אני מביט במערכת החינוך באספקלריא צרה, אספקלריה הבאה לידי ביטוי בהוראת מדעים בחטיבות הביניים, כפי שחוויתי אותה בימים אלה, כצופה (פעיל) מן הצד. ימים בהם מורה כזו, רעייתי, חילקה את ימיה כאשר היא עובדת, לראשונה בחיינו, שניים וחצי מטר ממני - ותלמידי הכיתות שלה מפוזרים ברחבי רמת השרון.
ועל אף המבט הצר, אני חושב שביכולתי לבטא תובנות בעלות משמעות רבה מאוד אשר רצוי שימצאו אוזן קשובה אצל השר החדש.
הצלחה בולטת של תושיית המורים בלמידה מרחוק
בלי עלויות ישירות על תשתיות, ובמקביל ללמידה מרחוק כמעט בכל העולם, הלמידה אצלנו בבית ובכתות של רעייתי עברה למילות הקוד הבאות:
1) ZOOM
2) GOOGLE FORMS
3) GOOGLE PRESENTATION / POWER POINT
4) GOOGLE SHEETS
כלי עבודה אשר יתרונותיהם הבולטים: יציבות של התשתית והאפליקציות, איכות, מענה נרחב לצרכי הדרכה והוראה, אינטראקטיביות, אינטואיטיביות וקלות שימוש, לפחות של היכולות הבסיסיות (וההמשך נלמד על-ידי המורים תוך כדי תנועה).
בשל התיעוד הזמין על הכלים הסטנדרטיים האלה, ובשל העובדה שחלק מהמורים מכירים אותם עוד מקודם, ואם לא הם אז בני/בנות זוג או ילדים מכירים, השימוש הראשוני ובסיסי בכלים האלה היה מיידי כמעט ללא צורך בהדרכה ועם עקומת למידה מאוד מהירה של המורים.
כישלון בולט של תשתיות הלמידה מרחוק של משרד החינוך
בכל השבועות הארוכים של הלמידה מרחוק, לא היה בביתנו כמעט כל שימוש בתשתיות הפיזיות והלימודיות של משרד החינוך ללמידה מרחוק. התשתיות האלה סבלו לטעמי מ-3 בעיות מרכזיות אשר גורמות לי לחשוב שרק בדיקה מעמיקה ודחופה של
מבקר המדינה על כל הכספים שהושלכו שם לפח תמנע את המשך שריפת הממון הזו:
1. קריסות חוזרות ונשנות אשר מבריחות את המשתמשים לכל הרוחות.
2. ריבוי תכנים לימודיים (בסגנון של הרצאה) ומיעוט תכנים אינטראקטיביים.
3. שימוש בתוכנות ייעודיות, שאיש לא משתמש בהם בשגרה, ומבלי שהמורים בקיאים בהם כלל ועיקר.
בשיטה הזו אין כל סיכוי ללמידה מרחוק שיזם משרד החינוך.
המשרד כשל, המורים הצילו את המערכת - ולכן את התובנות חובה לחפש אצל המורים
תובנות עיריות:
1. הלמידה מרחוק היא יעילה, יש לה יתרונות רבים אך יש לה גם חסרונות.
2. הלמידה מרחוק היא כמו לידה מחדש, כל חומר לימוד מחייב עיבוד מחדש, לא שולפים יותר את הסטנסילים מעלי העובש, משכפלים אותם, ומחלקים אותם בכיתות. על כל החומרים להיות אינטראקטיביים ואם כבר מחדשים אז מחדשים ומעדכנים גם את התכנים.
3. יש תלמידים שהלמידה מרחוק אינה מיטיבה עמם ויש אחרים שהלמידה מרחוק עושה להם רק טוב. דווקא תלמידים בעליי פוטנציאל רב, אשר לא מסוגלים להביא את הפוטנציאל הזה לידי ביטוי בהמולת הכיתה, מתגלים ככוכבים בלמידה מרחוק.
4. הכיתות הופכות לשיתופיות הרבה יותר, ההורים הופכים פתאום לחלק מהלמידה, בני המשפחה של המורים הופכים חלק מהלמידה, מעורבות ההורים רבה יותר, ה"פיקוח" עובר מידיהם של המפקחות והמפקחים בני הדור הישן, למפקחות ומפקחים מסוג אחר לגמרי.
