותיי...
12/05/2013  |  אורי שרגיל  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דרור אידר
דרור אידר
ההגדה אינה מסמך קפוא אלא טקסט גנרי שמחזיק רעיון המתחדש עלינו מדי תקופה    ממצרים העתיקה שבה העבדים העברים סיפרו על יציאת האבות מהגלות, עד ליציאת מצרים של תקופתנו היא מדינת ישראל
רפאל בוכניק
רפאל בוכניק
מאז אסון ה-7 באוקטובר 2023, ניכר כי המושג "הפקרה" נחרת בשיח הציבורי כתיאור מצב המייצג את אשר פקד אותנו ביום המר והנמהר ההוא - קלות הבלתי נסבלת של ייחוס אשמת "הפקרה" לממשלת ישראל
רבקה שפק-ליסק
רבקה שפק-ליסק
הלא חרדים מסרבים להיות "חוטבי עצים ושואבי מים" לרבנים, אברכים ופוליטיקאים חרדים    או שהחרדים ימלאו את חובתם האזרחית או שיסתלקו מכאן
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il