|   15:07:40
  איתמר לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
תכשיטים לקחת לחופשה בחו״ל בחג הפסח
חברת סאו-רארש
המדריך המלא לבחירת מדרסים אורתופדיים: איך לבחור נכון ולמה זה חשוב?

באירופה זה לא היה עובר

היכן ניצבת ישראל בתחום החקיקה נגד גזענות ואפליה? לדינה פורת וטליה נעמת מאוניברסיטת תל אביב יש נקודת מבט ייחודית המאפשרת להן לענות על שאלה זו: הן מרכזות את כל החוקים הללו מכל העולם
01/04/2016  |   איתמר לוין   |   כתבות   |   זכויות אדם   |   תגובות
חוקים למאבק באנטישמיות

"מחאה לגיטימית"
ספר טורקי המתגורר באוסטריה קרא בפייסבוק לרצוח את כל היהודים, באומרו שהיטלר החל במלאכה, אך הותיר בכוונה חלק מן היהודים - כדי שהעולם יבין מדוע צריך היה לרצוח אותם. התביעה האוסטרית סירבה להעמיד לדין את האיש: לדבריה, זו הייתה מחאה לגיטימית על מעשיה של ישראל

שאלה של פרשנות
"תראה שהכרך על אפריקה הרבה יותר עבה מאשר הכרכים על אירופה ואמריקה, כי בכל חוק יפה שהבאנו, היינו צריכים להוסיף הערת שוליים שבפועל המצב הוא לא כזה. במזרח אירופה יש חוקים שמנוסחים בכוונה בעמימות, ולפעמים משתמשים בהם נגד מי שתוקפים את הממשלה. בסופו של דבר, האכיפה היא שאלה של פרשנות: האם זוהי אנטישמיות? האם זהו פשע שנאה?"

"הרף כאן מאוד גבוה"
"הרף כאן מאוד גבוה, ובית המשפט העליון מקדש את חופש הביטוי. ברור למה: כל דבר אצלנו עלול להצית אש. וגם אצלנו יש משקל להיסטוריה: אנחנו היינו מול הנאציזם. אהרן ברק, שהיה ילד בגטו קובנה, תמיד אומר שהלקחים שלו מהשואה הם חופש האדם וחופש הביטוי, וזה הקו המוביל"

השבוע הוגש לבית משפט השלום בירושלים כתב אישום נדיר: שני פלשתינים מואשמים בהסתה באינטרנט לאלימות ולטרור. זה בא שבוע לאחר שאותו בית משפט הרשיע את איש הדת עומר אבו-סארא בהסתה לגזענות ואלימות בדבריו באחד ממסגדי הר-הבית.

מדובר באירועים מאוד יוצאי דופן בישראל. החוק מחייב את אישורו האישי של היועץ המשפטי לממשלה לכל כתב אישום כזה, והאישורים ניתנים במשורה קטנה במיוחד. "דברים שנאמרים בישראל, הן על-ידי יהודים והן על-ידי ערבים, היו נפסלים באירופה". כך אומרת עו"ד טליה נעמת. זה טוב או רע? כל אחד ודאי יענה על כך מנקודת מבטו שלו.

נעמת בהחלט יכולה להעיד על הדברים. בשנים האחרונות היא אחת משלושת העורכים של סדרת הספרים Legislating for Equality, המרכזת את כל החוקים במדינות העולם העוסקים בהבטחת שוויון ומניעת אפליה על-רקע דתי, לאומי או אתני. ביתו של המפעל הייחודי הזה - והוא ייחודי בקנה מידה עולמי - הוא מרכז קנטור לחקר יהדות אירופה בזמננו, הפועל באוניברסיטת תל אביב בראשותה של פרופ' דינה פורת, שהיא גם ההיסטוריונית הראשית של יד ושם.


תמיכה של אונסק"ו


הקשר הישראלי ברור: כמדינתו של העם שנפל קורבן להסתה הרצחנית ביותר בהיסטוריה, יש לה עניין ישיר בכך שההסתה והגזענות ייעלמו. אין גם פלא, שהמחקר הראשון שביצע מרכז קנטור בעקבות כרכי החוקים שכבר יצאו, היה על החוקים המיועדים להיאבק באנטישמיות ובהכחשת השואה. המחקר הבא יהיה על אחד הנושאים המשפטיים החמים ביותר בעולם המודרני: הסתה באינטרנט.

