|   15:07:40
  רפי לאופרט  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
מה צריך לדעת כשמתכננים חופשה באילת?
כתיבת המומחים
טיפול בתא לחץ: להתחזק בנשימה

האם יבוזבז אפקט סער?

גדעון סער בחר בדרך "בומבסטית" לקדם את מזלו הפוליטי דרך זו ממוקדת בו ובעצמו אבל לא בצרכי המדינה וגוש הימין את מהלכו צריך היה לחולל מתוך הליכוד, בשילוב עם קריאה להרחיב את המפלגה על-ידי צירוף או איחוד עם כוחות חדשים וגדולים מבחוץ
11/12/2020  |   רפי לאופרט   |   יומני בלוגרים   |   כנסת 23   |   תגובות
סער. היה צריך להמשיך לפעול מהליכוד [צילום: דוברות הכנסת - דני שם טוב]

האם גדעון סער הוא "מחטפן" טיפוסי או אסטרטג פוליטי, שזיהה נקודות תפנית בהיסטוריה הפוליטית שלנו ומבקש לנצלה? לדעתי, זו השאלה הראשונה העולה מהמהלך שביצע ב-8.12.2020, כאשר הודיע על פרישתו מהליכוד והליכה בראש רשימה חדשה להתמודדות נגד נתניהו על ראשות הממשלה. השאלה השנייה המתבקשת, היא לגבי סיכוייו.

סער בחר לבצע את המהלך בעיתוי שבו ההווי הפוליטי שלנו סוער במיוחד. אף שטרם הגיע לנקודת רתיחה, הוא מתקרב אליה במהירות. לשיבחו יאמר, שגם כשהציג את יוזמתו ונימוקיו למהלך, לא התחמק ממענה לשאלה האם יוזמה זו לא תוביל את נתניהו וגנץ יחד, לשקול מחדש את עמדותיהם לגבי בחירות במרס 2021 (בשל פיזור הכנסת באין תקציב מאושר ל-2020). כפי שהבהיר, נטל ביודעין סיכון, כשהניח שהבחירות יתקיימו במרס 2021. אם אומנם כך יהיה, הזמן להתארגנות קצר, המלאכה מרובה וחייבים לצאת לדרך.

על הדרך שבחר סער

אין זו פעם ראשונה שסער בוחר לקרוא תיגר על נתניהו. קדם למהלך הנוכחי מהלך שנעשה במסגרת הליכוד, ב-2019, בו התייצב מול נתניהו לבחירות מוקדמות, שבהן זכה במקום 5 ברשימה, ובתמיכה של כ-27.5% מקולות הבוחרים. בין שני האירועים, נדחק (על-ידי נתניהו) לשוליים המפלגתיים, כאשר חרף מקומו בצמרת הליכוד ועל-רקע התנגדותו לנתניהו, לא התמנה לשר ונותר בשולי שדרת "המשפיעים" בפועל במפלגה.

הפעם בחר, כאמור, לפרוש מהמפלגה ולצאת לדרך חדשה. עם זאת הבהיר שהוא נמנה על מחנה הימין, אותו אין הוא נוטש, בתקווה למנף את הפרישה לגיוס תמיכה בדרך הימין כפי שהוא רואה ומבין את מימושה. בדרך זו מייצר סער לעצמו מספר מכשלות כבדות מאוד: ראשית, הוא מתמודד על קולות שיעברו למחנהו מהליכוד, שכבר זמן רב למדי ניצב בסקרים על כ-30 מנדטים, (בעוד בנט, השותף-יריב השלישי למחנה, ניצב על כ-21 מנדטים). מבחינה זו, הוא מעמיד עצמו כיריב מובהק לנתניהו שלוטש עיניים למצביעיו, כלומר: חותר להפלתו והדחתו מראשות הממשלה. בכך הפך סער לעוד חוליה בשרשרת "רק לא ביבי" ובכך הוא גורע מאיכותו המוסרית והמנהיגותית של המהלך. נתניהו הוכיח כבר מספר רב של פעמים את כוחו כתכססן פוליטי חריף ומפולפל; סער שבמהלכו העמיד עצמו כיריבו הראשי, צפוי לקרב קשה מאוד עם סיכויים לא מזהירים.

