|   15:07:40
  לאה טרן  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
מה צריך לדעת כשמתכננים חופשה באילת?
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי

שמחת עניים אצל נתן אלתרמן

מתוך עיון בשיר הפתיחה, נמצא כי השמחה מואנשת בשיר יש לה ישות עצמאית וחיים משל עצמה היא דופקת בדלת, היא נושאת את כינוריה, היא מדברת אל האיש המחכה לה
12/04/2020  |   לאה טרן   |   יומני בלוגרים   |   תגובות
נתן אלתרמן [צילום: ארכיון אלתרמן]

שמחת עניים הוא שמו של קובץ השירים השני מאת המשורר העברי נתן אלתרמן, אשר ראה אור בארץ ישראל המנדטורית בשנת 1941, ונחשב לאחת מפסגות יצירתו של אלתרמן. מחזור השירים כתוב בלשון כמו תנ"כית ומכיל שבעה פרקים ובהם כמה עשרות שירים שבהם פונה המספר אל אהובתו.

שיר הפתיחה חשוב להבנת הקובץ כולו. ובו העלה המשורר את תמצית רעיונותיו של הקובץ כולו. הצירוף המילולי בשיר הפתיחה שמחת עניים מעלה אינטרפרטציות רבות. מדוע בחר המשורר בשם זה? צירוף זה צורם בתחילה את אזנינו, שכן הוא יוצר ניגודיות לא פשוטה להבנה. הרגש האנושי המוכר לבני אנוש הוא שמחה. אך בצירופו לעניים הוא בא להפתיע ולעורר. לומר דבר והיפוכו. המילה עניים, מתקשרת עם דלות, מצוקה, סבל, מרירות, עליבות [ראה ראיתי את עני עמי במצרים. שמות ג' 5]. השמחה, המתקשרת עם חוויה של יופי, זוהר, עליצות, אושר, אהבה, חגיגיות, אצל אלתרמן היא מעוררת בעיה, לא רק סמנטית, כי אם תודעתית ותוכנית.

מתוך עיון בשיר הפתיחה, נמצא כי השמחה מואנשת בשיר. יש לה ישות עצמאית וחיים משל עצמה. היא דופקת בדלת, היא נושאת את כינוריה, היא מדברת אל האיש המחכה לה. היא בעלת רצון משונה, רצונה לרדת אל הבור ביחד עם האיש. השמחה מסמלת כאן את האישה האהובה, שמצד אחד שמחים בה, אבל מצד אחר הופכת להיות מלאך מוות, המבשר לאיש את מותו.

בשיר הפתיחה מופיע המוות בדמות אישה. ואילו בקובץ כולו מופיע המת-החי בדמות גבר. חוזרת השניות בדמות המוות. פעם הוא אישה ופעם הוא גבר. שניות העוברת לאורך היצירה כולה. דיכוטומיה המעצימה את הדרמה בשירה.

האיש העני החשוב כמת, מחכה לשמחה, בלילה הוא ישן על מצע קש ומחכה לה. אך גם בחלום יש שניות. הוא חולם עליה כנקמה. ככאבי הגוף. אך גם מתארה ככבשה צחה. נשמעת כאן נימה של רוך ואהבה. אולי מסמל כאן העני את גורל האדם. גורל המסכן, הנוקם את עלבון חייו. מוזכרת כאן כבשת הרש, הגורמת לנו אסוציאציה בהקשר מעשה דויד בבת שבע, ולכך מתלווים גם קונוטציות מיניות בהקשר זה. בל נשכח שאהבת דויד לבת שבע הביאה את מות הילד שנולד להם. כלומר המוות נוכח בכל מעשה אהבה בין איש לאישה. הארוס והתנטוס מקושרים זה לזה.

"מה טוב ומה נעים,

כי באתני שמחת-עניים", [עמ' 149].

לבוא אל בשתי צורות: ארוטית, מינית, ומוות ["ואתה תבוא אל אבותיך בשלום", בראשית טו 15].

השמחה היא ערך רוחני ונצחי, כמו אהבה. ולכן היא חייבת להישאר בעולם ולהיות חד עולם לשמחת עניים. לכן תשובתה למת החי, "בור ארד עמך" מפתיעה. אהבה בלתי ממומשת. בתודעת האדם היא קיימת, אך בחיים הפיזיים, הריאליים, ניתן אך ורק לערוג אליה. יש קשר גומלין בין: עוני, אהבה, ומוות.

קשר זה מונחך בשיר הפתיחה ובקובץ כולו. שתי הדמויות המרכזיות שבקובץ, אוהבות זו את זו. האיש, העני המת, והאישה הפטאלית, שיש בה מן השמחה ומן המוות. האחד בא מעולם החיים, והאחר בא מעולם המוות. יחד עם זה יש ביניהם קשר הדוק ונצחי. הארוס, שסופו למצוא את מנוחתו במוות.

האהבה מאז ומעולם צל ואור, שמחה ויגון, מקנה טעם לחיים החל משיר השירים ועד ימנו. כנו-כן, קיים בקובץ הגאוני שלפנינו, המימד האי ריאלי. האהבה, אינה ניתנת להגשמה. היא נקנית במחיר המוות. ועם זאת היא קמה לתחייה שוב ושוב עם המוות.

"בשמחת-עניים", את השקפותיו על החיים. על קיום ועל אובדן, על ממשות ועל סמליות, ריאליזם ואי-ריאליזם. לשם כך הוא בחר בסמל המרכזי, המת-החי, סמל זה מבטא גם את שירת האהבה של אלתרמן, את היחסים בין אדם לחברו, וגם לסביבתו.