עד כה יצאו שלושה כרכים: מדינות אירופה (ב-2012), מדינות אמריקה (ב-2013) ומדינות אפריקה (ב-2016). הכרך הרביעי והאחרון, על אסיה ואוקיאניה, ייצא באזור 2018. כל כרך סוקר את המדינות באותה יבשת בסדר א"ב, כאשר לכל מדינה מצורף רקע כללי. החומר המשפטי כולל את הסעיפים הרלוונטיים מהחוקה, חוקים הנוגעים לזכויות אדם, סעיפים מתאימים בחוק העונשין, חוקים האוסרים אפליה, הגנת מיעוטים והגופים האחראים למניעת האפליה. המפעל כולו זכה לתמיכתו של אונסק"ו, שסיפק את ההקדמה וגם את האישור להדפיס את הלוגו שלו על הספרים.

מטרתם של הכרכים היא לספק חומר גלם למחקרי רוחב, לתת כלים מעשיים לפעילי זכויות אדם ולמחוקקים, לאפשר למדינות ללמוד זו מזו כיצד להיאבק בגזענות, בשנאת זרים ובאנטישמיות, וגם להגביר את המודעות למאבקים חשובים אלו. ההתמודדות עם השינויים המתחוללים לעיתים נעשית בשתי דרכים. האחת: המו"ל היוקרתי Brill, המפרסם בהצלחה רבה את הספרים, מציע מהדורה אלקטרונית שלהם, הניתנת כמובן לעידכון. השנייה: גם באתר האינטרנט של מרכז קנטור מתפרסמים עידכונים.


מה אמרה התביעה באוסטריה


הכרך על אירופה היה הראשון, משום שהיו אלו השינויים החוקיים הדרמטיים שהתחוללו ביבשת זו שהובילו לרעיון של הסדרה כולה. בעשור הקודם, מסבירה נעמת, הוציא האיחוד האירופי שתי דירקטיבות בתחום איסור ההסתה והאפליה, והמדינות החברות בו התאימו אליהן את חוקיהן-שלהן. עם זאת, האיחוד הותיר למדינות מרחב פעולה משמעותי, כך שיוכלו להחליט האם לאמץ את הנחיותיו בצורה מחמירה ומרחיבה, או בצורה מקלה ומצמצמת. בית המשפט האירופי אף קבע במפורש, שכל מדינה יכולה לבחור את אופן היישום המתאים לה, בהתאם להיסטוריה שלה.

באופן לא מפתיע, אומרת פורת, החוקים החמורים ביותר מופעלים בגרמניה. שם, למשל, כל פגיעה ברגשות קורבנות השואה מהווה עבירה. ואולי באופן שגם הוא אינו מפתיע, באוסטריה - מולדתם של אדולף היטלר ואדולף אייכמן - הפרשנות הרבה פחות מחמירה. תשמעו סיפור. ספר טורקי המתגורר באוסטריה קרא בפייסבוק לרצוח את כל היהודים, באומרו שהיטלר החל במלאכה, אך הותיר בכוונה חלק מן היהודים - כדי שהעולם יבין מדוע צריך היה לרצוח אותם. התביעה האוסטרית סירבה להעמיד לדין את האיש: לדבריה, זו הייתה מחאה לגיטימית על מעשיה של ישראל. אחרי מחאות ציבוריות, נקנס האיש ב-720 אירו ובמאסר על תנאי של שנה.

בפיה של פורת עוד דוגמה להשפעת ההיסטוריה על המשפט בהווה: "ספרד קבעה בשנת 2007 שאסור להכחיש את השואה, אבל בלי לקבוע מהו הרף הפלילי. כאשר מכחיש שואה הועמד לדין, בית המשפט לחוקה קבע שהחוק כללי מדי ולכן פוגע בחופש הביטוי - אז בשנת 2014 ספרד תיקנה אותו. אחרי מותו של פרנקו, ספרד הלכה לקיצוניות השנייה מבחינה ליברלית, אחר כך חזרה יותר לכיוון האמצע, וכך עשתה כבר שלושה-ארבעה שינויים".


