|   15:07:40
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי
כתיבת המומחים
טיפול בתא לחץ: להתחזק בנשימה

תקשורת של מיסיונריות פוליטית

חד-צדדיותה של העיתונות בישראל מעולם לא הומחשה לציבור כבמערכת הבחירות הנוכחית. הקרב העיקרי אינו בין הליכוד למחנה הציוני, אלא בין ישראל היום לידיעות אחרונות וסייעניו הרבים, השותפים במידה זו אחרת לקמפיין "רק לא ביבי"
08/03/2015  |   ישראל רוזנבלט   |   מאמרים   |   בחירות 2015   |   תגובות
קרב בין העיתונים ישראל היום וידיעות אחרונות [צילום: איתמר לוין]

ברוטאליות מסורתית
הופעת היומון ישראל היום חוללה רעידת אדמה בשוק התקשורת. העיתון השייך למיליארדר היהודי-אמריקני השמרן, שלדון אדלסון, נגס קשות בתפוצתו של ידיעות אחרונות. היה ברור שהאימפריה המוכה של נוני מוזס תגיב בדרכה הכוחנית-ברוטאלית המסורתית

מעטה כבד של צביעות עוטף את מערכת הבחירות הנוכחית. זה לא שהקמפיינים הקודמים אופיינו בטוהר וביושר, אבל מה שקורה בחודשים האחרונים רושם שיאים חדשים של נבזיות, בעיקר בכל הקשור לפעילותה של התקשורת.

פעם, בערך בעידן הקרח, לימדו אותנו, כי אחד הבסיסים החשובים בכתיבה עיתונאית הוגנת היא ההפרדה בין דעה לידיעה. לכאורה, הבדל סמנטי זעיר. למעשה, הפרדה אתית מתחייבת בין דיווח עיתונאי נטול פניות לבין שרבוב דעתו האישית של הכותב.

בישראל, אין כל חדש בכך שהתקשורת שלנו ברובה המכריע עשויה מעור פוליטי אחד. הבעיה היא שהתופעה התמסדה. במקום שהעיתונות (הכתובה והאלקטרונית) תתפקד כגוף מדווח - היא פועלת כארגון מיסיונרי, באדיקות כמעט דתית, משום שהיא משרתת אג'נדות פוליטיות.

גילוי נאות

בארה"ב, מקובל מזה שנים בעולם העיתונות המושג "Endorsement" (תמיכה). בהתקרב קמפיין בחירות נשיאותי, ישנם עיתונים רבים החשים חובה מצפונית להודיע לציבור קוראיהם למי נתונה תמיכתם: למועמד הדמוקרטי או לרפובליקני. בכך הם בעצם נוהגים בדרך הגילוי הנאות ביחס להעדפה הפוליטית שלהם.

בישראל הנוהל הזה אינו קיים. במקומו קיים המושג הכל-כך-ישראלי "כאילו". מאז התחסלה בהדרגה העיתונות המפלגתית (על המשמר, דבר, למרחב, חרות, הבוקר, הצופה), נותרה בשוק רק מה שקרוי התקשורת המסחרית. זו שכאילו, אבל רק כאילו, חפה מאג'נדה פוליטית, וכל מעייניה במיקסום רווחיה. איך אמרו פעם הגששים החיוורים: "הצחקתהוני"...

מהר מאוד התברר כי מאחר שהרוב המכריע של העיתונאים החזיק בהשקפות שמאליות (כולל כאלה שפשוט נוח היה להם להצטרף לעדר המנצח. זו עדות אישית של מי שעבד במחיצתם עשרות שנים) - התפשט בציבור שחש בכך, הדיבור על "המאפיה השמאלנית". דווקא חברי "המאפיה" עצמם נהגו לעשות שימוש אירוני בביטוי, במטרה להגחיכו.

איזון תקשורתי

אלא שבשנים האחרונות חלו שתי התפתחויות חשובות בתחום האיזון התקשורתי. ראשית, חדירת הרשתות החברתיות השונות ובמקביל חדירת הטוקבקיסטים לשיח הציבורי והפוליטי. שנית, הופעת העיתון ישראל היום.