5. המורים חייבים להשקיע זמן ביצירת חומרי הלימוד אך מנגד חוסכים זמן רב בבדיקת העבודות ומתן הציונים, באשר הכלים האינטראקטיביים עושם חלק מהעבודה הזו אוטומטית.
6. יש ניתוק חברתי בין התלמידים מחד-גיסא, אך לא צריך את כל המבנים האלה וכל התשתיות הפיזיות האלה מאידך.
7. ספורט מרחוק? אפשר אבל לא רצוי, ניסויי מעבדה מרחוק? אפשר אבל לא רצוי, יום הורים מרחוק? אפשר אבל לא רצוי, כתה א'? כיתה ב'? אולי זה טוב גם להם, אבל ההורים בעבודה לא?
בואו נאכל את העוגה ונשאיר אותה שלמה
אנו רואים אם כך שללמידה פרונטלית יש יתרונות וחסרונות, וללמידה מרחוק יש יתרונות וחסרונות, ומה הפתרון? הפתרון הוא שביל הזהב. הפתרון הוא ניצול הניסיון הענק של המורים והתלמידים, ניסיון שלא קיים כלל בדרגים שמעליהם, לצורך שילוב למידה מרחוק חלקית, בחלק מהמקצועות בחלק מהזמן, ובחלק משכבות הגיל.
פרס ישראל לחינוך ופרס נובל לחינוך
שר חינוך שירים את הכפפה הזו וינצל את הידע והניסיון שנצבר בלמידה מרחוק יהיה זכאי לפרס ישראל לחינוך, ואף לפרס נובל לחינוך, ככל שקיים פרס כזה. בואו נבחן כמה מהיתרונות הבולטים שתיתן לנו כזו הוראה מרחוק בימי שגרה והן בימי חירום:
הקטנת הצפיפות בכיתות
אנו חוזרים ושומעים שאין מספיק כיתות בבתי הספר על-מנת להקטין את הצפיפות, אך בית ספר שיעביר יום בשבוע לכל תלמיד ללמידה מרחוק יקטין 16% משטח הכיתות שהוא צריך, ואם כל תלמיד ילמד יומיים בשבוע מרחוק ייחסכו 33% משטחי הכיתות הנדרשים, והנה לנו המקום הפיזי המאפשר הקטנה משמעותית של הצפיפות בכיתות ללא בניית כיתה נוספת אחת.
ומה עם המורים? ובכן צמצום הכיתות אינו מחייב בהכרח מורים נוספים, כי במקביל להקטנת הכיתות בלמידה פרונטאלית, ניתן להגדיל את הכיתות בלמידה מרחוק, הבעיה המרכזית בכיתות פרונטליות גדולות הן ההפרעות ההדדיות בין התלמידים וחוסר היכולת ללמוד וללמד בהמולה הזו, ואילו בלמידה אינטראקטיבית מרחוק המורה עושה MUTE לתלמידים והם אינם שומעים יותר איש את רעהו.
מורה שלא יכול להגיע לבית ספר יכול ללמד
יש הרבה מקרים בהם מורה מרותק לביתו אך יכול ללמד מרחוק, לדוגמה מצבים של סגר אישי אשר כה צפויים, לפחות בשנה הקרובה. אז מדוע שאיש הייטק יוכל לעבוד מהבית ומורה לא יוכל? כל אשר דרוש הוא מחשב ומקרן בכיתה. בחלק מהכיתות יידרש מורה או איש צוות כלשהו שישהה בכיתה, אך המורה ילמד את כיתתו מרחוק, כאשר התלמידים ישובים על כסאותיהם בבית הספר.
תעשיות שלמות משלבות כבר שנים עבודה מרחוק עם עבודה עין בעין. גם השירותים עוברים יותר ויותר לעבודה משולבת (מסחר קמעונאי, רפואה ציבורית ועוד). המצב המורכב שנכפה עלינו מחייב את מערכת החינוך להפיק לקחים אשר זמינים לנו ממש מתחת לפנס וממתינים לשר שאיננו פוחד ואיננו חשש, ליישם את הלקחים האלה למען ילדינו, נכדינו, ילדיהם ונכדיהם.