|   15:07:40
  רבקה שפק ליסק  
ד"ר להיסטוריה אמריקנית
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
טיפול בתא לחץ: להתחזק בנשימה
כתיבת המומחים
מה צריך לדעת כשמתכננים חופשה באילת?

היקף ההתיישבות הערבית בארץ (1260-640)

חוקרי התקופה הערבית-מוסלמית סבורים שעל-פיי עדויות גאוגרפים, היסטוריונים ותיירים מוסלמים ונוצרים ניתן לקבוע שרוב הערבים השתייכו לשבטים בדווים שחיו בשולי הארץ ובתקופות מסוימות כבשו ושלטו על חלקים ממנה
20/08/2017  |   רבקה שפק ליסק   |   כתבות   |   תגובות
מיעוט או רוב [צילום: AP]

ההיסטוריונים של התקופה הערבית-מוסלמית קבעו שהערבים היוו מיעוט בקרב האוכלוסייה בתקופה הערבית-מוסלמית. ההגירה הערבית לארץ לא שינתה מהותית את הרכב האוכלוסייה. אולם, יש חילוקי דעות בין החוקרים של התקופה הערבית-מוסלמית והצלבנית לגבי השאלה אם המוסלמים היו הקבוצה הגדולה ביותר בתקופה הצלבנית (1099-1260) ואיזה אחוז מתוכם היו נוצרים-מזרחיים שהתאסלמו.

השאלה היא על אלו ראיות מתבססים החוקרים של התקופה הצלבנית הטוענים שהמוסלמים היו הקבוצה הגדולה ביותר בתקופה הצלבנית. השאלה היא כמה נוצרים התאסלמו בתקופה הערבית- מוסלמית.

א. תקופת הכיבוש הערבי

יצחק בן צבי העריך שרוב הערבים שהשתקעו בארץ התגוררו בערים והשתייכו לעילית השלטת ומספרם היה כ-30,000. יעקב שמעוני הביא שתי ההערכות של חוקרים. האחת, שהערבים היו רוב והשנייה שהם היו מיעוט שלא עלה על 30,000. חוקרי התקופה הערבית-מוסלמית סבורים שעל-פיי עדויות גאוגרפים, היסטוריונים ותיירים מוסלמים ונוצרים ניתן לקבוע שרוב הערבים השתייכו לשבטים בדווים שחיו בשולי הארץ ובתקופות מסוימות כבשו ושלטו על חלקים ממנה אבל לא הייתה תופעה משמעותית של מעבר ערבים להתיישבות קבע.

משה גיל כתב ש"אין הוכחות שהכיבוש המוסלמי הביא עמו שינוי מהותי בהרכב האוכלוסייה. אומנם הייתה חדירה של שבטים, אבל לא התיישבות מוסלמית על הקרקע". "זו הייתה ארץ ששלטו בה מוסלמים, אבל לא ארץ מוסלמית". "רוב האדמה נשאר בידי התושבים, ועליהם הוטלו מיסים. אוכלוסייה זו הייתה מורכבת בתקופת הכיבוש מנוצרים ויהודים". גיל הדגיש שהעובדה שהגאוגרפים הערבים שתקו לגבי השאלה אם היה רוב מוסלמי בארץ מעידה שזה לא היה המצב. לו היה רוב מוסלמי הם לא היו נמנעים מלציינו בסיפוק. גיל הביא עדות של מוחמד בן עבדאללה אלמעאפרי מסביליה שביקר בארץ ב-1095 ודיווח שהנוצרים הם הרוב.

משה שרון, הנרי לאמאנס, ויורם צפריר הביעו במחקריהם דעה דומה. מחקריהם של הנרי לאמאנס ויורם צפריר שוללים אפשרות של הגירה והתיישבות ערבית משמעותית בארץ בתקופת הכיבוש הערבי בשל המצב הביטחוני, הכלכלי והסניטרי. מחקריו של משה שרון מראים שבתקופה הערבית היו, בעיקר, חדירות של בדווים למטרות כיבוש לשם שוד וביזה של האוכלוסייה, אבל לא התיישבות בקנה מידה משמעותי. התהליך היה הפוך: הארץ הלכה וננטשה על-ידי יושביה. אזורים שלמים נשמו בשל המלחמות והפשיטות של הבדווים.

חיים זאב הירשברג בדעת מיעוט. הוא הסכים שבהתחלה העדיפו הערבים להתגורר במחנות, אך בהדרגה הם החלו לעבור להתיישבות קבע. הם קנו או החרימו קרקעות והתיישבו.

