|   15:07:40
  עידן יוסף  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
חברת סאו-רארש
המדריך המלא לבחירת מדרסים אורתופדיים: איך לבחור נכון ולמה זה חשוב?
מחלקה ראשונה
ניסן-אייר בספריו של איתמר לוין
האם תקציב עלול לטרפד את הרפורמה? [צילום: טלי טסלר]

רפורמת תעריפי הנסיעה בסכנה

האם רפורמת תעריפי הנסיעה המתוכננת בתחבורה הציבורית עלולה להתמסמס בשל חוסר הסכמה בין משרדי התחבורה והאוצר באשר לתקצוב הרפורמה שתגרום לרוב הנוסעים לשלם פחות
18/01/2014  |   עידן יוסף   |   כתבות   |   תחבורה ציבורית   |   תגובות
מי אחראי להתייקרות בתחבורה הציבורית
עידן יוסף
הסכמה בין שרי התחבורה והאוצר הייתה עשויה למנוע התייקרות הנסיעה. יחימוביץ' בעד תחבורה ציבורית בחינם ומסבירה גם מאיפה יגיע הכסף. ארגון נוסעים מגלה עיוות: יש מקומות בפריפריה בהם התעריף גבוה בכאחוז מהממוצע
לרשימה המלאה

"יש הרבה עיוותי תעריפים שצריכים תיקון"
עידן יוסף
המפקח על התעבורה אלכס לנגר מבקש לשפר את התחבורה הציבורית * בראיון ל-News1 הוא מדבר על מחירי הנסיעה הגבוהים, על הרפורמות הצפויות, על חוסר השקיפות ומתייחס לראשונה לקומבינה עם אגד
לרשימה המלאה

תעריפי התחבורה הציבורית נעדרי היגיון
עידן יוסף
מבקר המדינה יוצא נגד מדיניות התעריפים המסורבלת של משרד התחבורה שפוגעת בשוויוניות
לרשימה המלאה

   עידן יוסף
בשקט-בשקט: בוטלו תעריפים מפלים באגד

הנחה למתנחלים
במהלך הדיון שאלה היושב-ראש עדי קול מדוע תעריפי הנסיעה ביהודה ובשומרון זולים מאשר בקווים בעלי מאפיינים דומים. נציג משרד התחבורה השיב לה כי מי שקבע זאת לא היה משרד התחבורה אלא תכתיב של החלטת ממשלה מתקופת האינתיפאדה שבאה לידי ביטוי בחקיקה של הכנסת, ומאחוריה הנחת עבודה להיענות לדרישת גורמי ביטחון לעודד ישראלים לנסוע בתחבורה ציבורית מוזלת כדי למנוע מהם לתפוס טרמפים באזורי סיכון. לדבריו, משרד התחבורה יפעל ככל שתחליט הכנסת להשאיר או לשנות הטבה. התשובה לא סיפקה את קול, שהביעה את מחאתה, ואמרה כי אינטרסים אלה באים על-חשבון עידוד ישראלים להתגורר במקומות אחרים בגליל, בנגב, בעיירות הפיתוח ולהשתמש בתחבורה ציבורית בתל אביב.

מבקר המדינה בתמונה
ל-News1 נודע כי משרד מבקר המדינה נמצא בתמונה ועוקב אחרי העבודה להנהגת קודי מחיר אחידים ושוויוניים. לאחרונה הורחבה האפשרות לעשות שימוש בערך צבור אחד גם באזור החשמונאים בו החלה לאחרונה לפעול חברת קווים, וכן באזור הנגב שנמסר לחברת מטרופולין. כניסת חברת קווים לאזור חדרה-נתניה מאפשרת גם היא שימוש בערך צבור.
בדוח מבקר המדינה האחרון נאמר כי מערך התעריפים המסורבל בתחבורה הציבורית מפלה בין הצרכנים. למשל, נסיעה בקו שירות של מפעיל שאינו אגד במסלול כלשהו יכולה להיות זולה מנסיעה בקו שירות של אגד שנוסע באותו המסלול, ולפעמים יעדיף הנוסע שלא לעלות לקו של אגד אלא להמתין לאוטובוס של מפעיל אחר. עניין נוסף אותו ציין הוא החיוב המיותר עבור נסיעה בקו פנימי עבור מי שמשתמשים בקווים בין-עירוניים. כלומר, יש קווים הנוסעים מתחנה מרכזית בעיר אחת לתחנה מרכזית בעיר אחרת, אך בגלל שיטת האיסוף והפיזור, לעיתים הנוסע נדרש לשלם גם על נסיעה בקווים פנימיים בעיר המוצא ובעיר היעד.

