|   15:07:40
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
תמר פטרוליום: חברה עסקית או בית חרושת לג׳ובים?
חברת סאו-רארש
המדריך המלא לבחירת מדרסים אורתופדיים: איך לבחור נכון ולמה זה חשוב?

תעשיית הגמ"חים: מתרופות ועד הסרת קעקועים

הם מקדישים מזמנם האישי למען הצורך של השני, ומספקים תרופות, מסמכים, מוצרים ביתיים, ספרי קודש ואפילו הסרת קעקועים בחינם - כדי שאנשים לא יצטרכו לחיות עם זכרונות שליליים עולם מופלא של גמ"חים מתנהל לו ברחבי הערים השונות, ללא מערכות משומנות ראיון עם אנשים שמחזיקים את העולם - תרתי משמע
28/12/2014  |   מגזין הידברות   |   כתבות   |   הידברות   |   תגובות
גם גמ"ח תרופות [צילום: AP]

   רשימות קודמות
  "זה טבח של האחים שלי"
  האיש שיודע למה יהודים מצליחים
  "אימא, אני שומעת אותך"
  רחלי מלק-בודה: "חיכיתי לתירוץ כדי לחזור"
  דרוזית שהתגיירה: אני יהודייה, אני בת של מלך

כל כך הרבה פעמים מצאתי את עצמי מקווה של-24 השעות שביממה, יתווספו כמה שעות נוספות, ואז אולי אספיק באמת את כל הדברים החשובים שעלי לעשות. בפועל, קצת מביך להודות, אם אני מכווצת את השעות שבזבזתי לריק, ייתכן שהייתי מקבלת את אותן שעות במסגרת הידועה מראש. כשראיינתי את בעלי הגמ"חים בכתבה, הרגשתי באופן בולט את תחושת ההחמצה. יש אנשים, שבמקום לבכות על הזמן שאין להם, פשוט חיים משאריותיו, ומפיחים בהם עוד חיות עצומה, שגורמת לי אפילו קצת לקנא.

מי אתם, בעלי הגמ"חים, שעושים לילות כימים למען הזולת, ומקדישים עצמכם למידת החסד בכזו פשטות. מושג ידוע ומקובל מזה שנים, בקרב אנשי הציבור, שנקרא גמ"ח. כשמו כן הוא: גמילות חסדים. זה יכול להיות חסד בכל דבר, אופן וצורה, העיקר שהוא משרת את המטרה.

אם רק תיטלו לידיכם אלפון עירוני של מקום יישוב דתי-חרדי, תוכלו לגלות קטגוריה מופלאה של גמ"חים, כאלו שבנוסף לתכולת ביתם הפרטי, מאפסנים עוד מלאי עצום של חפצים שונים, כדי שאם אחד מכם ייתקע, יהיה לו להיכן לפנות.

חזקי, הוא בחור צעיר בן 20, שכבר הספיק לקחת על עצמו פרויקט לא מובן מאליו כלל – לעילוי נשמת אביו ואמו. "כמו שיש גמ"חים מוכרים של תרופות, אז אצלנו זה פשוט עזרה ראשונה שמתמקדת בכוויות", הוא מסביר. "תחבושות ברנשילד, שממש הכרחיות במקרים של כוויות ויכולות להציל חיים". בהתחלה הוא פתח משהו ממש קטן, עם כמה תחבושות ואביזרי חרום נוספים שם בארון ופשוט שלח סיוע למקרים דחופים שנתקל בהם. אט אט אנשים למדו שיש מענה לדבר אצל חזקי, והגמ"ח שלו גדל.

"הקמנו מוקד שפועל 24 שעות ביממה", הוא מספר, ואני תוהה, מה עוד יכול להספיק בחור צעיר בן 20. "הרבה מהאנשים שמסייעים להצלחת הגמ"ח הזה הם חובשים שעברו הכשרה ממילא", מסביר חזקי. "לפעמים אנחנו חוסכים להם פעמיים. כי הם גם קיבלו את המוצר אותו היו צריכים, וגם עין של חובש ראתה את המקום, והוא יכול להמליץ להם אם לפנות להמשך טיפול ומידת הדחיפות". לכל מי שמבקש להצטרף למערך הזה, ומקבל את האישור, אחרי בדיקת מידת הרצינות שלו, דואג חזקי לערכה שבה כל האביזרים שיכולים לסייע במצב של כוויות ופציעות קלות.

איך אתה מחזיק גמ"ח כזה מבחינה כלכלית?