פתאום, חש השמאל התקשורתי שהקרקע נשמטת מתחת לרגליו. לא רק שלקחו לשמאל את המדינה, עכשיו השתכנע שהוא מאבד גם את המונופול על עיצוב דעת הקהל ואת הפיקוח על זרימת המידע. לא במקרה, עיקר הביקורת על "שפת הרחוב" של הטוקבקיסטים, הגיעה דווקא משמאל, מצד אבירי הפלורליזם המחשבתי.

אין ספק שלא כל המגיבנים הם תלמידיהם המובהקים של אליעזר בן-יהודה או של חנה בבלי. אבל האפשרות שניתנה לצרכני תקשורת רבים להביע את דעתם בלא בקרה או צנזורה כלשהי - הייתה התפתחות דמוקרטית. היא גם לא נעלמה בהמשך מעיני מטות המפלגות השונות, שהחלו מפעילות "מגיבנים בשכר".

אימפריה מוכה

הופעת היומון ישראל היום חוללה רעידת אדמה בשוק התקשורת. העיתון השייך למיליארדר היהודי-אמריקני השמרן, שלדון אדלסון, נגס קשות בתפוצתו של ידיעות אחרונות. היה ברור שהאימפריה המוכה של נוני מוזס תגיב בדרכה הכוחנית-ברוטאלית המסורתית. כך פעלה תמיד לגבי מי שהעז לקרוא תיגר על שלטונה הבלעדי.

לא רק בשל הפגיעה בהכנסותיה אלא גם משום שמול ישראל היום התומך לאורך כל הקו בבנימין נתניהו, "ידיעות" ניסה לשווא להמשיך בתפקידו המתגמל של ממליך מנהיגי ישראל; מדיניות שלא הצטיינה בשיפוט מוסרי מיוחד, אם נזכרים בשורת המועמדים בהם תמך העיתון (ועליהם נאלץ להגן): חיים רמון, אריק שרון, אהוד אולמרט, ציפי לבני, גבי אשכנזי, ועתה - בוז'י הרצוג.

העימות בין ישראל היום ל"ידיעות" ובני בריתו הרבים עומד במוקד הקמפיין "רק לא ביבי" (מהדורה חדשה של הקמפיין "רק לא ליכוד" משנות ה-80, ואם תרצו גלגול מאוחר של "ללא חרות ומק"י", שטבע בן-גוריון). הנקודה המאלפת כאן היא העובדה, שלצד עשרות ארגוני קש פוליטיים המזוהים עם השמאל, שהופיעו משום מקום וייעלמו כהרף עין אחרי הבחירות, את הקמפיין "רק לא ביבי" לא מנהל "המחנה הציוני" - כפי שניתן היה לצפות - אלא ידיעות אחרונות, בעזרת אתר החדשות הדיגיטלי שלו "ynet", ובסיועם של חדרי החדשות בערוצי הטלוויזיה 2 ובעיקר - 10.

חגיגת צביעות

כמקובל בממלכת מוזס - משורה משחרר רק המוות. אין פטורים רפואיים או מצפוניים. למערכה מגויסים הכל, החל בצייר הקריקטורות וכלה במבקר הטלוויזיה. הטוטאליות של הביקורת השלילית עד ארסית על נתניהו, מזכירה לפרקים התגייסות של כלי תקשורת במשטרים טוטליטריים, ולכן היא גם מועדת לפעמים למשגים מביכים.

נזכיר אחד כזה, לדוגמה. לפני זמן קצר הופיע ח"כ עמר בר-לב (העבודה), בסוף השבוע בערב ראיונות, והכריז שם כי "בניגוד לנתניהו הרצוג לא יהסס לתקוף באירן!".

ההכרזה הזו של מי שהיה מפקד סיירת מטכ"ל, באה בעיצומו של המאמץ המשותף שעשו "המחנה הציוני" ו"ידיעות", לשוות לבוז'י תדמית יותר מאצ'ואיסטית. מה שבין היתר גם הוליד את הסרטון המשעשע שבו הודבק לבוז'י דיבוב של קול יותר עמוק וסמכותי (כאילו היה תלמידו של פיודור שליאפין).