צדק להתיישבות
מתווה התעריפים צריך לעשות צדק עם ההתיישבות הכפרית שנדחקה לקרן זווית וסובלת שנים מתעריפים יקרים מאוד. דרושה אפליה מתקנת - הנסיעה בתוך הישובים צריכה להיות בחינם, והתעריף לערים הקרובות ברדיוס 15 ק"מ צריך להיות כמו זה של נסיעה עירונית או פחות מכך, בעיקר לנוכח העובדה שכדי להגיע לישוב נדרשים התושבים לנסוע ביותר אמצעי תחבורה מאשר מקביליהם העירוניים.

דיון שנערך לאחרונה בוועדה המיוחדת לפניות הציבור של הכנסת חשף כי רפורמת התעריפים המתוכננת, שאמורה להביא לשינוי תעריפי הנסיעה הקיימים בתחבורה הציבורית עלולה להתעכב, להיעצר באמצע ואולי אפילו להיגנז. הסיבה לכך היא מחלוקות עמוקות באשר לאופי הרפורמה ולמימונה בין משרד האוצר למשרד התחבורה וגם במשרד התחבורה פנימה.

אפליה בתעריפי הנסיעה בתחבורה הציבורית קיימת מאז שהחלה לפני כעשור הרפורמה בתחבורה הציבורית (הפרטה), וקווים שהפעיל אגד נמסרו לטובת מפעילים פרטיים. המכרזים נבנו בצורה המבוססת על מכרזי תעריף. כלומר, הזוכה בהפעלת אשכול הקווים היה המפעיל שהציע את תעריך הנסיעה היותר נמוך. רק בשנים האחרונות הבינו את עיוות התעריפים שהדבר יוצר ועברו למכרזי עלות הפעלה, שבהם זוכה מי שעלות הפעלת האשכול שלו עולה פחות למדינה.

כתוצאה מהמכרזים הישנים ומסיבות היסטוריות נוספות, קיימים היום יותר מאלפיים תעריפים, ולכן הרפורמה אינה פשוטה ליישום. ניתן לזהות היום שני סוגי אפליות בתעריפי הנסיעה בין תחנת המוצא לתחנת היעד - א. הבדלים בין מחיר במפעיל ישן (אגד או דן) לחברה פרטית; ב. הבדלים במחיר אצל אותו מפעיל (ככל הידוע - רק אגד). האפליה השנייה חמורה מאשר הראשונה, כי הראשונה נסמכת על הסכמים היסטוריים מול אגד, ומכאן גם הדחיפות המתבקשת לתקן אותה לאלתר.

מנכ"ל משרד התחבורה עוזי יצחקי אמר בדיון כי לא רק שלא הייתה רפורמה בתעריפי התחבורה הציבורית, אלא שנוצר טלאי על טלאי שגרם למצב הנוכחי. הוא הביע אופטימיות ואמר כי בחצי השנה הקרובה זה ייפתר. "נעמוד על זה" - התחייב יצחקי - "הכוונה היא שהמחיר בסופו של דבר יירד".

מנהלת אגף פיקוח פיננסי במשרד התחבורה, רו"ח גילי קניגסבוך, הייתה אופטימית פחות והעריכה שהרפורמה תסתיים רק בעוד שנה. יצחקי שב ואמר שניתן לסיים את התהליך בתוך חצי שנה, אך קניגסבוך התעקשה שעד סוף 2014 יסתיים השלב הראשון ברפורמה, המורכבת משלושה שלבים. שלב ראשון כולל רפורמה בארבעת המטרופולינים הגדולים בשילוב רפורמה ברכבת ישראל וברכבת הקלה. יצוין כי שר התחבורה ישראל כ"ץ הורה לאחרונה להקים צוות שבתוך שלושה חודשים אמור לעשות סדר בתעריפי רכבת ישראל היקרים לפריפריה.

