פיצול קניות, משמעו עריכת קניות בתחום דומה במספר מקומות. עד לפני כמה שנים נהוג היה לערוך את הקניות "הגדולות", במקום ואת הקניות היום יומיות במקום אחר, בדרך כלל קרוב לבית.
תופעה זו הולכת ומתמעטת בעיקר בשם תוקף ארוך יחסית למוצרים יום יומיים כמו לחם, חלב ואפילו לחמניות, דבר המאפשר לעשות היום קניות שבועיות או דו שבועיות, אז מדוע אנו מפצלים קניות? והאם תופעה זו ברוכה וטובה?
פיצול הקניות היא תופעה צרכנית ברוכה, שכן מתאפשר לנו לקנות בכל מקום את המוצרים שמעניינים אותו, הן במחיר והן בהיבט המגוון, שכן לכל סופר יש את המוצרים שמיוחדים לו, למשל לחם מיוחד שטעמו מוצא חן בעיננו שלא נמצא בסופר האחר, או בשר/דגים שאנו מעדיפים, גבינות מיוחדות וכדומה.
פיצול הקניות נעשה בעיקר, משום
שאנו לא סומכים על רשתות המזון, אשר אינן עקביות ואשר דואגות כל הזמן לייקר את מוצריהן לצד "מבצעים מושכים", אשר מהווים בדרך כלל אחוז קטן מסך הפעילות שלהן.
הרשתות עוקבות מדי יום ולעיתים גם מספר פעמים ביום את שיעור הרווח הגולמי שלהן מהמכירות (תלוי בשיטת קליטת הנתונים במערכות המחשב שלהן) ופועלות בהתאם.
במידה והן מזהות ירידה חדה ברווח, הן בדרך כלל מצניעות את מקום המבצע ודואגות להסתירו ברשת, לדוגמה - מבצע אזני המן בשקל ברשת
רמי לוי, לקח לי הרבה זמן לאתר את המוצר, אשר היה נסתר מעיני כל.
הלקוחות, מאמינים שבשיטת הפיצול הם חוסכים ממון רב, דבר שאינו תמיד מדויק, שכן הרשתות זיהו מזמן את המגמה של חיפוש מוצרים מוזלים ועל-מנת למנוע מהלקוחות להתרכז רק בהם, הן גם מייקרות את "המבצעים" וגם קובעות סף קניה מינימאלי ברשת למעט "מוצרי המבצע", דבר שגורם לנו הצרכנים לא אחת לקנות מוצרים שאינם נדרשים לנו בבית ואו לנפח את המקפיא ואת המזווה.