אפתח בהצעתי למנהלי הפרסום של חברות הטלוויזיה ערוצי-זהב ויס, לתשדיר הפרסומת הבא שלהן: חושך, לילה. איש קטן יושב מול מסך טלוויזיה גדול, שבו התמונה "קופצת" באופן משובש והוא מכה ללא הרף על המכשיר, בנסיון נואש להחזיר אותו לתמונה תקינה. הקריין אומר: "רוצה לראות את הערוץ שאתה הכי אוהב" (קולות של חבורת אנשים עונה בקול גדול: יס!!!). הקריין ממשיך: "אז למה בחרת בחברה שלנו- אתה מאמין למה שאומרים בפרסומות?"
והחבורה עונה לו בשאגה אדירה:".....יייססססססססססס!!!"
קריין: צוחק צחוק גדול!
סוף!
לקרוא את האותיות הגדולות
כמה פעמים הגעתם לרגע בו גיליתם שלא קראתם את ה"אותיות הקטנות" בחוזה. כלקוח - כל אחד מאיתנו עובר את החוויה הזו לפחות פעם אחת בחיים. אבל איך תגיבו כאשר תגלו, שגם לאחר שקראתם את האותיות הגדולות בפרסומים, עדיין יש מי שחושב, שאפשר להפר אותן.
ערוצי-זהב ויס, מבטיחות בכל פרסום שלהן ובחוזים שלהם גם כן, כי הן מספקות ללקוחותיהן שידורי טלוויזיה - לא דיסקוטק ולא שילוט האומר "סליחה תקלה". שתי החברות מתעלמות מההפסקות הבלתי פוסקות בשידור - ומלמדות אותנו שוב, שכאשר אנו נותנים אמון בספק ישראלי, כדאי שנזכור כי ברוב המקרים הוא ישכח את הבטחותיו.
די לספר את ההיסטוריה של חברת הטלוויזיה בלווין יס, כדי להזכיר לכולנו, איזה מין עולם עסקים מעוות יש לנו בארץ הקטנה שלנו. חברת יס, שפרפרה בין חיים למוות לאורך רוב 18 החודשים הראשונים לחייה, מפרסמת השבוע (17.7.02) נתונים המצביעים על התאוששותה, והגעתה למספר מיוחל של 350 אלף לקוחות. שהם כרבע מצופי הטלוויזיה הרב-ערוצית בישראל.
במסיבת עיתונאים שקיימה יס השבוע, סיפר מנכ"ל החברה, שלמה לירן, כי הוא מתכוון להנחיל (!) לעובדיו תפיסת עולם של מה שהוא מכנה: "מודל של צמיחה מבפנים, טיפוח ושימור לקוחות". יס, כך סיפר לירן, עומדת על-פי דוח של חברת המחקר העולמית מקנזי, במקום הראשון בעולם, בקצב חדירת הטלוויזיה הרב ערוצית. כלומר, מובילה במספר מכירת המנויים על פני זמן נתון, את כל חברות הלווין והכבלים בעולם כולו (!). אכן - מקור אמיתי לגאווה ישראלית.
יס התחילה את חייה, כמחדשת אמיתית בשוק הטלוויזיה שלנו. את זה אי אפשר לקחת ממנה. היא הצליחה למשוך את כל אלה, שחזרו שוב ושוב על המשפט, "34 ערוצים - ואין שום דבר לראות", בתארם את המונופול של הכבלים. היא הביאה לכאן סטנדרטים חדשים עם סרטי קולנוע חדשים מאוד, שירותים מעניינים דיגיטאלים, ערוצי תוכן אמריקנים בולטים, אך לפני הכל, הכריחה את הכבלים להתאמץ!
הלווין צריך שיפוץ
כך היה זה לאורך שנה וחצי, בהן עשתה יס מאמץ גדול "לגנוב" לקוחות מהכבלים. וראה זה פלא. מייד עם הגעתה ליעד שעליו כיוונה, החלה החברה "להנחיל" כמו שקורא לזה לירן, סטנדרטים חדשים גם בתחומים נוספים, בראשם - איכות שידור ירודה. כותב שורות איננו איש טכני או מומחה לשידורי לווין, אך כצופה מכור לטלוויזיה, אין ספק שהלווין של יס צריך לעבור "שיפוץ". בסקר חברים קצר, בו פנינו אל חמישה בתי אב במקומות שונים בארץ, שהם לקוחות יס, גילינו כי ההפסקות החוזרות ונשנות בשידור הן מחלה של כל הצלחות (של הלווין) שלנו. מעניין במיוחד היה לגלות, כי כל המשתתפים בסקר הקטן שלנו, הצביעו על כך, שבחודשיים האחרונים איכות השידורים ביס הולכת ויורדת וכי מספר התקלות בכל בית גדל תמידית.