קניגסבוך אמרה כי היא אינה יכולה להתחייב שהמחירים בכל המקומות יוזלו: "אולי נידרש בחלק מן המקומות להעלות במעט את המחיר, אבל המגמה הכללית בסוף היא הוזלת התעריפים". את עיקרי תוכנית הרפורמה הציגה קניגסבוך המסגרת יום התחבורה הציבורית שקיים לאחרונה ארגון "תחבורה היום ומחר".

אפס או מאות מיליוני שקלים?

כמה תעלה הרפורמה? תלוי את מי שואלים. על-פי קניגסבוך, הרפורמה תעלה עשרות או מאות מיליוני שקלים. אולם נציג משרד האוצר דחה את העלות אותה מציע משרד התחבורה. לדברי מורן מזור, רפרנט תחבורה ציבורית באגף התקציבים, אין עדיין עלות לרפורמה, וגם לא אמורה להיות עלות. "הרפורמה חשובה אבל לא מתוקצבת", אמר מורן והסביר כי קיים ויכוח על העלות, משום שמשרד האוצר סבור שהתקצוב צריך להישאר כמות שהוא היום ושרק ממוצע המחירים יהיה זהה לזה של היום. על-פי תוכניתו, כדי להוזיל תעריפים יקרים מדי יהיה צורך לייקר תעריפים נמוכים מדי.

על-פי תוכנית משרד התחבורה, יונהגו עוד ארבע טבעות גאוגרפיות של תעריפים זהים בריכוזי אוכלוסין גדולים, בדומה לטבעות הקיימות היום בגוש-דן ובאזור השרון:
  • טבעת מנתניה בצפון עד אשדוד בדרום, שתכלול גם את מודיעין במזרח;
  • טבעת ירושלים שתכלול את בית שמש וגם את מודיעין במערב;
  • טבעת חיפה, שגבולותיה אינם ברורים עדיין;
  • טבעת באר שבע, שתכלול גם את שדרות, חבל אשכול, רמת הנגב, ירוחם, דימונה וערד.
ומה לגבי מטרופולין נצרת? במשרד התחבורה אומרים ש"הייחודיות של אזור נצרת תבוא לידי ביטוי ברפורמה בתעריפים".

בשלב השני תחולק הארץ ל-9 אזורים עיקריים נוספים וייקבע תעריף מאזור לאיזור. למרחבים אלה יהיו תתי-אזורים כך שבסוף התהליך יהיו בישראל 32 אזורי תעריף. שלב זה כולל עשרות ישובים שאינם כלולים במטרופולינים הגדולים. שלא כמו היום - בו כוללת הרפורמה רק ארבעה מפעילים - תכלול הרפורמה את כל מפעילי התחבורה הציבורית בטבעות.


בחלק מן המקומות, דוגמת עפולה וטבריה, קיימים עיוותים משמעותיים בתעריפים. למרות זאת, קניגסבוך אמרה שהיא מתנגדת לתיקון עיוותים אלה כבר כעת, בצורה נקודתית, ואמרה כי היא מעוניינת שהדבר ייעשה כחלק בלתי נפרד משלב ב'. היא לא הסבירה מדוע, אך ציינה שהתעריף ייקבע לפי מספר קריטריונים ובהם: מספר התושבים, המצב הסוציו-אקונומי של הישוב, והמרחק שלו מהפריפריה ומהמטרופולין הקרוב. משרד התחבורה אומר כי הוא אוסף נתונים ומפתח מודלים של ביקוש לנסיעות בין אזורי המגורים לאזורי התעסוקה. לדבריו, הוא משתמש במודל הארצי שהוא פיתח כדי להעריך את ההשפעות של הרפורמה בתעריפים על מקומות המגורים והתעסוקה.

בשלב השלישי יהיה עיסוק בתעריפים העירוניים, בתוך הערים והישובים עצמם. אולם הרפורמה אינה כולל משום מה את מוניות השירות. זאת למרות שישנם עיוותים קשים בתחום. לדוגמה, נסיעה מנהריה לכפר יאסיף באוטובוס של נתיב אקספרס עולה 9.60 ש"ח, אבל במונית שירות היא עולה 15.20 ש"ח - הפרש של 5.60 ש"ח!

