קם לו אדם בבוקר ומבקש להחתים עצומה נגד הזמנתו של ד"ר יוסי ביילין להרצות באוניברסיטת בן-גוריון, באירוע חברתי המאורגן על-ידי יו"ר וועד הסגל.
ההודעה על הזמנתו של האיש מופצת ברחבי האוניברסיטה בדואר רגיל, במודעות קיר ודרך הדואר האלקטרוני. הזמנתו של ביילין, לעת כזאת, יש בה אמירה פוליטית ברורה והיא חשובה כנראה למזמין ולמוזמן.
אלא מה? על מה ידבר האדון ביילין? ידבר על ידידיו המרצחים הפלשתינים? ישתיקוהו. ידבר על השלום הנפלא שהביא עלינו ברוב סיכלותו? המצב לא מתאים. בכל זאת, כדי לבחון את האוירה כלפיו בקרב הסגל האקדמי, הוא ידבר הפעם על נושא לכאורה נייטרלי: הגדרת היהודי במאה ה-21. אולי יקבלוהו בזרועות פתוחות. יכבדוהו כגואל? כמושיע? ואולי לפחות ללא אוושת התנגדות? לעת כזאת, גם זה להישג ייחשב.
מבקש לו חבר בסגל האקדמי לברר מה מידת ההתנגדות בקרב עמיתיו לצעדו של היו"ר הנבחר, ולהחתים עצומה נגד הזמנתו של ביילין. ככלות הכל, איש זה מזוהה יותר מכל אדם אחר עם האסונות שפקדו את העם והארץ מאז החתימה האוסלואידית. בכל ספר לימוד דמוקרטיה למתחילים מוצעת ההחתמה על עצומה כאחד האמצעים הבסיסיים ביותר השמורים לפרט או לקבוצה להבעת התנגדות להחלטות נבחריו.
לא כך בקרב חלק מאנשי הרוח והמדע באוניברסיטת בן-גוריון. במוסד אקדמי זה, הזכות להחתים עצומות שמורה רק לנציגי השמאל. עצומה נגד מתן תואר דוקטור לשם כבוד לשרון - מותרת. הרי שרון לא יקבל את התואר בפה סגור. אוי לאותה בושה - שרון גם יקבל תואר וגם ידבר. יש לפעול מיד ולהחתים עצומה על-מנת למנוע ממנו את הכבוד המתוכנן. שלא יכובד ולא ידבר. לא אצלנו! לעומת זאת, החתמת עצומה נגד מתן כבוד לאביר השלום ביילין - אסורה. החתמת עצומה נגד הזמנתו היא אקט של סתימת פיות. מק-קרתיזם. כך זה מתחיל. צריך לעצור את התהליך בעודו קטן.
השמאל טרם השתנה. כל היסטוריון יודע באיזה צד של המיתרס הפוליטי בישראל המציאו את השיטה לסתימת פיות. ההתגייסות של שרידי הגרעין הנוקשה של אנשי אקדמיה שמאלנים לגנות ולהפחיד את מי שמנסה להחתים עצומה נגד חביבם - התגייסות זו איננה סתימת פיות? על כאלה נאמר, חופש הדיבור בגרונם ונשק ההשתקה בידם. אז הסירו קורה מבין עיניכם. השתקת ההתנגדות היא מק-קרטיזם. צריך לעצור אותה כשהיא קטנה.
_________________________
פרופסור שאול קרקובר, המחלקה לגאוגרפיה ופיתוח סביבתי,
אוניברסיטת בן-גוריון בנגב.