כשנשאל על כך מנכ"ל יס, במסיבת העיתונאים השבוע, הוא פשוט התעלם מהשאלה. תשובתו היתה (איך לא) "השנה תהיה שנת השירות שלנו", או במילים אחרות "יהיה בסדר, סמכו עלינו".
"להנחיל" סטנדרטים אמר מנכ"ל יס?
אז כן, גם במקרה הזה מחקים בכבלים את יס. ערוצי-זהב למשל, עושה לה מנהג קבוע להקים תשתיות ברמה נמוכה. נוכל לפחות להביא כאן עדות של כמה וכמה חברים שלנו בפתח תקוה, שעברו ל"כבלים הדיגיטליים" בביתם, והפכו את הטלווזיה שלהם "למין מסיבת אורות קופצים כמה פעמים בשבוע בממוצע". כך אמר לנו אחד מהם.
הנחילו סטדנרטים חדשים, אמרנו?
אז כן. גם כאן הולכת חברת הכבלים ערוצי זהב בעקבותיה של חברת הלווין ובעיקר מתעלמת.
מתעלמת מהעובדה שלקוחות החברה אשר החליטו לשלם יותר, עבור איכות השידור ולעבור ל"כבלים-הדיגיטליים", צופים לא מעט במסך מרצד או "מת".
בראיון שנתן למגזין דה-מרקר בחודש מאי, סיפר סמנכ"ל השיווק החדש של יס, יונה ויזנטל, כי הוא "מעדיף להתרכז בתחום התוכן ולהתרחק כמה שאפשר מהספרים (ספרי החשבונות - ש.פ.)". "תוכן", למי שאינו מכיר את המושג, הוא שם הקוד בענף הטלוויזיה, למספר הערוצים המשודרים על-ידי החברה ולאיכותם. מעניין כיצד מתכנן ויזנטל להעביר אלינו את ה"תוכן", אם אנחנו נתקלים שוב ושוב במסך תכלת שבו כתובית "תקלה".
יתנו לנו "תוכן"
מי שקרא את הראיון, הופתע עוד יותר כשפורסמה החלטת יס, להפסיק בתחילת יולי את שידורי ערוץ 4 של הכבלים. ערוץ שעל-פי האותיות הגדולות בפרסומים של החברה, היווה עד כה חלק בלתי נפרד מ"חבילת הבסיס" של כל מנויי יס. מדובר שוב בפרסום מטעה. זה מה שנקרא - לפגוע ב"תוכן".
פנינו ליס ושאלנו: הכיצד זה אתם מרשים לעצמכם להפר ההתחייבות שלכם, לכלול את ערוץ הסרטים של הכבלים בלוח השידורים?
והתשובה - כרגיל...התעלמות. או מדוייק יותר לומר: מוסיקה. כן, הרבה מוסיקה שלה מאזין כל לקוח יס, המבקש לשוחח עם שירות הלקוחות בחברה. עד כדי כך, ארוכה היתה ההמתנה (שעה וחצי) שהחלטנו לעבור לאינטרנט - מדיום שאותו אנחנו מכירים. לאחר שהתעקשנו, ושלחנו אי-מייל, ענו לנו בשירות הלקוחות של יס, כי מדובר בערוץ (ערוץ הסרטים - 4) "שרוב לקוחות החברה אינם צופים בו".
אבל אנחנו צפינו. צפינו וניהננו. פנינו שוב ליס, כדי לברר, האם עתה משהורד הערוץ, נשלם חשבון קטן יותר על השירות שלה. והתשובה היתה חד משמעית. ללללאאאאאאאאא!!!!!!!
ואולי הם התכוונו ל-Nooooooooooo!!!.
נשאלת השאלה, האם גם חברות הכבלים ילכו בעקבותיה של יס ויחליטו להפסיק את שידור הערוץ שאתם אוהבים. ואחר כך...יתעלמו מאיתנו. האם לא הגיע הזמן שספק שירותים (במיוחד עם הוא המוביל בשוק) יזכה למקלחת-קרה מלקוחות שהזניח והתעלם מהם?
ואנחנו אומרים: יייייייססססססססססססססססססס!!!!!