משרד התחבורה מבקש להכפיל בתוך 25 שנים את מספר המשתמשים בתחבורה הציבורית, ומאמין כי יצליח לעשות זאת גם באמצעות רפורמת התעריפים. עם זאת, מדגישים במשרד כי לוח הזמנים ליישום הרפורמה תלוי בתקציב המדינה.

יושב-ראש הוועדה לפניות הציבור, ח"כ עדי קול, אמרה בסוף הדיון כי קודם ליישום הרפורמה יש להציג אותה לוועדה וגם לקיים שימוע ציבורי. עוד אמרה כי יש לקיים שיתוף של הרשות המקומית בה אמורה להתבצע רפורמת מחירים. מנכ"ל משרד התחבורה עוזי יצחקי הנהן בהסכמה.
מדיניות תעריפים / מצגת
מצגת של מנהלת אגף פיקוח פיננסי בעניין רפורמת תעריפי הנסיעה בתחבורה הציבורית

ההחטאה של עדי קול
ח"כ קול. אפשר היה להוציא יותר [פלאש 90]

סחבת בלתי נסבלת ורבת-שנים מצריכה מהכנסת להביע אמון במקבלי ההחלטות במשרדי התחבורה והאוצר, אך גם הצמדה של אקדח לרקה שתחייב אותם לעמידה בזמנים
▪ ▪ ▪

כותרת הדיון בוועדה לפניות הציבור, שעסקה באפליית המחירים בקווי מהדרין, היוותה אבן-שואבת לחברי הכנסת של יהדות התורה, וכך חלק לא מבוטל מהדיון נגרר לקשקשת חסרת תוחלת שסטתה מנושא הדיון האמיתי.

מסקנות הדיון לשתף את הציבור ואת הרשויות המקומיות ברפורמת התעריפים חשובות כשלעצמן (אם כי היה ראוי לחדד ולבקש שהליך שיתוף הציבור ייעשה באינטרנט בטרם תוגש מדיניות התעריפים החדשה לאישורו של משרד האוצר, כדי לאפשר לציבור להעיר את הערותיו בפרק זמן סביר). עם זאת, המסקנות אינן נותנות מענה לשתי בעיות עיקריות. הראשונה שבהן היא המחלוקת בין משרד האוצר למשרד התחבורה שעלולה לתקוע את הרפורמה, והשנייה - מתן פתרון מיידי לעיוותים קשים במיוחד בתעריפי התחבורה הציבורית.

הוועדה לפניות הציבור, בראשות עדי קול, היא אומנם לא ועדה סטטוטורית, אך יש בכוחה לאיים באמצעות המלצה לוועדה סטטוטורית, קרי: ועדת הכלכלה של הכנסת.

משרד התחבורה מבטיח לכנסת ולציבור כבר שנים (לפחות 5) שיעשה רפורמת תעריפים. למרות ההבטחות, הרפורמה נראית רחוקה מתמיד, בשורה התחתונה צריכה הייתה הוועדה לקבל את המסקנות האופרטיביות הבאות:

א. הוועדה רואה בחומרה את הסחבת שנמשכת שנים בקביעת מדיניות תעריפי נסיעה בתחבורה הציבורית, ומקבלת את הודעת משרד התחבורה והבטיחות בדרכים כי ניתן לסיים בעוד חצי שנה את עבודת ההכנה ולהגיע להסכמות עם משרד האוצר.

ב. הוועדה קובעת כי ללא קשר לקביעת מדיניות התעריפים, על משרד התחבורה להפסיק את התעריפים המפלים, ולהגיש עד ליום 31 בינואר 2014 המלצות ביניים בעניין פערי תעריפים בין אותם יעדים של אותו מפעיל, עד ליום 28 בפברואר המלצות ביניים בעניין פערי תעריפים בין אותם יעדים של מפעילים שונים - לרבות מוניות שירות, ועד ליום 31 במארס המלצות שיכללו גם את שירותי רכבת ישראל, הרכבת הקלה, המטרונית והכרמלית.

ג. הוועדה קובעת כי אם עד למועדים שצוינו בסעיף הקודם לא תגובש מדיניות תעריפים, תחול חובה להשוות את התעריף הגבוה בין יעדים זהים לתעריף הנמוך, וזאת עד לקביעת מדיניות ממשלתית.