מספר חוקרים בארץ ובחו"ל עסקו בנושא ההתאסלמות של הנוצרים. על-פי מחקרים אלה הייתה התאסלמות בעיקר בתקופה העבאסית והפאטימית, כלומר משהי המאה ה-9 לסה"נ. ההערכה היא שכ-50% מהנוצרים התאסלמו. השאלה היא באיזה מספר מדובר. למרבה הצער חסרים נתונים. אבל, ידוע שנוצרים רבים ברחו ערב הכיבוש הערבי- מוסלמי ורבים נהרגו/ נטבחו בעת הכיבוש. לאורך כל התקופה הייתה הגירה מהארץ בשל מצב הביטחון הרעוע והמצב הכלכלי. כמו-כן, הנוצרים נרדפו בעיקר בשלהי השלטון האומיי ובתקופה העבאסית והפאטימית. היו בהם פרעות ובימי השולטן הפאטימי אלחאכים הם הועמדו בפני הברירה להתאסלם או לעזוב. מ-2 עד 3 מיליון נוצרים שחיו בארץ בסוף התקופה הנוצרית-ביזאנטית לא נותרו רבים אם לשפוט מהערכות של החוקרים שהמספר הכולל של התושבים ירד ל-500,000.

לסיכום, מספר הנוצרים שהתאסלמו לא היה משמעותי.

ב.תקופת הכיבוש הצלבני והאיובים (1099 -1260)

יש חילוקי דעות בין החוקרים של התקופה הצלבנית לגבי גודלה של האוכלוסייה המוסלמית. מספר חוקרים העוסקים במחקר על התקופה הצלבנית, יהושע פראוור, סילביה שיין ומרון בנבנישטי בדעה שבעת הכיבוש הצלבני היה כבר רוב האוכלוסייה מוסלמי והמוסלמים היו הקבוצה הגדולה ביותר. מיכאל אסף בדעה שהמוסלמים היו לרוב אבל רק מהתקופה האיובית, כלומר בין 1192-1260. לעומתם, בנימין זאב קדר ורוני אלנבלום דוחים את התזה שהמוסלמים היו הקבוצה הגדולה ביותר. שניהם מסתמכים על דעת חוקרי התקופה הערבית- מוסלמית.

טיעוני קבוצת פראוור, שיין ובנבנישטי

יהושע פראוור קבע ש"לא כל האוכלוסייה הכפרית הייתה מוסלמית. אזורים מסוימים מיושבים עדיין בצפיפות באוכלוסייה נוצרית-סורית". אבל, "רוב האוכלוסייה הייתה מוסלמי לפי דתו". אוכלוסיית הערים הייתה ברובה נוצרית. אחוז המוסלמים בערים היה זניח בשל מעשי הטבח וההגירה מרצון או מאונס. האוכלוסייה הלא- פרנקית היוותה כ-3/4 מכלל אוכלוסיית הארץ.

סילביה שיין העריכה שרק 1/4 מתוך האוכלוסייה היו פרנקים ומסכימה עם התזה שהמוסלמים היו הקבוצה הגדולה ביותר. היא העריכה שרוב המוסלמים חיו בכפרים שמספרם היה 700. הגודל הממוצע של כפר היה כ-80 נפש אם כי היו גם כפרים קטנים יותר וגדולים יותר.

מיכאל אסף דן במחלוקת לגבי גודל האוכלוסייה הערבית-מוסלמית. הדיון נסב על מספר גורמים שקבעו את גודל האוכלוסייה: התאסלמות של האוכלוסייה, הגירה ערבית וריבוי טבעי. לגבי היקף ההגירה לארץ הביא אסף מחקר של הנרי לאמאנס, מזרחן בעל שם, שעל פיו לא היוותה הארץ גורם המעודד הגירה בשל המלחמות הבלתי פוסקות, הפנימיות והחיצוניות, שהביאו לאבידות רציניות בנפש והפכו אזורים שלמים לשממה. גם המגיפות והרעב לא עודדו הגירה. אסף גם הביא חילוקי דעות בין חוקרים לגבי היקף הריבוי הטבעי הערבי בארץ. על-פי דעתו של א. קרמר היה ריבוי טבעי גבוה בשל תופעת ריבוי הנשים. אבל, לדעת לאמאנס המגיפות, הרעב, המלחמות הפנימיות והחיצוניות והתנאים הסניטריים הגרועים קיזזו את הילודה.

