דיון שנערך לאחרונה בוועדה המיוחדת לפניות הציבור של הכנסת חשף כי רפורמת התעריפים המתוכננת, שאמורה להביא לשינוי תעריפי הנסיעה הקיימים בתחבורה הציבורית עלולה להתעכב, להיעצר באמצע ואולי אפילו להיגנז. הסיבה לכך היא מחלוקות עמוקות באשר לאופי הרפורמה ולמימונה בין משרד האוצר ל
משרד התחבורה וגם במשרד התחבורה פנימה.
אפליה בתעריפי הנסיעה בתחבורה הציבורית קיימת מאז שהחלה לפני כעשור הרפורמה בתחבורה הציבורית (הפרטה), וקווים שהפעיל
אגד נמסרו לטובת מפעילים פרטיים. המכרזים נבנו בצורה המבוססת על מכרזי תעריף. כלומר, הזוכה בהפעלת אשכול הקווים היה המפעיל שהציע את תעריך הנסיעה היותר נמוך. רק בשנים האחרונות הבינו את עיוות התעריפים שהדבר יוצר ועברו למכרזי עלות הפעלה, שבהם זוכה מי שעלות הפעלת האשכול שלו עולה פחות למדינה.
כתוצאה מהמכרזים הישנים ומסיבות היסטוריות נוספות, קיימים היום יותר מאלפיים תעריפים, ולכן הרפורמה אינה פשוטה ליישום. ניתן לזהות היום שני סוגי אפליות בתעריפי הנסיעה בין תחנת המוצא לתחנת היעד -
א. הבדלים בין מחיר במפעיל ישן (אגד או דן) לחברה פרטית;
ב. הבדלים במחיר אצל אותו מפעיל (ככל הידוע - רק אגד). האפליה השנייה חמורה מאשר הראשונה, כי הראשונה נסמכת על הסכמים היסטוריים מול אגד, ומכאן גם הדחיפות המתבקשת לתקן אותה לאלתר.
מנכ"ל משרד התחבורה עוזי יצחקי אמר בדיון כי לא רק שלא הייתה רפורמה בתעריפי התחבורה הציבורית, אלא שנוצר טלאי על טלאי שגרם למצב הנוכחי. הוא הביע אופטימיות ואמר כי בחצי השנה הקרובה זה ייפתר. "נעמוד על זה" - התחייב יצחקי - "הכוונה היא שהמחיר בסופו של דבר יירד".
מנהלת אגף פיקוח פיננסי במשרד התחבורה, רו"ח גילי קניגסבוך, הייתה אופטימית פחות והעריכה שהרפורמה תסתיים רק בעוד שנה. יצחקי שב ואמר שניתן לסיים את התהליך בתוך חצי שנה, אך קניגסבוך התעקשה שעד סוף 2014 יסתיים השלב הראשון ברפורמה, המורכבת משלושה שלבים.
שלב ראשון כולל רפורמה בארבעת המטרופולינים הגדולים בשילוב רפורמה ב
רכבת ישראל וברכבת הקלה. יצוין כי שר התחבורה ישראל כ"ץ הורה לאחרונה להקים צוות שבתוך שלושה חודשים אמור לעשות סדר בתעריפי רכבת ישראל היקרים לפריפריה.
קניגסבוך אמרה כי היא אינה יכולה להתחייב שהמחירים בכל המקומות יוזלו: "אולי נידרש בחלק מן המקומות להעלות במעט את המחיר, אבל המגמה הכללית בסוף היא הוזלת התעריפים". את עיקרי תוכנית הרפורמה הציגה קניגסבוך המסגרת יום התחבורה הציבורית שקיים לאחרונה ארגון "תחבורה היום ומחר".
אפס או מאות מיליוני שקלים?