מותר להניח שלנגד עיניו עמדה האפשרות שמותשי-ליכוד, מאוכזבי-נתניהו, ואפילו שונאיו שאינם נגד הימין בכללותו, עשויים לראות בו כתובת פוליטית, בעלת ניסיון ולתמוך במועמדותו. באותה מידה תיתכן תזוזה לעבר מחנהו גם ממפלגות מרכז, מפלגות שאין סיכוי ריאלי שיעברו את אחוז החסימה, וגם הם יתפתו להצטרף ליוזמתו. בדרך זו, ע"י איסוף קולות מימין ומשמאל, אולי יצליח, כאיש ליכוד לשעבר, להשיג תמיכה של לפחות אחת המפלגות החרדיות, אם זו תסבור שחבירה אליו טובה לאינטרסים שלהם לנוכח החלשות נתניהו. כך יוכל לגייס תמיכה אלקטורלית שתעמיד אותו בראש גוש בעל סיכויים להרכיב ממשלה.
אם בוחנים הליכה אפשרית עם כוחות ממחנה המרכז - ליברמן וגנץ גם הם שותפים אפשריים, אם כי מול גנץ יתקשה יותר להשיג את ראשות הממשלה. אם לא ישיג קואליציית מרכז-ימין יציבה, יעמוד שוב בפני הברירה להיות ראש רשימה בלבד, אך לא מועמד לראשות הממשלה.

מדבריו גם עולה שבכל מקרה לא ילך לקואליציה עם נתניהו. עמדה זו תחזק אותו במחנה המרכז ובין "שונאי נתניהו" מובהקים דוגמת ליברמן, אולם ככל הנראה תחליש את מעמדו בין יוצאי ימין והליכוד שיתמידו בתמיכתם ברה"מ לפחות עד מבחן הבחירות; אין ספק: משוואה דינמית ומורכבת.

סער ובנט

אבן הנגף הגדולה ביותר העומדת בדרכו היא מפלגת "ימינה". מעמדה של "ימינה" בסקרים יציב למדי כבר תקופה ארוכה ונע מעט מעל ל-20 מנדטים. ליכוד עם 30 מנדטים וימינה עם 21, מהווים יחד 51 מכלל 61 המנדטים הדרושים לרוב פרלמנטרי. הואיל ובנט טרם התחייב שלא לחבור לנתניהו בקואליציה, האפשרות ששניהם יחד יהוו את גרעין הקואליציה הבאה אם תוצאות הבחירות הקרבות תחפופנה בקירוב את הסקרים, הינה גבוהה. במקרה כזה עומדים על הפרק גם רוטציה וגם חבירה לבנט לגוש גדול מהליכוד שראשו יעמוד בראש קואליציית ימין חזקה. האם יצליח סער, אם יתמיד בסרבנותו המוצהרת לשתף פעולה עם נתניהו באותה רשימה/גוש, לגרום לליכוד לדחוק את נתניהו מבכורתו במפלגה? - זוהי שאלה "שאלתית" ביותר; ומה יעשה אם לאו? ילך לאופוזיציה?!

אם יחקק בכנסת הבאה חוק הקובע שראש ממשלה אינו יכול לכהן יותר משתי קדנציות ברציפות, יפתח הדבר פתח חדש ונוסף להסדרי-תורנות ושיתוף פוליטיים בין שתי הרשימות, ככל שתשכלנה לשמור על כוחות ממערכת בחירות אחת לבאה אחריה. נעלם נוסף ב"פלונטר" הפוליטי המתהווה בעקבות מהלכו של סער, הוא הרכבי הרשימות. ברור שלבנט מחויבות מוקדמת לחברים ב"ימינה" וכנראה גם למספר שותפים פוטנציאליים שעדיין מחוץ למפלגה. עד שיגיע סער לבחירות, גם לו תהיינה מחויבויות מוקדמות במיוחד אם יצטרפו אליו אישים כאיזנקוט. כך או כך, השוויון בפועל במעמד ובניסיון הפוליטי בין השניים, עשוי להקטין את השפעות האגו ולהקל על מציאת פשרות שתאפשרנה שת"פ פורה בין השניים.

בין שת"פ לפני לשת"פ אחרי

לדעתי, הצמד בנט וסער ימלא תפקידים מרכזיים בבחירות הבאות, אם אלה אכן תתרחשנה במרס 2021 או בסמוך לו. אם יצליח סער להרכיב רשימה שתקבל לפחות 15 מנדטים, שלפחות 8 - 10 מהם יהיו תומכי ליכוד לשעבר, ובהנחה שבנט ישמור בקרוב על כוחו מהחודשים האחרונים, יהיה הגוש הפוליטי החדש אחרי בחירות אלה, מורכב פחות או יותר מהצירוף הבא: בנט (20), סער (14), ליברמן (7), ליכוד (ללא נתניהו) (20), וכן לפחות אחת מהרשימות הבאות: לפיד (17), גנץ (10), ש"ס (8). יהדות התורה (8).