הלקחים של אהרן ברק


חוקים יכולים להיות יפים מאוד בתיאוריה; אתם בודקים גם מה קורה בפועל?

נעמת: "יש מכוני מחקר בתחום המשפטי שזה מה שהם עושים, אבל גם אנחנו נוגעים בזה. תראה שהכרך על אפריקה הרבה יותר עבה מאשר הכרכים על אירופה ואמריקה, כי בכל חוק יפה שהבאנו, היינו צריכים להוסיף הערת שוליים שבפועל המצב הוא לא כזה. במזרח אירופה יש חוקים שמנוסחים בכוונה בעמימות, ולפעמים משתמשים בהם נגד מי שתוקפים את הממשלה. בסופו של דבר, האכיפה היא שאלה של פרשנות: האם זוהי אנטישמיות? האם זהו פשע שנאה?".

בחזרה אלינו. "יש דברים שנאמרים אצלנו, שאם היו נאמרים בידי לא-יהודים - היינו קופצים", קובעת פורת, מחוקרות האנטישמיות החשובות בעולם. "הרף כאן מאוד גבוה, ובית המשפט העליון מקדש את חופש הביטוי. ברור למה: כל דבר אצלנו עלול להצית אש. וגם אצלנו יש משקל להיסטוריה: אנחנו היינו מול הנאציזם. אהרן ברק, שהיה ילד בגטו קובנה, תמיד אומר שהלקחים שלו מהשואה הם חופש האדם וחופש הביטוי, וזה הקו המוביל".

נצטרך לחכות לכרך הבא, כאמור - בעוד שנה וחצי, אם הכל ילך בסדר - כדי לראות עד כמה החקיקה אצלנו מבטיחה את זכויות האדם והמיעוטים. אז גם ניתן יהיה להשוות אותה למקובל במדינות הנאורות, וגם - ואולי בעיקר - לשאול על הדרך בה היא נאכפת ועל שיווי המשקל הדרוש בינה לבין זכויות אחרות של הפרט ושל הכלל.

תאריך:  01/04/2016   |   עודכן:  03/04/2016
איתמר לוין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן

