|   15:07:40
  ציפי לידר  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
חברת סאו-רארש
המדריך המלא לבחירת מדרסים אורתופדיים: איך לבחור נכון ולמה זה חשוב?
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי

פרשת במדבר

מהדורת השבט

מה לומדים ממפקד העם במדבר ומדגלי השבטים? ומדוע נפקדו הלווים לחוד? ואיך כל זה קשור למסורת? וגם: מדוע ניתנה התורה במדבר? ביחד ולחוד - גירסת היהדות. על כל אלה ברשימה שלפנינו
22/05/2015  |   ציפי לידר   |   מאמרים   |   תגובות

מי שבר את הלוחות?

בדיחה ידועה מספרת כי מפקח נכנס לכיתה ושואל את יוסי: מי שבר את הלוחות? יוסי נבהל ומשיב בהֵן צידקוֹ, שזה לא הוא. אז פונה המפקח, המאוכזב מתשובתו של יוסי, אל המורה שלו: איך זה שיוסי לא יודע את התשובה?

- בוודאי, עונה המורה, יוסי דובר אמת. לא הוא שבר את הלוחות.

המפקח, הנדהם גם מבּוּרוּת המורה, פונה אפוא אל הסמכות העליונה, מנהל בית הספר.

היודע אתה, שאלתי את יוסי מי שבר את הלוחות, אך הוא התעקש שזה לא הוא, ואף זכה לגיבוי מלא של מורו.

- אל תדאג, השיב המנהל, אני כבר אסגור איתם את החשבון.

חור בהשכלה היהודית? בוודאי. אם זה לא היה עצוב כל-כך, זה היה מצחיק. ומי באמת שבר את לוחות הברית? נכון, משה רבנו לאחר חטא העגל. בדיחה זו מצטרפת לשרשרת של בדיחות נוספות, וכולן אמיתיות, כך למשל, בשאלון ליהדות נשאלו תלמידים 'מהו מעריב?' וענו, ניחשתם, עיתון. את תפילת מעריב לא הכירו משום מה. בדומה לכך, כשנשאלו מהו מוסף, ענו כמובן המוסף של עיתון 'ידיעות' בשבת, וכלל לא ידעו שמדובר בתפילות שבת וחג אחרי שחרית, זכר לקורבנות בבית המקדש.

ואם חשבתם שהבּוּרוּת ביהדות היא נחלת הנוער בלבד, אינכם אלא טועים. מסופר על אחד מראשי הממשלה שהתכבד בעלייה לתורה בבית הכנסת. כשנדרש, בהתאם למסורת, לציין את שם אביו, יצחק בן..., הפתיע את הקהל בתשובתו: יצחק בן שבעים, לקול פרצי הצחוק של הציבור. מעֵבר לגילו הסגיר האיש את בורותו המדהימה במסורת היהודית.

ביחד ולחוד

מה הקשר בין הבּוּרוּת החוגגת לגבי המסורת לפרשת השבוע במדבר?

אכן, השבת אנו פותחים בקריאת חומש במדבר, הנקרא גם 'חומש הפְּקוּדים'. הנושא המרכזי של פרשתנו הוא ספירת בני ישראל וחנייתם. לכאורה מדובר במיפקד אוכלוסין פונקציונלי של יוצאי צבא ושל הלווים למטרות סטטיסטיות. אולם כבר מקריאת הפסוקים בתחילת הפרשה מתברר שאין מדובר במיפקד סטטיסטי בלבד. ה' מצווה למשה: "שאו את ראש כל עדת ישראל למשפחותם לבית אבותם".

מול התרבות המערבית המקדשת את האינדיבידואליזם, את התפוררות התא המשפחתי ואת שבירת המסורת - מבהירה התורה במיפקד את חשיבות ערכי המשפחה (למשפחותם) והמורשת היהודית מדור לדור (לבית אבותם) והזיקה ההדדית ביניהם. לא די אפוא במניית הנפשות בלבד, אלא יש צורך להתפקד גם לפי הייחוס המשפחתי המצומצם והרחב על המשמעות הסמלית הגלומה בכך. פולחן האגו? פער הדורות? לא במחוזות היהדות.

