|   15:07:40
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
תמר פטרוליום: חברה עסקית או בית חרושת לג׳ובים?
חברת סאו-רארש
המדריך המלא לבחירת מדרסים אורתופדיים: איך לבחור נכון ולמה זה חשוב?

שלטון העם מול שלטון בג"ץ

בית המשפט העליון אינו עוסק ב"עשיית צדק" פסיקת בית המשפט משקפת את השקפתם של השופטים בזמן נתון בקשר למחלוקת שהובאה לפניו
01/11/2017  |   מנחם גורמן, מנחם גורמן   |   מאמרים   |   תגובות
"עשיית צדק" [צילום: פלאש 90]

   רשימות קודמות
  תרבות השקר של ממשלת ישראל
  מבחן בג"ץ - תרמית משפטית
  בתים פורחים באוויר
  ציר הרשע: נתניהו-עבודה-חרדים
  "קרקעות הכנסייה" בארץ ישראל

שרת המשפטים מקדמת שינוי חקיקה לצורך הגדרה ברורה של סמכויות בית המשפט העליון ותפקיד הכנסת כריבון ובעלת סמכויות החקיקה במדינה. להלן מספר הערות והצעות למנסחי החוק החדש.

בית המשפט העליון אינו עוסק ב"עשיית צדק". פסיקת בית המשפט משקפת את השקפתם של השופטים בזמן נתון בקשר למחלוקת שהובאה לפניו. להחלטת בית המשפט אין תמיד קשר ישיר להוראות החוק ואין היא מתיימרת להוות פתרון הוגן של הבעיה הנתונה. הטענה כאילו בית המשפט "מגן על מיעוטים" או על "חלשים" אינה עומדת במבחן המציאות של 20 השנים האחרונות. מי שנאלץ להגן על המיעוטים והחלשים זו המערכת הפוליטית הנתונה ללחצים חברתיים ופוליטיים מכל כיוון אפשרי ופועלת בהתאם לכך. יש לזכור כי למגורשי גוש-קטיף, ליהודים בעלי רכוש בחברון, לתושבי שכונות דרומיות בתל אביב, לבעלי מרכולים ושומרי שבת בתל אביב, למאות עצורים מינהליים יהודים ללא משפט, לנפגעי מגרון, עמונה, בית אל, נתיב האבות ועוד מיעוטים אחרים לא הייתה הזכות ליהנות מהגנתו או מ"חמלתו" של בית המשפט העליון.

אחת הסיבות העיקריות להתנגדות חלקים נרחבים בציבור לביהמ"ש העליון היא חוסר הסבירות הקיצוני של פסיקות בג"ץ בנושאים ציבוריים ופוליטים. מי שעדיין מחפש "צדק" ו"הגנה על מיעוטים" בבית המשפט העליון צריך להיות בצד הפוליטי והחברתי הנכון של בית המשפט העליון.

התערבות בלתי חוקית

בחוקים רבים ניתנה לממשלה ולשריה הסמכות להכריע בנושאים שונים בהתאם לשיקול דעתם. כאשר החוק הסמיך נושאי משרה להפעיל שיקול דעת בנושא נתון, הרי שיקול הדעת הוא שלהם, ושלהם בלבד. לביהמ"ש אין סמכות להחליט ששיקול דעתו עדיף על שיקול דעתו של נושא המשרה שהוסמך לכך. ביהמ"ש העליון, ובעקבותיו גם בתי משפט נמוכים, מרשים לעצמם להחליט ללא סמכות וללא הצדקה, מה צריך להיות שיקול דעתו של נושא המשרה האחראי לכך. אין כל הוכחה לכך ששיקול דעתו של בית המשפט בנושא מסוים טובה יותר, "מידתית" יותר או צודקת יותר. מה שכן ברור הוא שזוהי התערבות בלתי חוקית ובלתי סבירה בפעולות הממשלה. ללא סמכות וללא התחשבות ברשויות השלטון האחרות, המציא ביהמ"ש את התיאוריה של "החלטה בלתי מידתית". על-פי תיאוריה זו קבע ביהמ"ש כי הוא בעל הסמכות לפסול או לאשר כמעט כל פעילות ממשלתית. פסיקה מסוג זה מהווה תמריץ לזלזול בחוק ולהרס שלטון החוק והרעיון הדמוקרטי של שלטון העם.