"יש לפעמים שאנחנו מגיעים לקריאות של אנשים, והם נותנים לנו אחר-כך כמה שקלים", משתף חזקי, אבל לא נראה שזה מה שטורד את מנוחתו. "הקמתי את הדבר הזה נטו לשם שמיים וחסד, אני לא מבקש כסף ולא שיחזירו לי את המוצר שלקחו. הכל חסד ללא תמורה. לפני שנה, כשהקים את הגמ"ח שלו, היו יכולות להגיע פניות גם פעם בשבועיים, היום הם כבר עומדים על יותר מ-300 פניות, "וזה מבלי לפרסם כלום, את יודעת... את הכסף נעדיף לשמור למוצרים ולא לפרסום. מי שצריך אותנו, יידע להגיע", הוא בטוח. בעידן הטכנולוגי, איך אפשר שלא, גם הגמ"ח הזה מתנהל בחציו דרך הודעות ותוכנות מסרים. מקבלים טלפון למוקד, מעלים לקבוצה, מקבלים מיקום של המתנדב הקרוב ביותר – ומספקים את הטיפול הנדרש.

"לא לכולם יש כסף להסיר קעקוע"

אסא פז, אברך צעיר בכולל של הרב שלמה עופר, עומד מאחורי גמ"ח מדהים, שפעילותו היא הסרת קעקועים בלייזר, במחיר "שנועד ממש רק כדי להחזיק את המקום", הוא מספר. כשהתחיל אסא את דרכו בעולם התשובה, הוא ביקש להיפטר מקעקוע קטן שעשה בטיול בדרום אמריקה. "הוצאתי סכומי כסף גבוהים מאוד כדי להיפטר מהדבר הזה. ברוך השם הייתה לי האפשרות. הייתי רווק, עבדתי, אז זה לא היה באמת כל כך נורא".

כשהחל ללמוד בכולל, ונתקל באברכים רבים בסביבתו, הוא גילה את הסיבה העיקרית שבגללה בעלי תשובה רבים אינם מסירים את הקעקועים אותם עשו בדרכם הקודמת: כסף. "מדובר בפעולה כואבת ויקרה, אז את הכאב הם מוכנים לעבור באהבה ובשמחה, אבל לפעמים, מה לעשות, אין להם את האפשרות לממן. מדובר בבעלי משפחות, אנשים שעמלים קשה בתורה ופרנסתם מועטת, וכל שקל מחושב".

אז הוא החליט להקים גמ"ח להסרת קעקועים. בסיוע אנשים אכפתיים, הקימו מקום בירושלים ובצפת, קנו מכשירים להסרת קעקועים ואסא הלך לקחת השתלמות בתחום, כדי שיוכל לעבוד בעצמו. לא היה לו כסף לשלם לאחרים.

"בחודשים הראשונים כמעט לא התקשרו אנשים, כי לא יכולנו לפרסם מחוסר תקציב. אבל כשאנשים התחילו להגיע, והשמועה עברה מפה לאוזן, הבנו כמה זה מצרך מבוקש. אנשים הסתובבו שנים עם קעקוע, הרגישו את החטא יום-יום וכאבו את הדבר. יש אנשים שהרגישו שהציור הזה מזמן לא מאפיין אותם ורק רצו להיפטר ממנו. נתנו להם את ההזדמנות להתנקות.

צעירים שלא ביקשו להתקרב ליהדות, רק ביקשו להסיר כתובת שכבר לא התאימה להם, גם הם מצאו עצמם מגיעים למקום של אסא. שם הם הכירו את האנשים שעוסקים במלאכה ללא תמורה, שמעו סיפורים ויצאו נפעמים. "חלקם חזרו אחר כך כדי לשמוע עוד", הוא אומר בסיפוק. "אז אנחנו מדברים איתם, נותנים להם חומרי הדרכה הביתה, וזה כבר הופך ליותר מגמ"ח להסרת קעקועים".

ויש אפשרות כזו גם לנשים?

"בוודאי", הוא משיב. "סיון, אשתי, הכירה אותי בידיעה שזה הדבר שאני משקיע בו את חיי בשעות ההפסקה מלימוד התורה. היא כל כך התרשמה מהרעיון, שמיד היה ברור לה שהיא תהיה זו שתעשה את הפעולה לנשים. אפילו קו הטלפון לפניות, נפרד לגברים ולנשים".