כל האמור לעיל עשוי להתרחש, כאמור, אם תהיינה בחירות בקרוב, אחרת יפוג "אפקט סער" כבר במהלך המחצית הראשונה של 2021, ובבחירות מאוחרות יותר, יהיה משקלו הפוליטי ירוד. מצב דומה ישרור אם יחול היפוך במספר המנדטים בין סער ובנט, או שוויון ביניהם.

המהלך הדרמטי ביותר שיכול לחולל "אפקט סער", הוא "סולחה" בין נתניהו ל"ימינה", הליכת שתי המפלגות בגוש משותף עם התחייבות נתניהו לפרוש באמצע 2021 בתמורה לחנינה. איחוד שתי המפלגות למפלגת ימין גדולה אחת בראשות בנט והקמת ממשלת ימין עם סער ואחרים, ייצב לטווח ארוך את המערכת הפוליטית, עם רוב פרלמנטרי מוצק של הימין. מהלך דמיוני עוד יותר יהיה כזה, בו נתניהו יוזם גוש ימין גדול ומשותף וכו'.

מספר האפשרויות הוא כמובן עצום ותלוי-אירועים חיצוניים שברובם עדיין אינם נראים לעין במלוא משמעויותיהם. התפתחות כזו תכין את המדינה היטב לשתי התפתחויות חשובות ביותר, שעלולות להתרחש כבר בשלהי המחצית השנייה של 2021: עימות אזורי עם אירן, ולחץ אמריקני לחידוש המו"מ עם הרשפ"ת מול החלת החוק הישראלי על איו"ש. לאחריו או כחלק ממנו תבוא יוזמה אזורית לפתרון בעיית עזה כחלק מהמדינה הפלשתינית או כישות אוטונומית בחסות משותפת ישראלית-מצרית; ולאלה דרוש ימין חזק מאוד.

אפשר בהחלט שמהלכו של סער ישיג את מטרת המינימום של הכשלת נתניהו, אולם אם מטרתו היא השגת בכורה לעצמו, יעיד דווקא צעד זה שאין הוא ראוי לה. ההתלהבות הראשונית תשכך והיסודות המוצקים של האינטרסים הפוליטיים יתפסו את מקומם. ביסוד אינטרסים אלה עומד העקרון של ביסוס הגמוניית השליטה הפוליטית של גוש הימין, שיושג כך לאחר כ-70 שנות הגמוניה של גוש השמאל. מהלכו של סער מחבל במטרת-יסוד זו, שדווקא אותה שימר נתניהו ובשל כך הפך "לדמון של השמאל". בנוסף - מי שביקשו להדיח ראש ממשלה נבחר בדרכים אנטי-דמוקרטיות ומתוך כירסום חמור בחוסן הלאומי, לא יעמדו במוקד העשייה ויהיו, אם בכלל, שחקני - משנה פוליטיים במגרש עתיר אתגרים וסיכונים זה.

אם כל מה שיצליח סער לעשות הוא להקים עוד רשימה בת 15 - 18 ח"כים של תאבי שררה, שתבלבל ותערבל כל אפשרות ליצירת יציבות פוליטית לקדנציה שלימה של התמודדות המדינה, ביעילות מירבית, עם כל בעיותיה, יהיה מהלכו מהלך נפל ומזיק. השמועות על חבירה ליאיר לפיד כבר בתחילת הדרך, הן עוד מקל בגלגלי ההרמוניה הימנית.

הגמוניה של הימין לא תושג, אם לא יהיה בכנסת גוש ימין גדול, דומיננטי, הומוגני ונחוש. גוש כזה חייב לכלול כליבה את הליכוד, ימינה וקבוצת התומכים בסער. למען האמת, חייב היה סער להתחיל מהקמת חטיבה בתוך הליכוד, חתירה לאיחוד עם ימינה ומהלך משותף להחלפה מכובדת של נתניהו כשלב סופי באחוד של מפלגת ימין אולטימטיבית; יש להודות שזו גם הדרך הארוכה והקשה יותר. מאכזב שלפי שעה בחר בדרך הקלה יחסית ולא בזו המצביעה על נכונותו להתמודד עם אתגרים קשים אך מבטיחים.