פסילת חוקי הכנסת על-ידי בית המשפט היא עיוות גס של הרעיון של שלטון העם. ראשית, יש לחזור ולהדגיש כי לבית המשפט אין כל סמכות חוקית לפסול את חוקי הכנסת. קביעת בית המשפט כי חוק מסוים אינו "חוקתי" או אינו "מידתי" מהווה משאלת לב בלבד וחסרת בסיס חוקי. בתחרות בין רשויות השלטון, הכנסת היא זו שרשאית לבטל פסיקה של בית המשפט, לא להפך. שנית, למדינת ישראל אין חוקה. מי שטוען כי חוק מסוים אינו "חוקתי" משתמש בדמגוגיה משפטית. לא קיים בספר החוקים של מדינת ישראל חוק "בלתי חוקתי". זוהי המצאה דמיונית של שופטים יהירים הסבורים שחברי הכנסת אינם ראויים לחוקק חוקים ללא אישור בית המשפט.

בג"ץ הסתמך בעבר על חוק יסוד כבוד האדם וחירותו כדי להצדיק פסילת חוקי הכנסת בטענה שהם מפרים זכויות אזרחיות או שאינם "מידתיים". כיום ביהמ"ש העליון יוצא מתוך הנחה שהוא רשאי לפסול כל חוק שאינו "מידתי" או שהוא פוגע בזכויותיה של קבוצה זו או אחרת. ברור שאם הכנסת הייתה שומרת על כבודה ועל מעמדה החוקי ומתעלמת מ"ביטול" חוקי הכנסת, בית המשפט העליון היה מפסיק עם נוהג נפסד ובלתי חוקי זה. כדי להפסיק את ה"ביטול" הסיטוני של חוקי הכנסת, עליה להודיע לרשות המבצעת להתעלם מ"ביטול" החוק על-ידי ביהמ"ש, ולנהוג בהתאם לחוק החקוק בספר החוקים של המדינה.

הגדרות ברורות

חוק יסוד כבוד האדם וחירותו אינו ראוי להקרא חוק. החוק כולל 12 סעיפים הכוללים רשימת זכויות שונות שהמחוקק "מעניק" לנתיניו. הצהרות כאלו ודומות להן מצויות בחוקותיהן של רוב המדינות הטוטליטריות בעולם. הצהרות בדבר שמירה על חירויות הפרט וזכויות האזרח מצויות במצעיהן של רוב המפלגות בישראל. חירויות הפרט וזכויות האדם נשמרו בישראל גם לפני חקיקת החוק ולא היה בכך כל חידוש. החוק אינו מעשי ואינו בר ביצוע מאחר שחסרות בו הגדרות ברורות מה בדיוק כלול בזכויות המנויות בו, מה מהווה הפרה של החוק ומה עונשו של המפר את החוק. אילו היו הגדרות כאלו בחוק, סביר להניח שבג"ץ היה מנוע מלדון בנושאים שנויים במחלוקת ולא היה פוגע בחירותם, בקנינם ובכבודם של עשרות אלפי אנשים שאינם יכול להגן על עצמם מפגיעת בית המשפט.

החוק התקבל בכנסת בצורה בלתי ראויה לחוק בעל השלכות מרחיקות לכת. החוק התקבל בכנסת בצורה שאפשר להגדירה כבזויה. בהצבעה על החוק השתתפו 53 חברי כנסת, פחות ממחצית חברי הכנסת. החוק התקבל ברוב של 11 חכי"ם בלבד (32 מול 21) במחטף לילי חפוז. האם 11 חברי כנסת ראויים לקבוע חוקה למדינת היהודים? האם על סמך חוק שהתקבל ברוב של 11 חברי כנסת רשאי ביהמ"ש העליון לקבוע שהוא "מוסמך" לבטל חוקים של בית המחוקקים? החוק הזה נחקק ללא כל צורך ממשי. התוצאה המעשית היחידה של החוק היא מתן אפשרות לביהמ"ש העליון לפרש את הוראות החוק כראות עיניו ולהשתמש בו כמכשיר לצורך התערבות בניהול המדינה.

יש להשעות את תוקפו של החוק עד להכנת תקנות המגדירות במדויק את מהותה והיקפה של כל זכות ואת גבולות סמכויותיו ביהמ"ש בפרשנות החוק.

ציפיות הציבור

שופטי ביהמ"ש העליון אינם אחראים מכל בחינה שהיא לתוצאות המעשיות של פסיקותיהם. הם לא נבחרו על-ידי הציבור, הם אינם מוסרים דוח לציבור, ולציבור אין כל אפשרות להעבירם מתפקידם. בג"ץ אינו אחראי לעלות הכספית הנגרמת כתוצאה מהחלטותיו; הוא אינו אחראי לנזק החברתי, דמוגרפי, כספי או חברתי הנגרם על-ידי החלטותיו. לעומת זאת, חברי כנסת וחברי ממשלה שאינם מתפקדים בהתאם לציפיות הציבור נתונים לביקורת ויש אפשרות להעבירם מתפקידם. את שופטי ביהמ"ש אין אפשרות מעשית להעביר מתפקידם. כדי למזער את הנזק שעלול להגרם על-ידי החלטות בלתי סבירות, סמכויות ביהמ"ש צריכות להיות מוגדרות בצורה ברורה, פרטנית ומוגבלות לנושאים שאינם פוליטיים ושאינם שנוים במחלוקת ציבורית.

