פרשת השבוע, פרשת "שופטים", דנה בפירוט רב ובאריכות רבה בחוקי יסוד, בחוקים קונסטיטוציוניים, שעניינם משטר, מוסדות שלטון, כשנושבות בתוכם רוחות כמיהה לחברה צודקת, שתאופיין אך ורק ב
"צֶדֶק צֶדֶק תִּרְדֹּף" (דברים, פר' ט"ז, פס' כ').
כפילות הצדק היא נדבך חשוב בפרשה שלנו, היא נדבך חשוב במערכת של "שׁוֹפְטִים וְשׁוֹטְרִים תִּתֵּן בְּכָל שְׁעָרֶיךָ... וְשָׁפְטוּ אֶת הָעָם מִשְׁפָּט צֶדֶק" (שם, פס' י"ח). כפילות הצדק מהווה עבורנו גם את תמרור האזהרה מה עלול יהיה לקרות לנו, אם לא נחמיר, אם לא נקפיד ואם לא נשמור מכל משמר על כפילות הצדק.
כשבירושלים בשנת 2020 ראש
ממשלה בישראל מצהיר: "שהוא לא יציית להנחיות של היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלביט", הרי הוא באותה נשימה דרס ברגל גסה את הדרישה המודגשת בפרשת "משפטים", המחייבת כל אחד מאתנו לבוא אל המערכת המשפטית, לקבלה בהרכנת ראש ומתוך כבוד לקבל את כל החלטותיה - "וּבָאתָ... אֶל הַשּׁוֹפֵט... וְעָשׁיתָ עַל פִּי הַדָּבָר אֲשֶׁר יַגִּידוּ לְךָ..." (שם, פר' י"ז, פס' ט'-י').
כפילות הצדק בפרשה שלנו "צֶדֶק צֶדֶק תִּרְדֹּף" מבהירה לנו את משמעות הצדק, שהוא קורם עור וגידים של
חוק ובכך מובנו, אך הצדק גם מעוצב במובן של
חסד. כשלא עמדו במחויבויות כלפי הכפילות של הצדק, כשפגעו למעשה ב
חוק ובחסד, הרי לדברי רבי יוחנן בכך נעוץ ההסבר לסיבת חורבנו של הבית הלאומי היהודי.
כשאנחנו עדים, שביוזמת ראש הממשלה,
בנימין נתניהו, מנסים להחליש את בג"ץ, ניסיונות שתכפו והתעצמו, ובמקביל נעשים ניסיונות להחליש את מעמד היועץ המשפטי לממשלה, הרי בכך למעשה נתלשת מפרשת "שופטים" מחויבות לצו" וּבָאתָ אֶל הַשּׁוֹפֵט אֲשֶׁר יִהְיֶה בַּיָּמִים הַהֶם וְדָרַשְׁתָּ וְהִגִּידוּ לְךָ אֶת דְּבַר הַמִּשְׁפָּט" ובפסוק הבא באה דרישה, המחייבת ו
"עָשִׁיתָ עַל פִּי הַדָּבָר אֲשֶׁר יַגִּידוּ לְךָ".
השיח של ראש הממשלה עם פסוקים אלו הוא אחר. הוא אומר לנו במפורש, שהוא אינו חייב לעשות כפי שידרשו ממנו. מוסיף ומייחס לבג"ץ בימינו. שהוא מוסד הפוגע בדמוקרטיה, משליט דיקטטורה של החוק, מושיט יד לאויבי ישראל. יתרה מזאת ראש הממשלה מבקש להשריש את מסקנת חבר הכנסת לשעבר, מוטי יוגב, שיש לעלות על בית המשפט העליון עם דחפור ולהרסו כמו שדחפור מיטיב להרוס. כל זאת כי ברשות של אוכפי החוק נקבע שיש להגיש שלושה כתבי אישום נגד ראש הממשלה. וכדי לעקרם עושה ראש הממשלה מסע של דה לגיטמציה לכל מערכת המשפט ל"שׁוֹפְטִים וְשׁוֹטְרִים" שחובה היא כי "תִּתֵּן-לְךָ בְּכָל שְׁעָרֶיךָ, אֲשֶׁר יהוה אֱלוֹהֶיךָ נוֹתֵן לְךָ...".