כמה תעלה הרפורמה? תלוי את מי שואלים. על-פי קניגסבוך, הרפורמה תעלה עשרות או מאות מיליוני שקלים. אולם נציג משרד האוצר דחה את העלות אותה מציע משרד התחבורה. לדברי מורן מזור, רפרנט תחבורה ציבורית באגף התקציבים, אין עדיין עלות לרפורמה, וגם לא אמורה להיות עלות. "הרפורמה חשובה אבל לא מתוקצבת", אמר מורן והסביר כי קיים ויכוח על העלות, משום שמשרד האוצר סבור שהתקצוב צריך להישאר כמות שהוא היום ושרק ממוצע המחירים יהיה זהה לזה של היום. על-פי תוכניתו, כדי להוזיל תעריפים יקרים מדי יהיה צורך לייקר תעריפים נמוכים מדי.
על-פי תוכנית משרד התחבורה, יונהגו עוד ארבע טבעות גאוגרפיות של תעריפים זהים בריכוזי אוכלוסין גדולים, בדומה לטבעות הקיימות היום בגוש-דן ובאזור השרון:
- טבעת מנתניה בצפון עד אשדוד בדרום, שתכלול גם את מודיעין במזרח;
- טבעת ירושלים שתכלול את בית שמש וגם את מודיעין במערב;
- טבעת חיפה, שגבולותיה אינם ברורים עדיין;
- טבעת באר שבע, שתכלול גם את שדרות, חבל אשכול, רמת הנגב, ירוחם, דימונה וערד.
ומה לגבי מטרופולין נצרת? במשרד התחבורה אומרים ש"הייחודיות של אזור נצרת תבוא לידי ביטוי ברפורמה בתעריפים".
בשלב השני תחולק הארץ ל-9 אזורים עיקריים נוספים וייקבע תעריף מאזור לאיזור. למרחבים אלה יהיו תתי-אזורים כך שבסוף התהליך יהיו בישראל 32 אזורי תעריף. שלב זה כולל עשרות ישובים שאינם כלולים במטרופולינים הגדולים. שלא כמו היום - בו כוללת הרפורמה רק ארבעה מפעילים - תכלול הרפורמה את כל מפעילי התחבורה הציבורית בטבעות.
בחלק מן המקומות, דוגמת עפולה וטבריה, קיימים עיוותים משמעותיים בתעריפים. למרות זאת, קניגסבוך אמרה שהיא מתנגדת לתיקון עיוותים אלה כבר כעת, בצורה נקודתית, ואמרה כי היא מעוניינת שהדבר ייעשה כחלק בלתי נפרד משלב ב'. היא לא הסבירה מדוע, אך ציינה שהתעריף ייקבע לפי מספר קריטריונים ובהם: מספר התושבים, המצב הסוציו-אקונומי של הישוב, והמרחק שלו מהפריפריה ומהמטרופולין הקרוב. משרד התחבורה אומר כי הוא אוסף נתונים ומפתח מודלים של ביקוש לנסיעות בין אזורי המגורים לאזורי התעסוקה. לדבריו, הוא משתמש במודל הארצי שהוא פיתח כדי להעריך את ההשפעות של הרפורמה בתעריפים על מקומות המגורים והתעסוקה.
בשלב השלישי יהיה עיסוק בתעריפים העירוניים, בתוך הערים והישובים עצמם. אולם
הרפורמה אינה כולל משום מה את מוניות השירות. זאת למרות שישנם עיוותים קשים בתחום. לדוגמה, נסיעה מנהריה לכפר יאסיף באוטובוס של
נתיב אקספרס עולה 9.60 ש"ח, אבל במונית שירות היא עולה 15.20 ש"ח - הפרש של 5.60 ש"ח!
משרד התחבורה מבקש להכפיל בתוך 25 שנים את מספר המשתמשים בתחבורה הציבורית, ומאמין כי יצליח לעשות זאת גם באמצעות רפורמת התעריפים. עם זאת, מדגישים במשרד כי לוח הזמנים ליישום הרפורמה תלוי בתקציב המדינה.
יושב-ראש הוועדה לפניות הציבור, ח"כ
עדי קול, אמרה בסוף הדיון כי קודם ליישום הרפורמה יש להציג אותה לוועדה וגם לקיים שימוע ציבורי. עוד אמרה כי יש לקיים שיתוף של הרשות המקומית בה אמורה להתבצע רפורמת מחירים. מנכ"ל משרד התחבורה עוזי יצחקי הנהן בהסכמה.