הרעיון לכלול בחוק החדש את מה שנקרא "פיסקת התגברות" הינו רעיון פסול לחלוטין ומסוכן לשלטון החוק. הכנסת פיסקה כזו בחוק מהווה הכרה בחטא הקדמון של ביהמ"ש העליון כאילו הוא היה מוסמך לפסול חוקים. הכרה כזו היא הרס העקרון של שלטון העם ומתן פרס להפקרות משפטית. שופטי ביהמ"ש העליון לא נבחרו על-ידי הציבור. הם נבחרו על-ידי ועדה המורכבת מאנשים שרובם לא נבחרו על-ידי הציבור. הכנסת, הגוף הנבחר, אינה רשאית מבחינה ערכית וציבורית להעניק לגוף שלא נבחר על-ידי הציבור, את הסמכות לאשר או לפסול את חוקי הכנסת. שיקול דעתם של נבחרי בכנסת עדיף על שיקול דעתו של בית המשפט. חקיקת חוקים היא המהות העיקרית של עבודת הכנסת, ולכנסת אין סמכות מוסרית לוותר על ריבונותה ועל סמכות החקיקה שלה.

הקצב המואץ של "ביטול" חוקי הכנסת על-ידי בית המשפט העליון מטמיע בתודעת הציבור את הרעיון המסוכן שביהמ"ש העליון הוא הריבון החוקי במדינה במקום הכנסת. יותר ויותר קבוצות בציבור מרגישים חובה להפגין את מורת רוחם מהשתלטות בית המשפט על ניהול ענייני המדינה. הכנסת והממשלה צריכים לשמור על סמכותם לחוקק ולמשול. בית המשפט לא הוסמך להיות מורה הדרך האידיאולוגי של המדינה. יש להשאיר את ההכרעה בנושאים ערכיים ונושאים שנויים במחלוקת לנציגי הציבור הנבחרים ללא הכתבה שרירותית של בית המשפט.

כדי לאזן את חלוקת הסמכויות בין הכנסת ובית המשפט יש לקבוע שלושה עקרונות ראשיים:

א. מינוי שופטים והעברתם מתפקידם ייעשה על-ידי הכנסת;
ב. הכנסת היא הגוף היחיד המוסמך לחוקק חוקים, לשנותם או לבטלם;
ג. בית המשפט לא ידון בנושאים פוליטיים או הנתונים במחלוקת ציבורית.

עו"ד בתחום המשפט האזרחי
תאריך:  01/11/2017   |   עודכן:  01/11/2017
מנחם גורמן
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
שלטון העם מול שלטון בג"ץ
תגובות  [ 10 ] מוצגות   [ 10 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
בני בנקר
1/11/17 14:01
2
שפרירית
1/11/17 15:19
3
שפרירית
1/11/17 15:29
4
שפרירית
1/11/17 15:37
5
שפרירית
1/11/17 16:28
6
חייים ו.
1/11/17 17:29
7
תודה למר גורמן
1/11/17 18:20
 