"אחרי שהתפלל עלי, נושעתי"
[צילום אילוסטרציה: פלאש 90]

אחד הסיפורים המרגשים של אסא, הוא זה שגם נותן את הכוח להמשיך בחסד הזה. "התקשר אלינו אדם כבן 75, שמתגורר באשדוד. לא היה לו מכשיר סלולרי, בוודאי שלא רכב. הוא ביקש להסיר קעקוע שמלווה אותו שנים. הלכתי לקחת אותו מתחנת האוטובוס, והוא אפילו לא ידע שצריך לשלם את הסכום הסמלי עבור הטיפול – כמובן שלא ביקשתי ממנו אותו. הסרתי לו את הקעקוע ללא תשלום, והוא אמר שהוא מתפלל עלי לזיווג. אני לא יודע אם זה לא היה אליהו הנביא – כי זמן קצר לאחר מכן, מצאתי את זיווגי הנכון ברוך השם".

היום הם עובדים על השגת מימון למכשיר הלייזר המתקדם ביותר בעולם, שעלותו חצי מיליון שקל. "אנחנו חייבים להשיג את הטוב ביותר כדי להגיע לתוצאות מושלמות. כיום אנחנו מתקשים להסיר לחלוטין קעקועים צבעוניים למשל".

וההצלחה? "יש פה סיעתא דשמיא – נקודה". אומר אסא בטון הכי מאמין. "אנשים מגיעים לפה אחרי שהיו בכל כך הרבה מרפאות שלא הצליחו להסיר להם את הקעקוע, ומכאן הם יוצאים נקיים. אני רק היד שמזיזה מכונה – אלוקים רואה את הרצון והכוונה, ומסדר את כל העבודה".

הגמ"ח של נעה

נעה ירום היא בת 14, ולומדת בכיתה ט'. את הסיפור על הגמ"ח שלה אני שומעת מאמה, ציפי: "מה שקרה זה שבמהלך השנים היא קיבלה במתנה כמה סידורים יפים, כך שיש לה כמה וכמה, בנוסף לסידור שהיא משתמשת בו. יום אחד, אפילו בלי לספר לי מראש, היא החליטה שזה יוכל לעזור לחברות בבית הספר, ופשוט הביאה את הסידורים לשם. כשחסר סידור - הבנות מהר מאוד מגלות איפה אפשר לקבל וככה בנות מהשכבה שלה (5 כיתות) וגם משכבות אחרות - יודעות שיש אצלה סידורים. השירות מבוקש, כי כמעט תמיד יש מישהי ששוכחת סידור - כך שהבנות מרוצות מאוד. בבתי ספר מקובל שיש גמ"חים "קטנים" כמו הלוואת כלי כתיבה, סידור זה הרבה פחות מצוי ולכן התקבל בברכה".

כשאני שואלת האם לדעתה מדובר ביוזמה שתימשך זמן, היא עונה לי: "כמו שאני מכירה אותה, בתור אחת שהתנדבה כמה שנים בארגון החסד השכונתי - היא תתמיד בזה כל זמן שהיא בבית הספר".

מדי מהר נגמרו לי המילים בכתבה, וזה לפני שהגעתי בכלל למשפחה בקריית ספר שיש לה גמ"ח שמתנהל בארון חשמל ("כדי שתוכלו לקחת מתי שאתם צריכים, ולא רק כשאנחנו בבית") ואפשר למצוא שם מוצרי תינוקות, כגון טיטולים, דוגמיות מטרנה, מוצרי היגיינה לנשים, כולל הכל. משככי כאבים, נרות שבת, ומה לא. וזה גם לפני הגמ"ח של ח' מביתר, שהוא אחד מתוך כמה שהיא מחזיקה בביתה, ורק לשם הדוגמה, מסייעת לאנשים שנתקעים עם נושא מסמכים ממשלתיים כמו טפסי ביטוח לאומי. "הכל מגיע מצורך אישי", היא הסבירה לי. "ידעתי באלו קשיים נתקלתי בחיים, והיכן נזקקתי לעזרה, ואחרי שלמדתי בעצמי, רציתי לעזור לאלו שנמצאים במצב שבו אני הייתי".

אני לא יודעת מה רבי לוי יצחק מברדיצ'ב היה אומר על האנשים שהופיעו בכתבה כאן, ועל עוד אלפים שלא יכולנו להגיע אליהם. אבל אין לי ספק, כבן אדם פשוט, שלמעשים הללו יש את אחד המשקלים הכבדים לזכות עם ישראל.