עם זאת אין המיפקד בא לבטל את ערך היחיד. נהפוך הוא. מי כמו התורה המצביעה על ערכו באימרה הידועה כי כל אדם הוא עולם מלא. גם פסוקנו מיטיב לבטא זאת. שימו לב ללשון: "שְׂאוּ את ראש" (וכן "כי תישא את ראש בני ישראל" וכדומה). מילות המפתח הן 'שאו' ו'ראש'. 'שאו' משמעותו לא רק לספור, אלא גם לרומם.

המיפקד בא לרומם את האדם, את ראשו, ולהקנות לו גאוות יחידה ביהדותו ובמצוות התורה, שמטרתן להעצים את אישיות האדם, ולחבר אותו אל פנימיותו, אל נשמתו ואל אלוקיו (מצווה, על-פי פירוש חב"ד, מלשון צוותא, חיבור). והמורשת היא המחברת גם בערבות הדדית את היחיד לציבור ולכל הדורות שלפניו ושלאחריו, ובכך כוחה.

מה הפלא, שבעוד את יוצאי הצבא מונים בגיל הרלוונטי מגיל 20 עד 50, הרי הלווים העוסקים בעבודת המקדש, נפקדים לחוד פעמיים: פעם אחת מבחינה חינוכית, כדי להכשירם לקדושה, מונים אותם כבר מגיל חודש(!). ציון כרונולוגי זה מצביע מבחינה לשונית גם על התחדשות תמידית מינקות עד בגרות לקראת משימתם הקדושה. ופעם שנייה הם נפקדים לצרכי עבודה בבגרותם מגיל 30 עד 50.

עם ישראל חי

גם החנייה של בני ישראל במדבר, המכשירה אותם לקראת עלייתם לארץ, מבליטה את חשיבות הפרט והכלל כאחד, את ממדי הייחוד והאיחוד ללא פשרות, וההפריה ההדדית ביניהם.

שבטי ישראל, החונים סביב מחנה כהונה ולוויה, לכל אחד מהם יש דגל בצבע מיוחד, כדי לייחדו משאר השבטים. אך בחנייתם הם מתלכדים במחנה אחד שלושה שבטים לכל רוח, וביחד לארבע מחנות של שנים עשר שבטים המרכיבים את העם. גם כאן התורה מציינת "איש על דגלו באותות לבית אבותם יחנו סביב לאוהל מועד...". שוב הפסוק מעלה על נס (דגל כבר אמרנו?) את נושא המורשת (לבית אבותם), המחברת את העם, ביחד ולחוד, סביב המרכז הרוחני המקודש של אוהל מועד, והיא המהווה את האות, הברית בין העם לאלוקיו. אותה לשון, כזכור, נאמרת גם על השבת, אשר כדברי חז"ל, שקולה כנגד כל המצוות. 'אותות' בלשון רבים, ייתכן כי זהו רמז לתורה שבכתב ובעל פה, המהווה חטיבה אחת.

את חומש במדבר אנו פותחים לקראת חג השבועות, חג מתן תורה הקָרב ובא. מדוע ניתנה התורה במדבר? כדי להדגיש את ייחודו של העם היהודי, אשר בניגוד לעמים אחרים שהטריטוריה המדינית היא תנאי בסיסי לקיומם, עם ישראל נולד במדבר בזכות התורה שניתנה שם בסיני, ללא מדינה וללא תנאים חומריים, וזהו סוד הישרדותו לדורות כבר שלושת אלפי שנים.