תאריך:  11/12/2020   |   עודכן:  11/12/2020
רפי לאופרט
+איזנקוט ינגוס 2 מנדטים מהליכוד
09:53 11/12/20  |  איציק וולף   |   לרשימה המלאה
סקר חדש מנבא מעבר של שני מנדטים מהליכוד למפלגתו החדשה של גדעון סער בתרחיש שבו הרמטכ"ל לשעבר, גדי איזנקוט, מצטרף אליו  ▪  ללא איזנקוט נוגסת מפלגתו של סער בעיקר במפלגת ימינה
(איזנקוט. יחליש את הליכוד [צילום: מתוך יוטיוב])
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
תגיות מי ומי בפרשה
 אבי דיכטר / Avi Dicter   אבי ניסנקורן / Avi Nisankorn   אוסאמה סעדי / Osama Saadi   אופיר אקוניס / Ofir Akunis   אופיר כץ / Ofir  Katz   אורי מקלב / Uri Maklev   אוריאל מנחם בוסו / Uriel Busso   אורית פרקש-הכהן / Orit Farkash-Hcohen   אורלי לוי-אבקסיס / Orly Levi-Abekasis   אורנה ברביבאי / Orna  Barbivai   איילת שקד / Ayelet Shaked   אימאן ח'טיב יאסין / Iman  Khatib Yassin   איתן גינזבורג / Eitan  Ginzburg   אלון שוסטר / Schuster Alon   אלי כהן / Eli Cohen   אמיר אוחנה / Amir Ohana   אסף זמיר / Asaf Zamir   אריה מכלוף דרעי / Aryeh  Machluf Deri   בועז טופורובסקי / Boaz  Toporovsky   בני גנץ / Benny  Gantz   בנימין נתניהו / Benjamin  Netanyahu   גבי אשכנזי / Gavriel  Ashkenazi   גדי דסטה יברקן / Gadi Desta  Yivarken   גדעון משה סער / Gideon  Sa'ar   גילה גמליאל / Gila  Gamliel   גלעד מנשה ארדן / Gilad  Erdan   דוד אמסלם / David Amsalem   דוד  ביטן / David Bitan   ווליד טאהא / Waleed Taha   ולדימיר בליאק / Vladimir Beliak   זאב אלקין / Ze'ev Elkin   חיים כץ / Haim Katz   טור פז משה   יאיר לפיד / Yair  Lapid   יואב גלנט / Yoav Galant   יואב סגלוביץ' / Yoav Segalovich   יואב קיש / Yoav Kish   יואל (יולי) אדלשטיין / Yoel Edlshtein   יוראי להב הרצנו / Yorai  Lahav-Hertzano   יזהר שי / izhar  shay   יעקב ליצמן / Yaakov Litzman   יפעת שאשא-ביטון / Yifat  Shasha-Biton   ישראל אייכלר / Yisrael  Eichler   ישראל כץ / Israel  Katz   מאי גולן / May  Golan   מאיר כהן / Meir  Cohen   מאיר פרוש / Meir Porush   מיכאל  מלכיאלי / Michael Malkieli   מיכאל מרדכי ביטון / Michael  Biton   מיכאל מרדכי ביטון / Michael Mordechai Biton   מירב כהן / Meirav  Cohen   מירי  רגב / Miri Regev   מכלוף מיקי זוהר / Miki Zohar   מרב מיכאלי / Merav  Michaeli   משה ארבל / Moshe Arbel   משה גפני / Moshe Gafni   משולם נהרי / Meshulam Nahari   מתן כהנא / Matan  Kahana   ניסים ואטורי   נפתלי בנט / Naftali  Bennett   סעיד  אלחרומי / Said Elharumi   עודד פורר / Oded Forer   עודה איימן / Ayman  Odeh   עומר ינקלביץ'   עופר כסיף / Ofer  Cassif   עמיר ארמונד פרץ / Amir  Peretz   צחי הנגבי / Tzachi  Hanegbi   ציפי חוטובלי / Tzipi  Hotovely   קארין אלהרר / Karin  Elharar   רות וסרמן לנדה / Ruth Wasserman Lande   רם בן ברק / Ram  Ben Barak   רפי פרץ / Rafi  Peretz   שלמה קרעי / Shlomo  Karhi   שרן השכל / Sharren Haskel 
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
האם יבוזבז אפקט סער?
תגובות  [ 15 ] מוצגות   [ 15 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
בני בנקר
11/12/20 12:54
2
שלמה המגיב
11/12/20 13:30
3
באום
11/12/20 16:30
 