לדעת מיכאל אסף המקורות הערביים השתדלו לטשטש את מציאותם של נוצרים ויהודים בארץ ולהגזים בהיקף ההתיישבות הערבית. הגיאוגרף הערבי אל מוקאדאסי דיווח במאה ה-10 על מציאות שומרונים ונוצרים לא- ערבים. אסף בדעה שהיה רוב נוצרי לאורך המאות ה-7-8, אם כי רוב זה החל להתכווץ בתקופה העבאסית והפאטימית. עד סוף התקופה הערבית השתקעו בארץ, נוסף על ערבים גם טורקים, ברברים מצפון אפריקה ומצרים, שהיו מוסלמים.

טיעוני קדר ואלנבלום

המחקרים של בנימין זאב קדר ורוני אלנבלום דוחים את התזה שהמוסלמים היו הקבוצה הגדולה ביותר. שניהם מסתמכים על דעת חוקרי התקופה הערבית- מוסלמית שהגיעו למסקנה שהנוצרים- המזרחיים היו הקבוצה הדתית הגדולה ביותר בתקופה הערבית- מוסלמית. לאור ההצטמקות של האוכלוסייה המוסלמית בשל טבח, גירוש, ובריחה, בעת הכיבוש הצלבני, ועל-פי סקרים ארכיאולוגיים, הגיעו קדר ואלנבלום למסקנה שגם בתקופה הצלבנית עדין היו הנוצרים- המזרחיים הקבוצה הגדולה ביותר. גם מאמרו של עמנואל סיון על בעיית הפליטים המוסלמים עקב הכיבוש הצלבני מצביע לכיוון זה. המחקרים של קדר ואלנבלום הם משנות ה-1990 בעוד שהמחקר של אסף הוא מ-1941, המחקר של יהושע פראוור הוא משנות ה-1960 והמחקר של בנבנישטי הוא מ-1970. המחקר של משה גיל הוא מ-1992.

בנימין זאב קדר בדעה שהנוצרים- המזרחיים הם הקבוצה הגדולה ביותר בתקופה הצלבנית. מספר הלא- פרנקים, נע בין 300,000 ל-360,000, ו-250,000 מתוכם היו כפריים מוסלמים ונוצרים- מזרחיים וכ-100,000 היו עירוניים מוסלמים ונוצרים- מזרחיים. מספר הפרנקים היה בין 100,000 ל-120,000. לא נמסרו נתונים על מספר היהודים והשומרונים. קדר הביא מקור נוצרי, הכרוניקון ארונל, לגבי האפשרות שמספר הכפריים המוסלמים הגיע לכ-150,000 . אבל, קדר עצמו מטיל ספק באפשרות להסתמך על מקור זה כי מכאן המסקנה היא שמספר הכפריים הנוצרים- המזרחיים היה רק כ-100,000. מאחר שרוב המוסלמים חיו בכפרים, על-פי עדויות של אבן ג'ובאייר מ-1184 והכרוניקון הפרנקי ארנול מ-1160, סביר להניח שמתוך 100,000 העירונים הלא- פרנקים, הרוב היו נוצרים- מזרחיים.

לדעת קדר הנוצרים המזרחיים מנו בין 250,000 ל-300,000 והמוסלמים מנו 100,000 עד 150,000 .

לסיכום, קיימת הסכמה רחבה בין החוקרים שלא הייתה התיישבות ערבית משמעותית בארץ בתקופת הכיבוש הערבי. החוקרים מסכימים שהשבטים העדיפו חיי נוודות. ערב הכיבוש הצלבני ב-1099 הערבים היו מרוכזים בשני ריכוזים עיקריים:בהר הנגב והערבה ובצפון

השומרון. כמו-כן, היו מובלעות באזור טבריה, רמלה והר חברון. בערי החוף ובערי פנים הארץ היוו הערבים מיעוט, והאוכלוסייה הייתה מעורבת. מאחר שהכיבוש הצלבני היה מלווה בבריחה של ערבים מהארץ ובהרג ערבים על-ידי הכובש הצלבני לא סביר שהערבים/המוסלמים היו הקבוצה הגדולה ביותר בתקופה הערבית והצלבנית. עד הכיבוש הממלוכי הנוצרים- המזרחיים עדיין היו הקבוצה הגדולה ביותר ובתקופה זו חוסל הרוב הנוצרי.