פורסם במקור: הידברות - אתר היהדות הגדול בעולם
תאריך:  28/12/2014   |   עודכן:  28/12/2014
שיפי חריטן
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
תעשיית הגמ"חים: מתרופות ועד הסרת קעקועים
תגובות  [ 5 ] מוצגות   [ 5 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
NUNI
28/12/14 18:41
2
דקלהשימרן
28/12/14 23:10
3
אא
29/12/14 12:07
4
רחל -
29/12/14 12:40
5
אבי גרינשפן
29/12/14 14:36
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
בשנת 1991 היה גרי בילו למנהל בית הספר לאמנויות הבמה "בית צבי". שלוש שנים לאחר מכן הקים את תיאטרון הספריה, כדי שישמש חלון לשחקנים הצעירים והבוגרים של בית צבי, לעולם הבמה המקצועית, שימנף אותם קדימה, הודות לחשיפתם לציבור. רוב שחקני השורה הראשונה של התיאטרונים בארץ כיום - הם בוגרי בית צבי. ע"מ להזכיר לקהל שנכח באולם תיאטרון רמת גן קורטוב ממה שעלה על קרשי בימת ת' הספריה - שובצו קטעים קצרצרים עם מיטב הכוכבים, והלב נצבט בנוסטלגיה ובערגה למה שכל כך שבה את הלב במהלך השנים.
28/12/2014  |  עליס בליטנטל  |   כתבות
ענת (שם בדוי) בת 28, סובלת ממעי רגיש מזה שנים, בערך מתקופת התיכון - צבא. היא עברה את כל הבדיקות האפשריות, ביניהן גם בדיקות פולשניות, וכולן יצאו תקינות. הדבר היחידי שהיא שמעה מרופאיה הוא ש"אין לה כלום, ושזה הכל בראש שלה".
28/12/2014  |  קרן הוד  |   כתבות
האלבום החדש של היוצר המוכשר גבע אלון הוא פנינה מרגשת ומפתיעה. מפתיעה במובן הזה שאלון שר בעברית. אחרי שש-עשרה שנים, ארבעה אלבומי סולו ושני אלבומים עם להקת הפליינג בייבי באנגלית אלון מפתיע באלבום שכולו עברית, ועברית משובחת ויפה.
28/12/2014  |  יאיר בן-חור  |   כתבות
עשרות שחקנים, במאים וראשי תעשיית התיאטרון בארץ השתתפו באירוע לציון 30 שנה לתיאטרון הספרייה, מייסודו של בית צבי - בית הספר הגבוה לאמנויות הבמה, ובמלאת 3 שנים למותו של גרי בילו, המנהל המיתולוגי של בית צבי, שיזם את התיאטרון לרווחת בוגרי בית הספר.
28/12/2014  |  חיים נוי  |   כתבות
מתיה זופנצ'יץ' עם מחזהו "הפרוזדור" שהועלה בשנה שעברה בבית צבי, הוא מחזאי מסוג משודרג, נכון לימינו אנו. לא קיטש הקורץ להמוני הקהל; לא קומדיה עממית וקלילה המנעימה לצופים פרק זמן קצר של השהייה, בחריגה מהמציאות. לא ולא. זהו מחזה נוקב, שאינו מהסס להשתמש בשפה ישירה ביותר, חסרת מעצורים (בתרגומו של יונתן אסתרקין, שאף ביים אותה), ובשפת גוף ותנועה שוטפים ומלאי אנרגיה שהדריכה בל וענונו, הלוכדים במשחק של השחקנים הצעירים את הקהל, עד כי הוא שוכח את ממד הזמן ואת כל שנשא על כתפיו טרם החל ההצגה.
28/12/2014  |  עליס בליטנטל  |   כתבות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
איתמר לוין
איתמר לוין
למחדל של 7 באוקטובר מוסיפה הממשלה את סכנות החורבן הכלכלי, האנטישמיות והמפלגתיות בארה"ב    הערות על נצח יהודה ומינוי ראש אמ"ן, ולקח מאיר עיניים ממשה רבינו
אורי מילשטיין
אורי מילשטיין
פרוץ מלחמת העולם השנייה בהתקפת גרמניה על פולין; הפייסנות של צרפת ואנגליה כלפי גרמניה גרמה לתוצאה הפוכה; צבא צרפת היה חזק מצבא גרמניה אך התרבות הצבאית הצרפתית הייתה תבוסתנית; ניצחון...
דרור אידר
דרור אידר
זה לא היה ביתן "פיצה ותאנים", זה ביתן של מדינה שנלחמת על הישרדותה, לזרוק את האתגר ככה, זה מעשה פחדני    מכיוון שכולם כועסים על ישראל ללא סיבה אמיתית, רק מתוך אנטישמיות, לתת את המתנה...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il