רפי לאופרט
12/12/20 13:08
 
באום
12/12/20 15:20
4
שלמה המגיב
11/12/20 16:50
5
אקטואלי
12/12/20 10:43
 
רפי לאופרט
13/12/20 10:11
6
מ. עמיר
12/12/20 17:19
 
שלמה המגיב
13/12/20 08:12
 
שלמה המגיב
13/12/20 18:09
 
רפי לאופרט
13/12/20 10:23
 
שלמה המגיב
14/12/20 09:50
7
יוסי מ.
16/12/20 04:10
8
מרק_טווין
2/04/21 00:14
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  כנסת 23
סקר פוליטי חדש שמתפרסם בעיתון ישראל היום מנבא למפלגה בראשות גדעון סער לא פחות מ-20 מנדטים. מדובר בנתון הגבוה ביותר מבין כל הסקרים שפורסמו מאז שסער פרסם השבוע על עזיבת הליכוד ועל הקמת מפלגה חדשה.
11/12/2020  |  איציק וולף  |   חדשות
2,557 מסך כל האסירים הפליליים הם ערבים - 47% מהאסירים בתחום זה. כך הוצג במסמך מרכז המחקר והמידע של הכנסת נכון לתחילת דצמבר 2020, בדיון הוועדה המיוחדת של הכנסת למיגור הפשיעה בחברה הערבית. עוד הוצג כי בשב"ס ישנם 5,449 אסירים פליליים תושבי ישראל - 2,892 מהם יהודים.
11/12/2020  |  עידן יוסף  |   חדשות
הוועדה לענייני ביקורת המדינה דנה (יום ד', 9.12.20) בנושא הסדרת התחבורה הציבורית העמוסה בימים אלו, נוכח ההגבלות של נגיף הקורונה וצמצום מספר הנוסעים. נציגי הארגונים שדיברו העלו טענות על כך שצמצום קווים וביטולם גרמו לפגיעה קשה בנוסעי התחבורה הציבורית שבלית ברירה עברו לנסיעות ברכב הפרטי משום שאין מענה תחבורתי.
10/12/2020  |  עידן יוסף  |   חדשות
2.5 מיליון טון מזון, ששווה 20.3 מיליארד שקל, הולכים לאיבוד בשנה בישראל. כך דיווח (יום ד', 10.12.20) מנכ"ל לקט ישראל, גדעון כרוך לוועדת הפנים והגנת הסביבה, שדנה באובדן והצלת מזון בישראל. לדברי כרוך, בנוסף להפסד הישיר של אובדן המזון, העלות הסביבתית הנובעת מבזבוז המשאבים שהושקעו בייצור המזון וכן העלות שבטיפול במזון שהופך לפסולת היא 3.2 מיליארד שקל בשנה. שליש מהיקף הפסולת הביתית בישראל מקורה באובדן מזון.
10/12/2020  |  עידן יוסף  |   חדשות
ועדת הכספים קיימה (יום ד', 9.12.20) דיון בנושא 'סכנת סגירת המאפייה המרחבית בקריית שמונה ופיטורי מאות עובדים' הדיון עסוק בסכנת הסגירה של המאפייה ופיטורי 120 עובדים, ברקע כך שמשרד הביטחון לו סיפקה את מוצריה לאורך שנים, יצא במכרז חדש, ברובו לא זכתה החברה.
09/12/2020  |  עידן יוסף  |   חדשות
רשימות נוספות   /   כנסת 23  /  מי ומי  
סער: נתניהו בלחץ ואיבד את זה  /  איציק וולף
"נתניהו מנהיג מפלג, ימני זה לא ביביסט"  /  איציק וולף
חוק השוויון אושר בקריאה טרומית  /  איציק וולף
בואו נלמד מיחסי המלך והסנהדרין  /  איתמר לוין
חובת המדינה להגן מאלימות כלכלית  /  ניני גוטספלד
הפארסה בכנסת   /  טל בן-יעקב
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
רק הפרופסור גרשום שלום - מי שהביא לידיעת העולם את תורת הקבלה הנשכחת ועמד על מעשיו של נביא השקר שבתי צבי - הטיח בחילונים ובחרדים בארצם של יוהאן וולפגנג גתה ולודוויג בטהובן כי אין דב...
אלי אלון
אלי אלון
המתחם המיועד לשימור נבנה בשלבים במהלך המחצית השנייה של המאה ה-19 ותחילת המאה ה-20    על-אף שמדובר במתחם בעל ערך היסטורי ואדריכלי רב, המתחם נמצא מזה שנים במצב של הזנחה מבישה
יוסי אחימאיר
יוסי אחימאיר
כשבקפלן מתחדשות ההפגנות הסוערות להפלת הממשלה, כחזרה לימי טרום השבעה באוקטובר, מתברר כי ההפגנות למען החטופים מתמזגות איתן, מזדהות עם אותה מטרה    ויושב לו ראש הנחש במינהרה אי-שם ברפי...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il