ד. במסגרת מדיניות התעריפים החדשה, עליה לאמץ את המלצת מבקר המדינה שלא לגבות תשלום עבור נסיעות המשך עירוניות מנוסעים העושים שימוש בקווים בין-עירוניים.

מצגת מדיניות רפורמת תעריפי הנסיעה בתחבורה הציבורית
תאריך:  18/01/2014   |   עודכן:  18/01/2014
עידן יוסף
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
רפורמת תעריפי הנסיעה בסכנה
תגובות  [ 2 ] מוצגות   [ 2 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
בר דרור דוד
20/01/14 13:34
2
כנסת מזעזעת
22/01/14 07:42
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  תחבורה ציבורית
מסוף תחבורה ציבורית חדש עתיד לקום בפרדס חנה. הוא צפוי להיות ברחוב תדהר בסמוך למתחם ביג. השירות במסוף יינתן לנוסעים עד למערב המושבה, במסגרת תוכנית חדשה לשיפור התחבורה הציבורית, הכפופה לאישור סופי של משרד התחבורה.
18/01/2014  |  עידן יוסף  |   חדשות
חברת דן פנתה לבית הדין האזורי לעבודה בבקשה למנוע את שביתת נהגי החברה המתוכננת ליום שני בשבוע הבא. בבקשה שהוגשה כנגד ההסתדרות ונציגות העובדים מדגישה דן את הנזק הרב הצפוי להיגרם לציבור האזרחים הנזקק לשירותי התחבורה הציבורית כתוצאה מהשביתה המתוכננת. זאת במיוחד בכל הנוגע לאוכלוסייה החלשה שמלכתחילה לא קיימות לה חלופות בנות השגה להתניידות במרחב הציבורי. בנוסף טוענת דן כי השביתה הצפויה תגרום לה לנזקים כלכליים עצומים. הדיון בבקשה נקבע לצהרי יום ראשון הקרוב.
16/01/2014  |  יצחק דנון  |   חדשות
ההסתדרות מאשימה את הנהלת חברת דן כי חזרה בה מההסכמות שאליה הגיעה עימה ועם ועד העובדים בעניין חתימת הסכם קיבוצי, ופוצצה את המשא-ומתן. יו"ר איגוד עובדי התחבורה, אבי אדרי, איים לפגוע בשירות לנוסעים ואמר כי "אם הנהלת חברת דן לא תשוב ותכבד את ההסכמות, ניאלץ לפתוח בשביתת תחבורה ציבורית בחברת דן החל ביום שני הקרוב".
15/01/2014  |  עידן יוסף  |   חדשות
ארבע חברות בינלאומיות, חלקן בשיתוף עם חברות ישראליות, יתמודדו במכרז להפעלת המערכת הרכבתית לרכבת הקלה בגוש-דן. ההפעלה כוללת חשמול, מסילות, איתות פיקוח ובקרה, ביטחון ובטיחות. כל הארבע ניגשו לפני כשנה וחצי למיון המוקדם שערכה חברת נת"ע ועמדו בתנאי הסף בהצלחה.
13/01/2014  |  עידן יוסף  |   חדשות
חברת אפיקים פתחה לאחרונה שלושה קווי אוטובוס חדשים בשומרון.
13/01/2014  |  עידן יוסף  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
אורי מילשטיין
אורי מילשטיין
פרוץ מלחמת העולם השנייה בהתקפת גרמניה על פולין; הפייסנות של צרפת ואנגליה כלפי גרמניה גרמה לתוצאה הפוכה; צבא צרפת היה חזק מצבא גרמניה אך התרבות הצבאית הצרפתית הייתה תבוסתנית; ניצחון...
דן מרגלית
דן מרגלית
לרוע מזלו של חליוה הכשל התממש בתקופת כהונתו כראש אמ"ן    עתה כולם אוהבים לשנוא אותו. זה משרת את נתניהו, אבל זה לא יחזיק מים
יוסי אחימאיר
יוסי אחימאיר
כשבקפלן מתחדשות ההפגנות הסוערות להפלת הממשלה, כחזרה לימי טרום השבעה באוקטובר, מתברר כי ההפגנות למען החטופים מתמזגות איתן, מזדהות עם אותה מטרה    ויושב לו ראש הנחש במינהרה אי-שם ברפי...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il