השירים רווים אלגיה אישית של האדם ההולכת לקראת קצו. השירים רוויים ניגודיות, תכנים סקראליים, ותכנים תנכיים. יש מובאות רבות מספרות החוכמה, הקשורות לידיעת אדם רב-ניסיון. אדם חי המכיר היטב את סופיות החיים.

תאריך:  12/04/2020   |   עודכן:  12/04/2020
לאה טרן
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
תומכי ביבי משמיצים ומאחלים מוות בייסודים, חולי, כליאה באזיקים חשמליים, ובסיטונות לכל מי שחולק על מדיניותו של ראש הממשלה בסוגיית הקורונה. יבושם להם (גם בעשותם כן אסור להשתמש בלשונם לא נגד ראש הממשלה ולא כלפיהם). המחלוקת היא לשם שמיים.
12/04/2020  |  דן מרגלית  |   יומני בלוגרים
מתוך שלל האירועים בפרשת שמיני, אותה אנחנו קוראים בשבת שלאחר ליל הסדר, אני נאחז בשתיקה הרועמת של אהרון הכוהן לנוכח גדיעת חיים כואבת. פרשת שמיני, הפרשה השלישית בספר ויקרא, מתחילה בספר ויקרא, פרק ט' פס' א' ומסתיימת בפרק י"א פס' מ"ז. במשך שבעה ימים ולילות לא יצאו אהרון ובנין מפתח אוהל מועד, שבעה ימים המהווים תחליף לקראת רגע השיא ביום השמיני. ממש לפני רגע השיא, שני בניו של אהרון, נדב ואביהוא, "הִקְרִיבוּ לִפְנֵי ה' אֵש זָרָה, אֲשֶׁר לֹא צִוָּה אוֹתָם" (י' פס' א'). שני בני אהרון, נדב ואביהוא, שמו על מחתותיהם אש זרה. המשכן, שהעם כה ציפה לתקומתו, הפך ברגע אחד למלכודת מוות.
בפרק י"א מפסוק ב' ואילך בספר ויקרא בפרשת שמיני מקבל עם ישראל פעם ראשונה את דיני הכשרות - "דַּבְּרוּ עַל בְּנֵי יִשְׁרָאֵל לֵאמֹר זֹאת הַחַיָּה אֲשֶׁר תֹּאכְלוּ ...". בהמשך ניתנו אפיונים אילו בעלי חיים על הארץ ובמים מותר לאכול "וְאֶת זֶה לֹא תֹּאכְלוּ.." (פסוק ד').
הרגע סיימתי להקשיב לנאום מרחוק של פרופסור אוריאל רייכמן, נשיא ומייסד הבינתחומי, לכבוד החג ולאור המשבר (גילוי נאות: הבינתחומי הוא המעסיק שלי בארץ). רייכמן הוא אחד האנשים שאני מעריך מאוד, במיוחד על היזמות והמנהיגות. להקים מוסד פרטי להשכלה גבוהה, למרות העוינות והמאמצים של האוניברסיטאות לחבל במהלך, ולהצליח, ואף להפוך לאוניברסיטה (גוף שמוסמך להעניק תארי דוקטור) זה ממש לא פשוט. דורש נחישות והתמדה שיש רק למעטים.
12/04/2020  |  עומר מואב  |   יומני בלוגרים
מפלגת העבודה נמחקה. גם אם עמיר פרץיחזור בו - או שמוסדות מפלגת העבודה יחליטו אחרת ממה שפרץ הצהיר (להכניס את מפלגת העבודה כ"חטיבה לכחול לבן"), הרי שהפור נפל. בבחירות הבאות המפלגה הזו תשבוק חיים, היא לא תבחר שוב לפרלמנט הישראלי. אין ספק שפרץ תכנן את הכל עוד לפני הבחירות האחרונות, וביחד עם בני גנץ. יתרה מכך, תחקיר מקיף עוד יעלה שהשכר של פרץ יהיה בהעמדתו לבחירה כנשיא המדינה. לאמיתו של דבר הרי שכבר לפני בחירות 2006 עמד להתרחש התרחיש הזה: בליעתה של מפלגת העבודה בתוך גוש גדול. היו אלה ימי ה"עדנה" שלפני הקמת קדימה בהנהגת אריאל שרון.
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
ביבי ראש, ביבי אשם    נתניהו היה חייב להתפטר דקה אחת לפני הרצי הלוי ורונן בר    איני בא לטעון כי חליוה אינו צריך להתפטר, צריך גם צריך אחריהם? איתם? לא חשוב
אלי אלון
אלי אלון
תלמה חתומה על שירים רבים שהפכו לקלסיקות בתרבות הישראלית ונמנית עם יוצרי פס הקול המוכר והאהוב על רבים מילדי ישראל בעבר ובהווה
הרצל ובלפור חקק
הרצל ובלפור חקק
דברי הספד עם הבאתה למנוחות של המשוררת דלית בת אדם    שירתה הזכה של דלית בת אדם ידעה לשבות לבבות, שירה שהלכה במסלול השיבה המאוחרת, שיבה למחוזות ילדותה, למחוזות הקסם של ימי האתמול
אחדות במשפחה [צילום: יוסי אלוני/פלאש 90]
חנינא פרבר
הרשע נמצא סמוך לחכם, כדי שהחכם יתקנו' אולם לתיקונו דרושים כוחות גדולים    התם וזה שאינו יודע לשאול אין בכוחם להחזיר את הרשע למוטב    משימה חשובה זו מוטלת על הבן החכם שהוא הגבוה מכולם...
דרור גרין
דרור גרין
יש סוג נוסף של בני-אדם, ואלו הם בעלי האישיות הפסיכופתית    לפסיכופתים אין סולם ערכים, והאישיות שלהם ריקה    הם אנוכיים באופן טבעי, והם מאמצים, כמו טפילים, את מחשבותיהם והישגיהם של אח...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il