תאריך:  22/05/2015   |   עודכן:  25/05/2015
ציפי לידר
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
מהדורת השבט
תגובות  [ 2 ] מוצגות   [ 2 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
ר.ב.ז
25/05/15 03:40
 
ציפי לידר
26/05/15 11:03
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
לקראת השבת שבה קוראים את הפרשה הראשונה בחומש הרביעי של התורה, פרשת במדבר, שבת שהיא גם ערב חג מתן תורה, נראה לי הכי נכון להתרכז בקשר שבין הפרשה שקוראים בשבת ובין חג השבועות, משהו בעל תוכן חגיגי. אבל משום מה, לא כל-כך מצליח לי להתרכז בצד החגיגי, משום מה עולות בראשי מחשבות אודות הצדדים הפחות חגיגיים שבחיינו. אולי זה מפני שבאופן אישי אני חש שעדיין איני מוכן לקבלת התורה בחג השבועות בשמחה ובפנימיות. סביר להניח שזו הסיבה שכן כאמור, מה שעולה לי בראש אלה מחשבות פחות חגיגיות. והרי מה שאדם רואה בחוץ זה מה שמסתתר אצלו בלב, כלומר העובדה שאני רואה את הצדדים הפחות חגיגיים מלמדת שאצלי בלב עדיין אין מוכנות לחגיגת החג. וכמובן, זה למרות שהצדדים הפחות חגיגיים אכן קיימים במציאות.
22/05/2015  |  נסים ישעיהו  |   מאמרים
אם פישר עצור - אז מי יסגור לפרקליטות המדינה את התיקים נגדה? מהמבחן של כחלון למבחני משרד חינוך, תאוות חגיגות ירושלים והג'וב הכפול של שר התיירות
22/05/2015  |  אברהם פריד (פריצי)  |   מאמרים
יהודה וינשטיין שכח מי הנבחר ומי הממונה שי ניצן לא נותן דוגמה אישית משרד החינוך נלחם בתלמידים במקום במדליפים וגם: איזה מלון יוקרה לא יודע לתת שירות
22/05/2015  |  איתמר לוין  |   מאמרים
הפסיקה הישראלית, בהתבססה על חוק יסוד כבוד האדם וחירותו, קבעה את חובת השלטון לדאוג לקיום אנושי מינימלי. במשפט העברי הצדקה היא אחת המצוות החשובות. צדקה וגמילות חסדים שקולות כנגד כל מצוותיה של תורה (ירושלמי, פאה פ"א, ה"א). יש להיזהר במצווה זו "יותר מכל מצוות עשה" (רמב"ם, מתנות עניים פ"י, ה"א; יורה דעה רמ"ז). היא גם מצוות לא תעשה: "וכל הרואה עני והעלים עין ממנו ולא נתן לו צדקה, עבר בלא תעשה, שנאמר: ולא תקפוץ את ידך מאחיך". זוהי מצווה החלה על הכל: "אפילו עני המתפרנס מן הצדקה יעשה צדקה" (גיטין ז', ע"ב).
22/05/2015  |  עו"ד יוסף שטח  |   מאמרים
על יהודי מוטלות שלוש חובות: לזכור וללמוד מהעבר, לצפות לישועה העתידית ולחיות ולפעול בהווה. שלושת ממדי הזמן - עבר, הווה ועתיד - נרמזים גם בשלושת הרגלים.
22/05/2015  |  הרב יעקב נגן  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
מנחם רהט
מנחם רהט
נס הצלת עם ישראל משואה זוטא, תחת נחילי הכטב"מים והטילים שנשאו מטעני מוות נוראים, אינו פחות מנסי הקמת המדינה וששת הימים, ויש אומרים שמדובר בנס בסדר גודל תנכ"י
דן מרגלית
דן מרגלית
הרמטכ"ל וראש השב"כ 'שקיבלו בארבע עיניים את ההחלטה האסונית לצמצם בהצבת הכוחות ב-7 באוקטובר, וכן ראש אמ"ן ומפקד דרום קיבלו אחריות וצריכים להתפטר, אבל ריבונו של עולם לא דקה אחת לפני ש...
הרצל ובלפור חקק
הרצל ובלפור חקק
דברי הספד עם הבאתה למנוחות של המשוררת דלית בת אדם    שירתה הזכה של דלית בת אדם ידעה לשבות לבבות, שירה שהלכה במסלול השיבה המאוחרת, שיבה למחוזות ילדותה, למחוזות הקסם של ימי האתמול
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il