מושגים
 "הסדר השפה"   "כצאן לטבח"   "נאצים רגילים"   אדולף היטלר (1945-1889)   אוטונומיה אישית   אריזציה   בג"צ איתנה ניב   בג"צ דנילוביץ (הדייל ההומוסקסואל באל-על)   בג"צ מעצר החיילים   בג"צ נבו   בג"צ פלייבוי   בג"צ קול העם נ' שר הפנים   בג"צ קלפי המיקוח   בג"צ קציר   בג"צ שחר בוצ'ר   גזירת השחיטה   גזענות   דרוויניזם חברתי   הלכת אבנרי נ' שפירא   הלכת בבלי   הלכת גורדון   הלכת כרמלי   הלכת קסטנבאום   הרמן גרינג (1946-1893)   השמדה באמצעות עבודה   זכויות האדם במשפט הפרטי   זכות השמיעה   חובת ההנמקה במשפט המנהלי   חופש הביטוי   חופש העיסוק   כבוד האדם במשפט   כללי המשפט המנהלי   לשון הרע על ציבור   מבחן הראיה המנהלית   מנהיגים רוחניים בימי התופת   משפטי נירנברג   סבון   ספק סביר   עיקרון החוקיות   עיקרון המידתיות   עיקרון חוקיות המינהל   עיקרון תום הלב   עמידה רוחנית   פשעי מלחמה   ציד יהודים   רוצח מאחורי שולחן כתיבה   רצח רודולף (ישראל) קסטנר   שואה   שוויון במשפט   תורת הבטלות היחסית 
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
באירופה זה לא היה עובר
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
היהודי הנצחי
1/04/16 16:39
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  זכויות אדם
הרשות הפלשתינית ניצבת כיום בפני שוקת שבורה: ההנהגה הפלשתינית נתפסת בציבור כחלשה וכלא רלוונטית, המערכת הפוליטית סובלת מקיטוב פוליטי ואידיאולוגי עמוק וחריף, והחברה הפלשתינית מתנהלת בתחושה של היעדר יד מכוונת. ממצאים של סקר דעת קהל, שנערך בדצמבר 2015 על-ידי 'המרכז הפלשתיני למדיניות ולסקרים' בראשות חליל שקאקי, הראה כי 75 אחוזים מהנשאלים לא מאמינים עוד בכוחה של הרשות להקים בחמש השנים הקרובות מדינה פלשתינית, בהתאם לעיקרון שתי המדינות. מול המצב הקיים, המאופיין, בין היתר, באכזבה מהתהליך המדיני בהובלת מחמוד עבאס, יושב-ראש הרשות הפלשתינית, ובכישלון ההתנגדות האלימה בהובלת חמאס, גישת שיח הזכויות מוצגת כחלופה.
23/03/2016  |  לירן אופק  |   כתבות
מנהל ברשת שקם אלקטריק התבטא בצורה גזענית כלפי עובד דרוזי באחת החנויות, ואותו עובד פוטר בסופו של דבר מטעמים גזעניים. כך קובע (20.3.16) שופט בית הדין האיזורי לעבודה בנצרת, ד"ר טל גולן.
20/03/2016  |  איתמר לוין  |   חדשות
שופט בית משפט השלום בתל אביב, אבי שליו, דחה על הסף (22.2.16) תביעה נגד מגן דוד אדום, שהוגשה בטענה לאפליה בשאלון המוצג לתורמי דם פוטנציאליים.
29/02/2016  |  איתמר לוין  |   חדשות
חברת דלק-מנטה תפצה ב-20,000 שקל אדם ששלח מכתב באמצעותה, ואשר זהותו נחשפה בצורה בלתי חוקית. החברה מצידה תגבה את סכום הפיצוי מיניב ברמי, אשר ניהל את סניפה בחצור הגלילית. כך קבעה (18.2.16) שופטת בית משפט השלום בטבריה, אילונה אריאלי.
23/02/2016  |  איתמר לוין  |   חדשות
בהחלטה יוצאת דופן ורגישה כלפי אנשים עם מוגבלות, קורא בית המשפט: הפסיקו לקרוא למוגבלים שכלית "מפגרים".
15/02/2016  |  עו"ד יוסף ויצמן  |   מאמרים
רשימות נוספות   /   זכויות אדם  /  מי ומי    / 
רשימות נוספות   /   שואה וגבורה  /  מי ומי  
עתירה: הפליה במכירת דירות  /  יצחק דנון
העליון: להיזהר מהתיוג "תובע סדרתי"  /  איתמר לוין
"התעללו בעצורים פיזית ונפשית"   /  עידן יוסף
עבדות מתחדשת  /  הרב חגי גרוס
לענות אך גם לתעד  /  עידן יוסף
זכויות אדם? להיי-טק יש הרבה מה להשתפר  /  יניב הלפרין
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
איתמר לוין
איתמר לוין
למחדל של 7 באוקטובר מוסיפה הממשלה את סכנות החורבן הכלכלי, האנטישמיות והמפלגתיות בארה"ב    הערות על נצח יהודה ומינוי ראש אמ"ן, ולקח מאיר עיניים ממשה רבינו
דן מרגלית
דן מרגלית
לרוע מזלו של חליוה הכשל התממש בתקופת כהונתו כראש אמ"ן    עתה כולם אוהבים לשנוא אותו. זה משרת את נתניהו, אבל זה לא יחזיק מים
אורי מילשטיין
אורי מילשטיין
פרוץ מלחמת העולם השנייה בהתקפת גרמניה על פולין; הפייסנות של צרפת ואנגליה כלפי גרמניה גרמה לתוצאה הפוכה; צבא צרפת היה חזק מצבא גרמניה אך התרבות הצבאית הצרפתית הייתה תבוסתנית; ניצחון...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il