שלא במפתיע, מיהר אתר "ynet" לפרסם את הכרזתו של בר-לב בהבלטה רבה, בחדשות השבת שלו. עוד תקיעה לביבי, ועוד מצד סמכות ביטחונית כמו אל"ם (מיל') עמר בר-לב.

זו הייתה חגיגה אופיינית של צביעות. מישהו במערכת "ynet" שכח כיצד להקת ברנע את שיפר (עם שחקני החיזוק דיסקין ודגן), נהגה לתקוף את נתניהו (יחד עם אהוד ברק, אז שר הביטחון), על "המדיניות המשיחית שלהם לתקוף את אירן, תקיפה שתסכן את ישראל". זה לא פורסם בביטאון פועלי המכרות של קמצ'טקה, אלא ב"ידיעות". פתאום נעלמו כבמטה קסם הנטיות המשיחיות והסכנות למדינת ישראל. עכשיו, כאשר הרצוג יהיה בשלטון - זה יהיה כשר לחלוטין. עידן המשיחיות קיבל לגיטימציה.

אבל מסתבר שמישהו שם ב"ynet" או ב"ידיעות", התעשת ותפס מהר מאוד את המוקש הטמון בהכרזה הזו. ואכן היא נעלמה במהרה מן המסכים, וגם למחרת היום, לא נראה זכר לה מעל עמודי ידיעות אחרונות.

אנקדוטה קולנועית

המהפך החד הזה במדיניות כלי התקשורת המוזסים, הזכיר לי אנקדוטה מעולם הקולנוע, שכה אהוב עלי. בשנת 1940 הפיקה הוליווד את סרט המופת "ענבי זעם" ("Grapes of wrath"), בבימויו של ג'ון פורד הגדול (מועמדות לאוסקר להנרי פורד), על-פי הרומן הנודע של ג'ון סטיינבק (פרס פוליצר).

הסרט מספר את קורותיה של משפחת חוואים מאוקלהומה, שבעקבות המשבר הכלכלי הגדול של 1929 מאבדת את חוותה, ואחר כך גם נפגעת מסופות חול אימתניות שפקדו את האזור, ועל כן מהגרת לקליפורניה כדי לשרוד. כאשר הגיע הסרט לברית המועצות (רק ב-1948), הוא התקבל בזרועות פתוחות על-ידי הצנזורה במוסקבה. אחרי הכל, סרט המתעד את כשלונו של הקפיטליזם הנורא, תמיד יתקבל שם בברכה. "ענבי זעם" הותר להקרנה.

אבל בתוך זמן קצר שונתה ההחלטה. חברי הצנזורה המאוכזבים גילו כי חרף אובדן חוותם, נותרה עדיין לחוואים האמריקניים המרוששים מכונית! משהו שפועלי ברית המועצות לא יכלו אז אפילו לחלום עליו. הסרט החתרני הזה נאסר מיד להקרנה.

