כזכור, אחת ההתחייבויות שנתן
משרד התחבורה לציבור הישראלי הייתה שצריך לנסוע במהירות של שבעים קמ"ש בכבישים הבין-עירוניים גם בשעות העומס. כדי לקיים התחייבות זאת הוא מתחיל להריץ במקביל שני פרויקטים שונים של הרחבת תשתיות.
פרויקט ראשון
בסוף השבוע האחרון החלו העבודות על הקמתו של נתיב מהיר לאורך איילון וכביש החוף, שיעבור בין הערים ראשון לציון ועד לנתניה - והוא יהיה שונה מאוד מהנתיבים המהירים המוכרים לנו.
אחת ההתחייבויות של משרד התחבורה היא מהירות נסיעה של שבעים קמ"ש - גם בשעות העומס.
כאשר המהירות בנתיב תעלה על 70 קמ"ש, ובהתאם לשעה ביום, הוא יפתח גם לרכבים פרטיים רגילים ככביש אגרה לכל דבר. אך העדיפות המרכזית היא כאמור, לרכבים פרטיים מרובי נוסעים.
מיותר לציין כי הנתיב גם לא יהיה כביש אגרה רגיל, אלא נתיב נסיעה חינמי המיועד לאוטובוסים, למוניות, לשאטלים שייצאו מחניוני חנה וסע בראשון לציון, ובקיבוץ שפיים, וכן, הנתיב יהיה מיועד לכלי רכב פרטיים שבהם ישהו באותו זמן שלושה נוסעים או יותר. כך מתכננים במשרד התחבורה לעודד נסיעות משותפות של אנשים.
חשוב לציין כי בניית הנתיב החדש לא תבוא על חשבון הנתיבים קיימים, אלא כפרויקט יחיד של הרחבת הכביש. זה מתווסף למיזם נוסף של משרד התחבורה.
המיזם הנוסף
פרויקט נוסף של נתיבי איילון נועד לפתור את בעיית העומסים הקיימת מצפון: מדובר בנתיב מתחלף באורך 14 קילומטר, בין העיר נתניה לקיבוץ שפיים.
חשוב לציין כי בשעות הבוקר הנסיעה בנתיב תהיה רק לכיוון דרום, ובשעות אחר-הצהריים תתהפך - לכיוון צפון. שינוי כיווני הנסיעה יתבצע באמצעות מחסומים.
גם הנתיב המתחלף לא יבוא על חשבון נתיב קיים, הכביש יורחב והנתיבים יוקמו במרכז, בין התנועה לדרום ולצפון. בחברת איילון מתחייבים שגם הפרויקט הזה יבטיח נסיעה במהירות של 70 קמ"ש לאורך כל שעות היום.
שבעה מיליארד שקלים הושקעו בפרויקט הנוכחי, והעבודות עליו יתחילו בסוף-השבוע הקרוב, ויסתיימו לכל המאוחר בשנת 2025.
ניתן לראות כי מדובר בשני מיזמים שונים של משרד התחבורה שייתכן שיקלו על העומס הקיים בשעות הבוקר המוקדמות, ובשעות אחר-הצהריים בכבישים הבין-עירוניים.