אניהי
2/11/17 05:36
8
איםה למדת לוגיקה?
2/11/17 10:13
9
מגיב ותיק
2/11/17 10:25
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
הישראלי הממוצע, שרכבו נחסם בכבישים על-ידי מפגינים מן הפלג הירושלמי, כבר הִפנים שהפורעים הללו אינם אלא מיעוט שבמיעוט מכלל הציבור החרדי. ושהציבור החרדי המיינסטרימי מתנער ממנו לחלוטין.
01/11/2017  |  מנחם רהט  |   מאמרים
בשנת 1922 הקימו חברי גדוד "שומריה" את הקיבוץ הראשון של תנועת "השומר הצעיר", הנושא את השם בית אלפא . לצערי, קיימת כיום עוצמת פער קורעת לב בין חזונם של ראשונים, שבנו את קיבוץ בית אלפא, ובין מציאות מסמרת שער לנוכח העובדה, שבקיבוץ השומרי הראשון מייצרים מוצר, המשמש משטרים רודניים, המבצעים רצח עם. הקיבוץ, שבלהט נעורי מקימיו בערה להבת התכנים של המלים "לאחוות עמים", מייצא שנים רבות מוצר הפוגע פגיעה פיזית קשה בבני עמים הנאבקים נגד משטרים חשוכים.
01/11/2017  |  איתן קלינסקי  |   מאמרים
הפרק הזה נפתח באמירה שמעידה על הראיה הדתית לאומית של הכותב: "הפרגמטיסט הישראלי הוא מי שהעמדות שלו אינן חלק מהזהות שלו". זאת אמירה מוכוונת בגוון שלילי, שרומזת לקורא הדתי לאומי, שליהודי החילוני יש בעיה עם הזהות היהודית שלו! האמירה היותר מדויקת היא: "הפרגמטיסט הישראלי הוא מי שעמדותיו אינן מושפעות, או מושפעות פחות על-ידי הזהות שלו". ולכן קיים סיכוי גדול שעמדותיו פחות מוטות ויותר מציאותיות. על המסקנה הזאת מדלג גודמן, ומיד רומז למטרתו של הפרק הנוכחי: "תוכנית ההסדר החלקי (שהוצגה בפרק הקודם בצורה מגמתית כפי שפרטתי.- ג.ג.) מדגימה את החשיבה הזאת (החשיבה הפרגמטית החילונית- ג.ג.) אך היא תוכנית דרמטית משום שהיא משנה את גבולות המדינה". מדוע היא דרמטית? משום שהציבור הדתי לאומי לא מסוגל (כמו הפלשתינים) להסתפק בגבולות 67 או לוותר פורמלית על שטחי יו"ש. לכן מציע גודמן רעיון "צפרדע" שהציבור הדתי לאומי יוכל לבלוע, בהתאם למסורת הידועה שלו, להתעלם מהמציאות: "ניתן לשקול גם רעיונות יותר מינוריים, שלא מותירים ישובים יהודיים מחוץ למרחב השליטה הישראלי". זה הרעיון שמציע גודמן "לפרגמטיסט הישראלי" כדי לשמר את כל ההתנחלויות, בלי להתחשב בפלשתינים. רעיון שינציח את המצב הנוכחי שנגדו נאבקים הפלשתינים. כדי לשכנע את "הפרגמטיסט החילוני", הוא מגייס את קיסינג'ר לעזרתו ואת אמירתו מ-2016 שבמצב הנוכחי במזה"ת "פלשתין החדשה והקטנה לא תחזיק מעמד". ואני כפרגמטיסט חילוני יהודי שואל: אם זאת התחזית ואם בכ"ז הפלשתינים משתוקקים לזה, מדוע לא להכנס אתם למו"מ על זה? אדרבה, ננהל מו"מ מול הנהגתם, שיבטיח את האינטרסים הישראלים ביו"ש וגם נתן לפלשתינים את ההזדמנות להכשל. הרי נפיק מכך תועלת כפולה.
01/11/2017  |  גד גזית  |   מאמרים
הצהרת בלפור - משנת 1917, הייתה היתד לסימון הקמת מדינה יהודית בארץ ישראל ועידת סן-רמו 1920 שחלקה את המזרח התיכון, לאחר הנצחון במלחמת העולם הראשונה, ובו חלוקה בין העם היהודי והעם הערבי, ללא הכרה לא בישות ולא בעם פלשתינית שלא היה קיים יצור כזה וכנ"ל בוועדת פיל לחלוקת הארץ ב-1937
01/11/2017  |  אברהם פכטר  |   מאמרים
ב-1948 כתב ג'ורג' אורוול את ספרו "1984", כשבאירוניה שח היפוך-מספרים נוצרת ממילא מציאות הפוכה ושונה מהיסוד. הדברים אמורים בחיזיון-תעתועים של עולם עתידני טוטליטרי, שבו האזרחים מצויים תדיר תחת עינו הפקוחה של "האח הגדול".
01/11/2017  |  ראובן לייב  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
לרוע מזלו של חליוה הכשל התממש בתקופת כהונתו כראש אמ"ן    עתה כולם אוהבים לשנוא אותו. זה משרת את נתניהו, אבל זה לא יחזיק מים
רפי לאופרט
רפי לאופרט
התהפוכות הפוליטיות והדמוגרפיות השליליות בארה"ב משתקפות יותר ויותר בהתנהלות ממשל ביידן במשבר האזורי הנוכחי    השילוב האפרו-אמריקני-מוסלמי והאנטישמי מעמיק את אחיזתו והשתלטותו
דרור אידר
דרור אידר
ההגדה אינה מסמך קפוא אלא טקסט גנרי שמחזיק רעיון המתחדש עלינו מדי תקופה    ממצרים העתיקה שבה העבדים העברים סיפרו על יציאת האבות מהגלות, עד ליציאת מצרים של תקופתנו היא מדינת ישראל
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il