תאריך:  20/08/2017   |   עודכן:  20/08/2017
רבקה שפק ליסק
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
היקף ההתיישבות הערבית בארץ (1260-640)
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
"עוץ לי גוץ לי", המחזמר הנודע לילדים מפציע בגרסה חדשה ומוזיקלית ומציע נסים ונפלאות על הבמה התוססת והעליזה. ההפקה עולה ברחבי הארץ ובתיאטרון היהלום ברמת גן והיא תרבותית, קולחת ומרתקת ושופעת הברקות בימוי ושחקנים מוכשרים.
20/08/2017  |  חיים נוי  |   כתבות
פדריקו גרסיה לורקה (1898-1936) הספיק בחייו הקצרים שקופדו בידי הפשיסטים הספרדים, לכתוב מיכלול שירים ומחזות שהאחרונים הפכו לקלאסיקה החוזרת ועולה על כל הבימות בעולם ובמיוחד אצלנו. ייתכן שמשום נטיתו לבני מינו, נחון ברגש וביכולת להתעמק בנפש האישה ולהבינה, טוב יותר מגברים רגילים. במחזותיו בהם הנשים הן ליבת המחזה, הוא חוזר ומספר על צרות האופקים של הגבר הספרדי המצוי, השטוף בקנאה לאשתו, המקשיב לרכילות על אשתו גם אם היא חסרת שחר, המכונס אך ורק בעבודתו תוך מתן חשיבות להכנסה הכספית כערך עליו, כמו גם השמירה על כבוד שמו הטוב.
20/08/2017  |  עליס בליטנטל  |   כתבות
השבוע נגיד מזל טוב למזל החודש - בתולה. תאריך כניסת המזל: 23.8 ועד ל-23.9, אלמנט: אדמה, סמל המזל: אישה מחזיקה בשיבולים, איבר בריאותי רגיש: מעיים, קיבה ונטייה כללית למחלות שמקורן נפשי.
20/08/2017  |  צילה שיר-אל  |   כתבות
גורמים בתנועת חמאס אומרים כי פיגוע ההתאבדות של המחבל הסלפי מצטפא כלאב מרפיח מול כוח צבאי של חמאס על גבול הרצועה עם מצרים, שכתוצאה ממנו נהרג פעיל הזרוע הצבאית של חמאס, מהווה שלב חדש בעימות בין הארגונים הסלפים ברצועה לבין חמאס.
18/08/2017  |  יוני בן-מנחם  |   כתבות
אחד המיזמים הגדולים של הנדל"ן יצא השבוע לדרך. חברת רבוע כחול נדל"ן, בבעלות מוטי בן-משה, חתמה הסכם עם ארבעה שותפים, לבניית שני מגדלים, צפוני ודרומי, בני 37 ו-40 קומות, ברחוב תוצרת הארץ 5, במרכז תל אביב. כל שותף יהיה, נכון להיום, בעל 7.5% במיזם הגדול, כולם יחד 30%, ורבוע כחול נדל"ן תחזיק 70%. כשמדברים על השקעה של 1.2 מיליארד שקל, לבניית 390 דירות, ולצידן מגדל משרדים, הכל יחד 65,000 מ"ר, ועוד חניון גדול – כדאי לחלק את ההשקעה והסיכון. כך נהגו גם השותפים מעבר לפינה, אמות ונכסים ובנין, הבונים שם מגדל משרדים.
18/08/2017  |  אלעזר לוין  |   כתבות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דרור אידר
דרור אידר
זה לא היה ביתן "פיצה ותאנים", זה ביתן של מדינה שנלחמת על הישרדותה, לזרוק את האתגר ככה, זה מעשה פחדני    מכיוון שכולם כועסים על ישראל ללא סיבה אמיתית, רק מתוך אנטישמיות, לתת את המתנה...
רפאל בוכניק
רפאל בוכניק
מאז אסון ה-7 באוקטובר 2023, ניכר כי המושג "הפקרה" נחרת בשיח הציבורי כתיאור מצב המייצג את אשר פקד אותנו ביום המר והנמהר ההוא - קלות הבלתי נסבלת של ייחוס אשמת "הפקרה" לממשלת ישראל
אלי אלון
אלי אלון
המתחם המיועד לשימור נבנה בשלבים במהלך המחצית השנייה של המאה ה-19 ותחילת המאה ה-20    על-אף שמדובר במתחם בעל ערך היסטורי ואדריכלי רב, המתחם נמצא מזה שנים במצב של הזנחה מבישה
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il