תאריך:  08/03/2015   |   עודכן:  08/03/2015
ישראל רוזנבלט
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
תקשורת של מיסיונריות פוליטית
תגובות  [ 2 ] מוצגות   [ 2 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
ישע
9/03/15 16:54
2
ישע
9/03/15 17:09
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  בחירות 2015
תוצאות הסקרים שנערכו בסוף חודש דצמבר הורו על כך שלמפלגות הימין - הליכוד, הבית היהודי וישראל ביתנו - היו 46 מנדטים, ואילו למפלגות השמאל - העבודה, לפיד ומרצ - היו 39 מנדטים.
08/03/2015  |  אהוד פרלסמן  |   מאמרים
1. פעם, בימים שיאיר לפיד דיבר איתי, הוא הגדיר את מאמרי הביקורת שפירסמתי כ"השלכת בקבוקי תבערה" על התקשורת. לא הלכתי כה רחוק, אלא ביקשתי לנעוץ סיכות בבלונים הנפוחים של הקבוצה הקטנה הזאת שאיש מעולם לא בחר, אבל מתעקשת להכתיב מה לחשוב, מה לאהוב ובמי לבחור. מכל מקום, המטאפורה של לפיד התממשה בפעילות המתמשכת של התקשורת נגד נאומו של ראש ממשלת ישראל בבית הנבחרים האמריקני, בסוגיה שמעולם לא הייתה שנויה במחלוקת ואשר קשורה במישרין לקיומה של ישראל. אלא שבפעם הזאת הושלכו בקבוקי התבערה של המוני העיתונאים על כולנו.
08/03/2015  |  דרור אידר  |   מאמרים
מאיר דגן מכה בנתניהו ודרכו במחנה הלאומי. אנשי ביטחון נוספים קיימו עצרת לטובת השמאל. זה לא חדש. מה אמר דגן בראיון ביום שישי? שהוא לא מסכים עם נתניהו. וואו. גם הרצוג ולבני לא. גם אמנון אברמוביץ' לא מסכים. אז מה? במה דעתו של דגן טובה מדעת אדם מן השורה? הוא גם לא הציג שום חזון או ראייה אסטרטגית יוצאת דופן.
08/03/2015  |  דרור אידר  |   מאמרים
עצרת שהתקיימה אתמול בכיכר מלכי ישראל, ששונה שמה, לאחר רצח יצחק רבין ז"ל, לכיכר רבין, כונתה בתקשורת בשם: "עצרת השמאל". מלבד נוכחות דלה למדי של אנשי מרצ שזכאים ובצדק להיקרא "אנשי שמאל", הרי מרבית הנוכחים שגדשו כיכר רבין, בהפגנת אתמול, אינם זכאים לקרוא על עצמם המונח "שמאל ישראלי". מדובר בשכבות ביניים, שמשך שנים רבות היו מרופדות בשומן כלכלי ובנוחות בורגנית, כאשר לאחרונה - בעקבות המדיניות שנקטה בה ממשלת הליכוד (ולא בגלל תפישות עולם "סמולניות" וגם/או "ימניות") - נפגעו בכיסם ונפגעה רמת החיים שלהם. עכשיו שולפים הם, כאמתלה וכדגל, הסמולניות שלהם, כמעין נשק אידיאולוגי להצדקת מחאתם. בפועל ולמעשה - כל שרוצים שכבות אלה, בציבור הישראלי הוא - להיטיב מצבם הכלכלי, בכל מחיר.
08/03/2015  |  עו"ד חיים שטנגר  |   מאמרים
יו"ר ועדת הבחירות המרכזית, השופט סלים ג'ובראן, פרסם (יום א', 8.3.15) את הסכמי העודפים שנחתמו לקראת הבחירות לכנסת ה-20. זאת, בהתאם לסעיף 67(ג) לחוק הבחירות לכנסת [נוסח משולב], התשכ"ט-1969.
08/03/2015  |  איציק וולף  |   חדשות
רשימות נוספות   /   בחירות 2015  /  מי ומי    / 
רשימות נוספות   /   מלחמת העיתונים  /  מי ומי  
דגן: לא חושש מהאויבים, חושש מההנהגה  /  איציק וולף
מצע המפלגות: אף מילה על אירן  /  שי ניב
לפיד צפוי להמליץ על הרצוג בפני הנשיא  /  איציק וולף
שילוב או מרי אזרחי  /  עמי דור-און
פטראוס מפריע למוזס   /  איתמר לוין
בין חוק הלאום לנאום נתניהו  /  דודו חזן
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
איתמר לוין
איתמר לוין
למחדל של 7 באוקטובר מוסיפה הממשלה את סכנות החורבן הכלכלי, האנטישמיות והמפלגתיות בארה"ב    הערות על נצח יהודה ומינוי ראש אמ"ן, ולקח מאיר עיניים ממשה רבינו
חיים רמון
חיים רמון
יש רבים בדרג הצבאי ובדרג המדיני שהיו צריכים ללכת הביתה עוד לפני חליוה, ואני מקווה שכך יקרה בעתיד הקרוב
יוסי אחימאיר
יוסי אחימאיר
כשבקפלן מתחדשות ההפגנות הסוערות להפלת הממשלה, כחזרה לימי טרום השבעה באוקטובר, מתברר כי ההפגנות למען החטופים מתמזגות איתן, מזדהות עם אותה מטרה    ויושב לו ראש הנחש במינהרה אי-שם ברפי...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il